Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Digitaal => Topic gestart door: arie op 2 Februari 2016, 12:08:10



Titel: blokken
Bericht door: arie op 2 Februari 2016, 12:08:10
Ik begin net met deze hobby weet er dus niet veel van en alles op internet is nogal eens verwarrend,  mijn vraag is, ik heb de rails gelegd ga deze dus in blokken verdelen die ik aan sluit op een digirails 4088ln moeten er nu 2 of 1 melder per blok koploper zegt 2 maar  schema van 4088ln laat er 1 zien.
Gr
Arie
 


Titel: Re:blokken
Bericht door: Jakop de Bruin op 2 Februari 2016, 12:17:12
Hoi Arie,

Welkom op Modelspoorwijzer  (y)

Ik dacht wel dat het met 1 kan, maar met 2 is beter heb ik begrepen en heb ik dat dus zelf ook gedaan.
Als je aan het begin van het blok een melder hebt en vlak voor het einde, 'weet' koploper wanneer je trein in het blok arriveert en als hij moet stoppen zal hij daar aan beginnen als de 2e melder gemaakt wordt. Als e.a. goed is gemaakt en ingevuld in Koploper, zal je trein mooi aan het einde van het blok stoppen.


Titel: Re:blokken
Bericht door: Rob op 15 Mei 2016, 12:03:20
Als beginner is een goed blok lastig te maken, voor al het invoeren van de gegevens.


Titel: Re:blokken
Bericht door: Anne W op 15 Mei 2016, 12:22:45
Beste Arie,

Bij sporen die in één richting bereden worden zijn twee melders genoeg, één binnenkomst/remmelder en één stopmelder.

Bij sporen die in twee richtingen bereden worden zijn drie melders beter, aan de einden kortere melders die dienen als binnenkomst of stopmelder (afhankelijk van de rijrichting) en voor beide rijrichtingen een langere gemeenschappelijke remmelder.

Bij iTrain is er nu een "beweging" gaande waarbij één melder per blok voldoende is, echter ze bevelen aan om er meerdere te maken, dan is de controle beter.

Groet, Anne W


Titel: Re:blokken
Bericht door: hubertus op 15 Mei 2016, 12:30:05
In koploper is de derde melder ook bij tweerichtingsverkeer vrij nutteloos.
Heeft eigenlijk alleen zin als je met volledig gedetecteerde treinen wilt rijden of als je in een blok een alternatieve stopplaats wilt hebben, dat met een virtuele melder soms wat lastig te realiseren is.
Eén melder per blok kan ook in koploper, maar dan moet je wel heel erg vertrouwen op de betrouwbaarheid van (de stroomafname van) je locs.

Huub


Titel: Re:blokken
Bericht door: Servé op 15 Mei 2016, 12:55:53
In koploper is de derde melder ook bij tweerichtingsverkeer vrij nutteloos.

Oneens, je kunt in koploper per melder aangeven of de trein daar moet beginnen met remmen of niet.


Titel: Re:blokken
Bericht door: Sander Lageveen op 15 Mei 2016, 13:02:30
Ben ik met je eens Servé maar dan gebruik je de extra melder voor een uitgebreidere functie.
Het remmen en stoppen is prima te leren en te maken met 2 melders per blok.

Minimum is 2 melders per blok.


Titel: Re:blokken
Bericht door: hubertus op 15 Mei 2016, 13:04:49
Standaard bepaalt koploper zelf waar begonnen moet worden met remmen (proces leren remmen).
Als je daar om wat voor reden dan ook van af wilt wijken, kun je zelf een rempunt opgeven, maar dat hoeft geen fysieke melder te zijn, een virtuele melder is voor dat doel goed genoeg.


Titel: Re:blokken
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 Mei 2016, 13:19:51
Dat kan ik door ervaring onderschrijven.
In Waldijk stoppen de 2, 4, 6 baks en lange treinen op 4 verschillende plaatsen en ik heb 2 fysieke stopmelders. De andere 2 gaat via virtuele melders  (y)


Titel: Re:blokken
Bericht door: Noordwaarts op 15 Mei 2016, 13:27:09
Even voor mij als Koploper-dummie: waarom dan niet via 4 virtuele melders?
Dat is toch veel goedkoper? Waarom is sommige gevallen fysieke melders en in andere gevallen virtuele?

mvg,
Gert


Titel: Re:blokken
Bericht door: hubertus op 15 Mei 2016, 13:33:15
Bij een virtuele melder wordt er vanaf een fysieke melder gerekend hoelang een trein erover doet tot hij x cm verder is.
Op zich is dat rekenen meestal geen probleem, maar door vuiligheid e.d. kan je trein in die tijd een andere afstand afleggen dan het besturingsprogramma denkt.
Als een trein dan te vroeg tot stilstand komt, loop je het risico dat aan de achterkant de trein nog niet ver genoeg is.
Hoe groter de x (dus hoe verder van een fysieke melder) hoe groter het risico op een mismatch wordt.
Als dat geen bezwaar is, kun je prima met virtuele melders uit de voeten, als het wel wat kritischer wordt, moet je je toevlucht zoeken in fysieke melders. Daar zit overigens geen wezenlijk verschil tussen Koploper, I-Train of andere programma's die met virtuele melders kunnen werken. Het is een probleem van je baan en treinen.


Titel: Re:blokken
Bericht door: Noordwaarts op 15 Mei 2016, 13:36:32
Oké, dus veiligheidshalve zou je met zoveel mogelijk fysieke melders moeten werken en virtuele melders zijn vooral geschikt voor korte afstanden.
Zeg ik het zo goed?

mvg,
Gert


Titel: Re:blokken
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 Mei 2016, 13:37:25
In mijn geval had ik 2 fysieke melders gemaakt onder het motto één voor lange en één voor kortere treinen.
Later, toen Koploper al even het spul stuurde hier, leek het me mooier om volgens werelijkheid de treinen al naar gelang hun lengte op de 'juiste' plaats te laten stoppen.


Titel: Re:blokken
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 Mei 2016, 13:41:13
Verder gebruik ik virtuele melders om voorgaande blokken eerder vrij te geven. Ik heb een paar blokken van 5-6 meter, terwijl de langste trein 2,5 meter is. Als je het vorige blok dan laat vrijkomen door de stopmelder van dat lange blok, duurt dat dus vrij lang en is dat vorige blok 'voor niets' nog bezet.
Hier heb ik virtuele melders in dat lange blok geplaatst die na zeg maar 2,6 meter na de inrijmelder zitten en dan het vorige blok vrijgeven.


Titel: Re:blokken
Bericht door: hubertus op 15 Mei 2016, 13:43:54
Ik zou altijd een fysieke melder gebruiken om aan te geven dat een blok bereikt is en om het punt aan te geven waar aan het einde van een blok gestopt moet worden (behalve bij heel korte blokken en lage snelheden). Voor alle andere opties, zou ik virtuele melders gebruiken.
Maar het kan ook anders.


Titel: Re:blokken
Bericht door: Anne W op 15 Mei 2016, 23:24:35
Kleine waarschuwing: het is een hele leuke discussie, maar niet voor een beginner, dus "KISS".

Groet, Anne W


Titel: Re:blokken
Bericht door: Rob op 15 Mei 2016, 23:46:07
Hoi Anne, ik ben ook nog een beginner maar al is het nieuw of moeilijk je kan er altijd wat van opsteken.
Groetjes Rob (y)


Titel: Re:blokken
Bericht door: Rene H0 op 16 Mei 2016, 09:56:29
Dat kan ik door ervaring onderschrijven.
In Waldijk stoppen de 2, 4, 6 baks en lange treinen op 4 verschillende plaatsen en ik heb 2 fysieke stopmelders. De andere 2 gaat via virtuele melders  (y)

Hoi Jakop,

Moet je dan rijden met een vaste route of werkt het ook met automatisch rijden.
Virtuele bezet melding heb ik zelf nog niet toegepast, snap het nog niet helemaal ook.

Groetjes
René



Titel: Re:blokken
Bericht door: Sander Lageveen op 16 Mei 2016, 10:02:21
Ik heb in mijn baan geen virtuele melders opgenomen. Mijn perronsporen zijn verdeeld in 6 of 8 secties zo uit mijn hoofd.

Uit voorgaande banen weet ik dat dit feiloos werkt.


Titel: Re:blokken
Bericht door: Rene H0 op 16 Mei 2016, 10:26:16
Ik heb langs mijn perron 4 bezetmelders geplaatst.
De bedoeling was om 2 korte treinen langs het perron te kunnen plaatsen.
De lange moesten stoppen aan het einde de kortere netjes verdeeld in het midden 4, 6 bakken.
Perron is ongeveer 240 lang.
Had als eens de vraag gesteld op het koploper forum, maar had begrepen, dat het niet zo werkte.  

2 korte kunnen prima in de 2 blokken langs het perron geplaatst worden, en de lange netjes aan het eind van het perron.
Maar als er een korte nu eens in het midden moet stoppen, gaat dat niet.

Is dat met een virtuele bezetmelder erbij,  dan wel voor elkaar te krijgen.
En mag een virtuele bezetmelder wel in een bestaand blok geplaatst worden.

|-----| |-----|
A     B C     D

Voorbeeld mogelijkheden.
A en B = Blok 1001
C en D = Blok 1002

Benelux komt binnen op D, remt af en stopt netjes op A. Met te lang voor blok optie.

Mat 54, komt binnen op A en stopt op B, want er komt ook een Mat 46 binnen op D en stopt op C.

Plan V komt binnen op D maar moet om netjes gecentreerd in het midden van het perron stoppen, wat het mooiste is op B.
Zou moeten doorrijden in centimeters, maar staat dan in blok 1001

Dit zou dan gewoon random moeten werken. Geheel afhankelijk op lengte van de trein.

Kan zoiets dan met een virtuele melder?


Titel: Re:blokken
Bericht door: hubertus op 16 Mei 2016, 12:25:28
Ik denk dat je nog eens goed moet nadenken wat je wilt.
Voor de tweede mogelijkheid moet een korte trein doorrijden tot aan het einde van het spoor, anders kan een tweede trein er niet achter.
Maar bij de derde mogelijkheid moet een even korte trein juist niet doorrijden tot het einde, maar al halverwege tot stilstand komen.
Koploper kan in dit geval dus niet puur op basis van de lengte van de trein bepalen, waar deze tot stilstand moet komen.
Je kunt er natuurlijk wat andere voorwaarden aan koppelen, bijvoorbeeld als er twee korte treinen direct achter elkaar richting station rijden, kies je voor mogelijkheid 2, als het er maar eentje is, kies je voor mogelijkheid 3. Maar om dat goed te realiseren, moet je al redelijk diep in de logische acties duiken.
Wil je dat? Het is niet het eenvoudigste deel van het programma.