Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?  (gelezen 73711 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #75 Gepost op: 15 Januari 2018, 12:50:47 »

Voor bedrading zijn er eigenlijk geen standaard kleuren. Begin je met bijv groen, zorg dan dat alles ook groen wordt/blijft.
Anders wordt het een zoekspelletje.

Voordeel van een testovaal:
Mocht je hier al tegen problemen aanlopen dan is het voor een ander makkelijker in te springen gezien de opmaak van een klein geheel.

2 gebogen wissels, of 1 rechte en 1 gebogen wissel voldoet ook. Heb je die ook niet meer liggen?
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #76 Gepost op: 15 Januari 2018, 13:00:35 »

Dit gaat vreemd klinken: ik heb alleen linkerwissels, geen gebogen, kruis-, Engelse, drieweg- of rechterwissels in C-rails; wel in M-rails, maar die kun je weer niet aansturen met een decoder. In K-rails heb ik helemaal geen wissels. Maar ik heb er wat op gevonden. Twee linkerwissels met tegenbogen aan de ene zijde van het ovaal en twee tegenbogen als een S-bocht aan de overzijde en ik ben er. Dat ziet er minder fraai uit, maar voor een testbaantje prima geschikt.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #77 Gepost op: 15 Januari 2018, 14:13:23 »

Kan prima inderdaad. Succes!! Heel benieuwd waar je in dit ovaal tegenaan gaat lopen. Of wellicht fix je dit gewoon in 1x, dan snap je in elk geval hoe de materie werkt!
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #78 Gepost op: 31 Januari 2018, 23:06:43 »

Inmiddels heb ik twee wisseldecoders gekocht (C-wissels met magneetaandrijving, decoders van Märklin), en een Digikeijs S88 unit. De spullen zijn binnen, nu nog de tijd (en ruimte) vinden voor het Experiment.
Gelogd
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #79 Gepost op: 10 Februari 2018, 18:08:21 »

Beste 1200Blauw,

Tip: in de magneetaandrijvingen van de wissels zitten eindafschakelaars, hiervan is het wijs om de schakelarmpjes te demonteren, dit voorkomt dat de schakelcontacten vroeger of later gaan inbranden en dan geen stroom meer doorlaten.

Het nadeel is dat als je de magneetaandrijving heel lang onder spanning zet, dus heel lang op een knopje drukt, de magneetspoelen kunnen verbranden.

Er zal wel e.e.a. in de wiki te vinden zijn.

Groet, Anne W
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #80 Gepost op: 16 Februari 2018, 23:24:37 »

Het aanpassen van de magneetaandrijving vind ik arbitrair. Ik hoor er goede resultaten van, maar Märklin vervangt de aandrijvingen kostenloos mits er niet mee geknoeid is. Dat is dus een keuze. Ik kies ervoor deze dus niet aan te passen, maar ze in te ruilen als ze stuk gaan. Daartoe heb ik ze zo gemonteerd dat ik er "gemakkelijk" bij kan.

Ik heb wel een vraag. Wisseldecoders van Märklin kosten ongeveer 30,- per stuk. Digikeijs levert ook wisseldecoders voor ongeveer dezelfde prijs, maar daarmee kunnen acht wissels tegelijk worden aangestuurd ipv één bij Märklin. Is dat een compromis geweest in de kwaliteit, of is de prijs van de Märklin decoders gewoon belachelijk hoog? Iemand die ervaring heeft met dit Digikeijs-product?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8459


WWW
« Antwoord #81 Gepost op: 17 Februari 2018, 10:15:24 »

De prijs van de Märklin decoders is gewoon belachelijk hoog.
En vermoedelijk ook nog eens een type dat de stroom om de spoel te bekrachtigen gewoon van de rails haalt, dat moet je eigenlijk niet willen.
Je gaat dan de "dure" digitale stroom uit een booster gebruiken voor iets wat je ook uit een trafo van 10 euro kunt halen.

Als je de Digikeijs 4018 bedoelt, daar heb ik één exemplaar van. Een typisch digikeijs product: kan heel veel, maar voorzien van een slechte handleiding die juist vanwege de vele mogelijkheden wel belangrijk is. En vooral in combinatie met wisselspoelen schijnt de decoder (in elk geval de oudere exemplaren) nog wel eens spontaan in de programmeerstand te schieten. Daar is op bnls uitgebreid over gesproken, geen idee of de nieuw geleverde decoders dat probleem nog steeds hebben. Zelf gebruik ik de decoder voor een uitgebreide aansturing van lichtseinen en heb er geen problemen mee.

Voor wissels met spoelenaandrijving gebruik ik voornamelijk de decoders van Rosoft. Ze doen wat ze moeten doen en dat doen ze goed. Ze zijn ook wat robuuster uitgevoerd dan Digikeijs, daar zijn de kroonstenen waar je de draden moet aansluiten wel erg minimalistisch. Aan de andere kant, dat hoef je maar een keer te doen en verder heb je dan normaal gesproken geen omkijken meer naar die dingen.
De rosoft-decoders zijn zowel in 1A als 2A uitvoering te krijgen. Ik weet niet wat een Märklin-spoel gebruikt.
Zowel Digikeijs als Rosoft kunnen vanuit een aparte trafo om de wissels te schakelen worden gevoed.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #82 Gepost op: 17 Februari 2018, 11:23:40 »

Ik ben het volkomen met Huub eens. Niks meer aan toe te voegen.
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #83 Gepost op: 17 Februari 2018, 21:17:09 »

Hartelijk dank Huub, ook voor de bevestiging Sander Duim omhoog Even een controlevraag waarop ik het antwoord wel denk te weten: Voor de voeding van zo'n decoder kan ik een analoge trafo gebruiken, bijvoorbeeld een witte 32VA van Märklin of zelfs een oude Temsi uit 1970? Ik denk dat die Märklin zeker kan en de Temsi misschien niet?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8459


WWW
« Antwoord #84 Gepost op: 17 Februari 2018, 21:57:30 »

Als je voor digikeijs gaat, schijnt 32VA te weinig te zijn. Dan kan de spanning teveel inzakken bij het schakelen van wissels, waardoor het probleem van het spontaan in de programmeerstand schieten ontstaat. Vanaf 3A zou het wel goed gaan.
Mits spanning en vermogen goed zijn zal de Temsi net zo goed te gebruiken zijn als de Märklin, maar verlies de veiligheid niet uit het oog. Is het bijvoorbeeld nog een stalen exemplaar, zou ik het lekker aan een museum schenken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #85 Gepost op: 18 Februari 2018, 23:50:36 »

Dank voor je antwoord Huub. Inderdaad is die Temsi er eentje van het metalen huis in blauwe zinkverf met een grote rode knop en een rood lampje. Qua uiterlijk is het de fraaiste trafo in mijn bezit.

Zou de Rosoft-wisseldecoder wèl voldoende hebben aan een 32VA-trafo? Ik heb flink wat van die apparaten, dus het zou fijn zijn er in ieder geval een paar een nuttige bestemming te geven.
Hoe de schakeling precies in elkaar zit is me ook nog niet duidelijk. Dat heb ik nog niet goed genoeg uitgezocht. Vanuit die onwetendheid even een vraag die iemand met een klein beetje ervaring zo inkopt: Kan de gele draad van de wissel (in analoog bedrijf is dat de fase of voeding van de wissel) aan zo'n 32VA-trafo worden gehangen om zo de wisselmotor van stroom te voorzien, of gaat dat problemen geven? Ik verwacht dat dat gewoon kan en heb in principe voldoende trafo's om iedere twee wissels met een trafo te voeden.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #86 Gepost op: 19 Februari 2018, 00:21:18 »

Wissels in digitaal bedrijf sluit je aan op de decoder. De decoder krijgt een aparte voeding. Er kunnen op deze voeding wel meerdere decoders aangesloten worden. Afhankelijk van het aantal wissels kun je wellicht alle decoders aansluiten op 1 aparte voeding.
Gelogd

mvg,
 Sander
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #87 Gepost op: 19 Februari 2018, 10:47:01 »

Beste 1200Blauw,

Stuur je vraag eens aan Wim Ros van Rosoft, wetende dat wisselspoelen initieel heel veel stroom vragen, zou je een trafo moeten hebben die initieel ook heel veel stroom kan leveren, dat bereik je alleen maar een grote trafo te gebruiken.

Overigens heel inefficiënt, want de keren dat die hoge stroom gebruikt wordt is minimaal, sommige fabrikanten leveren ook een powermodule die heel even een krachtige stroom kan leveren.

Ik gebruik de "dure" methode: digitale spanning vanuit een 2,5 A booster, ook weer niet zo duur, want voor de rest hoeft hij alleen maar digitale data in het juiste formaat te leveren aan mijn Edits 10A booster.

Groet, Anne W
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8459


WWW
« Antwoord #88 Gepost op: 19 Februari 2018, 11:16:58 »

Zou de Rosoft-wisseldecoder wèl voldoende hebben aan een 32VA-trafo?

Zover ik weet, is dat bij de Rosoft-decoders geen probleem.
Op zich moet 32VA voldoende zijn om een wissel om te zetten, tenzij je Peco zou gebruiken, dat zijn echte stroomvreters.
Er kan een probleem ontstaan als er meerdere wissels moeten worden omgezet. Weliswaar schakelt koploper (of andere software) dan na elkaar, maar er kan toch een overlap zijn waardoor de gevraagde stroom oploopt tot boven wat de trafo kan leveren. Dat merk je dan aan niet of slecht schakelen van wissels.
Maar een mailtje naar Rosoft kan inderdaad geen kwaad, je bent niet de enige Märklin rijder die zijn spullen gebruikt.

@Anne, er is een verschil tussen jouw eigen keuze om uit praktische overwegingen digitale spanning te gebruiken voor het schakelen van de wissels of daartoe gedwongen worden omdat de wisseldecoder niet extern gevoed kan worden.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #89 Gepost op: 19 Februari 2018, 23:53:03 »

@Hubertus, ik gebruik de Edits zelfbouw decoders, die hebben inderdaad geen aansluiting voor een externe voeding, maar ik heb het onderzocht en getest, de decoders zijn om te bouwen.

Verder gebruik ik de Viessmann 5111 en 5111, die hebben wel een externe aansluitmogelijkheid.

Groet, Anne W
Gelogd
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
« vorige volgende »
Ga naar: