Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Noordwaarts op 11 December 2017, 19:33:57



Titel: Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Noordwaarts op 11 December 2017, 19:33:57
https://nos.nl/op3/artikel/2207082-doen-buitenlandse-treinen-het-echt-zoveel-beter-in-de-sneeuw.html

Het is me niet helemaal duidelijk waarom de NOS iemand van het Spoorwegmuseum heeft gevraagd, maar goed.
In ieder geval beweert Peter-Paul de Winter (what's in a name?) dat er in Zwitserland veel minder treinen rijden
en de veel hogere frequentie in Nederland zou dan volgens hem de verklaring zijn dat het hier zo snel in het honderd loopt.

Misschien kun jij je licht eens over de situatie in Zwitserland kunnen laten schijnen, Wesley?

mvg,
Gert


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Wesley op 11 December 2017, 20:04:26
Hangt ervan af waar je kijkt. In de hoge bergen rijden uiteraard minder treinen (een uurdienst is de regel) omdat daar niemand woont. Tussen Winterthur en Effretikon persen zich echter elk uur vijf IR/IC-treinen en acht S-Bahnen per richting (plus goederenverkeer, leegmaterieelritten en extra spitstreinen) over twee sporen, dat kun je moeilijk minder druk dan Nederland noemen. Maar ja, daar sneeuwt het dan weer minder vaak en minder heftig dan in de bergen - maar nog wel vaker dan in Nederland. Afgelopen paar dagen was er her en der wel een trein die uitviel (maar niet al te veel) en had de meerderheid van de treinen vertraging vanwege de sneeuwval (doorgaans 3 of 4 minuten, soms echter 10, 15, 20 of meer). Een wintercalamiteitendienstregeling met grof minder treinen zoals bij de NS draaien ze hier echter niet.

Die grafiek van de SBB heeft overigens een misleidende titel: in Zwitserland wordt niet gekeken naar hoeveel treinen te laat op het eindstation aankomen, maar naar hoeveel reizigers vertraagd op hun eindbestemming aankomen - en ze nemen dus ook vertragingen op onderwegstations, alsmede gemiste aansluitingen mee.

Al met al is het een mythe dat in Zwitserland de treinen geen enkele last van de sneeuw hebben, maar het blijft allemaal wel binnen de perken - en mijnheer De Winter schetst wellicht een beeld dat de verschillen tussen NS en SBB kleiner zijn dan ze in werkelijkheid zijn.


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Spoorzeven op 11 December 2017, 20:26:37
Vreemde vooringenomenheid met een dergelijke achternaam. De Winter moet gewoon toegeven dat de NS er een potje van maakt.


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Wesley op 11 December 2017, 20:55:42
Kleine rectificatie: hierboven had ik eerst geschreven dat er per uur per richting vier S-Bahnen tussen Winterthur en Effretikon rijden. Het betreft echter vier S-Bahnlijnen, die alle in een halfuursdienst rijden. Dat maakt dus acht S-Bahnen per uur per richting - ik heb het aangepast.


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 11 December 2017, 21:56:44
Gisterenmiddag met uitlaten van de hond even naar de overweg gewandeld.
Wat ik al dacht de spoorbaan was maagdelijk wit ondergesneeuwd, er was het laatste uur zeker geen trein langs geweest uit welke richting dan ook.
Als het KNMI een sneeuwvlok voorspeld staan ze hier al stil stel je eens voor dat je met de trein uitglijd  :o :o :o :o

Mvg, Johan


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Wesley op 12 December 2017, 09:06:08
Momenteel is de Gotthard-Bergstrecke dicht vanwege de sneeuwval, en om de één of andere reden is het goederenverkeer door de basistunnel ook stilgelegd (is mij niet geheel duidelijk waarom), zo meldt de Tagesanzeiger.

Edit: inmiddels de reden gevonden: in Bellinzona ligt een halve meter sneeuw, plus ijsvorming op de bovenleiding, wat ervoor zorgt dat de capaciteiten op dat station ernstig beperkt zijn - en de reizigerstreinen krijgen voorrang.


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Noordwaarts op 12 December 2017, 12:16:29
Die reden klinkt logisch.

mvg,
Gert


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 27 December 2017, 21:36:59
In Noorwegen gaat het ook wel eens mis  :-\
https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/12/25/Evakuerte-285-passasjerer-fra-str%C3%B8ml%C3%B8st-tog-p%C3%A5-Dovrebanen-15809135.ece (https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/12/25/Evakuerte-285-passasjerer-fra-str%C3%B8ml%C3%B8st-tog-p%C3%A5-Dovrebanen-15809135.ece)
(Google translate er even door halen  ;)

Mvg, Johan


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Noordwaarts op 27 December 2017, 22:12:41
Welnee, nergens voor nodig: dat Noors is gewoon een Deens dialect.   ;)

mvg,
Gert


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Wesley op 27 December 2017, 22:37:04
Komt door die eeuwenlange onderdrukking van die arme Noren door de kwaadaardige Denen! ;)

Deens is geen taal, Deens is Zweeds met een spraakgebrek :D


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 28 December 2017, 00:15:04
Gaat helaas weer nergens over de laatste twee berichten  :(


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Wesley op 28 December 2017, 00:29:42
Drie. En nu vier. Lighten up 8)


Titel: Re:Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Bericht door: Spoorzeven op 28 December 2017, 16:14:06
Hear, hear! ;)