Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Spoorzeven op 12 November 2023, 12:30:02



Titel: Hamont - Weert als NMBS-traject
Bericht door: Spoorzeven op 12 November 2023, 12:30:02
Stas Heijnen heeft in een brief aan de Tweede Kamer over internationale verbindingen in Noord-Brabant / Limburg aangegeven dat doortrekking van de reizigersdienst Antwerpen - Hamont tot in Weert minder duur uitvalt dan aanvankelijk werd aangenomen. De meest kansrijke optie is daarbij van de lijn Hamont - Weert een puur Belgische spoorlijn te maken qua bovenleiding en beveiliging. De trein komt dan in Weert aan via een derde spoorbrug over de Zuid Willemsvaart (op de plek waar vroeger al de derde brug - naast de vierde - lag) en bij een nieuw perron aan spoor 7 (thans 607) dat via de verkeerstunnel moet worden bereikt. Dat betekent dan wel al gauw vijf minuten voetmars voor overstappende reizigers. De betreffende brief gaat vergezeld van een uitwerking:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/10/05/bijlage-meest-kansrijke-optie-weert-hamont-antwerpen

Opvallend is, dat men uitgaat van de situatie zoals deze tot voor kort bestond. Als ik Sporenplan OnLine moet geloven (en Sven is altijd goed op de hoogte) heeft ProRail inmiddels bijna het hele goederenemplacement opgebroken, inclusief een geƫlektrificeerde wisselverbinding die juist noodzakelijk is voor dit plan (de oude aansluiting van de sporen 5 en 6 naar spoor 4). Nu zou bij wissel 117/119 een conflict ontstaan, dat de oplossing weer bemoeilijkt / duurder maakt. Dat, terwijl ProRail op de hoogte was...