Deel 3. Huizen bouwen is een koud (maar langdurig) kunstje.
The Navvies pride is een pub die gebouwd in een gedeelde vakwerkstijl. Achter de pub is een aangebouwde stal met een traditioneel A frame. De onderbouw is van steen (zoals wel gebruikelijk was in Engeland. Hierop staat de houten bovenbouw in vakwerkstijl. De schoorsteen is van onder naar boven volledig gemetseld, waar de bovenverdieping omheen gebouwd is. Het dak is bekleed met platte rood gebakken dakpannen, die door de jaren heen wat verweerd en verkleurd zijn. Bepaalde pannen zijn ook wat gaan schuiven, en op de stal zijn inmiddels wat pannen verdwenen, waarschijnlijk met een voorjaarsstorm naar beneden gekletterd.
De onderbouw:
De onderbouw bestaat uit een plaatje karton. Hierin zijn gaten gesneden voor de vensters. Deze vensters zijn lasercut raampjes van DM toys/ Modellbahn union. Deze plak ik aan de buitenzijde van het karton (dus niet aan de gebruikelijke binnenzijde!).
Daarna bestrijk ik de muren met een klein laagje klei. In deze natte klei kan je dan ook details krassen, die het allemaal wat echter maakt. Het zijn immers de crisisjaren, en men heeft geen geld gehad om het gebouw wat bij te pleisteren...
De bovenbouw was wat meer werk. Hier heb ik eerst de tekening gemaakt waar het vakwerk komt. Ook de openingen van de ramen weer uitgesneden. Toen lucifers geplakt op de plaats waar het vakwerk komt. Tussen het vakwerk is het opgevuld met zelfdrogende klei.
Daarna alles een kleurtje gegeven.
De stal is een ander verhaal. De basis is wel van karton, maar dit is in zijn geheel bekleed met kleine strookjes fineer (welke mij heel vriendelijk geschonken is door een bevriende interieurbouwer in Oosterhout nb. Binnen het kartonnen gedeelt met lucifers diverse A frames gebouwd. Deze constructie is voor schuren op het britse platteland heel gebruikelijk. De historie hiervan voert terug tot voor de middeleeuwen, en werd gebruikelijk van Green Oak (groene, natte eiken balken) gemaakt.
Het geheel wordt van binnen verlicht door ledstrips. In de stal zijn voldoende details te zien. Op de hooizolder staat een knecht die het hooi verder naar achteren werkt, hooi dat door de boer van de wagen geladen wordt.
Aan de andere zijde zijn ook leuke details te zien, maar die moeten maar door jullie zelf ontdekt worden in Valkenburg...
Dan moet het hele gebouw onder dak komen. Hiervoor heb ik stroken papier voorzien van een kleur, en ingesneden met een scalpel. Deze strook over strook, van de onderkant van het dak naar boven geplakt.
Uiteindelijk komt het er dan ongeveer zo uit te zien. Natuurlijk afgewerkt met de bekende Guinness posters uit de jaren dertig. Verder naast de deur de schilden van mijn favoriete cider, Cashells.
Zo. Nu een late night cidertje, mijn knutselzooi opruimen en naar bed. Want morgen gaat het werk aan het diorama gewoon door. Het huis bouwen is een karwei van ongeveer anderhalve maand geweest. Vooral in het dak is veel werk gaan zitten, maar het resultaat mag er wezen!