Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Digitaal => Topic gestart door: 1200blauw op 4 December 2017, 13:21:48



Titel: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 4 December 2017, 13:21:48
Ik overweeg de overstap naar volledig digitaal. Ik ben bezig de laatste stukken M-rails uit mijn Märklin-baan te verwijderen en de bedrading opnieuw aan te leggen, dus een moment van bezinning. In het zicht ligt nu K-rails (flex); uit zicht is alles C-rails (kunststof bedding).
Op dit moment rijd ik analoog, met uitzondering van een klein standalone pendelbaantje en rangeerterreintje naar een goederenloods dat met een Märklin MS2 wordt bestuurd. De hoofdbaan is volledig automatisch. Er komt geen mensenhand aan te pas. Op mijn baan zijn er géén stations, alles is doorgaand verkeer. Daarvoor heb ik ooit gekozen omdat ik het erg onnatuurlijk vond dat een stilstaande trein gedoofde lichten heeft en plotseling optrekt en stopt. Wel zijn er vier schaduwstations. Er rijdt een ertstrein rond met vier Roco 2200's in tandem, allen voorzien van sleper en tractie leverend. De vier slepers zijn via stroomvoerende koppelingen met elkaar verbonden. Ze zijn alle vier van dezelfde bouwserie en rijden gelukkig even snel. Dat gaat analoog prima. Geschakeld wordt vooral door schakelrails (een lipje tussen de puko's is de schakelaar, een aangesloten apparaat krijgt al dan niet contact met de 0).

Voordelen van analoog rijden zijn voor mij:
- bekende en beproefde techniek (storingen kan ik gemakkelijk verhelpen, geen ingewikkelde schakelingen);
- alle spullen zijn beschikbaar, ik hoef geen kosten te maken;
- kunnen rijden met oude Märklin-locs in originele staat (ongeveer een derde is ouder dan 30 jaar en analoog - voor mij een belangrijke overweging!).

Nadelen van analoog rijden voor mij:
- de snelheid van de locs verschilt enorm van elkaar en is niet individueel te regelen (anders dan in het betreffende blok aan de trafo te draaien);
- de volgorde waarin de treinen verschijnen is telkens dezelfde. Met wat kunst-en-vliegwerk zou daar wel een analoge oplossing voor zijn, maar dat is één van de redenen om digitaal te overwegen;
- de slepers van de 2200's maken op een schakelrail 4x contact. Dat leidt wel eens tot ongewenst gedrag van de aangesloten apparaten;
- ik kan op dit moment niet volgens een dienstregeling rijden. Dat lijkt me wel erg leuk.

Waarom heb ik een MS2? Op de pendelbaan rijdt een Artitec DE2. Gebleken is, dat zie slecht tegen de omschakelpuls kan van een analoge witte Märklin 32VA trafo. Na twee defecte decoders (en perfecte service van Artitec!) heb ik ervoor gekozen voor dat deel van de baan dat toch al op zichzelf stond digitaal te gaan. Aangezien ook het rangeerbaantje standalone is en er geen oude locs rijden heb ik dat meteen ook meegenomen. De meest voor de hand liggende oplossing (goedkoopst) was een MS2. De hele baan met de MS2 besturen gaat echter niet. De baan heeft daarvoor teveel lengte en de hoeveelheid digitale locs overstijgt de capaciteit van de MS2.

De vier 2200's moeten in tandem blijven rijden. Ik wil deze graag via één adres kunnen aansturen, dus er moet een mogelijkheid zijn de vier adressen aan elkaar te koppelen.
Ook zou ik de pendelbaan graag automatiseren, dus automatisch omschakelen. Daar zijn analoog wel pendelmodules voor, die er ongetwijfeld digitaal ook zijn. Andere mogelijkheden?

Me realiserend dat ik deze vraag in de digitale hoek stel ben ik benieuwd naar meningen. Ik vermoed dat ik, zou ik alle wensen willen realiseren, af moet stappen van rijden met de oude analoge locs en naar een computergestuurde digitale baan. Waar loop ik dan bij iedere optie tegenaan? Met welk merk heb je goede ervaringen?
De kans bestaat ook dat ik analoog blijf rijden. Veel (alle?) moderne digitale locs onthouden hun ingestelde Vmax ook in analoog bedrijf heb ik gemerkt. Dat zou ik kunnen gebruiken bij het afregelen van de analoge baan.

Ik ben benieuwd naar de reacties!


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Noordwaarts op 4 December 2017, 14:18:16
Ik zou anno 2017 voor een nieuwe modelbaan altijd voor digitaal kiezen. Of dat ook de beste keuze is bij een bestaande baan, die op zich goed werkt, weet ik niet.
Misschien is er hier iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een bestaande analoge baan naar digitaal?

Wat het digitaal systeem betreft: ik raad je aan om aanstaande zaterdag naar de modelspoorbeurs in Houten te gaan. Deze keer is het juist de speciale editie met de naam 'Houten Digitaal'.
Dat betekent dat er naast de gebruikelijke hallen met verkoopstands ook een flink aantal digitale modelspoorbanen aanwezig zijn én dat een aantal specialisten op het gebied van digitale systemen acte de présence geven. Je kunt daar uiteraard vragen stellen en vast ook informatiefolders krijgen.

mvg,
Gert


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 December 2017, 14:20:22
Me realiserend dat ik deze vraag in de digitale hoek stel ben ik benieuwd naar meningen. Ik vermoed dat ik, zou ik alle wensen willen realiseren, af moet stappen van rijden met de oude analoge locs en naar een computergestuurde digitale baan. Waar loop ik dan bij iedere optie tegenaan? Met welk merk heb je goede ervaringen?

Tja...moeilijk te zeggen 'dít is het!'

Ik kan je mijn ervaring vertellen met de omschakeling naar digitaal zo'n 8 jaar terug. Toen na rijp beraad gekozen voor de IB.
Ik gebruik trouwens K-rail op de hele baan. Aangezien ik nog een paar loks heb met motorola (o.a. de koploper en een stoomlok 0110) is de IB handig.
Deze worden op Motorolaprotocol aangestuurd terwijl de rest alleen maar op DCC rijdt. Terugmelding en schakeldecoders ook van Uhlenbrock via Loconet werkend.
Nog geen probleem mee gehad. Terugmnelding trouwens via geïsoleerde railstaven. Besturing via Koploper en daar krijg ik steeds meer lol in om inderdaad, net wat je stelt, om een mooi afwisselend beeld te creëren of zelfs een strakke dienstregeling. Pendelen tussen stations kan Koploper ook prima regelen trouwens.
Analoog is bij mij volledig verleden tijd.

Nadelen? Ja, alle materieel moet gedigitaliseerd worden en dat doe ik langzaam aan. Meestal worden het grotere verbouwingen van materieel dan alleen maar digitaal maken -ik bouw veel 2rail om naar 3rail-, dus gaat het hooguit met 3-4 treinen/loks per winterseizoen, dat is nog wel te overzien.
Kosten zul je moeten maken en dat is in het begin de aanschaf van de hele installatie en verder per lok je decoder. Maar ja...hobby kost geld  ;)


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 4 December 2017, 14:41:38
Alvast Gert en Jakop hartelijk dank voor jullie reactie. Ik lees nuttige zaken. Houten aanstaande zaterdag was de bedoeling, maar kwam een kink in de kabel, een goed reden dit draadje te starten.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Noordwaarts op 4 December 2017, 16:27:40
Mocht je besluiten inderdaad digitaal te gaan, dan zou ik voor een degelijke centrale met veel mogelijkheden van een gerenommeerd merk kiezen.
Bij je keuze kun je afwegingen maken als: wel of geen touch screen? Bediening met de centrale zelf of (ook) met een losse handregelaar?
Moet de centrale meerdere digitale talen aankunnen? Dus DCC, Motorola? Stel je prijs op het automatisch aanmelden van nieuwe locs bij de centrale?

Natuurlijk spelen zaken als je budget ook nog mee. En wellicht heb je een persoonlijke voorkeur voor bepaalde merken.
Ik heb zelf heel lang met Lenz Digital Plus gewerkt (dat heb ik nog, maar staat te koop) en heb nu een Ecos van ESU.
Heel lang geleden, voor mijn Lenz systeem heb ik nog Märklin Digital voor gelijkstroom gehad, maar daar trok Märklin op enig moment de stekker uit.

Nog een tip: het Duitse Miba brengt jaarlijks een Digital special uit waarin de stand van zaken aangaande systemen en decoders wordt behandeld.
De nieuwste is net een maand geleden verschenen: https://shop.vgbahn.info/miba/shop/modellbahn+digital+18-_4523.html

Sowieso is het een forse uitgave als je de centrale, de locdecoders en alles wat erbij komt op je baan meetelt. Ik raad je aan om je goed in te lezen.

mvg,
Gert


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 6 December 2017, 21:24:45
Het is even stil in dit draadje, dus even een reactivatie. Ik hoop op nog meer reacties, om wat meer meningen te horen. Dat kan een bevestiging zijn van eerdere antwoorden, maar ook een afwijkende mening vind ik interessant. Volgens mij kan dat op dit forum prima, toch? Wat zijn de overwegingen geweest waarom je zelf voor een bepaald systeem hebt gekozen, of analoog bent blijven / gaan rijden?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Noordwaarts op 6 December 2017, 22:03:51
Ik wil mezelf best tegen gaan spreken, maar dat kunnen anderen vast veel beter.   :D

M.a.w.: kom op heren, doe ook eens een digitale duit in het zakje en laat eens wat van je horen.

mvg,
Gert


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 6 December 2017, 22:17:07
Ik zal morgen als ik achter mijn pc zit een en ander uitschrijven hier.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 7 December 2017, 00:28:02
Beste 12Blauw,

Ik heb je op een buurforum al een mogelijke richting aangegeven, omdat je er hier om vraagt, mijn modelspoor geschiedenis:

in de jaren 1980 - 1987 heb ik gereden met 3-rail op impuls breedband gemoduleerde gelijkspanning, geregeld per blok en de automatisering via flip-flops en logische poorten.

het boek waar de automatisering in beschreven stond eindigde met de zin: u hebt nu een gesoldeerde computer gebouwd, dat kan veel makkelijker/flexibeler met een echte computer, maar dan moet je wel kunnen programmeren.

in de jaren 1989 - 2006 (na een verhuizing) heb ik gebouwd en gereden met een Edits zelfbouw digitale centrale, de automatisering gebeurde door een computerprogramma met de naam Trainbrain, wat werkte onder het aloude DOS

in 2005/2006 begon ik te ontdekken dat de Edits centrale natuurlijk ouderwets begon te worden en liep ik ook tegen het probleem op dat het aloude DOS alleen nog maar op oude computers staat.

overleg met de mensen achter Trainbrain leerde me dat zij een centrale in voorbereiding hadden met daarin verwerkt het computerprogramma Trainbrain (min- of meer, als ze dit lezen springen ze uit hun vel), deze beslissing was gebaseerd op het feit dat ze er maar een hekel aan hadden dat als een computer of een centrale fabrikant wat wijzigde zij ook gelijk aan het wijzigen moesten.

sinds de tentoonstelling van 2006 in Goes rijd ik met die centrale met automatisering, ik ben één van de eerste testers geworden en doe dat nog steeds, de centrale stuurt bij mij een LDT DB2 booster aan die de wissels en zo bedient en die ook de grote Edits booster van 10 ampère aanstuurt.

De b.g. centrale met automatisering is dus de Raptor, maar dat had je al begrepen neem ik aan.

Groet, Anne W



Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 7 December 2017, 11:05:31
Een analoge baan ombouwen naar digitaal lijkt me bij 3-rail geen probleem. In principe kun je de schakelrails gewoon behouden, in plaats van aansluiten op analoge techniek, sluit je die nu aan op een terugmelder waar de centrale iets mee kan.
Bij 2-rail zitten er vaak wat meer haken en ogen aan en zal ik het niet zo snel aanraden, hoewel ik het zelf wel heb gedaan.

Maar als je niet van plan bent je baan aan te passen en het houdt bij wat je nu hebt, zie ik eerlijk gezegd niet zo heel veel voordelen van digitaal als je het afzet tegen de kosten en het werk. Alle locs zijn om te bouwen, maar het kost een decoder en tijd.
De nadelen die je noemt van analoog, zijn met wat elektronica ook wel te verhelpen.

Je wensen zijn digitaal in ieder geval ook te realiseren. Er zijn centrales die tractierijden ondersteunen, maar ook besturingssoftware kan het vaak/altijd wel. Koploper kan in ieder geval jouw vier 2200-en in tractie laten rijden. Pendelen is meestal ook geen probleem, rijden volgens dienstregeling kan wel een uitdaging worden. Koploper kan het bijvoorbeeld wel, maar echt makkelijk gaat het daarmee niet. Jaren geleden eens geëxperimenteerd met Traincontroller, waar dat veel eenvoudiger was

Welke centrale de beste keus is, is heel erg afhankelijk van je wensen. Gert raadde een centrale met veel mogelijkheden aan, maar als je de boel via de computer laat besturen, fungeert die centrale eigenlijk alleen maar als doorgeefluik. Ik heb zelf een intellibox, een heel enkele keer gebruik ik de regelaar om even snel een loc op de baan te testen, maar meestal pak ik dan toch een handregelaar. Verder kom ik alleen bij het programmeren in de buurt van dat ding. Alle andere mogelijkheden die het apparaat biedt, heb ik nooit gebruikt.
Maar misschien zijn de mogelijkheden van bijvoorbeeld een central station of ecos voor jou al voldoende om zonder computer de baan te automatiseren.
Wil je wel met een computer werken, kom je voor de software-keuze. Ik heb zelf redelijk wat ervaring met koploper. Een top-programma, ik denk een van de beste en compleetste dat te krijgen is, maar niet bij alle centrales te gebruiken. En ook daar zul je vroeg of laat tegen de grenzen van het programma lopen, als je iets specifieks wilt. Zelf vind ik het redelijk gebruiksvriendelijk, maar genoeg gebruikers die hopeloos stranden in het pakket. Die stappen dan vaak over op I-train, waar ik inmiddels de handdoek in de ring heb gegooid.
Het is allemaal heel persoonlijk en dat maakt het ook zo lastig om voor anderen te adviseren.

groet, Huub


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 7 December 2017, 15:25:41
Op dit moment kan ik mij het meest aansluiten bij Huub zijn verhaal.

Kijkend naar mijzelf ben ik rond 2001 eens gaan kijken naar het digitale gebeuren, Dit omdat ik op mijn analoge baan 3 trafo's had en zo dus met maar 3 locs kon rijden. Ik had er 7 op dat moment....
De baan verbouwen met een bloksysteem was grotendeels hetzelfde als nieuwbouw maar dan digitaal en pc gestuurd. Dus ik kocht wat materiaal en ging aan de slag...
Bezetmelders soldeerde ikzelf aan de hand van wat schema's, ik kocht een IB, duur maar veelzijdig en ik kon er mee wat ik er mee wilde doen. Al mijn locs dienden omgebouwd te worden, ik kan je vertellen, ik ben er nog steeds mee bezig....langzaam en beetje bij beetje bouw ik het om. 1x met iemand samen doen daarna kan je het zelf.

En wat ik niemand zie noemen in bovenstaande reacties is eigenlijk toch wel het volgende:
Begin eens met een testovaal!
Ik kan uit mijn eigen ervaring melden dat het een heel gedoe is om dat werkend te krijgen, 3 locs laten rijden op een ovaaltje! Maar als je het dan eenmaal werkend hebt dan implementeer je de opgedane kennis al snel in grote lijnen in een grotere baan. Daarna komen de specifieke gevalletjes en ben je deels afhankelijk van forumgenoten, althans, dat is een makkelijkere manier om iets uit te vogelen, ervaring leert dat wanneer het lang niet wil lukken de animo weg gaat dus maken we gebruik van andermans kennis ;)

Het nadeel van je mobile station is dat het niet aan te sluiten is op een pc. Je bent dan eigenlijk toe aan een nieuwe centrale. Aangezien je nog moet beginnen met digitaal raad ik je aan om DCC te gaan rijden, evenals Jakop dat doet. Waarom? De meeste producten zijn in DCC uitgevoerd dus je keuze is reuze.
Wanneer je niet beperkt wil zijn in keuze zou ik voor 160 euro een Digikeijs centrale aanschaffen. Op dit moment een van de goedkoopste qua aanschaf. Een alternatief is een Roco Mulitmaus + xpressnetli adapter van Wim Ros. Qua kosten zijn deze ongeveer gelijk.

Deze centrales hang je eenvoudig aan je pc/laptop via USB. Software programma erop, Itrain of Koploper, ik gebruik zelf die laatste, is niet het eenvoudigste maar werkt perfect! Alle hulp is te vinden op het Koploperforum dus ook dit hoef je niet alleen te doen.

Tot zover even beknopt een verslag van mijn bevindingen en ervaringen.

Nu echt kijkend naar jouw verhaal is het de vraag wat je zelf wil. Mijn ervaring is dat bepaalde dingen in analoog realiseren hetzelfde kost als hetgeen in digitaal realiseren. Daar zit ook niet het probleem denk ik.
Je hebt een rijtje gemaakt met voor- en nadelen van analoog rijden, waar is het rijtje voor- en nadelen met digitaal rijden? Leg dat eens naast elkaar.
Daarbij kan ik zeggen dat in digitaal dingen eindeloos mogelijk zijn en je, wanneer je iets bereikt hebt, je blijft kijken of het niet beter, mooier of uitgebreider kan.

Je hebt nu gekozen voor een doorgaande baan zonder station, je noemt hierbij een nadeel wat je in analoog bedrijf ondervindt. Wat zijn je verdere baan wensen? In digitaal heb je het door jou genoemde nadeel namelijk niet en wellicht zijn er nog andere dingen die je graag op/in je baan wil maar niet toepast omdat het analoog te lastig is om te realiseren.

Je schakelrails kan je volgens mij weer gebruiken, al zou je dit ook kunnen doen met bezetmelders en het isoleren van een spoorstaaf of middengeleider. Maar daarvoor moet ik Jakop even lief aankijken, die werkt met 3-rail en ik met 2-rail, dat is net even anders  ;)

Er is heel veel mogelijk en je hebt enorm veel keuzes. Ik zou eens op een rij zetten wat ik wil zien op mijn baan (heb je reeds gedaan) dan eens kijken waar dat het mooist tot zijn recht komt (analoog of digitaal), en dan de stap maken. Hobby kost geld, en er is niemand die zegt dat het snel af moet...




Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Noordwaarts op 7 December 2017, 15:55:27
Heb jij zelf een Digikeijs centrale, Sander?

mvg,
Gert


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 7 December 2017, 16:59:25
Ik heb destijds een IB gekocht. Maar als ik nu de keuze had zou ik voor de Digikeijs gaan. Kan veel en in vergelijking met de andere centrales spotgoedkoop!!


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Jakop de Bruin op 7 December 2017, 17:11:42
Ik lees er te veel problemen mee op een buurforum om hem aantrekkelijk te vinden.
Nu hoef ik ook niets anders want mijn IB bevalt nog steeds prima.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 7 December 2017, 17:35:50
De DR5000 is puur DCC en geen common ground systeem. Op zich hoeft beide geen probleem te zijn, maar juist als je een bestaande 3-rail baan wilt ombouwen, kan het die ombouw wel complexer maken.

Huub


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 8 December 2017, 12:09:36
Ik "lees" vele forums en ik krijg het idee dat de DR 5000 best goed werkt, er zijn nog wel software "dingetjes", maar geen echte grote.

Maar let op:

als je Märklin loks hebt met decoders die geen DCC hebben dan moet je de loks ombouwen

als je terugmelddecoders hebt gebaseerd op het enkelvoudige massa detectie systeem dan kun je die niet gebruiken en moet je ze vervangen door terugmelddecoders met het tweevoudige massa detectiesysteem (detectie circuit is rijspanning, detecties worden doorgegeven aan het terugmeldcircuit via optocouplers

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Jakop de Bruin op 8 December 2017, 12:25:05
Ik "lees" vele forums en ik krijg het idee dat de DR 5000 best goed werkt, er zijn nog wel software "dingetjes", maar geen echte grote.

Inderdaad....die 'dingetjes' doen mij het niet aantrekkelijk vinden.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 8 December 2017, 13:14:17
1200blauw is nog beginnende. Dus qua digitaal heeft ie nog niks. Dus alles in DCC aanschaffen zou ik zeggen.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 8 December 2017, 14:49:08
Märklin levert locs waar al een decoder is ingebouwd, ik meen zelfs dat dat inmiddels min of meer standaard is i.p.v. een rijrichtingsschakelaar.
Dan kan het dus zijn dat hij wel al een en ander aan digitaal heeft. Geen idee of die decoders altijd dcc lusten


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 8 December 2017, 21:27:31
Ik lees mee, maar reageerde expres niet omdat ik de discussie heel informatief vind en 'm niet wilde verstoren. Ik ben wel een beginner, maar heb wat ervaring met een IB (zonder PC-besturing) en natuurlijk mijn eigen MS2. De moderne Märklin-locs zijn alle MFX uitgerust. Ongeveer de helft van mijn digitaal voorbereide materieel is Märklin MFX (en zijn Motorola compatibel vermoed ik), de rest is Roco of Artitec, beide af fabriek voor 3-rail geleverd met een DCC-decoder.

Ik zag ook middengeleider-detectie voorbij komen. Hoe werkt dat? Dat zou voor mij interessant kunnen zijn, omdat de blokbeveiliging natuurlijk al aanwezig is, gecreëerd door de middengeleider te isoleren (zo gaat dat analoog 3-rail). Zou ik massadetectie willen aanleggen, dan betekent dat isoleren van een railstaaf en dat betekent weer het doorknippen van de verbinding tussen de beide rails. Die zitten bij Märklin C-rails namelijk doorverbonden onder de kunststof bedding.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 8 December 2017, 23:57:00
Märklin loks met een MFX decoder die af fabriek zijn gekomen met die decoder, kennen MFX en Motorola.

Märklin loks met een MFX decoder die nu in 2017 af fabriek komen met die decoder, kennen MFX, Motorola en DCC

Märklin ombouw decoders kennen MFX, Motorola en DCC.


Middenleider detectie is niets anders als de stroomdetectie die bij 2-rail standaard is, werkt natuurlijk goed, waar je wel rekening mee moet houden is dat de plaats van de sleper bepalend is wanneer een melding begint en weer ophoudt.

En wat je dan ook mist is een "losse wagen" detectie, tenzij je een sleper/verlichting onder/in  die wagen hebt, op zich geen probleem voor een veilig en mooi automatisch bedrijf, maar je moet het je wel realiseren.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Noordwaarts op 10 December 2017, 13:23:03
Een motief dat ik nog niet genoemd had: een enorm voordeel van digitaal is dat je allerlei extra mogelijkheden krijgt. Zo zijn er met de verlichting ineens veel meer dingen mogelijk. Een van mijn treinstellen heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om de binnenverlichting voluit of gedempt (wat suggereert dat de helft brandde, zoals NS soms ook wel deed) te laten functioneren. Maar wat dacht je van het aan en uit faden van front- en sluitseinen bij het wisselen van de rijrichting? Ik heb zelfs twee locs waarbij je de seinverlichting fors ziet verzwakken als de dieselmotor wordt gestart. De accu's hebben dan even hun handen vol aan die start en dat zie je dus. Erg realistisch. Verder zijn er natuurlijk tal van geluiden mogelijk als je kiest voor sounddecoders. Kortom: digitaal maakt het allemaal nog een stuk realistischer.

mvg,
Gert


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 11 December 2017, 21:08:45
Allen hartelijk dank voor de reacties tot dusverre. Digitaal gaan lijkt heel aantrekkelijk. Een aantal vragen komen boven, vooral ten aanzien van de analoge blokken die nu worden beveiligd dmv het onderbreken van de fase (middenrail) en moeten worden omgezet naar digitale afhandeling met PC-besturing (dat zal denk ik het einddoel zijn, wellicht met tussenstappen).
Hoe wordt een bezetmelding doorgegeven aan de centrale? Of gaat dat direct naar de PC? Is de afhandeling verschillend als het gaat om een puls zoals van een (middenrail-)schakelrails of een continue melding (massadetectie)? Of is er randapparatuur die de afhandeling voor hun rekening nemen?
Een grote rijlengte betekent waarschijnlijk dat het digitale signaal versterkt zal moeten worden naarmate de afstand tot de centrale te groot wordt. Ik neem aan dat dat de taak van de boosters is.

Er borrelen wellicht nog meer vragen op. Die kan ik hier vast ook wel kwijt.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 12 December 2017, 11:18:59
Een computer is een apparaat wat in principe gebaseerd is op het binaire getalstelsel, dat zijn dus de getallen 0 en 1.

Komt mooi overeen met de toestand van een spoor, het is bezet of niet bezet, ook twee toestanden.

Daarop is het al lang bestaande terugmeldsysteem gebaseerd, een detectie bekijkt of er een trein is of geen trein is en zet dat op een datalijn die de naam S88 heeft gekregen, die centrale vraagt geregeld de toestand van de meldpunten op.

Het detectie systeem is het tweede deel van de terugemelders, hier zijn twee hoofdsystemen:

stroomdetectie: hier wordt gemeten of er stroom loopt, dit wordt gebruikt bij 2-rail en bij M-Rail en is dus uitstekend geschikt om je bestaande secties in je middenrail te gebruiken.

massa detectie: hier wordt gemeten of een geïsoleerd stuk railstaaf aan massa komt te liggen omdat een wagon dat stuk railstaaf verbindt met de massa railstaaf aan de andere kant, dit systeem is de standaard voor K- en C-rails en heeft als voordeel dat je hiermee ook een losgeraakte wagen kunt detecteren.

Een volgende keer verder, nu even geen tijd meer.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Noordwaarts op 12 December 2017, 12:19:26
@1200blauw: het is natuurlijk jammer dat je niet naar 'Houten Digitaal' kon komen, maar komend voorjaar zijn er weer diverse modelspoorevenementen in het land (en buitenland). Ik weet niet of je van plan was snel de knoop door te hakken, maar anders is het zeker aan te raden om je licht eens op een of meerdere van die evenement op te gaan steken.

mvg,
Gert


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 12 December 2017, 12:24:34
@ Anne W
Misschien bedoel je het anders dan ik het lees, maar je lijkt hier te impliceren dat het bij een computergestuurde baan van belang is dat de computer voortdurend weet of een blok bezet is of niet. Dat is niet zo, ook aan momentcontacten heeft een besturingsprogramma voldoende informatie om de baan netjes te besturen, in ieder geval de programma's die ik ken.

@ 1200blauw
Stel je hebt gewoon een recht stuk spoor dat is opgedeeld in twee blokken, A en B. Tussen die blokken wil je gaan pendelen.
Je zet een loc in blok A en laat die richting B rijden. Je hebt het programma verteld hoe je baan in elkaar zit, dat A aansluit aan B en dat je tussen die twee blokken heen en weer kunt rijden. Het programma weet dan dat een loc die blok A verlaat in blok B terecht komt. Hoe kan het programma weten dat de loc in blok B is? Door een melding bij binnenkomst van blok B. Hoe die melding wordt gegenereerd, is voor het programma niet echt van belang. Kan door massadetectie, stroomdetectie, reedrelais, schakelrails, op tijd een schakelaartje indrukken, berekenen op basis van snelheid en gereden tijd. Maakt allemaal niet uit, zodra het programma die melding ontvangt, weet het dat de loc vanuit blok A is binnengereden in blok B. Daarna mag die melding weer weg zijn, het programma weet nog steeds dat die trein blok B is binnengereden.
Vervolgens is het van belang dat de loc ook nog op tijd stopt, ook daarvoor is een melding nodig. Als die melding in het programma binnen komt, zal die de loc laten stoppen. Als jij het programma hebt verteld dat de loc moet keren om terug te gaan naar blok A, zal het programma dat netjes doen, zal de loc laten vertrekken en wacht het programma tot er een melding uit blok A binnenkomt.
In de basis moet er dus op twee momenten een melding worden gegeven als een loc in een blok rijdt, bij binnenkomst en bij het punt waar moet worden gestopt. Hoe die melding wordt gegenereerd, zal het programma aan zijn derrière oxideren. Die melding moet wel betrouwbaar zijn en dat kan bij reedrelais en schakelrails wel eens een issue zijn.

In de meeste gevallen communiceert het programma alleen met de centrale. Bezetmeldingen komen bij de centrale binnen en worden dan doorgegeven aan het programma, omgekeerd geeft het programma opdracht aan de centrale om locs, wissels, seinen, enz. te besturen.
Met de bezetmelding die op de baan wordt gegenereerd, kan de centrale niets. De centrale moet weten welke bezetmelder het is. Dat gaat via een een kastje wat ik dan maar terugmelder noem. De door Anne genoemde S88 is daar een voorbeeld van, maar er zijn meer varianten. De bezetmeldingen komen hierop binnen en worden dan doorgestuurd naar de centrale op een manier dat die centrale weet om welke melder het gaat.

De booster heb je altijd nodig. Meestal zit er al een in de centrale ingebouwd en heb je alleen losse boosters nodig als er meer stroom wordt verbruikt dan de centrale kan leveren. De rijlengte is niet van belang. Het stroomverbruik wordt vooral bepaald door het aantal rijdende locs, maar ook zaken als verlichte treinen, schakel je je wissels ook met de digitale spanning... Dat laatste zou ik trouwens afraden, gebruik wisseldecoders die je met een externe spanningsbron kunt voeden.
Om je een idee te geven, ik heb ruim 20 treinen op de baan, maar daarvan rijden er hooguit vier gelijktijdig. Verlichte treinen heb ik niks mee en zijn er dus ook nauwelijks. Mijn booster van 3A kan dat prima aan. Die 3A is in mijn geval wel volledig beschikbaar voor de locs. Alle wissel- en seindecoders krijgen hun digitale spanning van ingebouwde booster in de Intellibox zelf (die dan weer niet gebruikt wordt voor de locs) en het bekrachtigen van de wisselspoelen en servo's gebeurt met een externe trafo.

groet, Huub


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 12 December 2017, 13:47:35
Beste Huub,

Nee, zo bedoelde ik het niet, een computerprogramma heeft genoeg aan een kort meldinkje, je kunt uitstekend daarmee werken zoals dat bij mijn baan en centrale met ingebouwde automatisering ook het geval is.

Beste 1200Blauw,

Ik rijd met massa detectie want ik rijd op K-rail, mijn meldrailstaven zijn zo lang dat een trein met veel assen geen serie meldingkjes geeft maar één mooie lange melding, dus meldrailstaaf ter lengte van de langste wagon.

Het enige wat in principe telt voor een computerprogramma is het begin van de melding, dan gaat hij er wat mee doen en wat hangt er weer van af wat voor functies je een melder hebt toegekend.

Bij bepaalde computerprogramma's heb je een "losse wagen detectie", dan dien je wel de hele baan gedetecteerd te hebben.

Andere systemen als die volgens het S88 principe zijn er wel, maar zijn niet wijdverbreid en komen vaak uit de wereld van de elektronica/computer hobbyisten.

Ik rijd met een oude zelfbouw booster, een zgn. Edits van 10A, ik heb de uitgang  in 4 secties verdeeld met in elke sectie een automatische zekering van 3A, bij mij staan er 19 treinen op de baan, waarvan er maximaal 9 tegelijk rijden.

Het maken van massadetectie terugmelders in een bestaande baan is bij K-rails het makkelijkst, neem een dremel met een zaagschijfje en slijp op twee plaatsen een railstaaf door, soldeer een draad aan de geïsoleerde railstaaf en sluit die aan op de meldeenheid, solderen gaat moeilijk aan de rail staaf zelf, gaat wel goed aan de railverbinders.

Bij C-rails in een bestaande baan is er een uitdaging: de rails zullen los moeten om isolatie aan te brengen en je moet aan de binnenkant de verbindingen tussen de beide railstaven doorknippen

Er valt weer genoeg te lezen en te "denken" denk ik

Groet, Anne W




Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Jakop de Bruin op 12 December 2017, 14:05:27
Andere systemen als die volgens het S88 principe zijn er wel, maar zijn niet wijdverbreid en komen vaak uit de wereld van de elektronica/computer hobbyisten.

Terugmelding via LocoNet(melders) is toch iets anders dan S88?  Of is het principe wel hetzelfde?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 12 December 2017, 14:09:15
Andere systemen als die volgens het S88 principe zijn er wel, maar zijn niet wijdverbreid en komen vaak uit de wereld van de elektronica/computer hobbyisten.
S88 komt echt uit de Märklin-stal. De andere digitale systemen hebben hun eigen bus(sen). Uhlenbrock was volgens mij de eerste die er twee (S88 en loconet) combineerde, wat navolging heeft gekregen.
S88 is goedkoop, maar niet erg flexibel omdat alle melders in een lange streng achter elkaar moeten zitten.
En de betrouwbaarheid houdt met de standaard platte kabels ook niet over.
Met goede kabels en/of in combinatie met loconet echter een goede optie als je centrale ermee om kan gaan.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 12 December 2017, 14:37:03
Inderdaad veel stof tot nadenken, waarvoor dank! Het is helder omschreven, niet iedereen lijkt het met elkaar eens te zijn, maar dat hoeft ook niet.

Is het voor 3-rail aan te raden juist die S88 te kiezen, of zou uit betrouwbaarheidsoogpunt een andere bus de voorkeur verdienen? Het in serie moeten schakelen van alle S88's op één baan lijkt uitval van het systeem in de hand te werken naarmate de baan groter wordt. Mijn baan en rijdend materieel is qua omvang te vergelijken met die van Hubertus of Anne. Dat betekent dat er 20+ bezetmeldingen verwerkt moeten kunnen worden, dus even zoveel S88's?

Als ik het goed begrijp is de datastroom bij bezetmelding als volgt:


-│----blok 1----│----blok 2----│---
       │              │
       ▼              ▼
    [ S88 ]        [ S88 ]
       │              │
       ├──────────────┘
       │             
       ▼
   [centrale]
       │             
       ▼
   [computer]


Nu zit ik nog met het volgende. Dat het systeem herkent dat er een trein een blok is binnengereden snap ik, maar hoe weet het systeem welke trein het blok is binnengereden, maw aan welke trein er een stopinstructie moet worden gegeven? En hoe weet het systeem hoe hard er moet worden geremd? Gaat dat te abrubt, dan staat het achtereind van de trein nog buiten het blok (zeg een wisselstraat waar geen detectie is) en gaat dat te langzaam, dan is de voorkant van de trein al in het volgende blok terechtgekomen. Of wordt ieder blok voor de veiligheid nog beëindigd met een stroomloos deel? In dat geval zal de trein voor de centrale onzichtbaar worden denk ik?

(Ik heb meer vragen, maar even tijd voor andere zaken nu.)


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 12 December 2017, 15:13:53
Inderdaad veel stof tot nadenken, waarvoor dank! Het is helder omschreven, niet iedereen lijkt het met elkaar eens te zijn, maar dat hoeft ook niet.

Is het voor 3-rail aan te raden juist die S88 te kiezen, of zou uit betrouwbaarheidsoogpunt een andere bus de voorkeur verdienen? Het in serie moeten schakelen van alle S88's op één baan lijkt uitval van het systeem in de hand te werken naarmate de baan groter wordt. Mijn baan en rijdend materieel is qua omvang te vergelijken met die van Hubertus of Anne. Dat betekent dat er 20+ bezetmeldingen verwerkt moeten kunnen worden, dus even zoveel S88's?
Als ik het goed begrijp is de datastroom bij bezetmelding als volgt:


-│----blok 1----│----blok 2----│---
       │              │
       ▼              ▼
    [ S88 ]        [ S88 ]
       │              │
       ├──────────────┘
       │             
       ▼
   [centrale]
       │             
       ▼
   [computer]


Ga als vuistregel uit dat ieder blok twee bezetmeldpunten heeft. Is een beetje afhankelijk welke je gaat gebruiken, maar de meeste programma's kunnen daarmee omgaan. In ieder blok kan in principe maar één trein staan en je wilt ook nog kunnen rijden, dus je hebt altijd meer blokken dan treinen op de baan. Op een S88-melder kun je 16 bezetmeldpunten aansluiten, uitgaande van twee punten per blok dus acht blokken.
Zelf heb ik een combinatie van pure loconet-melders en S88-melders die via een verloopschakeling op het loconet zijn aangesloten. De S88-bus op de intellibox gebruik ik niet. In het begin had ik wel alles via S88, maar dat gaf bij mij heel veel stoormeldingen. En omdat alle S88-melders achter elkaar moeten zitten, was dat in mijn geval onnodig complicerend onder de baan. Loconet heeft die eis dat alles achter elkaar moet zitten niet en is veel minder gevoelig voor stoorsignalen.
Maar je moet dan wel een centrale hebben die met loconet om kan gaan. Net zoals S88 alleen een optie is, als je centrale daarmee kan werken.

Citaat
Nu zit ik nog met het volgende. Dat het systeem herkent dat er een trein een blok is binnengereden snap ik, maar hoe weet het systeem welke trein het blok is binnengereden, maw aan welke trein er een stopinstructie moet worden gegeven? En hoe weet het systeem hoe hard er moet worden geremd? Gaat dat te abrubt, dan staat het achtereind van de trein nog buiten het blok (zeg een wisselstraat waar geen detectie is) en gaat dat te langzaam, dan is de voorkant van de trein al in het volgende blok terechtgekomen. Of wordt ieder blok voor de veiligheid nog beëindigd met een stroomloos deel? In dat geval zal de trein voor de centrale onzichtbaar worden denk ik?

(Ik heb meer vragen, maar even tijd voor andere zaken nu.)
Het programma weet welke wissels het omzet, weet welke locomotieven het laat vertrekken en weet dus ook welke locomotief van blok X naar blok Y rijdt. Maar dat is allemaal een papieren werkelijkheid. Als jij vervolgens handmatig een wissel omzet, waardoor de trein ergens anders terecht komt dan het programma denkt, weet dat programma van niks.
Voor je andere vragen ga ik even uit van koploper, omdat dat het enige programma is waar ik genoeg ervaring mee heb.
Als een trein aan het eind van het blok moet stoppen, zal het programma in actie komen zodra die trein dat blok binnenrijdt. Het kan dat er dan direct geremd gaat worden waarna er langzaam naar de stopsectie gereden wordt, maar koploper kan ook berekenen op welk punt gestart moet worden met remmen om netjes tot stilstand te komen. Je geeft ook aan bij welke bezetmelder het vorige blok en/of de wisselstraat vrij komen, maar ook hier kan Koploper dat uitrekenen. Alles onder voorwaarde dat jij het als gebruiker allemaal een keer netjes invult waar nodig.
Als je met massa detectie werkt, kun je er ook voor kiezen je wisselstraten van een bezetmelding te voorzien en dan wordt het vrijgegeven als de laatste wagen die melder heeft verlaten.

Stroomloze delen gebruik je bij digitaal niet meer.

groet, Huub


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 12 December 2017, 23:35:30
Zaken, vooral in het modelspoor, zijn nogal eens interpretabel, voor mij is S88 het principe van een schuifregister wat uitgelezen moet worden, de methodes van uitlezen kunnen verschillend zijn, zoals Loconet.

Tegenwoordig zijn de terugmeldeenheden voor massa detectie 16 meldpunten groot, voor stroomdetectie vaak ook, dus 16 meldpunten is één eenheid, ik heb op mijn baan 112 meldpunten, inderdaad meestal twee per blok (rem en stop/aankomst) en hier en daar nog een aparte rood, stuur, afsluit en aankomstmelder.

De IB is bekend om stoormeldingen op de normale S88 bus, op de Loconet S88 bus is het veel beter, ik heb met mijn oude Edits centrale/Trainbrain software en de huidige Raptor nog nooit niet te verklaren storingen gezien, ik gebruik de oude Edits zelfbouw massa detectie terugmelders.

Ik heb nog niet zo lang geleden één eenheid er bijgebouwd en die moest tussen eenheid 2 en 3 in, het omnummeren van de bestaande achterliggende eenheden kostte me een middag, Raptor heeft er een eenvoudig systeem voor.

Een waarheid als een koe: een computer is eigenlijk een dom ding, je moet hem alles, maar dan ook echt alles vertellen, vergeet je hem wat te vertellen, dan doet hij gewoon niet wat jij denkt dat hij moet doen.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 12 December 2017, 23:54:13
En natuurlijk, modelspoor is een hobby en er zijn bij hobby's altijd veel meningsverschillen......

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 December 2017, 07:20:02
Om de meningsverschillen gaat het hier niet Anne, daar zijn andere fora voor...  ;)

De info is hier belangrijk en ik steek hier ook weer e.a. op ondanks dat ik al zo'n 8 jaar digitaal rijd, maar ook zeker geen deskundige ben moet ik bekennen.
Als ik nu weer op pagina 0 zou staan qua beginnen met digitaal, zou ik mee toch ook weer op mijn bolletje krabben wat de beste optie voor mij is terwijl ik destijds zeer bewust gekozen heb na uitgebreid inlezen en vragen. De digitale markt verandert constant. Toch zou ik denk ik wel weer op LocoNet uit komen want dat bevalt me heel erg en dat is dan weer niet eerlijk want op pagina 0 heb ik die ervaring niet  ;D


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 13 December 2017, 11:46:57
Toch maar een reactie met het risico dat het er voor de vraagsteller niet duidelijker op wordt.

Zaken, vooral in het modelspoor, zijn nogal eens interpretabel, voor mij is S88 het principe van een schuifregister wat uitgelezen moet worden, de methodes van uitlezen kunnen verschillend zijn, zoals Loconet.
De S88 is inderdaad een schuifregister, maar niet alle bezetmelders werken als schuifregister. Bijvoorbeeld de loconet-terugmelder van Uhlenbrock niet. Ik vermoed de terugmelders van Lenz (xpressnet) ook niet. Iedere aparte ingang kun je bij de Uhlenbrock melder zijn eigen adres geven, terwijl bij S88 het adres bepaald wordt door de plaats in de keten.
Een schuifregister als S88 werkt echt heel anders dan een netwerk als loconet of xpressnet. Maar er zijn dus wel adapters waarmee melders op basis van S88 kunnen worden aangesloten aan het loconet.

Citaat
Ik heb nog niet zo lang geleden één eenheid er bijgebouwd en die moest tussen eenheid 2 en 3 in, het omnummeren van de bestaande achterliggende eenheden kostte me een middag, Raptor heeft er een eenvoudig systeem voor.
Zie daar het grote verschil tussen S88 en bijvoorbeeld loconet. Bij S88 wordt het adresbereik bepaald door de plaats in de keten. Als je in die keten een module (eenheid) tussenvoegt, schuiven de adresbereiken van alle achterliggende eenheden op en moet je dus gaan omnummeren in je software. Mooi als daar een eenvoudig systeem voor is, maar bij loconet hoeft dat omnummeren helemaal niet. Daar geef je de nieuwe module gewoon een nog niet gebruikt adresbereik.

Huub


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 13 December 2017, 12:20:02
Wéér een boel info! Ik krijg wel precies antwoord op mijn vragen en nog een boel meer ook.
Met de term schuifregister ging het mis. Van daaraf kan ik het niet meer volgen. Kan iemand uitleggen hoe dat werkt? Ik begrijp dat één S88 meerdere bezetmeldingen, max. 16 stuks, kan afhandelen. Ik speel nu in met de gedachten een bezetmelding van een blok door massadetectie te gaan doen en voor een rem- of stoppunt de bestaande schakelrails te gebruiken.
Aandachtspunt is nog dat ik alle wissels zal moeten digitaliseren als ik volledig automatisch wil rijden. Nu zijn de wisselaandrijvingen van Märklin niet geweldig. Hoe zit dat met de decoders?

Meningsverschillen stel ik overigens zelfs op prijs. Dat betekent dat iemand zijn eigen keuzes heeft gemaakt op basis van andere argumenten. Daarin ben ik zelfs bijzonder geïnteresseerd, zodat ik zelf keuzes kan maken op basis van mijn eigen argumenten.
Ik denk nu bijvoorbeeld na over het te gebruiken softwarepakket. Ik ben een beetje aan het experimenteren met Koploper, gewoon om te kijken wat het kan, maar omdat het niet meer ondersteund wordt is het bepaald niet toekomstvast. Dan zal ik dus beperkt worden in de te gebruiken hardware (CS3 zou bijvoorbeeld al afvallen lijkt me). iTrain is niet gratis en biedt veel minder mogelijkheden heb ik begrepen. Ik heb zelfs ergens gelezen dat iemand het niet meer vindt dan een "anti-crash"-programma, maar dat zal wel niet het geval zijn.
Zou Paul Haagsma nu zijn programma als shareware hebben aangeboden, dan zou het een levend geheel kunnen worden, waaraan iedereen kan bouwen en uitbreiden. Hij zal zijn redenen wel hebben dat niet te doen en dat is zijn goed recht, maar wel jammer voor de modelspoorgemeenschap. Voor mij zou dat direct een reden zijn voor Koploper te kiezen, maar nu twijfel ik ernstig.
Koploper is een Nederlands product. Is er een vergelijkbaar product al dan niet in het buitenland beschikbaar dat iemand weet? Of zijn de belangrijkste spelers iTrain en Koploper?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 13 December 2017, 13:31:39
Vandaar mijn terughoudendheid om nog te reageren.  :)

Als gebruiker hoef je gelukkig niet te weten hoe een schuifregister werkt. Ik weet het globaal, maar om het een ander die het niet begrijpt, duidelijk uit te leggen, gaat me niet lukken.
Maar als gebruiker moet je wel weten dat er verschillende mogelijkheden zijn om bezetmeldingen door te geven aan de centrale en dat wat je kiest wordt bepaald door de mogelijkheden van je centrale, door je wensen en door het geld dat je eraan wilt besteden.

Loconet-terugmelders zijn over het algemeen duurder dan S88-terugmelders. Maar ze zijn ook flexibeler in het gebruik en minder gevoelig voor storingen. Een goede middenweg vind ik S88 melders die via een al dan niet ingebouwde adapter aangesloten kunnen worden op loconet. Rosoft en Digikeijs leveren die in elk geval. Goedkoper dan een pure loconetmelder en in mijn ervaring betrouwbaar en flexibel genoeg. Maar niet zo goedkoop als een pure S88-keten. En je moet dus wel een centrale hebben die loconet ondersteunt, anders heb je er weinig aan.
Kies je bijvoorbeeld voor Lenz, dan heb je volgens mij niks aan loconet en ook niks aan S88. Al bestaan er ook daar weer adapters om onderling te koppelen.

Wat betreft de software, het belangrijkste is dat je er zelf prettig mee werkt en dat het aansluit bij wat jij wilt. Koploper is goed, maar niet heilig. Een paar jaar geleden wel eens met iTrain geëxperimenteerd, maar ik kreeg het niet lekker werkend. Misschien dat ik teveel met een koploper-bril zat te kijken, misschien dat het gewoon een programma is dat niet aansluit bij mijn logica. Ik heb wel globaal de ontwikkelingen nog gevolgd en mijn indruk is dat het nog altijd aanzienlijk minder kan dan koploper. Maar of dat echt zo is...
Mijn huidige baan zal in iTrain niet werken, althans niet met de zelfde functionaliteiten die ik nu heb. Maar die baan is ook opgebouwd op basis van mijn kennis van koploper. Itrain zal vermoedelijk zaken hebben die in koploper niet kunnen.
Naast irain heb ik ook nog een tijdje met traincontroller gestoeid. Dat vond ik ook wel een fijn programma, leek ook beter dan koploper geschikt om met dienstregelingen te werken. Maar ik vond dat voordeel ook weer niet zo groot dat ik er het best behoorlijke bedrag voor over had.
Wat software betreft is het helaas echt grotendeels zelf uitvinden. Wat wil je? Voor koploper kan ik wel vrij goed inschatten of iets mogelijk is of niet, voor andere programma's zijn er vast anderen die dat kunnen aangeven.
Begin met een proefbaantje, krijg je dat werkend? Als de basislogica van een programma je ontgaat, heeft het naar mijn mening ook niet veel zin om ermee verder te gaan.

En je kunt natuurlijk ook kiezen zonder software te werken. Verschillende centrales bieden mogelijkheden voor automatisch verkeer. Misschien is dat voor wat jij wilt al voldoende. Maar daar haak ik af wegens gebrek aan kennis van de mogelijkheden. Sinds ik digitaal rijd, heb ik met een aparte computer gewerkt.

groet, Huub


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 13 December 2017, 13:37:35
Beste 1200Blauw,

Koploper wordt zeker nog wel ondersteund, alleen niet meer in het "openbaar", er wordt door de "programmeur" nog e.e.a. ontwikkeld op eigen initiatief en op verzoek van een aantal vrienden, deze nieuwe ontwikkelingen komen op enig moment beschikbaar op http://members.ziggo.nl/pahasoft/.

Wat niet meer aan ontwikkeld wordt zijn bijvoorbeeld interfaces, vandaar dat Koploper en het CS2/3 niet kunnen samenwerken.

Daar staat tegenover dat Koploper een al vele jaren lang bestaand programma is, dus goed uitontwikkeld is en dus geen bugs meer heeft, daarnaast is het gratis en als je een op Koploper ontwikkelde baan hebt, dan kun je makkelijk overstappen op iTrain.

Er zijn een aantal Duitse "betaal" programma's, Traincontroller, Railware en Windigipet, daarnaast is er een internationaal shareware programma met de naam Rocrail.

Naast de door mij gebruikte centrale met ingebouwde software voor automatisering, de Raptor, is er nog zo één, de Viessmann Commander.

Verder zou ik me als ik jou was voorlopig nog niet even druk maken over Loconet of niet, je bent nog te veel over de basis zaken aan het uitvinden/denken, overigens moet je wel al vast één ding in je grijze cellen opslaan: niet alle centrales kunnen Loconet.

Ik bemoei me voor de lieve vrede verder even niet met de terugmelder discussie, mijn woorden roepen schijnbaar wat te veel emoties op.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 December 2017, 14:13:03
Ik bemoei me voor de lieve vrede verder even niet met de terugmelder discussie, mijn woorden roepen schijnbaar wat te veel emoties op.

Welnee Anne, dat pak je dan verkeerd op. (tenminste als je op mijn bericht reageert..)

Wat ik al zeg, dit is onderhand een erg leerzaam draadje aan het worden  (y)

Naast de door mij gebruikte centrale met ingebouwde software voor automatisering, de Raptor, is er nog zo één, de Viessmann Commander.

Met de ECOS kunnen toch ook rij-programma's worden gemaakt of heb ik dat verkeerd begrepen?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Noordwaarts op 13 December 2017, 14:20:23
Nee hoor, dat heb je goed begrepen: de Ecos voorziet inderdaad in de mogelijkheid om bijvoorbeeld pendelverkeer in te stellen.

mvg,
Gert


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 13 December 2017, 14:47:43
Beste Jakob,

De Ecos en de CS'en (en ook de IB2 geloof ik) voorzien in een redelijk inflexibele rijwegsturing.

En nee hoor, ik reageerde op een PM.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 December 2017, 15:01:00
Ah juist...veel beperkter dan de Raptor en Viessmann Commander dus. Duidelijk.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 13 December 2017, 15:14:02
Vergeet de inhoudelijke info over een S88, kan interessant zijn maar in het geval van 1200blauw raak je verzand in informatie waar je als beginner zeker niks aan hebt.

Wanneer ik nu opnieuw zou instappen zou ik het S88 systeem achter mij laten. Te storing gevoelig naar mijn idee. Wat ik aan printen heb gebruik ik nog, maar alles wat nieuw komt, komt op basis van loconet. Daar is mijn centrale, Intellibox, ook op voorzien dus een goed alternatief voor S88.

Citaat
Ik speel nu in met de gedachten een bezetmelding van een blok door massadetectie te gaan doen en voor een rem- of stoppunt de bestaande schakelrails te gebruiken.

En daar sla je even de plank mis. Dit is namelijk prima te combineren.
Meerdere bezetmelders vormen 1 blok (minimaal 2 melders, het kan ook met 1 maar is veel ingewikkelder= vergeet dat). Zodra 1 van die bezetmeldingen gemaakt wordt is het blok dus bezet, zijn ze beide gemaakt is het blok bezet, is er GEEN gemaakt is het blok weer vrij (ook niet 100% waar, want dat gaat niet op als de middensectie niet gedetecteerd wordt, voor meer info: Blokken (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Blokken) ). Welke melders bij een blok horen vertel je de software. Deze meldingen zijn volgens mij prima te schakelen met een schakelrails.

Daar ik geen ervaring heb met schakelrails durf ik niet te zeggen of dit 100% bedrijfszeker is. Schakelt een dergelijke rail altijd? Massadetectie daarentegen is 100% bedrijfszeker.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 13 December 2017, 19:25:54
En nee hoor, ik reageerde op een PM.

Gebeurt dat hier ook al? Jammer >:(

Ik stel juist iedere ervaring op prijs (òòk en vooral als die afwijkt van wat gangbaar is). Wat je vertelt werkt voor jòu het beste en dat hoor ik graag. Als dat nu onder water door iemand wordt afgekapt schiet ik er dus niets mee op. Laat die PM-stuurder dan hier ook deelnemen, dan hoor ik de argumenten waarom hij iets wel of niet goed vindt. En ook dat is dan een mening die hopelijk aan gerespecteerd wordt.

Even terug op dat bezetmeldverhaal. Je kunt een blok dus beveiligen met twee pulsen (remmen en stoppen). Kan het ook door de software te vertellen hoe hard een trein rijdt (geijkt) in combinatie met vermelding hoe lang het blok is? Dan zou de software moeten kunnen uitrekenen hoe lang de remweg moet zijn.

De tip over loconet wel of niet is voor mij van belang bij de keuze voor een centrale. Kunnen alle centrales wèl met S88 overweg, of geldt dat ook niet voor alle?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 13 December 2017, 23:18:22
Beste 1200Blauw,

Wij hebben bij mijn club in Den Bosch, de MSG, een baan die begonnen is onder de naam "Railware" baan, Railware is (of was, ik heb daar mijn twijfels over) een programma dat specifiek ontwikkeld was op het principe van "één melder per blok", daarbij waren twee belangrijke zaken: de loks/treinen moesten goed geijkt zijn en alle lengtes moesten goed ingevoerd zijn, dus precies wat jij vraagt.

Van iTrain weet ik het zeker, van Koploper denk ik het ook, kunnen beiden met één melder per blok werken, echter omdat er altijd verschillende omstandigheden zijn, denk aan slijtage, temperaturen, al een poosje aan het rijden en zo, kunnen er verschillen gaan ontstaan tussen wat het programma heeft uitgerekend en de werkelijkheid.

En omdat wij modelspoorders nogal eens de gewoonte hebben om onze treinen zo lang mogelijk te maken kan zo'n onregelmatigheid wel eens betekenen dat een trein bijvoorbeeld niet stopt op de plaats waar hij moet stoppen of hij trekt te langzaam op waardoor een achterliggend wissel volgens het systeem vrij is maar in werkelijkheid niet is.

iTrain beveelt dan ook aan om toch maar meer terugmelders in een blok te maken, zodat het programma kan controleren of de berekeningen kloppen met de werkelijkheid.

Op de vraag wie "Loconet" centrales zijn krijg je vast antwoord van anderen, de IB zal langs komen, maar ik hoop dat de schrijver dan ook meld dat voor Märklin loks zonder DCC de IB maar één Motorola formaat kent en alle centrales kunnen overweg met de standaard S88.

Groet, Anne W



Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 14 December 2017, 00:33:06
Ik word erop gewezen dat niet alle centrales kunnen werken met de standaard S88, bijvoorbeeld de Lenz centrale kan dat niet, het zou me niet verbazen als Massoth het ook niet kan en het zou me ook niet verbazen als de initiator van Loconet, Digitrax het ook niet kan.

Groet, Anne W



Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 14 December 2017, 07:54:04
Kijk even in de wiki op deze website.
Daarin staan een hoop centrales. Wanneer je op 1 van deze centrales klikt zie je rechts een klein venster waarin je heel gauw kan zien wat die centrale wel of niet kan.

Even zoeken in de wiki op "centrales".



Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 December 2017, 07:28:23
Niet dat ik hier de anti-Digikeijs-man wil uithangen, maar eerder had ik het over steeds weer 'kleine' probleempjes met betreffende centrale waarom ik mijn bedenkingen heb.
Nu loopt er een draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,76694.msg3221794243.html#msg3221794243) bij de buren met een nieuw dingetje. Wellicht niet de schuld van de centrale (men is er nog niet uit) maar weer komt de centrale langs in een probleem-draadje.  :-\


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 15 December 2017, 10:57:08
Omdat een deel van de S88 versus Loconet discussie wel van belang is om een goede afweging te maken bij de keuze van een centrale, nog wat schematische vergelijkingen.

Als eerste S88. Alle terugmelders zijn in serie aangesloten. Uitgaand van 16 bezetmeldpunten per melder, krijg je dan het volgende.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/S88 basis_1513323197.gif)

Stel nu dat je op je baan extra bezetmeldpunten nodig hebt tussen de eerste en tweede terugmelder
Dan wordt de rode terugmelder tussengevoegd, maar betekent ook dat bij alle melders die daarachter zitten de nummers van de bezetmeldpunten worden verhoogd. Dit moet dan ook in je software worden aangepast. Koploper heeft daar een tooltje voor waarmee dat vrij snel gaat, Raptor blijkbaar ook. Van andere programma's of centrales weet ik dat niet. Als je alles handmatig moet doen, wordt je daar bij tientallen bezetmeldpunten niet vrolijk van.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/S88 wijziging_1513324671.gif)

Dan loconet (en volgens mij werkt xpressnet vergelijkbaar). Daar zijn de terugmelders niet meer in serie aangesloten, maar takken ze aan op een netwerk. Dat netwerk kun je gewoon doorlussen via de terugmelders, maar je kunt ook met splitters/verdeelstekkers werken.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/loconet basis_1513325057.gif)

Ik heb hier alle bezetmeldpunten doorlopend genummerd, maar dat hoeft niet persé.
Het voordeel daarvan is te zien als je weer die behoefte aan extra bezetmeldpunten hebt.
Je kunt dan gewoon een terugmelder tussenvoegen, zonder dat dat invloed heeft op de nummering van de bestaande terugmelders

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/loconet wijziging_1513325347.gif)

En dan is er voor loconet nog een hybride vorm. Daarbij gebruik je een adapter die S88 omzet naar loconet. De adapters sluit je aan op het loconet en aan elke adapter kun je een streng S88 melders aansluiten. Die adapter kan een los printje zijn, maar ze bestaan ook gecombineerd met een S88-terugmelder op dezelfde print.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/loconet S88_1513325679.gif)

Zelf gebruik in een combinatie van deze hybride vorm (waarbij ik maximaal twee S-88 melders na een adapter heb zitten) en pure loconet-terugmelders.
De keuze voor loconet als basis is voor mij vooral een kwestie van flexibiliteit geweest. De storingsgevoeligheid van S88 heeft wel meegespeeld, maar met goede kabels is dat wel grotendeels te onderdrukken. Bovendien betekent een valse melding niet direct dat je er ook last van hebt.
Hele volksstammen die naar volle tevredenheid met S88 werken.

Oké, één voorbeeldje dan dat met loconet heel makkelijk en met S88 niet of veel moeilijker is te realiseren.
In koploper kun je met een extern tableau en handregelaars werken op basis van bezetmeldpunten.
Ik heb zo'n combinatie gemaakt waarmee ik mijn station handmatig kan bedienen en ook een (rangeer)loc met de hand kan besturen.
Dat zit dan allemaal in een draagbaar kastje.

(https://myalbum.com/photo/NzaR1K2e81r2/1k0.jpg)

Van binnen ziet dat er zo uit. Links een kaart waar een S88-melder gecombineerd is met zo'n S88 naar loconet-adapter en daarnaast een simpele S88-melder. Samen zorgen die voor 32 beschikbare bezetmeldpunten die ik met schakelaars kan "bezet" melden.
Aan het kastje zit een loconet kabeltje dat ik op iedere vrije loconetaansluiting op de baan kan aansluiten, waarna het kastje werkt.

(https://myalbum.com/photo/b7U4f5Gui9B3/550.jpg)

Met S88 kan het kastje alleen maar aan het einde van de streng zitten (of je moet met een kabel heen en terug gaan werken) en moet dan ook altijd en op die specifieke plek met de baan verbonden zijn.
Vergaat de wereld zonder zo'n vrij inplugbaar handzaam kastje.
Nee natuurlijk, maar voor mij zijn dit juist de dingen die net een beetje extra sjeu aan mijn hobby geven.

groet, Huub


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 15 December 2017, 23:36:48
Beste Huub,

Een mooi en heel duidelijk verhaal over de bekendste terugmeldsystemen, wat je zegt over Koploper en dus ook Raptor, die beiden een handig tooltje hebben om terugmeldnummers te wijzigen, zal toch ook wel in iTrain zitten?

Daarnaast denk ik dat je, om het verhaal kompleet te maken, nog iets moet schrijven over het invullen/programmeren van de Loconet decoders/adapters, want dat moet je doen, een computer moet je immers alles maar dan ook alles vertellen en in de Loconet decoders/adapters zal wel iets van een micro-processor zitten.

Mijn dank voor het goede verhaal, het is nu voor 1200Blauw vast een stuk duidelijker.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 16 December 2017, 22:04:43
Inderdaad een duidelijk verhaal.

Op basis van wat er nu geschreven is zou ik tot een keuze moeten kunnen komen. Voor de details is het denk ik verstandig dat ik er direct mee aan de slag kan (zodra ik de spullen heb).

Even afgezien van de financiën neig ik op basis van wat ik hier hoor en vandaag op Zutphen bij "Hobby in Praktijk" naar de combi van Loconet - ECoS2 - Koploper. Zitten er haken en ogen aan die combinatie die ik misschien nog niet ken? Ik weet dat Koploper niet langer ondersteund wordt en feitelijk alleen ECoS1 ondersteunt. Ik "weet" (heb gehoord) ook dat de ECoS2 in feite een ECoS1 is, maar dan met 7A en een fraaier scherm met meer grafische mogelijkheden.

Er zijn mensen die een DR5000 aanraden vanwege de lage kosten (vanwege het achterwege laten van vrijwel alle poespas en de geschiktheid juist voor PC-aansturing) en de potentie die het apparaat heeft (Digikeijs timmert hard aan de weg en ontwikkelt snel, al is men wellicht wat te snel met het releasen van nieuwe spullen) en de lage kosten, maar hoor ook twijfels links en rechts. Voor mij is het een twijfelgeval, omdat ik in eerste instantie geen PC beschikbaar heb en deze centrale dus zou moeten gaan aansturen (met een extern apparaat zoals een Roco MM, want de MS2 zal wel niet compatibel zijn?).


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Jakop de Bruin op 16 December 2017, 23:05:50
Wat ik hier (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Esu_ECoS) lees is dat de ECOS niet met LocoNet werkt, maar uitsluitend met S88... :-\


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 17 December 2017, 00:58:19
Beste 1200Blauw,

Bij mij is de Ecos ook niet bekend als "Loconet" Centrale, maar ik kan me vergissen, dus even goed checken.

Ecos en Koploper, de Ecos en het CS1 zijn voor een gedeelte in een samenwerking tussen Esu en Märklin ontwikkeld, het CS1 heet na een ombouw tegenwoordig CS1R en is in de basis gelijk aan de Ecos 1 en wordt ook alleen door Esu geserviced.

De Ecos en de CS1R kunnen goed overweg met Koploper, Märklin is na de "scheiding" met Esu zijn eigen weg gegaan en heeft een ander systeem/taal gekozen voor de interface naar een computer, hiermee kan Koploper niet werken, en dat wordt door Koploper ook niet meer ontwikkelt.

Voor zo ver ik weet is de interface van de Ecos niet gewijzigd sinds de introductie, maar dat moeten een aantal Koploper gebruikers kunnen vertellen, er is een Koploper Forum.

De DR5000 lijkt het goed te doen, maar:

je loks moeten allemaal DCC kennen, anders rijden ze niet

terugmelders op massa detectie mag niet, er mag geen verbinding zijn tussen de S88 massa en de railmassa, dit is te ondervangen door terugmelders te gebruiken die een galvanische scheiding hebben tussen de detectie en de S88, Digikeijs, LDT en Rosoft hebben die.

ik dacht dat dat ook geldt voor Loconet terugmelders, maar daar moet iemand anders uitsluitsel over geven.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Noordwaarts op 17 December 2017, 02:37:47
Technische gegevens Ecos: http://www.esu.eu/produkte/digitale-steuerung/ecos-50210-zentrale/technische-daten/

mvg,
Gert


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 18 December 2017, 12:11:47
Beste 1200Blauw,

Op 30 december 2017 is er bij PiCommIT in Zwolle een open dag, een uitstekende gelegenheid om je kennis bij diverse mensen op te krikken.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 18 December 2017, 15:14:25
Wat ik hier (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Esu_ECoS) lees is dat de ECOS niet met LocoNet werkt, maar uitsluitend met S88... :-\
Ah, dat had ik even gemist, dank! Ik zie inderdaad dat dat niet kan.

Beste 1200Blauw,

Op 30 december 2017 is er bij PiCommIT in Zwolle een open dag, een uitstekende gelegenheid om je kennis bij diverse mensen op te krikken.

Groet, Anne W

Ik heb iemand van PiCommit gesproken in Zutphen afgelopen weekend, evenals de mensen van Hobby in Praktijk. Ik heb niet direct gevraagd om combinaties van hardware, wel over oplossingsrichtingen. De door mij hierboven genoemde combinatie is overigens niet ter sprake geweest. Het is dus enorm opletten om niet de verkeerde combi te maken.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 18 December 2017, 18:42:13
Beste 1200Blauw,

Desalniettemin blijft mijn advies om 30 december naar Zwolle te rijden, het verzamelen van veel informatie om de goede combi te kiezen is essentieel voor jou.

Je zou ook contact kunnen opnemen met Wim Ros van Rosoft, dan heb je een fabrikant van diverse digitale componenten en je hebt iemand die heel veel van Koploper weet.

Let op: hij heeft één "handvat" en dat is dat hij je ongezouten de waarheid zegt als jij iets doms doet.

Info op http://www.rosoft.biedmeer.nl/

Nee, ik heb geen aandelen, ik gebruik zijn producten niet, maar ik mag Wim wel, hij is gewoon recht door zee en hij weet enorm veel.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 18 December 2017, 19:00:50
Kennis zit er zeker bij Wim. En ook ik gebruik naar volle tevredenheid zijn producten.

Laat je niet afleiden door zijn soms korte antwoorden. Hij antwoord datgene waar jij om vraagt.  :)


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Noordwaarts op 18 December 2017, 19:30:30
Als de uitdrukking RTFM nog niet bedacht was, dan had hij dat alsnog wel gedaan.   ;)

mvg,
Gert


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 25 December 2017, 10:00:01
Story of my life: de 30e staan er al andere zaken in de agenda met hogere prio...

Stel dat ik met Koploper zou beginnen om te proberen en later overstappen naar bv iTrain, zou dat impliceren dat ik ook ergens andere hardware moet aanschaffen, of kan de infra dan gelijk blijven?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 25 December 2017, 10:03:43
De hardware kan gelijk blijven. :)


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 25 December 2017, 11:27:41
Alleen de Central Stations van Märklin kunnen niet met Koploper.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 26 December 2017, 01:24:02
Heren, hartelijk dank. Eigenlijk is de CS niet echt in beeld vanwege de beperkingen met een PC.

Onder het mom van "één gek kan meer vragen dan 1.000 geleerden kunnen beantwoorden" (niet geschoten is altijd mis):
Hoe zit het met Railcom of Bidib? Is dat alleen voor DCC weggelegd, of is multiprotocol ook OK? Moet een loc een bijzondere decoder hebben om zich in één van beide aan te melden, of is iedere decoder geschikt? Het lijkt me geweldig gewoon een willekeurige loc op de baan te kwakken en direct op mijn computerscherm te zien wat het is en waar ik hem erop heb gezet.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Noordwaarts op 26 December 2017, 01:54:08
Draadje over Railcom op dit forum: http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/wat-kan-railcom-wel-en-wat-kan-railcom-niet/

En ESU heeft er ook het nodige over te melden: http://www.esu.eu/suche/?tx_kesearch_pi1%5Bsword%5D=Railcom

mvg,
Gert


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 26 December 2017, 12:12:36
En op https://miniatuurwereldnederland.com/ vind je het e.e.a. over Bidib.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 26 December 2017, 22:26:28
Heren dank zover. Ik heb alle links met interesse tot me genomen.

Draadje over Railcom op dit forum: http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/wat-kan-railcom-wel-en-wat-kan-railcom-niet/
Hoe actueel is dit nog? Ik zie dat het draadje uit 2014 stamt. Er blijkt uit dat Railcom weliswaar interessant is, maar nog niet zoveel meerwaarde biedt. Hoe zit dat tegenwoordig?

Uit de links blijkt ook niet onomwonden of BiDiB alleen voor DCC is weggelegd. Op zich vind ik het een interessante ontwikkeling met veel potentieel, maar al mijn locs ombouwen naar DCC gaat me op dit moment te ver. Dat zou voor mij een reden zijn ervan af te zien. Natuurlijk altijd handig er bij de aanleg van de electronica wel rekening mee te houden, mocht er in de toekomst een mogelijkheid zijn alsnog in te stappen.

Koploper vs iTrain. Even open brainstorm, want ik ben er nog niet uit. De te volgen tactiek lijkt me nu eerst met Koploper beginnen, dat is immers gratis, en kijken of het me bevalt. Zo niet, dan stap ik over op iTrain dat naar ik aanneem volledig ondersteund wordt. Heeft iemand er wel eens problemen mee gehad waarbij echt met de leverancier contact moest worden gezocht? Hoe was dat? Problemen opgelost?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Noordwaarts op 26 December 2017, 22:40:43
Draadje over Railcom op dit forum: http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/wat-kan-railcom-wel-en-wat-kan-railcom-niet/
Hoe actueel is dit nog? Ik zie dat het draadje uit 2014 stamt. Er blijkt uit dat Railcom weliswaar interessant is, maar nog niet zoveel meerwaarde biedt. Hoe zit dat tegenwoordig?

Ik heb alleen een testbaantje en dus - behalve dan van het gemak dat locs die met een met Railcom uitgevoerde decoder direct herkend worden - niet echt ervaring met het systeem.
Hopelijk zijn er anderen op dit forum die er geregeld mee werken en hun ervaringen willen delen.

mvg,
Gert


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 27 December 2017, 00:10:37
Beste 1200Blauw,

Je gedachtegang om eerst met Koploper aan de gang te gaan en daarna eventueel over te stappen op iTrain is een prima gedachtegang, het hangt helemaal van je "logisch denken kunnen" af of je inderdaad naar iTrain zult gaan, iTrain is wat intuïtiever om mee te werken denk ik.

Waar ik wel zeker van ben is dat beiden een actief Forum hebben, waarbij je "geholpen" wordt door zeer ervaren gebruikers, dus je komt er altijd uit, de kans dat je tegen iets oploopt wat de programma's niet kunnen is ontzettend klein bij Koploper en klein bij iTrain.

Contact met de leverancier is bij Koploper eigenlijk niet mogelijk, het is ook geen leverancier, het is iemand die zijn programma "ter beschikking" stelt, bij iTrain kun je de leverancier, Xander Berkhout, spreken op tentoonstellingen en hij is min of meer ook actief op het iTrain Forum.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 27 December 2017, 10:59:03
De kans dat je met de maker van koploper in contact zou moeten komen, is nul als je geen bijzondere combinatie hebt van computer en baanhardware. Als er al problemen zouden ontstaan die niet met hulp op het koploperforum of zo kunnen worden verholpen, ben je meestal niet de enige en tot nu toe zijn bugs altijd opgelost.
Bij itrain is die kans wat groter omdat je daar met een licentie werkt en bij problemen daarmee kun je alleen maar bij de maker terecht.
De kans dat je iets wilt, wat het programma nog niet kan, is bij koploper kleiner dan bij itrain. De kans dat het vervolgens voor je wordt ingebouwd is bij itrain waarschijnlijk groter dan bij koploper.

Of iets logisch en intuïtief is, is heel persoonlijk. Puur door intuïtie en de F1 toets heb ik mijn eerste baan in koploper gezet en ben op die manier vervolgens een redelijk gevorderd gebruiker van dat programma geworden. De handleiding heb ik ooit wel eens gedownload om te kijken hoe die eruit zag, maar niet van begin tot eind gelezen.
Op basis van diezelfde intuïtie loop ik hopeloos vast in itrain en heb daar echt de gedownloade handleiding nodig om vervolgens nog steeds niet goed te begrijpen waar ik mee bezig ben.
Anderen hebben juist een succesvolle overstap gemaakt van koploper naar itrain, omdat ze koploper niet snapten.

Maar wat je ook kiest, begin simpel, bijvoorbeeld een ovaal met wat wissels.
Voor koploper bestaat er een goede beginnershandleiding van Chris Burger, te downloaden op de www.pahasoft.nl
Voor itrain vermoed ik dat er ook zoiets bestaat, maar wat ik heb gevonden, zit achter een registratiemuur.


groet, Huub


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 14 Januari 2018, 23:16:50
Inmiddels is er een stapje gezet in de goede richting. Ik ben de C-rails (schaduwstations) aan het doorslijpen om ze op massa-detectie voor te bereiden. Dat is een enorme K-klus (hele straten afbreken, doorslijpen en weer aanleggen) en niet erg bevredigend, maar wel noodzakelijk. Ook ben ik bezig de K-rails (in het zicht) beter aan elkaar te verbinden door een aantal raillassen te repareren of aan te brengen waar ze nog niet zaten. Alles is immers laatst grotendeels opnieuw aangelegd om de M-rails te vervangen. Volgende stap is het solderen van draden aan elke raillas van de K-rails. Bij mij is dat iedere 1,80m vanwege het gebruik van flexrails. Ik denk dat dat voldoende is. De fase is al volledig gedaan, want dat was ook in analoog bedrijf voorzien, alleen nog niet overal aangesloten. Voor Märklin wordt rood voor fase gebruikt en bruin voor 0, maar welke kleur is er voor massadetectie (of bezetmelding)? Ik zie verschillende kleuren bij mensen, maar is er een standaard?
Verder ben ik in een stroomversnelling terechtgekomen, omdat mijn MS2 initieel niet uit "Stop" komt. Terug naar fabrieksinstellingen helpt niet, ook niet het opnieuw opbouwen van het multiprotocol. Dit is al de tweede keer in korte tijd dat me dit gebeurt. De eerste keer leek de aanschaf van een nieuw aansluitkastje de oplossing, maar dat ga ik nu niet meer doen. Ik heb nu een ECoS2 aangeschaft, iets eerder dan gepland, maar wel een overwogen keuze. Ik heb inmiddels alle locs ingevoerd, met behulp van een eenvoudig M-rail programmeerspoortje. Wel grappig hoe verschillend de locs zich aanmelden. De MFX-locs melden zichzelf. Dat duurt wel een paar minuten per loc. Ik blijk twee locs te bezitten die Railcom aan boord hebben. Dat wordt ook netjes door de centrale herkend, vergelijkbaar met MFX. Ze melden zichzelf netjes aan in ongeveer dezelfde tijd. De rest, Motorola en DCC, moest handmatig worden ingevoerd (of ik heb een mogelijkheid nog niet ontdekt). Wel een leuk detail: ik had twee locs met hetzelfde adres, eentje DCC en de ander MFX. De DCC-loc had ik het eerst ingevoerd en de tweede werd herkend. Dat leverde geen conflict op. Ik kon ze op hetzelfde spoor onafhankelijk besturen. De ECoS heeft dus denk ik intern een ander adres voor de MFX-loc gekozen. Ik heb ook al ontdekt hoe ik de vier 2200's (met verschillende adressen) aan elkaar kan knopen voor multitractie (onder het adres van de eerste). Een erg aardig cadeautje vond ik dat het bijzonder eenvoudig was één van de locs achterstevoren mee te sturen, door eenvoudigweg zijn richting binnen de multitractie om te keren. Nu ga ik de wereld van de digitale centrale ontdekken. Hoe snel dat gaat is afhankelijk van de tijd en de behoeften die ik heb. Voorlopig ben ik nog druk met slijpen, raillassen en solderen. Zodra dat klaar is (dat duurt nog wel even denk ik  :() ga ik een paar terugmelders aanschaffen en wat wissels digitaliseren. Dan wordt het tijd voor experimenteren. Het ontwerp van mijn baan leent zich er denk ik wel voor dat direct op de hoofdbaan te gaan doen, maar mocht de praktijk anders uitwijzen, dan kan ik dat plan nog wijzigen. Misschien kies ik er wel voor eerst de pendelbaan aan te pakken.
Welke bezetmelders zouden geschikt zijn? Is een S88 bezetmelder van Digikeijs betrouwbaar? Die lijken me namelijk geschikt en niet heel duur. Of zou ik beter voor S88's van ESU zelf kunnen gaan?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Jakop de Bruin op 14 Januari 2018, 23:44:26
Dat laatste durf ik je niet in te adviseren daar ik alleen ervaring heb met LocoNet. Ik hoor goede geluiden over de Rosoft materialen, maar heb dus zelf geen ervaring.

Mooi dat je begonnen bent en positief bent over de eerste stappen. Ik heb i.i.g. geen spijt van de stap naar digitaal.  (y)


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 15 Januari 2018, 00:20:32
Beste 1200blauw,

Bij MFX spreek je niet van een decoderadres maar van een identiteit, het bijbehorende nummer kan wisselen, als je twee exact dezelfde loks aanmeldt krijgen ze een verschillend nummer.

Automatiseren leren altijd beginnen met een ovaal, dat mag op je hoofdbaan zijn, als het maar een ovaal is, de eventuele wissels handmatig in de goede stand zetten, dus in eerste instantie zonder wissels in je leerproces werken.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 15 Januari 2018, 00:58:16
Ik blijf het roepen:

Maak een testovaal met inhaalspoor (=2wissels max)

Wanneer je dat inzichtelijk hebt en kan aansturen via de pc. Pas dan verder gaan. De rest is dan eenvoudiger.


De bezetmelders van de gerenomeerde merken zijn prima. Echter wat prijsverschillen.
Ik zelf zou gaan voor Rosoft bezet/terugmelders.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 15 Januari 2018, 11:31:15
Welke bezetmelders zouden geschikt zijn? Is een S88 bezetmelder van Digikeijs betrouwbaar? Die lijken me namelijk geschikt en niet heel duur. Of zou ik beter voor S88's van ESU zelf kunnen gaan?
De terugmelders van ESU zijn geen S88, maar een bussysteem, ECoSLink.
Daarmee flexibeler en waarschijnlijk betrouwbaarder dan S88-melders, maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor.
Ik zou het verschil er in elk geval niet voor over hebben.
Net als Sander aangeeft, zou mijn keuze in jouw situatie ook de melders van Rosoft zijn.

groet, Huub


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 15 Januari 2018, 11:56:04
Ik ga me oriënteren op RoSoft terugmelders.

Ik blijf het roepen:

Maak een testovaal met inhaalspoor (=2wissels max)

Wanneer je dat inzichtelijk hebt en kan aansturen via de pc. Pas dan verder gaan. De rest is dan eenvoudiger.

Goede raad moet je niet in de wind slaan, zeker niet als dat nogmaals wordt benadrukt. Eerst een testbaan dus, check (y) Betekent dus eerst twee wisseldecoders aanschaffen en een bezetmelder. Ook even een oplossing zoeken voor het probleem dat ik geen rechterwissels heb. Ik had de aanschaf van een PC of laptop nog even willen uitstellen, maar dat moet dan ook direct denk ik, anders heeft de testbaan niet zoveel zin.

Welke kleur draad gebruik ik voor de bedrading van de massadetectie? Is daar een standaard voor?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 15 Januari 2018, 12:50:47
Voor bedrading zijn er eigenlijk geen standaard kleuren. Begin je met bijv groen, zorg dan dat alles ook groen wordt/blijft.
Anders wordt het een zoekspelletje.

Voordeel van een testovaal:
Mocht je hier al tegen problemen aanlopen dan is het voor een ander makkelijker in te springen gezien de opmaak van een klein geheel.

2 gebogen wissels, of 1 rechte en 1 gebogen wissel voldoet ook. Heb je die ook niet meer liggen?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 15 Januari 2018, 13:00:35
Dit gaat vreemd klinken: ik heb alleen linkerwissels, geen gebogen, kruis-, Engelse, drieweg- of rechterwissels in C-rails; wel in M-rails, maar die kun je weer niet aansturen met een decoder. In K-rails heb ik helemaal geen wissels. Maar ik heb er wat op gevonden. Twee linkerwissels met tegenbogen aan de ene zijde van het ovaal en twee tegenbogen als een S-bocht aan de overzijde en ik ben er. Dat ziet er minder fraai uit, maar voor een testbaantje prima geschikt.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 15 Januari 2018, 14:13:23
Kan prima inderdaad. Succes!! Heel benieuwd waar je in dit ovaal tegenaan gaat lopen. Of wellicht fix je dit gewoon in 1x, dan snap je in elk geval hoe de materie werkt!


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 31 Januari 2018, 23:06:43
Inmiddels heb ik twee wisseldecoders gekocht (C-wissels met magneetaandrijving, decoders van Märklin), en een Digikeijs S88 unit. De spullen zijn binnen, nu nog de tijd (en ruimte) vinden voor het Experiment.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 10 Februari 2018, 18:08:21
Beste 1200Blauw,

Tip: in de magneetaandrijvingen van de wissels zitten eindafschakelaars, hiervan is het wijs om de schakelarmpjes te demonteren, dit voorkomt dat de schakelcontacten vroeger of later gaan inbranden en dan geen stroom meer doorlaten.

Het nadeel is dat als je de magneetaandrijving heel lang onder spanning zet, dus heel lang op een knopje drukt, de magneetspoelen kunnen verbranden.

Er zal wel e.e.a. in de wiki te vinden zijn.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 16 Februari 2018, 23:24:37
Het aanpassen van de magneetaandrijving vind ik arbitrair. Ik hoor er goede resultaten van, maar Märklin vervangt de aandrijvingen kostenloos mits er niet mee geknoeid is. Dat is dus een keuze. Ik kies ervoor deze dus niet aan te passen, maar ze in te ruilen als ze stuk gaan. Daartoe heb ik ze zo gemonteerd dat ik er "gemakkelijk" bij kan.

Ik heb wel een vraag. Wisseldecoders van Märklin kosten ongeveer 30,- per stuk. Digikeijs levert ook wisseldecoders voor ongeveer dezelfde prijs, maar daarmee kunnen acht wissels tegelijk worden aangestuurd ipv één bij Märklin. Is dat een compromis geweest in de kwaliteit, of is de prijs van de Märklin decoders gewoon belachelijk hoog? Iemand die ervaring heeft met dit Digikeijs-product?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 17 Februari 2018, 10:15:24
De prijs van de Märklin decoders is gewoon belachelijk hoog.
En vermoedelijk ook nog eens een type dat de stroom om de spoel te bekrachtigen gewoon van de rails haalt, dat moet je eigenlijk niet willen.
Je gaat dan de "dure" digitale stroom uit een booster gebruiken voor iets wat je ook uit een trafo van 10 euro kunt halen.

Als je de Digikeijs 4018 bedoelt, daar heb ik één exemplaar van. Een typisch digikeijs product: kan heel veel, maar voorzien van een slechte handleiding die juist vanwege de vele mogelijkheden wel belangrijk is. En vooral in combinatie met wisselspoelen schijnt de decoder (in elk geval de oudere exemplaren) nog wel eens spontaan in de programmeerstand te schieten. Daar is op bnls uitgebreid over gesproken, geen idee of de nieuw geleverde decoders dat probleem nog steeds hebben. Zelf gebruik ik de decoder voor een uitgebreide aansturing van lichtseinen en heb er geen problemen mee.

Voor wissels met spoelenaandrijving gebruik ik voornamelijk de decoders van Rosoft. Ze doen wat ze moeten doen en dat doen ze goed. Ze zijn ook wat robuuster uitgevoerd dan Digikeijs, daar zijn de kroonstenen waar je de draden moet aansluiten wel erg minimalistisch. Aan de andere kant, dat hoef je maar een keer te doen en verder heb je dan normaal gesproken geen omkijken meer naar die dingen.
De rosoft-decoders zijn zowel in 1A als 2A uitvoering te krijgen. Ik weet niet wat een Märklin-spoel gebruikt.
Zowel Digikeijs als Rosoft kunnen vanuit een aparte trafo om de wissels te schakelen worden gevoed.

groet, Huub


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 17 Februari 2018, 11:23:40
Ik ben het volkomen met Huub eens. Niks meer aan toe te voegen.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 17 Februari 2018, 21:17:09
Hartelijk dank Huub, ook voor de bevestiging Sander (y) Even een controlevraag waarop ik het antwoord wel denk te weten: Voor de voeding van zo'n decoder kan ik een analoge trafo gebruiken, bijvoorbeeld een witte 32VA van Märklin of zelfs een oude Temsi uit 1970? Ik denk dat die Märklin zeker kan en de Temsi misschien niet?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 17 Februari 2018, 21:57:30
Als je voor digikeijs gaat, schijnt 32VA te weinig te zijn. Dan kan de spanning teveel inzakken bij het schakelen van wissels, waardoor het probleem van het spontaan in de programmeerstand schieten ontstaat. Vanaf 3A zou het wel goed gaan.
Mits spanning en vermogen goed zijn zal de Temsi net zo goed te gebruiken zijn als de Märklin, maar verlies de veiligheid niet uit het oog. Is het bijvoorbeeld nog een stalen exemplaar, zou ik het lekker aan een museum schenken.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 18 Februari 2018, 23:50:36
Dank voor je antwoord Huub. Inderdaad is die Temsi er eentje van het metalen huis in blauwe zinkverf met een grote rode knop en een rood lampje. Qua uiterlijk is het de fraaiste trafo in mijn bezit.

Zou de Rosoft-wisseldecoder wèl voldoende hebben aan een 32VA-trafo? Ik heb flink wat van die apparaten, dus het zou fijn zijn er in ieder geval een paar een nuttige bestemming te geven.
Hoe de schakeling precies in elkaar zit is me ook nog niet duidelijk. Dat heb ik nog niet goed genoeg uitgezocht. Vanuit die onwetendheid even een vraag die iemand met een klein beetje ervaring zo inkopt: Kan de gele draad van de wissel (in analoog bedrijf is dat de fase of voeding van de wissel) aan zo'n 32VA-trafo worden gehangen om zo de wisselmotor van stroom te voorzien, of gaat dat problemen geven? Ik verwacht dat dat gewoon kan en heb in principe voldoende trafo's om iedere twee wissels met een trafo te voeden.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Sander Lageveen op 19 Februari 2018, 00:21:18
Wissels in digitaal bedrijf sluit je aan op de decoder. De decoder krijgt een aparte voeding. Er kunnen op deze voeding wel meerdere decoders aangesloten worden. Afhankelijk van het aantal wissels kun je wellicht alle decoders aansluiten op 1 aparte voeding.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 19 Februari 2018, 10:47:01
Beste 1200Blauw,

Stuur je vraag eens aan Wim Ros van Rosoft, wetende dat wisselspoelen initieel heel veel stroom vragen, zou je een trafo moeten hebben die initieel ook heel veel stroom kan leveren, dat bereik je alleen maar een grote trafo te gebruiken.

Overigens heel inefficiënt, want de keren dat die hoge stroom gebruikt wordt is minimaal, sommige fabrikanten leveren ook een powermodule die heel even een krachtige stroom kan leveren.

Ik gebruik de "dure" methode: digitale spanning vanuit een 2,5 A booster, ook weer niet zo duur, want voor de rest hoeft hij alleen maar digitale data in het juiste formaat te leveren aan mijn Edits 10A booster.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 19 Februari 2018, 11:16:58
Zou de Rosoft-wisseldecoder wèl voldoende hebben aan een 32VA-trafo?

Zover ik weet, is dat bij de Rosoft-decoders geen probleem.
Op zich moet 32VA voldoende zijn om een wissel om te zetten, tenzij je Peco zou gebruiken, dat zijn echte stroomvreters.
Er kan een probleem ontstaan als er meerdere wissels moeten worden omgezet. Weliswaar schakelt koploper (of andere software) dan na elkaar, maar er kan toch een overlap zijn waardoor de gevraagde stroom oploopt tot boven wat de trafo kan leveren. Dat merk je dan aan niet of slecht schakelen van wissels.
Maar een mailtje naar Rosoft kan inderdaad geen kwaad, je bent niet de enige Märklin rijder die zijn spullen gebruikt.

@Anne, er is een verschil tussen jouw eigen keuze om uit praktische overwegingen digitale spanning te gebruiken voor het schakelen van de wissels of daartoe gedwongen worden omdat de wisseldecoder niet extern gevoed kan worden.


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: Anne W op 19 Februari 2018, 23:53:03
@Hubertus, ik gebruik de Edits zelfbouw decoders, die hebben inderdaad geen aansluiting voor een externe voeding, maar ik heb het onderzocht en getest, de decoders zijn om te bouwen.

Verder gebruik ik de Viessmann 5111 en 5111, die hebben wel een externe aansluitmogelijkheid.

Groet, Anne W


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen? En welke PC-software?
Bericht door: 1200blauw op 23 Maart 2019, 13:00:34
Even mijn eigen draadje weer uit het stof. Nu Microsoft eind dit jaar Windows 7 niet meer ondersteunt komt er bij mij een PC vrij die niet meer kan worden geüpgradet. Nu was toch ooit het plan al die te gaan gebruiken voor het computergestuurd rijden, dus alles valt mooi samen.
Ik heb dus een oude PC met Windows 7, een ECOS2 en een (nu nog virtuele) baan van enige omvang en ca. 6 tegelijk rijdende treinen. Nu is natuurlijk de vraag welke software voor mij het meest geschikt zou zijn. Ik heb al eens voorzichtig minimaal iets met Koploper geprobeerd, maar sinds de gebeurtenissen van afgelopen week lijkt me dat geen toekomstvaste oplossing. Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke hardware-combinatie als ik heb en PC-gestuurd rijden?


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: hubertus op 23 Maart 2019, 21:40:31
Blijft gewoon heel lastig adviseren, omdat het zo persoonlijk is.
Ik denk dat alle pakketten die in de handel zijn om kunnen gaan met de centrale die jij hebt. En ook koploper zou ik niet bij voorbaat niet meer als optie meenemen. Dat werkt met windows 10 en werkt met de Ecos. Als het nu werkt met die combinatie, zal het over 10 jaar nog steeds werken. Je hebt ook geen licentiesleutel nodig om het te gebruiken, dus ook dat is geen potentiële belemmering voor de toekomst.
Als meest toekomstvast zou je denk ik bij Rocrail uitkomen vanwege het open source karakter, bij alle andere ben je op een of andere manier afhankelijk van een ontwikkelaar en/of de grillen van een bedrijf.
Maar of dat programma aansluit bij je wensen, kun je alleen zelf bepalen.

groet, Huub


Titel: Re:Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Bericht door: 1200blauw op 24 Maart 2019, 00:20:01
Zit ik met Rocrail vast aan alleen DCC-protocol? Dat is wat ik meen te hebben opgevangen ooit. Betekent open source in dit geval ook gratis beschikbaar, of is dat een misvatting? Hoe groot is de community erachter, heb je daar een beeld van of ervaring mee?
Windigipet of iTrain zijn ondersteund door een bedrijf. Iemand ervaring met de ondersteuning? Krijg je snel antwoorden op vragen die je stelt?

Nog een vraag, los van bovenstaande. Ik rijd nu multiprotocol, dus niet gestandaardiseerd op Motorola, MFX of DCC, maar alles door elkaar omdat ieder merk nu eenmaal een decoder van eigen voorkeur inbouwt. Is het zinvol op één protocol te standaardiseren ivm met overbelasting van de communicatielijnen met de centrale? Ik neem aan dat multiprotocol inhoudt dat alle protocollen door elkaar door de draadjes gaan en er dus sneller een kans op misinterpretatie van een instructie is. Is dat een reëel probleem, of heb ik het hooguit heel leuk bedacht maar geen issue?