DE NS DEIV/SBB Ram deel 2.In 1976 kwam dan eindelijk het bericht dat de TEE’s allemaal waren verkocht. De koper was een financieringsmaatschappij in Canada die de stellen doorverhuurde/leasde aan de Ontario Northern RR.
ONR zou de stellen in gaan zetten in de dagelijkse trein Toronto-Northbay en verder naar Timmins, dik 800km verder.
De stellen zouden eerst nog gereviseerd worden, de motorwagens in Nederland en de rijtuigen in Zwitserland.
Begin maart 1977 zou met het eerst gereviseerde stel een overdrachtsrit voor de directie ONR worden gereden naar Aachen.
Een aantal spoorvrienden uit de haagse regio hoorde van een spoorvriend die op het Hgb werkte dat deze rit op 03 maart zou worden gereden, we kregen de rijtijden erbij.
Al gauw was besloten dat we deze rit zouden narijden en een paar fotopunten werden uitgezocht.
Dit werden uit praktische overwegingen een paar stations waar ook langer werd stilgestaan door de ex TEE.
Al vroeg werd naar Utrecht vertrokken waar de overdrachtsrit zou beginnen.
Eerst nog een paar plaatjes van normaal materieel;
770303 51-06a 1225 Utrecht CS by
Gerard van Vliet, on Flickr
NS 1225 met trein Maastricht -Zandvoort,
Utrecht CS,
03 maart 1977.
Uiteindelijk kwam de ex TEE binnen, dat was even wat anders geworden als de rood/beige uitvoering,
maar het geluid van de motoren was nog als vanouds.
770303 51-07a Utrecht by
Gerard van Vliet, on Flickr
Het treinstel ONR 1900 bestond uit motorwagen NS 1001 en rijtuigen SBB Ram 502.
770303 51-08a Utrecht by
Gerard van Vliet, on Flickr
770303 51-10a Utrecht by
Gerard van Vliet, on Flickr
ONR 1900 tijdens afnamerit directie ONR,
Utrecht,
03 maart 1977.
Dankzij de spoorvriend van het Hgb was het mogelijk ook op andere plekken te fotograferen als vanaf het perron, daar hebben we dan ook dapper gebruik van gemaakt.
770303 51-09a Utrecht by
Gerard van Vliet, on Flickr
Op het stuurstandrijtuig was provisorisch een logo geplakt van ONR, nog net zichtbaar op deze foto;
770303 51-11a Utrecht by
Gerard van Vliet, on Flickr
We hadden uitgeknobbeld dat als we uit Utrecht met de trein naar Heerlen zouden vertrekken we net voor de afnamerit uit zouden rijden en we net genoeg tijd hadden om over te stappen.
Vanuit het laatste rijtuig van de trein naar Heerlen (Plan E) zagen we bij vertrek uit ’s-Hertogenbosch het ONRstel nog net het station in rijden.
770303 51-12a 's-Hertogenbosch by
Gerard van Vliet, on Flickr
Uiteindelijk kwamen we ruim op tijd in Simpelveld aan, hier zou de afnamerit kop maken en vertrekken naar Aachen.
Simpelveld was nog gewoon in dienst aan de miljoenenlijn en vol met klassieke beveiliging. Leuke achtergrond voor een Canadees in Nederland
Na een tijdje wachten kwam de ex TEE binnen.
770303 51-13a Simpelveld by
Gerard van Vliet, on Flickr
770303 51-14a Simpelveld by
Gerard van Vliet, on Flickr
770303 51-15a Simpelveld by
Gerard van Vliet, on Flickr
770303 51-16a Simpelveld by
Gerard van Vliet, on Flickr
770303 51-17a Simpelveld by
Gerard van Vliet, on Flickr
770303 51-18a Simpelveld by
Gerard van Vliet, on Flickr
Na kopmaken vertrok het stel richting Aachen, toch wel handig die armseinen.
770303 51-19a Simpelveld by
Gerard van Vliet, on Flickr
770303 51-20a Simpelveld by
Gerard van Vliet, on Flickr
770303 51-21a Simpelveld by
Gerard van Vliet, on Flickr
Zelf vertrokken wij naar Maastricht waar het ex TEEstel nog een keer zou kopmaken.
770303 51-22a Simpelveld by
Gerard van Vliet, on Flickr
Na aankomst in Maastricht was er nog tijd om een plaatje te maken van het DB accustel uit de dienst van/naar Aachen samen met NS mat’46.
770303 51-23a Maastricht by
Gerard van Vliet, on Flickr
Binnenkomst in Maastricht van de ONR 1900
770303 51-25a Maastricht by
Gerard van Vliet, on Flickr
770303 51-26a Maastricht by
Gerard van Vliet, on Flickr
Ook hier was het mogelijk van het perron af te gaan zonder teruggefloten te worden.
770303 51-27a Maastricht by
Gerard van Vliet, on Flickr
Het provisorische logo van ONR Northlander was inmiddels tijdens de rit zo goed als verdwenen.
770303 51-30a Maastricht by
Gerard van Vliet, on Flickr
Technische gegevens waren ook provisorisch aangebracht.
770303 51-31a Maastricht by
Gerard van Vliet, on Flickr
Na enige tijd werd uit Maastricht vertrokken wat ook hier een leuk plaatje opleverde met seinhuis en klassieke beveiliging.
770303 51-32a Maastricht by
Gerard van Vliet, on Flickr
Ex TEE 502 voor ONR, tijdens afnamerit, vertrekt uit Maastricht,
03 maart 1977.
Met de eerstvolgende trein weer teruggegaan naar Utrecht. Hopelijk konden we het stel nog fotograferen voor het donker inviel. Dat lukte.
770303 51-33a Utrecht by
Gerard van Vliet, on Flickr
770303 51-34a Utrecht by
Gerard van Vliet, on Flickr
ONR 1900 (ex Ram 502) na afnamerit door directie ONR,
Utrecht,
03 maart 1977.
Voor de laatste keer konden we, bij vertrek van het stel, de karakteristieke motoren horen van de TEE-stellen, een tijdperk in Europa was nu echt afgesloten.