Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?  (gelezen 1083 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 84


« Gepost op: 4 December 2017, 12:21:48 »

Ik overweeg de overstap naar volledig digitaal. Ik ben bezig de laatste stukken M-rails uit mijn Märklin-baan te verwijderen en de bedrading opnieuw aan te leggen, dus een moment van bezinning. In het zicht ligt nu K-rails (flex); uit zicht is alles C-rails (kunststof bedding).
Op dit moment rijd ik analoog, met uitzondering van een klein standalone pendelbaantje en rangeerterreintje naar een goederenloods dat met een Märklin MS2 wordt bestuurd. De hoofdbaan is volledig automatisch. Er komt geen mensenhand aan te pas. Op mijn baan zijn er géén stations, alles is doorgaand verkeer. Daarvoor heb ik ooit gekozen omdat ik het erg onnatuurlijk vond dat een stilstaande trein gedoofde lichten heeft en plotseling optrekt en stopt. Wel zijn er vier schaduwstations. Er rijdt een ertstrein rond met vier Roco 2200's in tandem, allen voorzien van sleper en tractie leverend. De vier slepers zijn via stroomvoerende koppelingen met elkaar verbonden. Ze zijn alle vier van dezelfde bouwserie en rijden gelukkig even snel. Dat gaat analoog prima. Geschakeld wordt vooral door schakelrails (een lipje tussen de puko's is de schakelaar, een aangesloten apparaat krijgt al dan niet contact met de 0).

Voordelen van analoog rijden zijn voor mij:
- bekende en beproefde techniek (storingen kan ik gemakkelijk verhelpen, geen ingewikkelde schakelingen);
- alle spullen zijn beschikbaar, ik hoef geen kosten te maken;
- kunnen rijden met oude Märklin-locs in originele staat (ongeveer een derde is ouder dan 30 jaar en analoog - voor mij een belangrijke overweging!).

Nadelen van analoog rijden voor mij:
- de snelheid van de locs verschilt enorm van elkaar en is niet individueel te regelen (anders dan in het betreffende blok aan de trafo te draaien);
- de volgorde waarin de treinen verschijnen is telkens dezelfde. Met wat kunst-en-vliegwerk zou daar wel een analoge oplossing voor zijn, maar dat is één van de redenen om digitaal te overwegen;
- de slepers van de 2200's maken op een schakelrail 4x contact. Dat leidt wel eens tot ongewenst gedrag van de aangesloten apparaten;
- ik kan op dit moment niet volgens een dienstregeling rijden. Dat lijkt me wel erg leuk.

Waarom heb ik een MS2? Op de pendelbaan rijdt een Artitec DE2. Gebleken is, dat zie slecht tegen de omschakelpuls kan van een analoge witte Märklin 32VA trafo. Na twee defecte decoders (en perfecte service van Artitec!) heb ik ervoor gekozen voor dat deel van de baan dat toch al op zichzelf stond digitaal te gaan. Aangezien ook het rangeerbaantje standalone is en er geen oude locs rijden heb ik dat meteen ook meegenomen. De meest voor de hand liggende oplossing (goedkoopst) was een MS2. De hele baan met de MS2 besturen gaat echter niet. De baan heeft daarvoor teveel lengte en de hoeveelheid digitale locs overstijgt de capaciteit van de MS2.

De vier 2200's moeten in tandem blijven rijden. Ik wil deze graag via één adres kunnen aansturen, dus er moet een mogelijkheid zijn de vier adressen aan elkaar te koppelen.
Ook zou ik de pendelbaan graag automatiseren, dus automatisch omschakelen. Daar zijn analoog wel pendelmodules voor, die er ongetwijfeld digitaal ook zijn. Andere mogelijkheden?

Me realiserend dat ik deze vraag in de digitale hoek stel ben ik benieuwd naar meningen. Ik vermoed dat ik, zou ik alle wensen willen realiseren, af moet stappen van rijden met de oude analoge locs en naar een computergestuurde digitale baan. Waar loop ik dan bij iedere optie tegenaan? Met welk merk heb je goede ervaringen?
De kans bestaat ook dat ik analoog blijf rijden. Veel (alle?) moderne digitale locs onthouden hun ingestelde Vmax ook in analoog bedrijf heb ik gemerkt. Dat zou ik kunnen gebruiken bij het afregelen van de analoge baan.

Ik ben benieuwd naar de reacties!
« Laatste verandering: 4 December 2017, 12:31:45 door 1200blauw » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8177


179*


« Antwoord #1 Gepost op: 4 December 2017, 13:18:16 »

Ik zou anno 2017 voor een nieuwe modelbaan altijd voor digitaal kiezen. Of dat ook de beste keuze is bij een bestaande baan, die op zich goed werkt, weet ik niet.
Misschien is er hier iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een bestaande analoge baan naar digitaal?

Wat het digitaal systeem betreft: ik raad je aan om aanstaande zaterdag naar de modelspoorbeurs in Houten te gaan. Deze keer is het juist de speciale editie met de naam 'Houten Digitaal'.
Dat betekent dat er naast de gebruikelijke hallen met verkoopstands ook een flink aantal digitale modelspoorbanen aanwezig zijn én dat een aantal specialisten op het gebied van digitale systemen acte de présence geven. Je kunt daar uiteraard vragen stellen en vast ook informatiefolders krijgen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4356


205*


« Antwoord #2 Gepost op: 4 December 2017, 13:20:22 »

Me realiserend dat ik deze vraag in de digitale hoek stel ben ik benieuwd naar meningen. Ik vermoed dat ik, zou ik alle wensen willen realiseren, af moet stappen van rijden met de oude analoge locs en naar een computergestuurde digitale baan. Waar loop ik dan bij iedere optie tegenaan? Met welk merk heb je goede ervaringen?

Tja...moeilijk te zeggen 'dít is het!'

Ik kan je mijn ervaring vertellen met de omschakeling naar digitaal zo'n 8 jaar terug. Toen na rijp beraad gekozen voor de IB.
Ik gebruik trouwens K-rail op de hele baan. Aangezien ik nog een paar loks heb met motorola (o.a. de koploper en een stoomlok 0110) is de IB handig.
Deze worden op Motorolaprotocol aangestuurd terwijl de rest alleen maar op DCC rijdt. Terugmelding en schakeldecoders ook van Uhlenbrock via Loconet werkend.
Nog geen probleem mee gehad. Terugmnelding trouwens via geïsoleerde railstaven. Besturing via Koploper en daar krijg ik steeds meer lol in om inderdaad, net wat je stelt, om een mooi afwisselend beeld te creëren of zelfs een strakke dienstregeling. Pendelen tussen stations kan Koploper ook prima regelen trouwens.
Analoog is bij mij volledig verleden tijd.

Nadelen? Ja, alle materieel moet gedigitaliseerd worden en dat doe ik langzaam aan. Meestal worden het grotere verbouwingen van materieel dan alleen maar digitaal maken -ik bouw veel 2rail om naar 3rail-, dus gaat het hooguit met 3-4 treinen/loks per winterseizoen, dat is nog wel te overzien.
Kosten zul je moeten maken en dat is in het begin de aanschaf van de hele installatie en verder per lok je decoder. Maar ja...hobby kost geld  Wink
« Laatste verandering: 4 December 2017, 13:23:53 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 84


« Antwoord #3 Gepost op: 4 December 2017, 13:41:38 »

Alvast Gert en Jakop hartelijk dank voor jullie reactie. Ik lees nuttige zaken. Houten aanstaande zaterdag was de bedoeling, maar kwam een kink in de kabel, een goed reden dit draadje te starten.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8177


179*


« Antwoord #4 Gepost op: 4 December 2017, 15:27:40 »

Mocht je besluiten inderdaad digitaal te gaan, dan zou ik voor een degelijke centrale met veel mogelijkheden van een gerenommeerd merk kiezen.
Bij je keuze kun je afwegingen maken als: wel of geen touch screen? Bediening met de centrale zelf of (ook) met een losse handregelaar?
Moet de centrale meerdere digitale talen aankunnen? Dus DCC, Motorola? Stel je prijs op het automatisch aanmelden van nieuwe locs bij de centrale?

Natuurlijk spelen zaken als je budget ook nog mee. En wellicht heb je een persoonlijke voorkeur voor bepaalde merken.
Ik heb zelf heel lang met Lenz Digital Plus gewerkt (dat heb ik nog, maar staat te koop) en heb nu een Ecos van ESU.
Heel lang geleden, voor mijn Lenz systeem heb ik nog Märklin Digital voor gelijkstroom gehad, maar daar trok Märklin op enig moment de stekker uit.

Nog een tip: het Duitse Miba brengt jaarlijks een Digital special uit waarin de stand van zaken aangaande systemen en decoders wordt behandeld.
De nieuwste is net een maand geleden verschenen: https://shop.vgbahn.info/miba/shop/modellbahn+digital+18-_4523.html

Sowieso is het een forse uitgave als je de centrale, de locdecoders en alles wat erbij komt op je baan meetelt. Ik raad je aan om je goed in te lezen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 84


« Antwoord #5 Gepost op: 6 December 2017, 20:24:45 »

Het is even stil in dit draadje, dus even een reactivatie. Ik hoop op nog meer reacties, om wat meer meningen te horen. Dat kan een bevestiging zijn van eerdere antwoorden, maar ook een afwijkende mening vind ik interessant. Volgens mij kan dat op dit forum prima, toch? Wat zijn de overwegingen geweest waarom je zelf voor een bepaald systeem hebt gekozen, of analoog bent blijven / gaan rijden?
« Laatste verandering: 6 December 2017, 20:55:46 door 1200blauw » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8177


179*


« Antwoord #6 Gepost op: 6 December 2017, 21:03:51 »

Ik wil mezelf best tegen gaan spreken, maar dat kunnen anderen vast veel beter.   Cheesy

M.a.w.: kom op heren, doe ook eens een digitale duit in het zakje en laat eens wat van je horen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1549


« Antwoord #7 Gepost op: 6 December 2017, 21:17:07 »

Ik zal morgen als ik achter mijn pc zit een en ander uitschrijven hier.
Gelogd

mvg,
 Sander
Anne W
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 85


« Antwoord #8 Gepost op: 6 December 2017, 23:28:02 »

Beste 12Blauw,

Ik heb je op een buurforum al een mogelijke richting aangegeven, omdat je er hier om vraagt, mijn modelspoor geschiedenis:

in de jaren 1980 - 1987 heb ik gereden met 3-rail op impuls breedband gemoduleerde gelijkspanning, geregeld per blok en de automatisering via flip-flops en logische poorten.

het boek waar de automatisering in beschreven stond eindigde met de zin: u hebt nu een gesoldeerde computer gebouwd, dat kan veel makkelijker/flexibeler met een echte computer, maar dan moet je wel kunnen programmeren.

in de jaren 1989 - 2006 (na een verhuizing) heb ik gebouwd en gereden met een Edits zelfbouw digitale centrale, de automatisering gebeurde door een computerprogramma met de naam Trainbrain, wat werkte onder het aloude DOS

in 2005/2006 begon ik te ontdekken dat de Edits centrale natuurlijk ouderwets begon te worden en liep ik ook tegen het probleem op dat het aloude DOS alleen nog maar op oude computers staat.

overleg met de mensen achter Trainbrain leerde me dat zij een centrale in voorbereiding hadden met daarin verwerkt het computerprogramma Trainbrain (min- of meer, als ze dit lezen springen ze uit hun vel), deze beslissing was gebaseerd op het feit dat ze er maar een hekel aan hadden dat als een computer of een centrale fabrikant wat wijzigde zij ook gelijk aan het wijzigen moesten.

sinds de tentoonstelling van 2006 in Goes rijd ik met die centrale met automatisering, ik ben één van de eerste testers geworden en doe dat nog steeds, de centrale stuurt bij mij een LDT DB2 booster aan die de wissels en zo bedient en die ook de grote Edits booster van 10 ampère aanstuurt.

De b.g. centrale met automatisering is dus de Raptor, maar dat had je al begrepen neem ik aan.

Groet, Anne W

Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 3568


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 7 December 2017, 10:05:31 »

Een analoge baan ombouwen naar digitaal lijkt me bij 3-rail geen probleem. In principe kun je de schakelrails gewoon behouden, in plaats van aansluiten op analoge techniek, sluit je die nu aan op een terugmelder waar de centrale iets mee kan.
Bij 2-rail zitten er vaak wat meer haken en ogen aan en zal ik het niet zo snel aanraden, hoewel ik het zelf wel heb gedaan.

Maar als je niet van plan bent je baan aan te passen en het houdt bij wat je nu hebt, zie ik eerlijk gezegd niet zo heel veel voordelen van digitaal als je het afzet tegen de kosten en het werk. Alle locs zijn om te bouwen, maar het kost een decoder en tijd.
De nadelen die je noemt van analoog, zijn met wat elektronica ook wel te verhelpen.

Je wensen zijn digitaal in ieder geval ook te realiseren. Er zijn centrales die tractierijden ondersteunen, maar ook besturingssoftware kan het vaak/altijd wel. Koploper kan in ieder geval jouw vier 2200-en in tractie laten rijden. Pendelen is meestal ook geen probleem, rijden volgens dienstregeling kan wel een uitdaging worden. Koploper kan het bijvoorbeeld wel, maar echt makkelijk gaat het daarmee niet. Jaren geleden eens geëxperimenteerd met Traincontroller, waar dat veel eenvoudiger was

Welke centrale de beste keus is, is heel erg afhankelijk van je wensen. Gert raadde een centrale met veel mogelijkheden aan, maar als je de boel via de computer laat besturen, fungeert die centrale eigenlijk alleen maar als doorgeefluik. Ik heb zelf een intellibox, een heel enkele keer gebruik ik de regelaar om even snel een loc op de baan te testen, maar meestal pak ik dan toch een handregelaar. Verder kom ik alleen bij het programmeren in de buurt van dat ding. Alle andere mogelijkheden die het apparaat biedt, heb ik nooit gebruikt.
Maar misschien zijn de mogelijkheden van bijvoorbeeld een central station of ecos voor jou al voldoende om zonder computer de baan te automatiseren.
Wil je wel met een computer werken, kom je voor de software-keuze. Ik heb zelf redelijk wat ervaring met koploper. Een top-programma, ik denk een van de beste en compleetste dat te krijgen is, maar niet bij alle centrales te gebruiken. En ook daar zul je vroeg of laat tegen de grenzen van het programma lopen, als je iets specifieks wilt. Zelf vind ik het redelijk gebruiksvriendelijk, maar genoeg gebruikers die hopeloos stranden in het pakket. Die stappen dan vaak over op I-train, waar ik inmiddels de handdoek in de ring heb gegooid.
Het is allemaal heel persoonlijk en dat maakt het ook zo lastig om voor anderen te adviseren.

groet, Huub
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1549


« Antwoord #10 Gepost op: 7 December 2017, 14:25:41 »

Op dit moment kan ik mij het meest aansluiten bij Huub zijn verhaal.

Kijkend naar mijzelf ben ik rond 2001 eens gaan kijken naar het digitale gebeuren, Dit omdat ik op mijn analoge baan 3 trafo's had en zo dus met maar 3 locs kon rijden. Ik had er 7 op dat moment....
De baan verbouwen met een bloksysteem was grotendeels hetzelfde als nieuwbouw maar dan digitaal en pc gestuurd. Dus ik kocht wat materiaal en ging aan de slag...
Bezetmelders soldeerde ikzelf aan de hand van wat schema's, ik kocht een IB, duur maar veelzijdig en ik kon er mee wat ik er mee wilde doen. Al mijn locs dienden omgebouwd te worden, ik kan je vertellen, ik ben er nog steeds mee bezig....langzaam en beetje bij beetje bouw ik het om. 1x met iemand samen doen daarna kan je het zelf.

En wat ik niemand zie noemen in bovenstaande reacties is eigenlijk toch wel het volgende:
Begin eens met een testovaal!
Ik kan uit mijn eigen ervaring melden dat het een heel gedoe is om dat werkend te krijgen, 3 locs laten rijden op een ovaaltje! Maar als je het dan eenmaal werkend hebt dan implementeer je de opgedane kennis al snel in grote lijnen in een grotere baan. Daarna komen de specifieke gevalletjes en ben je deels afhankelijk van forumgenoten, althans, dat is een makkelijkere manier om iets uit te vogelen, ervaring leert dat wanneer het lang niet wil lukken de animo weg gaat dus maken we gebruik van andermans kennis Wink

Het nadeel van je mobile station is dat het niet aan te sluiten is op een pc. Je bent dan eigenlijk toe aan een nieuwe centrale. Aangezien je nog moet beginnen met digitaal raad ik je aan om DCC te gaan rijden, evenals Jakop dat doet. Waarom? De meeste producten zijn in DCC uitgevoerd dus je keuze is reuze.
Wanneer je niet beperkt wil zijn in keuze zou ik voor 160 euro een Digikeijs centrale aanschaffen. Op dit moment een van de goedkoopste qua aanschaf. Een alternatief is een Roco Mulitmaus + xpressnetli adapter van Wim Ros. Qua kosten zijn deze ongeveer gelijk.

Deze centrales hang je eenvoudig aan je pc/laptop via USB. Software programma erop, Itrain of Koploper, ik gebruik zelf die laatste, is niet het eenvoudigste maar werkt perfect! Alle hulp is te vinden op het Koploperforum dus ook dit hoef je niet alleen te doen.

Tot zover even beknopt een verslag van mijn bevindingen en ervaringen.

Nu echt kijkend naar jouw verhaal is het de vraag wat je zelf wil. Mijn ervaring is dat bepaalde dingen in analoog realiseren hetzelfde kost als hetgeen in digitaal realiseren. Daar zit ook niet het probleem denk ik.
Je hebt een rijtje gemaakt met voor- en nadelen van analoog rijden, waar is het rijtje voor- en nadelen met digitaal rijden? Leg dat eens naast elkaar.
Daarbij kan ik zeggen dat in digitaal dingen eindeloos mogelijk zijn en je, wanneer je iets bereikt hebt, je blijft kijken of het niet beter, mooier of uitgebreider kan.

Je hebt nu gekozen voor een doorgaande baan zonder station, je noemt hierbij een nadeel wat je in analoog bedrijf ondervindt. Wat zijn je verdere baan wensen? In digitaal heb je het door jou genoemde nadeel namelijk niet en wellicht zijn er nog andere dingen die je graag op/in je baan wil maar niet toepast omdat het analoog te lastig is om te realiseren.

Je schakelrails kan je volgens mij weer gebruiken, al zou je dit ook kunnen doen met bezetmelders en het isoleren van een spoorstaaf of middengeleider. Maar daarvoor moet ik Jakop even lief aankijken, die werkt met 3-rail en ik met 2-rail, dat is net even anders  Wink

Er is heel veel mogelijk en je hebt enorm veel keuzes. Ik zou eens op een rij zetten wat ik wil zien op mijn baan (heb je reeds gedaan) dan eens kijken waar dat het mooist tot zijn recht komt (analoog of digitaal), en dan de stap maken. Hobby kost geld, en er is niemand die zegt dat het snel af moet...


Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8177


179*


« Antwoord #11 Gepost op: 7 December 2017, 14:55:27 »

Heb jij zelf een Digikeijs centrale, Sander?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1549


« Antwoord #12 Gepost op: 7 December 2017, 15:59:25 »

Ik heb destijds een IB gekocht. Maar als ik nu de keuze had zou ik voor de Digikeijs gaan. Kan veel en in vergelijking met de andere centrales spotgoedkoop!!
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4356


205*


« Antwoord #13 Gepost op: 7 December 2017, 16:11:42 »

Ik lees er te veel problemen mee op een buurforum om hem aantrekkelijk te vinden.
Nu hoef ik ook niets anders want mijn IB bevalt nog steeds prima.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 3568


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 7 December 2017, 16:35:50 »

De DR5000 is puur DCC en geen common ground systeem. Op zich hoeft beide geen probleem te zijn, maar juist als je een bestaande 3-rail baan wilt ombouwen, kan het die ombouw wel complexer maken.

Huub
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
« vorige volgende »
Ga naar: