Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenAnaloogTopic: Verwisselen antislip bandjes bij H0 locomotieven.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verwisselen antislip bandjes bij H0 locomotieven.  (gelezen 30753 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Lijado
Newbie

Offline Offline

Berichten: 2


« Gepost op: 21 Oktober 2022, 11:31:25 »

Was een aantal jaren geleden in Dresden en zag daar een stoomlocomotief van het type BR55. Na terugkomst op zoek gegaan naar een model en ja hoor PIKO had een exact model hiervan onder modelnummer 57550. Het was een analoge locomotief die heel makkelijk om te bouwen was naar digitaal en inderdaad dat klopte. Na ongeveer 4 jaar in een vitrine te hebben gestaan (uit de zon uiteraard) bouwde ik de decoder in maar tijdens de ombouw ontdekte ik dat twee anti slipbandjes gebroken waren. Dus anti-slipbandjes besteld en in eerste instantie dacht ik dat het verwisselen een fluitje van een cent was. Gebruiksaanwijzing erbij: Afdekplaatje onderzijde losschroeven... maar helaas: de voedingsdraden moeten gelost worden uit de kabelgoten...om een lang verhaal kort te maken: de hele motor moest gedemonteerd worden, waarna de draadjes uit de gootjes konden en er net genoeg ruimte ontstond om de wielen eruit te halen en de anti-slipbandjes te wisselen. Daarna de boel weer in elkaar gezet en het lukte allemaal wel maar je moet wel heel voorzichtig te werk gaan. Op zich vind ik het raar dat slijtage gevoelige onderdelen zo lastig te verwisselen zijn. Net als bij mij Märklin BR24-044 ook een antislipbandje al vrij snel gebroken (nieuw gekocht, na 4 maanden) Ik heb zo'n Märklin gereedschap setje maar uitgerekend passen deze niet om het schroefje van de drijfstang los te schroeven... raar allemaal dat lastige vervangen van anti-slip bandjes. Eerlijk is eerlijk bij sommige locs die al jaren draaien zijn er nooit problemen met de antislipbandjes. Wat ik nu wel doe als ik nieuwe anti-slipbandjes koop, behandel ik ze meteen met "rubber care" want je weet nooit hoe oud ze al zijn en dit om uitdroging te voorkomen. Wat zijn jullie ervaringen over dit onderwerp.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 21 Oktober 2022, 12:01:50 »

Ja, bekend probleem. Maar hoe zou het anders moeten bij stoomlocomotieven?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Lijado
Newbie

Offline Offline

Berichten: 2


« Antwoord #2 Gepost op: 21 Oktober 2022, 12:31:25 »

Dank voor je reactie en ja dat klopt maar ik was niet zo duidelijk: Bij de genoemde PIKO BR55 zitten de motor en aangedreven assen in de tender. Verwisselen van de anti-slipbandjes via de zijkant bijvoorbeeld is ook niet mogelijk want de gedetailleerde zijskirts (aspotten en veren) zijn een geheel met het frame.
Gelogd
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 22 Oktober 2022, 12:25:34 »

http://www.bullfrogsnot.com/, misschien een oplossing.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenAnaloogTopic: Verwisselen antislip bandjes bij H0 locomotieven.
« vorige volgende »
Ga naar: