Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Einde fenomeen koninklijke trein in NL
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Einde fenomeen koninklijke trein in NL  (gelezen 8140 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2045


« Gepost op: 15 Juni 2023, 15:45:45 »

https://nieuws.ns.nl/koninklijke-trein-met-pensioen/
Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17176


311*


« Antwoord #1 Gepost op: 15 Juni 2023, 15:51:29 »

En wanneer wordt de republiek opnieuw uitgeroepen?    Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8660


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Juni 2023, 15:22:20 »

Tamelijk onzinnig om een trein te blijven onderhouden die amper gebruikt wordt, dus wat dat betreft een goede beslissing.
Maar kom op NS, kom niet met een kul argument dat het koninklijk rijtuig aan het eind van haar levensduur is.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7353


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Juni 2023, 15:34:11 »

Nou ja, dat rijtuig is dertig jaar geleden verbouwd uit een al bestaande (toen natuurlijk nog relatief jonge) ICR volgens Wikipedia. Ik weet niet hoe de revisies aan dit rijtuig gelopen zijn, maar als op korte termijn een grotere ingreep nodig zou zijn, kan het goed zijn dat die ingreep te duur wordt - ook al omdat het rijtuig nauwelijks gebruikt wordt en het nut dus begrensd is. Voor het algemene publiek vertaalt men dat dan naar "aan het einde van de levensduur", ook als dat technisch gesproken niet geheel accuraat is. Overigens weet ik niet eens of het onwaar is: een technische levensduur van zo'n 40 jaar lijkt me voor een intercityrijtuig niet overdreven kort.

Of zie ik iets over het hoofd?
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8660


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 16 Juni 2023, 18:11:01 »

Ja, je ziet iets over het hoofd.  Cheesy
Een rijtuig dat 40 jaar lang bijna dag in, dag uit in alle weersomstandigheden wordt ingezet, kan 40 jaar een redelijke termijn zijn, al is dat als technische levensduur al twijfelachtig. Het gemiddelde rijtuig bij een museumspoorlijn, gaat daar immers al ver overheen.

Maar van die dagelijkse inzet is hiervan geen sprake, dit is de spreekwoordelijke auto van het oude omaatje dat altijd in de garage heeft gestaan. Waarschijnlijk altijd onderhouden op termijn, i.p.v. op kilometrage, dus ook nog eens relatief veel onderhoud gehad. Dat ding is echt nog lang niet aan het einde van zijn levensduur.
En mocht de economische levensduur worden bedoeld, dat lijkt me in dit geval ook niet aan de orde.

Neemt niet weg dat ik het besluit financieel gezien verstandig vind.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7353


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 16 Juni 2023, 22:26:49 »

Maar zijn er geen onderdelen die ook zonder regelmatige inzet ouder worden, verroesten, uit elkaar vallen dan? Ik ben geen techneut, maar ook een veertig jaar oud rijtuig (of het autootje van het omaatje) dat nauwelijks gebruikt is, is… tja… oud  Cheesy.

Maar goed, zelfs als het ding niet aan het einde van zijn levensduur is, kan het zijn dat men dat gemakshalve zo communiceert omdat “het ding is aan een revisie toe en dat loont zich niet” toch net even minder begrijpelijk is voor sommige mensen.
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8660


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Juni 2023, 23:00:33 »

Natuurlijk zijn er slijtageonderdelen, vast ook zaken die slijten als ze niet gebruikt worden.
Maar het autootje van oma gaat niet naar de sloop omdat de banden zijn uitgedroogd.  Wink

"Het ding is aan revisie toe en dat loont zich niet", is een bedrijfseconomisch criterium.
En dat gaat bij dit rijtuig niet op. Er komt geen nieuw rijtuig, dus het argument vervanging is goedkoper dan revisie is niet van toepassing.
Is het rijtuig te duur voor wat het gebruikt wordt? Ongetwijfeld, maar dat was in 1992 ook al zo. Dus ook dat is niet aan de orde, althans niet in relatie tot het begrip levensduur.

Zoals gezegd, om de kosten van het koningshuis wat te drukken, vind ik het geen verkeerd besluit.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17176


311*


« Antwoord #7 Gepost op: 22 Juni 2023, 10:25:27 »

Zoals gezegd, om de kosten van het koningshuis wat te drukken, vind ik het geen verkeerd besluit.


Dan weet ik er nog wel een paar!   Embarrassed

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2045


« Antwoord #8 Gepost op: 22 Juni 2023, 12:26:41 »

"Het ding is aan revisie toe en dat loont zich niet", is een bedrijfseconomisch criterium. Nee, een germanisme :-)

Zoals gezegd, om de kosten van het koningshuis wat te drukken, vind ik het geen verkeerd besluit. Helemaal mee eens, maar gezien de omvang van de besparing wel wat voor de bühne
Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17176


311*


« Antwoord #9 Gepost op: 22 Juni 2023, 12:54:55 »

Ik denk niet dat WA zich het gebruik van Nederlandse vliegtuigen laat afpakken. Sterker nog: de volgende keer dat hij naar Brussel 'moet' zegt hij natuurlijk dat hij wel moet gaan vliegen omdat er geen trein meer is...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2045


« Antwoord #10 Gepost op: 22 Juni 2023, 13:29:35 »

Kan ook niet Ger, hij moet - net als iedere andere piloot - aan zijn vlieguren komen.
Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17176


311*


« Antwoord #11 Gepost op: 22 Juni 2023, 13:37:37 »

Op kosten van de belastingbetaler? Waarom? Jij en ik betalen onze hobby toch gewoon zelf?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2045


« Antwoord #12 Gepost op: 22 Juni 2023, 13:40:06 »

Ik niet: de SVB en het ABP betalen mijn hobby Grin
Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17176


311*


« Antwoord #13 Gepost op: 22 Juni 2023, 14:09:32 »

Ik hoop dat ze je vorstelijk betalen.  Smiley

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1693


Benoemd snoodaard


« Antwoord #14 Gepost op: 26 Juni 2023, 09:40:07 »

Ik niet: de SVB en het ABP betalen mijn hobby Grin

Naar een dergelijke constructie ben ik ook nog op zoek, maar voorlopig zie ik even geen mogelijkheden. Embarrassed
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Einde fenomeen koninklijke trein in NL
« vorige volgende »
Ga naar: