Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Vreemd gedrag Esu Lopi DCC 4.0
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Vreemd gedrag Esu Lopi DCC 4.0  (gelezen 10934 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Gepost op: 18 Mei 2017, 12:29:16 »

Ik ben een loc aan het ijken waar een Esu Lopi DCC 4.0 in zit.
De tot nu aangepast CV's (tussen haakjes de nieuwe waarde) zijn 3 (5), 4 (5), 17, 18, 29 (34) en 53 (40).
Op stap 28 rijdt de loc nu 85 km/u en dat bouwt netjes af naar beneden tot stap 22, niet afgerond 56,98 km/u.
Dan stap 21 57,05 km/u en vervolgens weer netjes afbouwend naar beneden.
Ik heb zowel 21 en 22 drie keer opnieuw geijkt, maar de waarden blijven nagenoeg gelijk, hooguit 0,1 km/u verschil, maar 21 steeds hoger dan 22. IJken doe ik alleen bij een vooruit rijdende loc.
Heeft iemand een idee hoe dat kan en vooral in welke cv's ik het moet zoeken om dit op te lossen?

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 18 Mei 2017, 16:04:30 »

Ik stel de max. snelheid altijd af met CV 5 en zet CV 6 op 1/3 daarvan.
Dat geeft bij mij (tot nu toe) altijd een mooie curve in de snelheidsgrafiek.
Geen idee zo uit mijn hoofd wat je met 17, 18 en 29 regelt qua snelheid..
CV 53 wijzig ik alleen om de motor mooier te laten lopen. Ik neem aan dat jij hiermee de snelheid hebt geregeld?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 18 Mei 2017, 16:42:19 »

Huub, is het geen idee als je met de Programmer-software een mooi verlopende curve instelt en dan de bijbehorende waardes van de CV's programmeert?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 18 Mei 2017, 17:05:33 »

CV 17 en 18 zijn voor lange adressen, doen dus niks met de snelheid. CV 29 doet daar wel iets in, maar waarde 34 geeft aan dat er voor de snelheidscurve naar CV 2, 5 en 6 gekeken moet worden bij 28/128 snelheidsstappen en lang adres.
CV5 en 6 heb ik niets aan veranderd en staan nog steeds op de default waarde (255 resp. 88, dus inderdaad CV6 ongeveer 1/3 van CV5).
Snelheid heb ik inderdaad geregeld met CV 53. Ik ben daar niet heel consequent in, soms gebruik ik CV 5, soms CV 53.
Maar goed, geen bijzondere aanpassingen dus en toch geeft hij dat rare verloop.
Dus ik vraag me af of er nog ergens een CV is dat de individuele stappen kan beïnvloeden, terwijl je toch van de curve in CV 2, 5 en 6 gebruik maakt.

Gert, met CV 5 en 6 krijg ik normaal gesproken een nette curve, alleen hier zit er om een of andere reden een raar hikje in.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 18 Mei 2017, 17:22:01 »

Als je wilt kun je een keer hier langs komen om te kijken of we die Lokpilot met mijn Programmer kunnen temmen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 18 Mei 2017, 17:48:39 »

17 en 18 had ik inmiddels even opgezocht   Grin

Ik heb met die Faulhaber motortjes ook geexperimenteerd met CV 53 om snelheid te regelen en CV 5 max houden omdat ik hier en daar las dat dát beter zou zijn.
Mijn ervaring was dat de motor minder mooi liep en de meerwaarde van CV 5 op maximaal ontging mij helemaal.
Vandaar ook dat ik ook met die motoren weer terug ben bij CV 5 'knijpen' tot de lok de gewenste maximale snelheid heeft en CV 53 default laten of hooguit bijstellen om de motor mooier te laten lopen.

Als je toch niet concequent bent met je methode, kan je de andere nu ook eens proberen.  Wink
Wel weer even een klus om te ijken, maar wellicht is het resultaat mooier.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 18 Mei 2017, 18:25:00 »

Verschil tussen de twee methoden merk ik niet. Enige voordeel dat ik zie, is dat je maar één CV hoeft te wijzigen.
Op dit moment staat de loc in de onderwereld. Als hij daar weer eens uitkomt en ik heb zin, zal ik eens kijken wat er bij aanpassing van CV5 ipv CV53 gebeurt. Voor het moment heb ik de waarde handmatig in koploper aangepast zodat weer een stijgend rijtje ontstaat.
Maar ik vind het wel vreemd.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Vreemd gedrag Esu Lopi DCC 4.0
« vorige volgende »
Ga naar: