Ik moet het allemaal nog zien. Met enkel 40 euro tickets krijg je die trein niet rendabel en voor wie de kosten wat minder belangrijk zijn, is de frequentie wel erg laag. Op een dag op en neer zie ik met de trein ook niet lukken, terwijl dat uit eigen ervaring met het vliegtuig redelijk probleemloos gaat.
De trein is ook aantrekkelijk omdat passagiers van stadscentrum naar stadscentrum reizen
Dat voor de meeste reizigers het stadscentrum de bestemming is en daarmee een treinstation aantrekkelijk, kan ik me nog wel voorstellen.
Maar wie woont er zo dicht bij het centrum dat het ook daar een voordeel is? Afgezien wanneer je in de centra van Amsterdam of Rotterdam, c.q. in de buurt van St. Pancras woont, zal voor de meeste reiziger de aanrijtijd naar vliegtuig of Eurostar vergelijkbaar zijn.
niet te maken krijgen met lange rijen bij incheckbalies en al helemaal niet met een bagageband.
Een beetje gezocht om dit als tijd mee te rekenen. Inchecken kan bij de maatschappijen die op Londen vliegen al jaren via internet (sterker, de enige keer dat ik van/naar Londen in de rij heb gestaan om mijn ticket te valideren, was op St. Pancras voor de Eurostar) en Londen is typisch een paar-dagen-bestemming waar je aan handbagage genoeg hebt. De rij voor de security-check was op St Pancras net zo lang als op het vliegveld.
Ondanks mijn afkeer van vliegen, zou ik niet snel nog een keer voor de Eurostar kiezen.
Oké, een tunnel van 50 km wordt ik ook niet vrolijk van en de eurostar stellen zijn bijzonder oncomfortabel. Het eerste is niet voor iedereen van toepassing en het tweede is hopelijk sterk verbeterd in de stellen die naar Nederland ingezet gaan worden.
groet, Huub