Op dit moment ben ik bezig met een ombouw van een Roco 2400 Geel/grijs.
De loc is inmiddels voorzien van Digikeijs printjes. Dit zorgt voor een omgekeerd L-sein, sluit- en rangeersein. De lichtgeleiders heb ik aangepast, zodat er geen lichtlekkage naar de sluitseinen meer is wanneer er een omgekeerde L wordt getoond. Wanneer je de lichtgeleider niet onderbreekt zie je een klein beetje geel licht in het overige sluitsein, persoonlijk vond ik dat erg storend. Dus een stukje uit de lichtgeleider geknipt en deze vervolgens weer vast gezet.
Daarnaast de slangen voorzien van een rode hendel, dit geeft net dat beetje extra aan de loc.
De loc wordt ook voorzien van automatische koppelingen, ik rijd met Fleischmann Profi-koppelingen en heb de daarbij behorende automatische koppelingen inmiddels ook weten te bemachtigen.
Tevens bevat de loc zwaailichten welke ik met een kleine LED en lakdraad heb gemaakt. Ik heb onder de houder een gaatje geboord voor de doorvoer van de lakdraden. Daarnaast heb ik het gaatje voor het orignele zwaailampje iets opgeboord en er vervolgens een SMD LED ingelijmd. Vervolgens heb ik bij het orginele zwaailampje het pinnetje afgevijld en deze met een drupje lijm vastgezet. Ik bedacht me later dat ik dat beter met Micro Kristal Klear had kunnen doen, dit droogt transparant op en het is dan ook nog mogelijk om de boel te verwijderen zonder schade indien nodig. De onderkant van het zwaailampje heb ik in verband met eventuele lichtlekkage zwart geschilderd met nagellak, dit isoleert gelijk de aansluitingen van de LED.
Aangezien ik redelijk wat wensen had wat betreft de aansturing van al deze functies kwam ik natuurlijk functie uitgangen te kort. Mijn oog viel op een Zimo decoder, de MX633, welke maar liefst 10 functie-uitgangen heeft. Houd ik er nog 1 over ook
.
De functie's:
Frontsein lange huif
Frontsein korte huif, deze worden op de gele en witte draad aangesloten en wisselen met de rijrichting.
Sluitsein lange huif (schakelbaar)
Sluitsein korte huif (schakelbaar)
Rangeersein
Automatische koppeling lange huif
Automatische koppeling korte huif
Zwaailicht lange huif
Zwaailicht korte huif
Al met al een locje wat gezien mag worden op de baan straks.
Zodra de decoder binnen is en gemonteerd zal ik een filmpje maken waarin de functies allemaal te zien zijn.