Modelspoorwijzer.net - Forum

Diorama collectief => 2014 => Topic gestart door: Trainbuffn op 22 Februari 2014, 20:22:38



Titel: Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 22 Februari 2014, 20:22:38
Leuke uitdaging om iets 'in het klein' te bouwen. En dan bedoel ik niet de schaal, want ik heb een modelbaan in schaal N. Alleen is die 410 * 120 cm.

Mijn thema wordt een betonfabriek met een spoortje, een rivier en een kruisend spoor op een spoorbrug.

Op de foto een impressie van de bodemplaat. Er komen nog pootjes onder voor de goede hoogte.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/DSCF5845_1393096823.JPG)


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 23 Februari 2014, 17:43:05
Zoals goed op de foto te zien is, heb ik de ondergrond uit piepschuim gemaakt. Daarmee maak ik de hoogteverschillen in het diorama.
Waar de betonfabriek komt te staan, heb ik een laagje kurk van 3 mm gelegd.
Er voor ga ik het spoortje aanleggen.
Helemaal vooraan, op het deel dat nu nog donker is, komt een riviertje te lopen.

Het kruisende spoor komt helemaal links.


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Jefftrack op 23 Februari 2014, 19:55:39
Ziet er al strak uit en een mooi plan, ik ben benieuwd hoe het gaat worden.

Jeffrey


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 8 Maart 2014, 20:40:44
De betonfabriek is inmiddels gebouwd. Ik heb een deel van de sponningen groen geschilderd, de schoorstenen een beetje vervuild, maar daar ga ik nog meer aan doen, en wat railingen zilver geschilderd.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/DSCF5858_1394307395.JPG).

Op de bodemplaat heb ik ook een laag gips aangebracht, waardoor de loop van het riviertje een beetje zichtbaar begint te worden. Achteraan heb ik een betonauto geplaatst. Het is een model van Wiking dat ik een rode kleur heb gegeven en de banden en grill heb geverfd.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/DSCF5859_1394307557.JPG)


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: p-kokkie op 10 Maart 2014, 16:39:37
Ja ho eens even!  ;) ;)

Zo makkelijk ga je er niet van afkomen, graag even een stap voor stap bouwbeschrijving met foto's van dat fabriekje! Of had je hem zo kant en klaar al staan?

Ziet er goed uit (y) (y)

Groet,

Pascal


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 10 Maart 2014, 18:51:00
Pascal, helaas.... Ik heb tijdens de bouw geen foto's gemaakt. En ik heb de fabriek inderdaad in de afgelopen weken gebouwd.
Het is een model van Vollmer, catalogusnummer 7900B, dat ik volgens de bouwtekening heb gebouwd. Als je geïnteresseerd bent, er staat er een op Ebay te koop.
En als je het op prijs stelt, wil ik best nog een korte beschrijving maken van hoe ik de fabriek heb gebouwd en geschilderd.
Er komen op het lagere platte dak aan de achterkant nog een paar silo's te staan.


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 23 Maart 2014, 21:07:15
In de afgelopen week ben ik bezig geweest met de brugpijlers. Omdat dit de eerste keer is dat ik een brug in een diorama bouw, heb ik wel wat moeten puzzelen om de hoogte van het brugdek en de pijlers goed op elkaar af te stemmen.

Het dijklichaam en de brugpijler heb ik gebouwd rondom een kern van piepschuim. Er omheen heb ik muurplaten van Faller gelijmd. Die platen bestaan uit een laag schuim, waarop stenen zijn gedrukt. Op de hoeken heb ik de plaat verstek gesneden. Toch was de hoek niet helemaal passend en daarom heb ik een profiel op de hoek gelijmd.
Op de plaatsen waar de brug op de pijlers rust, heb ik een 'betonnen' (lees: styreen) plaatje gelijmd.

Op de eerste foto staan een bovenaanzicht van de pijler, waarop duidelijk te zien is dat de muurplaat van blauw schuim tegen het witte piepschuim is gelijmd. Aan de rechterkant de plaat waarop de brug komt te rusten en de profieltjes.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/brugpijler DSCF5953_1395603838.JPG)

Op de tweede foto een schuin vooraanzicht, waarop de gehele constructie duidelijk is.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/brugpijler DSCF5954_1395604612.JPG)


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 27 Maart 2014, 22:18:02
Om het diorama wat levendig te maken, wil ik er een aantal scenes op bouwen. Een ervan is een opslag voor grind, want dat is een belangrijk ingrediënt voor beton.

Die opslag ga ik helemaal zelf bouwen. De hoogte en diepte worden 15mm, dat is 2,40 meter in werkelijkheid. Zoals het een betonfabriek betaamt, wordt de opslag natuurlijk uit betonplaten opgebouwd.

Maar in model pakken we een plaatje styreen van 1 mm dik. In het echt is dat 16 cm, dus lekker stevig. Mag ook wel, want grind is zwaar. En voor een betonfabriek kan een beetje extra beton wel lijden.
Op het plaatje heb ik de buiten- en tussenwandjes met potlood getekend.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/DSCF5963_1395953187.JPG)
De dikke lijnen moeten volledig worden doorgesneden om de wanden los van elkaar te maken. De dunne lijnen stellen de voegen tussen de betonplaten voor. Die kras ik in met een bot hobbymes. Maar hiervoor kan je ook een punt van een nieuwe schroevendraaier of zo gebruiken. Vergeet niet de achterkant ook in te krassen, uiteraard op dezelfde afstanden, want zowel de binnen- als de buitenkant van de wandjes zijn zichtbaar.
Na het lossnijden eerst de snijvlakken even glad vijlen of schuren.
Daarna lijm ik de tussenwandjes met vloeibare lijm (ik vind die van Revell prettig werken) haaks op de achterwand. Even lekker laten drogen.
En dan met licht- tot middelgrijze matte verf (ook van Revell) een eerste laag aanbrengen. Wel dun doen met een fijn penseeltje, anders smeer je de voegen weer dicht. Spuiten geeft een nog wat strakker resultaat, maar voor beton vind ik dat niet zo nodig.
De verf is na een half uurtje droog genoeg om een tweede en even later nog een derde laag aan te brengen.
Als de grijze verf goed droog is, maak ik een heel sterk verdunde zwarte verf van 1 druppel matzwart en minstens twintig druppels water. Dat water voeg ik toe met een pipetje uit een leeg flesje neusdruppels. Met die sterk verdunde verf ga ik nog een of twee keer luchtig over het bouwwerk, waardoor de voegen wat donkerder en daardoor beter zichtbaar worden.
Het resultaat zie je hieronder.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/grindvoorraad DSCF5958_1395954123.JPG)
Op de foto heb ik ook al een paar stukjes piepschuim in de opslag geplakt. Daarop wordt straks het grind gelijmd.
Daar ga ik in een volgende bijdrage verder op in.

Maar wordt een diorama nou erg levendig van zo'n grondopslag? Nou nee. Dus daar gaan we nog wat aan doen.


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: H0llandsBouwwerk op 28 Maart 2014, 10:34:47
Dat ziet er al heel leuk uit  (y) Ben benieuwd naar het vervolg..........


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Jefftrack op 29 Maart 2014, 14:43:57
ben ik het helemaal mee eens...... (y) (y)

Jeffrey


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 30 Maart 2014, 18:58:24
Ondertussen ben ik verder gegaan met het gipswerk aan het diorama. Nu de brugpijlers zijn geplaatst, kan ik het gips ook langs de pijlers aanbrengen.
Als het gips goed is uitgehard, minstens 24 uur, maar liefst langer, moet het nog wat nabewerkt worden. Als het alleen om vlak maken gaat, doe ik dat met schuurpapier.
Als er echt een laagje af moet, of de hoogteverschillen zijn wat groter, dan pak ik een oude rasp erbij. Soms moet je daarna nog even met schuurpapier aan de slag.
Het resultaat ziet er zo uit:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Diorama gips klaar DSCF5966_1396200871.JPG)

Gisteren heb ik beschreven hoe ik de grindbak heb gemaakt. Het laatste was het lijmen van een stukje piepschuim waar het grind op komt. Nou is dat piepschuim wel erg wit en als
het grind niet helemaal dekkend zou zijn, zie je dat er wel erg duidelijk doorheen. Daarom heb ik het piepschuim ook een likje grijze verf gegeven.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Grindbak geverfd DSCF5964_1396202112.JPG)
Let er wel op dat zowel de lijm als de verf geen oplosmiddel bevat. Anders lost het piepschuim op. Ik heb witte houtlijm gebruikt en acrylverf van Revell.


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 5 April 2014, 20:41:59
De gipslaag heb ik nu van een verflaag voorzien.
Voor de rivier heb ik verschillende bruintinten gebruikt. De donkerste onderaan en de lichtere steeds erboven, dat suggereert diepte in de rivier. En dan is een dikke laag water niet meer nodig om de rivier diep te laten lijken.
De directe omgeving van de fabriek heb ik grijs geverfd.
Het zijn allemaal acrylverven van Revell en Tamiya.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Diorama gips geverfd DSCF5967_1396726185.JPG)

In principe zou de fabriek nu geplaatst kunnen worden. Maar dat stel ik nog even uit, want eerst wil ik de fabriek nog wat vervuilen. En bovendien gaat het afwerken van de rivier en de oever wat gemakkelijker als de fabriek niet in de weg staat.


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 6 April 2014, 20:40:07
Tja, een fabriek die beton produceert staat vast wel in een stoffige omgeving, dus die mooie witte fabriek van de eerdere foto is dan niet zo realistisch. Daarom ben ik aan het vervuilen gegaan.
Eerst heb ik een lichtbruin/grijze verf, Buff van Tamiya, flink verdund en daarmee een groot deel van het gebouw, zowel wanden als dak, een wash gegeven met en penseel.
Daarna heb ik het dak nog wat bruine, groene en gele accenten gegeven om mosvorming na te bootsen. Dat heb ik gedaan met poederverf van Artitec. Ik breng dat op met een fijn penseeltje in heel kleine hoeveelheden; na het opbrengen een beetje uitsmeren en het gebouw even op zijn kop houden om het overbodige poeder te verwijderen. Met dezelfde techniek, maar dan met zwarte poederverf, heb ik de schoorstenen wat vervuild. Het resultaat is op de foto's goed zichtbaar:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Fabriek vervuild DSCF5995_1396811336.JPG)

Een foto van de andere kant van de fabriek:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Fabriek vervuild DSCF5998_1396811447.JPG)

En nog een detailfoto:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Fabriekf vervuild detail DSCF5999_1396811558.JPG)

De directie van de fabriek vindt dat het gebouw nu wel erg smerig is geworden. Daarom hebben ze een schildersbedrijf gevraagd om de buitenkant weer een beetje netjes te maken. Het deel van de muur rechts van het linkse raam hebben ze al onder handen genomen.
En nu we toch aan het vervuilen zijn, heb ik de grindopslag ook meteen maar beetgepakt. Hier heb ik en andere techniek gebruikt. Eerst heb ik matte transparante verf van Revell op een wandje gesmeerd en direct daarna in de nog natte verf wat zand (van Anita Decor) gestrooid en dat met een penseeltje wat verdeeld. En zo ook de andere wandjes. Ziet er wel knap uit, nietwaar?
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Grindbak vervuild DSCF6000_1396812670.JPG)

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 6 April 2014, 20:59:43
En net bedenk ik dat ik me nog niet heb voorgesteld. Mijn naam is Hermes Verseveldt. Mijn nickname is dus Trainbuffn, waarin trainbuff het Amerikaanse woord voor treinengek is en de toevoeging n voor mijn favoriete schaal.
Ik doe ongeveer 40 jaar aan modelbouw met treinen. Daarvoor ben ik nog een paar jaar met militaire vliegtuigen en oorlogsschepen in de weer geweest. En ik heb ook wel de nodige modelauto's gebouwd in de schalen 1:43 tot 1:24.
Toen ik mij met treinen ging bezig houden kocht ik vooral modellen die ik mooi vond en dat was materieel uit Nederland, België, Duitsland, Zwitserland en Canada.
Op een gegeven moment begon mijn interesse in stoom te groeien en ben ik vooral stoomlocomotieven gaan kopen, vooral Duitse. Een aantal daarvan waren van de Deutsche Reichsbahn, het voorbeeld van tijdperk 2 in Duitsland. Toen ben ik mij gaan specialiseren in die periode in Duitsland en een groot deel van mijn materieel dat er niet in past, heb ik verkocht. Inmiddels heb ik een kleine 70 tractievoertuigen, ruim 110 personenrijtuigen en ruim 210 goederenwagens. Hoewel ik een vrij grote baan heb voor N-spoorbegrippen (4,10 bij 1,20 meter), kan ik al dat materieel natuurlijk net kwijt, dus moet ik vaak wisselen.
En vanwege mijn interesse in stoom ben ik een jaar of 10 geleden medewerker geworden bij de Stoom Stichting Nederland, zodat ik ook af en toe met echte stoomlocs mag 'spelen'.


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 19 April 2014, 20:52:36
De brug. Voor een kruisend spoor is een brug wel handig ;).

Ik heb deze brug al een paar jaar geleden gebouwd, zo uit de doos, dus zonder schilderwerk en zo. Toen was de brug geheel blauw, behalve de voetpaden langs de brug.
Nu ziet 'ie er wel wat anders uit.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Brug DSCF6021_1397934915.JPG)

Hoe heb ik dat nu voor elkaar gekregen?

Eerst heb ik de gehele brug roestkleurig gespoten. Vervolgens heb ik op de plekken waar roest moest komen, een kloddertje Maskol van Humbrol gesmeerd. Dat is een rubberachtig smeersel, waar je overheen kunt schilderen, en dat je na het schilderen weer kunt verwijderen met een mesje of een pincet. Dan wordt de ondergrond (in mijn geval de roestkleur) weer zichtbaar.

Na het aanbrengen van de Maskol heb ik de brug blauwgrijs (van Revell) gespoten. En vervolgens de Maskol verwijderd.

Vervolgens heb ik de blauwgrijze verf een beetje lichter gemaakt met lichtgrijze verf, waarmee ik wat verbleekte plekken heb nagebootst.

En met Crackle Paint heb ik wat opbollende plekken gemaakt. Gewoon een beetje Crackle Paint opbrengen. Crackle Paint heeft de eigenschap dat die na het drogen een gebroken oppervlak heeft. Ik heb de transparante versie gebruikt en die heb ik na het drogen dus weer blauwgrijs aangetipt. Crackle Paint moet je niet te dun aanbrengen, want dan werkt het niet. Hoe dikker de verf, hoe groter de scheuren. Voor N-spoor heb je al gauw te dikke plekken naar mijn smaak.

Tot slot heb ik met pigmentverf (in poedervorm) van Artitec nog wat roestaccenten aangebracht, onder andere in de scheuren van de Crackle Paint. Dat doe ik met een fijn penseeltje (we werken ten slotte op N-schaal). Het penseeltje 'doop' ik in het poeder en dat breng ik over op het oppervlak dat roestig moet worden. Dan een beetje uitvegen. Ik heb hier de rode en de oranje roestverf gebruikt. Daarna even de brug op z'n kop houden, zodat het overtollige poeder eraf valt. Liefst boven het kuipje met verf.... We zijn zuinig, nietwaar?


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: H0llandsBouwwerk op 20 April 2014, 18:30:16
Ook even bij jou gekeken, ziet er ook  (y) uit. Als ik het zo zie, zouden onze diorama’s naast elkaar geplaatst kunnen worden, als ik naar die van jou kijk en ik weet hoe mijn diorama er gaat uit zien, dan zou je een mooi idustrieterrein creeëren.
Ook ik ben benieuw naar jouw eindresultaat, succes!


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 28 April 2014, 21:33:41
Ben verder gegaan met de brugpijlers. Om die op de juiste hoogte te brengen en ook om ze wat minder plat te maken heb ik twee stroken styreenplaat van verschillende breedte op de pijlers gelijmd en vervolgens aangesmeerd met een mengsel van Alabastine muurvuller, water en een flinke scheut houtlijm. Die houtlijm geeft meer stevigheid als het mengsel opgedroogd is en hecht ook beter aan het gladde styreen. Voordelen van Alabastine zijn dat het veel langer verwerkbaar is dan gips en dat het sneller droogt. Het nadeel is dat het veel duurder is. Maar dit was zo'n klein beetje, dat de extra kosten verwaarloosbaar zijn.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Pijler bewerkt DSCF6023_1398716680.JPG)

De volgende stap is het schilderen in een grondkleur. Daarna is de pijler zover dat de rails met grind erop gelijmd kan worden. Voordat ik dat doe, moet de pijler nog wat vervuild worden met regen- en roestsporen. En natuurlijk eerst de brug monteren  ;).


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Jefftrack op 29 April 2014, 07:58:42
Begint al mooi vorm te krijgen  (y)

Jeffrey


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 17 Mei 2014, 19:52:26
Zoals in de vorige aflevering al aangekondigd, ben ik de pijlers gaan vervuilen. Het resultaat zie je op de foto´s.

De sterkste roestsporen lopen onder de oplegpunten van de brug. Bovendien nog wat vuil van remblokken en ander langsgewaaid roest.
Ik gebruik hiervoor poederverf van Artitec, in dit geval de bruine en de oranje roestkleur.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Lage pijler met roest DSCF6025_1400351389.JPG)

Ook ben ik al begonnen met het aanleggen van het riviertje. Hiervoor gebruik ik Water Effects van Vallejo. Dat is een wit gel-achtig materiaal dat je
bijvoorbeeld met een spateltje kunt aanbrengen. Het droogt transparant op.
Een dunne laag is binnen 24 uur opgedroogd; dikkere lagen duren wat langer.
Het is eenvoudig om later nog wat te corrigeren, gewoon door er een extra laag op aan te brengen.
Voordat je met het water aan de slag gaat, moet de rivierbodem natuurlijk klaar zijn. Ik heb er een paar steentjes ingelijmd (echte, uit Oostenrijk) en
hier en daar wat groene vlokken (van Woodland Scenics) om plantengroei op de bodem te simuleren.
Het waterniveau mag nog wel wat hoger worden, dus er gaat nog een laagje bovenop.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Hoge pijler met roest DSCF6027_1400351695.JPG)

Ik zit te popelen om de brug te plaatsen en de rails te leggen, maar ik moet nog even geduld hebben, want eerst moet de rivier klaar zijn.


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 26 Mei 2014, 13:57:29
Nu ben ik begonnen met de aankleding van het gebied rond de fabriek.
Onder de brug loopt, naast de rivier en het spoor, de weg naar de fabriek. Deze weg wordt omzoomd door grasstroken. Die worden niet altijd even goed onderhouden, zodat ze er wat wild uitzien.

Op de eerste foto zie je de pijler van de brug met eromheen gras en andere begroeiing.
Het gras maak ik zelf door vlokken van Woodland Scenics (Green Grass, Burnt Grass en Weeds) door elkaar te mengen en er nog wat langer gras van bijvoorbeeld Heki of Noch door te gooien. Ook meng ik er vaak nog een restje grind of zand doorheen.
De hogere begroeiing zijn de stroken gras, heide enzovoort van Heki, die ik met een schaar op lengte knip.
Voor het aanbrengen smeer ik eerst de hele oppervlakte in met houtlijm. Daarna plaats ik de strookjes van Heki erop en tot slot strooi ik het grasmengsel over de lijm die nog niet bedekt is. Even alles lichtjes met de vingertoppen aandrukken en dan maar wachten tot de lijm droog is.
Dan ga ik er met de stofzuiger langs. Over de mond van de stofzuiger span ik dan een oude nylon kous of een oude stoffen zakdoek, zodat niet al het losse materiaal in de stofzuiger verdwijnt.


(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Pijler met gras DSCF6051_1401107682.JPG)

Ook heb ik inmiddels de rails langs de fabriek aangelegd, ols op de tweede foto te zien is.
Voor het grind heb ik materiaal van Woodland Scenics (ja, alweer ;)) gebruikt. Omdat ik een zakje niet handig vind werken, heb ik het grond in een plastic bakje gedaan.
Ik strooi het grind met een roerhoutje (voor de koffie) voorzichtig waar het ongeveer moet komen en daarna verdeel ik het met een dun en zacht kwastje.
Als het grind netjes naar mijn zin ligt, spuit ik er met een injectienaald een mengsel van water en een paar druppels afwasmiddel in. De punt van de naald gaat dan echt het grind in en voorzichtig een klein beetje water injecteren. Eventuele oneffenheden als gevolg van de naald even met je vinger plat drukken.
Daarna lijm ik het geheel vast met verdunde houtlijm met alweer een beetje afwasmiddel. Aan de houtlijm voeg ik een ongeveer even grote hoeveelheid water toe (een beetje meer water is geen bezwaar) en een klein scheutje afwasmiddel. Even goed roeren en klaar is de lijm.
Ik breng de lijm aan met een pipet, zoals je bijvoorbeeld in flesjes met een middel tegen een verstopte neus vindt.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Rails met bedding DSCF6054_1401108218.JPG)


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 31 Mei 2014, 19:27:39
Tussen het riviertje en het spoor heb ik nu ook een grasstrook aangebracht.
Het recept is hetzelfde als van het gras bij de brugpijler.

Langs de rivier zitten twee vissers te vissen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Rails DSCF6086_1401558936.JPG)

De fabriek staat nu op zijn plek. Het terrein rond de fabriek is van een wegdek voorzien.
Hiervoor heb ik een mengsel gebruikt van landwegzand en grijs zand van Anita Decor.
Dat heb ik op natte houtlijm gestrooid en daarna met een penseeltje grofweg verdeeld.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Fabriek op diorama DSCF6087_1401558997.JPG)


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 6 Juli 2014, 21:12:11
Door mijn vakantie is het een beetje stil geweest rond de fabriek. Na mijn vakantie ben ik weer verder gegaan met het diorama.

Nu heb ik de brug geplaatst, de rails erop aangebracht en het bijbehorende ballast. Naast het grind heb ik aan beide kanten in het verlengde van het pad langs de brug een voetpad aangelegd en daarbuiten weer grind met wat groen erin.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Top brugpijler klaar DSCF6331_1404675309.JPG)

En hieronder de brug.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Brug lengterichting DSCF6330_1404676045.JPG)

Tot slot voor vandaag een kiekje van de brug vanaf de voorkant van de fabriek.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/Brug rechterkant DSCF6332_1404676583.JPG)

In de hoge bakwagen ligt een lading grind voor de betonfabriek. En de bodem van de lage bakwagen heb ik in een houtkleur geschilderd.
Die moet nog wel vervuild worden en ik ga nog nadenken over een geschikte belading.


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 19 Juli 2014, 16:58:39
Mijn diorama is nu zo'n beetje klaar....
De buitenkant heb ik afgewerkt met een mengsel van gips en houtlijm en na het uitharden heb ik dat grijs geschilderd (Mittelgrau van Revell).

Het geheim zit hem in de details. Daarom heb ik een  paar foto's gemaakt van die details.

Zoals al eens eerder geschreven, lijdt de fabriek aan achterstallig onderhoud. Daarom heeft de directie een schildersbedrijf ingehuurd om de wanden,
die ooit mooi wit waren, weer netjes te maken. Ze zijn begonnen aan de voorkant.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/DSCF6336_1405784163.JPG)

En aan de achterkant van de fabriek is een deel van de dakgoot verrot. Daarom is er een stuk uitgehaald om te worden vervangen.
Het nieuwe stuk ligt al klaar, maar moet na het monteren nog wel worden geschilderd.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/DSCF6335_1405783692.JPG)

Ik heb de fabriek ook een naam gegeven, namelijk die van de oprichter, de heer Schmidt. Op een gegeven moment heeft die bedacht
dat er ook maar een huisstijl moest komen en die bestaat uit de kleuren grijs en rood. Die kleuren zie je terug in het naambord en
ook in de vrachtauto's, waarvan de bovenste helft van de cabine grijs is en de onderste helft rood.
Zou het toeval zijn dat de Mercedes van de heer Schmidt ook rood is?

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/DSCF6334_1405783636.JPG)

Details van een geheel andere orde vinden we bij het riviertje. Er zwemmen een paar eenden en er is wat riet gegroeid.
En een van de vissers heeft gezelschap gekregen van zijn hond.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7287/DSCF6333_1405783189.JPG)


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Jefftrack op 20 Juli 2014, 13:57:30


Ziet er goed uit.... (y)

Als extra detail zou je bij de schilders een half geschilderde muur kunnen maken....

Jeffrey


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 20 Juli 2014, 15:17:16
Jeffrey, goeie tip, maar... bij het vervuilen van de muren had ik een stukje overgeslagen. Dat is dus nog wit en de rest heeft een lichtbruine waas.
Uit jouw reactie maak ik op dat het verschil tussen 'vervuild' en 'geschilderd' te klein is, daarom zal ik kijken wat ik er nog aan kan doen.

In ieder geval dank voor het meedenken.

Groeten, Hermes


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 6 Augustus 2014, 20:10:07
Inmiddels is een deel van de muur duidelijk wit geschilderd.... Krijgen de schilders meer eer van hun werk.

En ben ik bezig om nog wat kleine details aan te brengen, waardoor het diorama wat meer gaat leven.



Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: p-kokkie op 9 Augustus 2014, 17:05:55
Das een fraai bruggetje geworden!!!

Gr. Pascal


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 2 September 2014, 07:08:17
Zo, mijn diorama is klaar.

Voor de laatste details heb ik geen nieuwe technieken gebruikt, alleen wat spulletjes geplaatst en vastgelijmd. Dus ik plaats geen foto's meer. Ik nodig je uit om op Eurospoor te komen kijken en praten.

Op het diorama komt ook een treintje te staan, bestaande uit een stoomlocje en twee wagons. Ik zit te dubben of ik die vast zal lijmen of niet.
Heeft er iemand ervaring met het "ongevraagd lenen" op Eurospoor? Anders gezegd: is het verstandig om het materieel vast te lijmen?

Tot over 7,5 week..... Hermes 


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Jefftrack op 2 September 2014, 07:16:09
Ik heb geen ervaringen met het ongevraagd lenen op Eurospoor maar dat sluit het ook niet uit.

Je kunt het materieel vast zetten met een ijzerdraadje om de assen en door de onderplaat. Op die manier kun je het ook weer makkelijk en onbeschadigd los maken na de beurs.

Jeffrey


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 2 September 2014, 12:11:26
Jeffrey, bedankt, goeie tip. Is inderdaad wat handiger dan lijmen.


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Dirk J op 2 September 2014, 12:39:50
Er zijn in het verleden lieden geweest die ongevraagd geleend hebben op €spoor. En ook op andere beurzen. Om het nog erger te maken, deze lieden bleken niet te weten dat bij lenen ook terugbrengen hoort. Zo zijn er een aantal keren met name bijzondere lokjes "spontaan verdwenen".
Vastzetten van je spullen is zeker aan te bevelen.


Titel: Re:Betonfabriek in N-spoor
Bericht door: Trainbuffn op 12 Oktober 2014, 20:11:02
Dirk, bedankt voor je tip.

Ik heb mijn lok en wagons met een stukje staaldraad vastgezet. Was wel een heel gepriegel, maar het is gelukt.

Tot over 2 weken..........