Nu er schetsen van de diorama zijn gemaakt kunnen we beginnen met de bouw.
De gebouwen:De gebouwen zijn gemaakt van stevig dun karton. De wanden en vloeren zijn eerst uitgetekend en op maat gemaakt. Daarna het karton op een paar plaatsen ingesneden en in elkaar geschoven. De contouren van het eerste woonblok worden nu zichtbaar.
Het casco gebouw vervolgens zwart geschilderd.
Bij gebouwen wordt veelal gebruik gemaakt van golfplaten. Hiervoor heb ik als ‘basis materiaal’ een (frisdrank) blikje gebruikt. Met een speciale roller heb ik het blik voorzien van “golf ribbels”. Voor de wanden blijkt dat geen succes te zijn, het is moeilijk om er luiken en kleine openingen in te maken zonder het ‘golf’ effect te verstoren. Maar prima te gebruiken voor de dakbeplating.
Voor de wanden vond ik na lang zoeken de oplossing door gebruik te maken van dun golfkarton dat je aantreft aan de binnenkant van speculaas verpakking. Eerst iets verstevigen en daarna is het goed te bewerken, op kleur te brengen en te voorzien van uitsparingen voor luiken, deuren, openingen en trappen.
De verkregen golfplaten worden nu verticaal aangebracht in de gevels van het gebouw.
Horizontaal heb ik de golfplaten gebruikt als rolluik bij ruimtes op de begane grond.
Daar bevinden zich vaak kleine ‘winkels’ dan wel werkruimtes.
De spoorrails:De spoorrails is gemaakt van standaard Mårklin baanstukken, waarvan ik de bedding heb verwijderd.
De spoorstaven rusten op ‘nieuwe’ houten bielzen die gemaakt zijn van saté stokjes.
De spoorwijdte heb ik vergroot naar 1676mm (en op schaal natuurlijk) om wat meer recht te doen aan de lokale situatie.
Tenslotte heb ik de rails (bielzen) in klei gedrukt zodat het wat meer ‘diepte’ krijgt als de ondergrond later bewerkt wordt.
De volgende keer iets over de lokale elektrische tijd voorziening en de schotel antennes op de daken.
gr.Paul