Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig  (gelezen 12943 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Gepost op: 13 Juli 2019, 12:05:39 »

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/nachttrein-naar-acht-bestemmingen-kansrijk-alternatief-voor-vliegtuig
Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 13 Juli 2019, 16:18:06 »

Citaat uit het artikel: "Als deze acht steden (Turijn, Milaan, Zürich, München, Wenen, Praag, Warschau en Kopenhagen) een nachttreinverbinding met Nederland krijgen, dat zou dat jaarlijks 700.000 tot een miljoen mensen kunnen verleiden om de trein in plaats van een ander vervoersmiddel te nemen, zoals het vliegtuig of de bus."

Wat een grap! Al deze steden hadden in het recente verleden nog een nachttreinverbinding met Nederland. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid zou Wesley's analyse in 'Sporen door de nacht' een moeten lezen. Daarvan verschijnt overigens zeer binnenkort de tweede druk met een nawoord dat Wesley in juni heef geschreven.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Juli 2019, 18:26:41 »

Turijn overigens niet, maar de rest werd inderdaad niet al te lang geleden nog vanuit Nederland aangedaan...
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 13 Juli 2019, 21:54:09 »

Turijn toch via de Overnight Express? Of deed die alleen Milaan aan?

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Juli 2019, 22:06:52 »

De ONE (en ook de latere CNL) reed via de Gotthard en dan kom je niet langs Turijn - vanuit Nederland is Turijn als onderwegstation richting Milaan alleen logisch te bedienen als je via Frankrijk en de Fréjustunnel (Modane - Bardonecchia) rijdt. Eventueel kan een nachttrein natuurlijk wel eerst naar Milaan rijden en daarna door naar Turijn, maar dan ontkom je weer niet aan kopmaken in Milano Centrale of Porta Garibaldi, of een achterafstation als Lambrate bedienen... Daarom zie ik Turijn ook als verreweg de minst logische uit het rijtje.
« Laatste verandering: 13 Juli 2019, 22:09:55 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 14 Juli 2019, 17:20:34 »

I stand corrected.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 17 Juli 2019, 09:04:30 »

En alweer nieuws op het gebied van nachttreinen: de Zweedse regering wil graag dat er nachttreinen vanuit haar land naar diverse Europese steden gaan rijden: https://www.dr.dk/nyheder/udland/svensk-regering-vil-genindfoere-nattog-til-europaeiske-storbyer-en-glaedelig-nyhed

mvh,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 17 Juli 2019, 09:25:04 »

En ook de Zwitsers beginnen er langzaamaan wat serieuzer over na te denken: https://www.bazonline.ch/schweiz/standard/reisende-fahren-viel-haeufiger-mit-dem-zug-ins-ausland/story/23749377

PS waarom hebben die Denen een foto uitgekozen waarop Pippi met de nachttrein reist? Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 17 Juli 2019, 09:32:41 »

Geen idee. Misschien uit nostalgische overwegingen?

Alsof de duvel ermee speelt: http://forum.modelspoorwijzer.net/ontsporen/nieuwe-spoorwegboeken/msg57188/#msg57188

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 5 Oktober 2019, 15:18:45 »

Uit de >Wiener Zeitung<, dat behalve over nachttreinen nog over heel veel andere dingen gaat:

Citaat van: Wiener Zeitung
Gibt es schon einen Termin für die Einführung eines Nachtzuges von Wien nach Brüssel bzw. nach Amsterdam?

Wir planen ab Jänner 2020 einen Nightjet nach Brüssel und arbeiten mit Hochdruck daran. Eine Nachtzugverbindung nach Amsterdam soll ein Jahr darauf folgen.
Gelogd

Ik zie sterren!
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 6 Oktober 2019, 08:47:40 »

Blijkbaar gaat die nachttrein naar Brussel overigens tweemaal per week rijden, afgestemd op de werkdagen van het Europese parlement. Op die dagen rijdt de bestaande nachttrein Wenen-Düsseldorf dan niet naar Düsseldorf, maar gaat in Keulen linksaf naar Brussel - met rijkelijk late aankomst in Brussel (rond 11:00) en vroeg vertrek (rond 18:00) tot gevolg. Of dat een succes gaat worden Huh?
Gelogd

Ik zie sterren!
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #11 Gepost op: 6 Oktober 2019, 08:59:12 »

Wesley, ze komen natuurlijk een dag tevoren aan en vertrekken een dag later, geen probleem dus (of zou dat niet de bedoeling van de dames en heren parlementariërs zijn......?) Tongue
Gelogd

Groet, Frank
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 6 Oktober 2019, 09:27:18 »

Ik bedoelde meer met het oog op het vullen van de rest van die trein nadat de Europarlementariërs en hun medewerkers hun plaatsje hebben ingenomen... Grin Maar afgezien daarvan komt de trein wel degelijk op maandagochtend aan in Brussel (mogelijk is er op maandagen alleen 's middags een sessie) en vertrekt weer op donderdagavond.  Wenen-Brussel moet zo/ma en wo/do gereden, Brussel-Wenen ma/di en do/vr - waarbij de treinen die op maandag uit Brussel en op woensdag uit Wenen vertrekken veredelde leegmaterieelritten zijn vanuit de optiek van het EU-parlement Cool.
Gelogd

Ik zie sterren!
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #13 Gepost op: 7 Oktober 2019, 07:56:15 »

Trouwens nog een punt: wordt Wenen-Brussel v.v. dan op gezette tijden Wenen-Straatsburg v.v.? Wink
Gelogd

Groet, Frank
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 7 Oktober 2019, 11:51:45 »

Niet voor zover ik weet Cheesy.
Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« vorige volgende »
Ga naar: