Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Sluitseinen uitzetten Digikeijs icm Roco 1100
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Sluitseinen uitzetten Digikeijs icm Roco 1100  (gelezen 12404 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Gepost op: 11 December 2017, 19:12:36 »

Ik heb van mijn Roco 1134 (blauw zonder botsneus, omgekeerd L) de oorspronkelijke schemerverlichting omgebouwd naar wat helderder exemplaren mbv een Digikeijs DR1100 verlichtingsset. Voor omgekeerd L moest positie P4 worden doorgesoldeerd en voor rangeerlicht positie P3. Ik rijd 3-rail analoog, met een klein (op zichzelf staand) stukje digitaal dmv een MS2. Nu doen zich een aantal merkwaardigheden voor.

1. Analoog rijdend is aan de achterzijde behalve de sluitverlichting ook het rangeerlicht te zien. Dat kan niet uit. Klopt op zich trouwens met de beschrijving.
2. Digitaal rijdend kan de sluitverlichting niet door een functietoets worden uitgeschakeld zonder ook de frontverlichting uit te schakelen.

Momenteel is dat geen probleem. Omdat de loc altijd een trein trekt heb ik de verlichtingsset slechts aan de voorzijde gemonteerd en achter enkel de oorspronkelijke verlichting verwijderd.

De volgende loc staat echter klaar voor ombouw: de botsneusloze grijsgele 1137 met omgekeerd L, ook van Roco. Het zou fijn zijn wanneer die volledig functionerende verlichting zou hebben, zowel voor als achter aan- en uitschakelbaar, het liefst ook met rangeerlicht. Cabineverlichting vind ik trouwens geen harde eis, hoewel Digikeijs die optie ook geeft.

De decoder (volgens de handleiding van de loc heeft Roco een Motorola gemonteerd) is aangesloten met een 8-pins stekkeraansluiting, genummerd

1 8
2 7
3 6
4 5

Het Digikeijs verlichtingssetje is voorzien van vijf draden: wit, geel, blauw, paars en groen. In de handleiding van Digikeijs wordt de decoder als een black box weergegeven waaraan de draden moeten worden aangesloten, maar dat is voor mij niet duidelijk genoeg. Er staat in de Digikeijs handleiding dat voor de voor- resp. achterverlichting de gele en de witte draad kruislings moeten worden aangesloten, maar dan koppel je volgens mij de sluitverlichting hard aan de frontverlichting aan de andere zijde en dat kan de bedoeling niet zijn.

Is er hier wellicht iemand die ook zijn 1100 heeft ge-Digikeijs-t en me kan vertellen hoe het zou moeten?
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 11 December 2017, 19:56:26 »

Digikeijs geeft in de handleiding de meest snelle manier van aansluiten aan. Wat jij wil is eigenlijk extra, en dat kan prima. Mooi he digitaal?  Wink

1.) Analoog rijdend is inderdaad het rangeersein te zien. Digikeijs kent alleen OF digitaal aansluiten OF analoog. Wat jij nu doet is een combinatie. En dat kan niet. Zie de schema's in de Digikeijs handleiding.

2.) Digitaal rijdend is de sluitverlichting gekoppeld aan de sluitverlichting. Vandaar ook de gekruiste draad Wink Bij jou wensen moet je dat inderdaad niet doen.

Wanneer je jouw 1137 gaat aansluiten dien je die anders aan te sluiten dan de handleiding aangeeft.
Blauw, paars, groen, en wit van 1 print sluit je aan volgens schema. Of je soldeert de draden aan de decoder, of je soldeert de draden aan de zijkant van decodervoet die in de loc zit.

Geel van deze print sluit je aan op een vrije functie-uitgang van de decoder, dus aan de decoder solderen!
Van de andere print sluit je blauw, paars en groen aan volgens schema. Geel en wit breng je na een aparte functie-uitgang op de decoder.

Wil je het echt goed doen, dan dien je ook de beide paarse draden naar verschillende functie_uitgangen te brengen. Dan brandt de cabine verlichting aan die kant waar de loc heen rijdt. Echter wel na zelf programmeren!

Bij de ombouw die je wilt doen je echt zelf te solderen aan de decoder.
Een decoder met 6 functie-uitgangen zou moeten voldoen aan je wensen. Wil je de cabine's ook gescheiden hebben dan kost je dat nog een extra functie-uitgang. Denk eraan dat dergelijke decoders niet goedkoop zijn, Zimo heeft er een paar die aan je eisen voldoen, die kosten echter al gauw 35 a 40 euro per stuk.

Daarnaast dien je function-mapping te moeten toepassen om het schakelen gebruiksvriendelijker te maken.

Bijdeze wil ik je in elk geval aanbieden, mocht je er niet uitkomen om samen met jou deze ombouw te doen.
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2 Gepost op: 6 Januari 2018, 14:41:42 »

Inmiddels is het voor elkaar gekomen, met hulp van een forumgenoot. Ik heb afgezien van rangeersein of cabineverlichting. Er zit een Zimo decoder in de loc, af fabriek. Die heeft 4 functie-uitgangen (F0-F3). De frontverlichting aangesloten op F0 en de sluitverlichting op resp. F1 en F2. Daarna geprutst met de CV's, waardoor F1 richtingafhankelijk werd en F2 omgekeerd richtingafhankelijk en F1 en F2 onder één functieknop werden gehangen. Nu kan ik door F0 de frontseinen aan en uit zetten en door F1 de sluitlichten. Analoog heb ik nu alleen frontseinen. Fantastisch wat er allemaal mogelijk is!
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Sluitseinen uitzetten Digikeijs icm Roco 1100
« vorige volgende »
Ga naar: