Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: langzaam rijden  (gelezen 83118 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
loekrondel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 5



« Gepost op: 30 Juli 2017, 11:33:11 »

Hallo,
Ik rij met Märklin wisselstroom en nog lekker analoog. Alleen wil ik de locomotieven langzamer laten rijden.
Moet ik dan overstappen naar digitaal of is er nog een tussenweg mogelijk? Dat alleen de locs worden omgebouwd met andere motoren? Of eventueel alleen de locs digitaal?
Groet, Loek
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 30 Juli 2017, 11:43:37 »

Andere motoren in je locs kan, maar dat is wel een kostbare en ingrijpende operatie. Ik zou kiezen voor digitaal. En je kunt inderdaad eerst alleen je locs digitaliseren, je wissels e.d. hoeven niet meteen ook digitaal aangestuurd te worden.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 30 Juli 2017, 11:49:31 »

Met Gert eens. Als 3-railer hier zou ik niet meer terug willen naar analoog. Het is even een stap -voor sommigen een moeilijke drempel- maar wanneer die genomen is wil je niet meer terug!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
loekrondel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 5



« Antwoord #3 Gepost op: 30 Juli 2017, 12:02:29 »

Oké. Bedankt. Maar ik dacht altijd dat er andere motoren nodig waren als je overstapt naar digitaal. De motoren die nu in de locs zitten zijn nog de originele 3-polige motoren.
Welke stappen en materiaal zijn nodig om eerst alleen de locs te doen?
Groet, Loek
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 30 Juli 2017, 15:02:41 »

Je hebt een centrale nodig en decoders. In jouw geval ligt een Central Station 3 voor de hand. Over het digitaliseren van Märklin-locs kunnen anderen je meer vertellen dan ik, want ik rij al 35 jaar twee-rail.

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 30 Juli 2017, 17:42:14 »

Dat is een mogelijkheid. De keuze is eigenlijk: welke kant wil ik op qua systeem?
Wil je eigenlijk alleen het Märklin digitale systeem of meerdere mogelijkheden open laten?

Het goedkoopst is een Multimuis van Roco aanschaffen. Uit startsets gehaald vaak te koop voor zo'n €75.
ESU heeft ombouwsets voor de motoren die jij hebt: http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-digital-sets/
Met zo'n set bouw je een lok om tot DCC digitaal wat de Multimuis ook 'spreekt'.
Mocht je dan later toch een Märklin centrale willen aanschaffen om nieuw gekochte digitale Märklin treinen ook te kunnen aansturen die niet DCC 'spreken' kunnen deze DCC loks ook nog gewoon aangestuurd worden aangezien de huidige generatie Märklin centrales ook DCC aan kan.

Ik heb een vergelijkbare situatie, maar dan met een Intellibox die zowel Motorola als DCC 'spreekt'. Enkele Märklin treinen stuur ik met Motorola aan, maar de rest met DCC wat mij het beste bevalt. Ook andere merken 'AC' loks stuur ik dan aan met DCC al zitten er 'meertalige decoders in die ook Motorola 'spreken'.

Veel er over lezen en wat je niet begrijpt; vragen. Zo ben ik ook wijzer geworden.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 12 December 2017, 20:38:44 »

Gezien de recente vraag van een ander forumlid die overweegt digitaal te gaan, ben ik wel benieuwd of jij de knoop inmiddels hebt doorgehakt, Loek?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #7 Gepost op: 25 December 2017, 07:42:01 »

Ik ook Wink

Ten aanzien van het langzaam rijden is er analoog wel een tussenoplossing. Je kunt voor ieder blok de mogelijkheid inbouwen om te schakelen naar een tweede trafo die in een lagere stand staat. Als je alle snelle locs voor ziet van een magneetje en de ingang van ieder blok van een reed-contact, dan kun je alle snelle locs met de tweede trafo langzamer laten rijden. Wel even inbouwen dat bij het uitrijden van het blok weer wordt teruggeschakeld op de eerste trafo.
De kosten zijn dan een nieuwe trafo (een 32VA voor een tientje in Houten) en voor ieder blok een schakelrelais (Märklin-exemplaren heb je nieuw voor ik meen rond de 20,-).
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #8 Gepost op: 6 Januari 2018, 22:43:58 »

Overigens zijn er ook decoders die in analoge modus onthouden welke maximum snelheid ze digitaal hebben gekregen. Je zou dus ook kunnen overwegen te snelle locs te digitaliseren en de Vmax te (laten) temperen mbv een digitale centrale.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenAnaloogTopic: langzaam rijden
« vorige volgende »
Ga naar: