Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Omlopen van loc al dan niet digitaal
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Omlopen van loc al dan niet digitaal  (gelezen 10933 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Gepost op: 22 Februari 2018, 13:32:06 »

Ik zit met mijn baan een beetje met een dillema. Dit dillema zorgt er ook voor dat ik niet echt verder kan bouwen. Het gaat om het volgende baanplan (staat niet in het topic zie ik net):



Het idee was om:
  • Locs met 3 rijtuigen komen het station binnen op het onderste spoor. Koppelt af vlakvoor het wissel. Loopt om, koppelt aan en de trein rijdt weg.
  • Locs met 4 rijtuigen komen het station binnen op het onderste spoor. Koppelt af op of net na het wissel. Andere loc komt van achterop, koppelt aan en de trein vertrekt richting fiddleyard.

Ik wilde dit gaan doen met Kadee koppelingen en magneten. Twee magneten en wat koppelingen besteld. Echter kwam toen de twijfel:

  • Een magneet onder de wisseltongen leek me niet verstandig. Die heb ik dus weggelaten bij het leggen van de rails.
  • Metalen assen worden door de magneten aangetrokken, wat voor jojoënde wagens zorgt. Hoe erg dit bij een stam is heb ik niet getest.
  • Hoogte van de koppeling bij Kadee's luistert nauw naar het schijnt.

Hoe kijken jullie tegen deze problematiek aan?

  • Doorgaan met Kadee's zoals bedacht? Eventueel met electromagneet? Kan je een loc met de koppeling uberhaupt zo precies boven een magneet positioneren?
  • Overstappen op digitale koppelingen. Ogen minder fraai (mening). En je moet eventueel wat verbouwen aan je locs (minder fan van).
  • De getrokken treinen met de hand rijden, eventueel ontkoppelen met de hand, of met een digitalekoppeling. Treinstellen wel automatisch laten rijden.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 22 Februari 2018, 14:15:59 »

Ik heb jaren geleden een tijdje geëxperimenteerd met Kadee-koppelingen en werd er niet blij van. Ik weet echter dat er genoeg modelspoorders zijn die bij dit systeem zweren.
Locs met digitale koppelingen is zeker een aardig alternatief. Soms worden locs af fabriek zo geleverd (Brawa en Roco bijvoorbeeld), maar er zijn ook los verkrijgbare systemen.
Mits je sporen werkelijk binnen handbereik liggen, is handmatig afkoppelen ook nog een alternatief.

Ik ben er zelf nog niet uit wat ik zal gaan doen. Deel van mijn sporen zal binnen handbereik liggen en een deel niet. Zichtbare ontkoppelrails vind ik anno 2018 eigenlijk niet meer kunnen. Misschien een idee om dit weekend op RAIL of het weekend van 10 maart op OnTraxs te gaan kijken hoe men het daar op de tentoongestelde banen doet?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #2 Gepost op: 22 Februari 2018, 14:37:55 »

Kijken op OnTraxs is zeker een goed idee. Ga ik doe  Duim omhoog.

Mijn modules zijn 50cm diep en het spoor waarop dit moet gebeuren ligt redelijk aan de voorzijde. Dus goed te bereiken met de hand. En volgens mij zijn de Kadee goed met een sateprikker te ontkoppelen. Digitale koppelingen kunnen dan altijd nog, daar hoef ik dan niets voor aan de baan te doen. Dat is wat me nu ook een beetje tegenhoud bij het doorbouwen.

Nee de ontkoppelrails kunnen zeker niet meer. Vind het niet fraai. Ik zie ook geen voorbeelden van mensen die dat hebben weggewerkt op een  mooiere manier. Maar misschien zoek ik niet goed.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 22 Februari 2018, 14:43:03 »

Net als Gert heb ik in het verleden ook met Kadee geëxperimenteerd. Ik heb het wel werkend gekregen, maar vond de tijd die het kostte om alles te verbouwen en goed af te stellen niet opwegen tegen het gemak. Dat was wel toen er nog geen koppelingen voor NEM-schacht werden geleverd, maar wat ik heb gelezen, werken die ook alleen maar goed als je de schacht vastzet. Minder werk dan een koppeling monteren, maar simpel insteken is het blijkbaar ook weer niet. In mijn herinnering was de hoogte van met name het gebogen haakje inderdaad heel kritisch om goed te kunnen ontkoppelen.

Precies boven de magneet positioneren kun je met een lichtsluis.
Daarmee en met de ontkoppelaars van Repa heb ik het werkend gekregen met de Roco-universeel koppelingen. Maar het luistert allemaal nauw. Te veel spanning op de koppelingen, dan werkt het ontkoppelen niet en als de koppelingen niet perfect recht tegenover elkaar staan, werkt het aankoppelen vaak niet. Bij een vorige baan heb ik het uiteindelijk voor 99% betrouwbaar gekregen, bij mijn huidige baan haal ik dat nog lang niet.
Maar als het werkt, is het wel leuk als de hele bups automatisch gaat.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Omlopen van loc al dan niet digitaal
« vorige volgende »
Ga naar: