Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: NS DE IV 1001-1003/SBB Ram501/502
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: NS DE IV 1001-1003/SBB Ram501/502  (gelezen 4860 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Online Online

Berichten: 1814


Enge buur bij de buren


« Gepost op: 31 Oktober 2020, 20:02:32 »

DE NS DEIV/SBB Ram TEE’s waren toch altijd wel de leukste en meest indrukwekkende treinen die je dagelijks kon horen en zien langskomen.
In Rijswijk woonde mijn ouders nog geen 75 meter van het spoor dus als je rond 10.45h. of 20.45h. deze treinstellen al dreunend aan hoorde komen  moest altijd het dakraam van het zolderkamertje waar ik sliep even open om ze te zien.
Nog net op tijd kon ik deze fraaie treinstellen ook gaan fotograferen zoals hier op de laatste dag van de inzet;
740525 Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
Laatste TEE Edelweiss op weg naar Zurich
Rijswijk,
25 mei 1974.

Op de voorlaatste dag van inzet ben ik een stukje langs het spoor gelopen vanaf de overweg vlak voor de deur en in een portaalmast geklommen;
740524 Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
TEE Edelweiss richting Zurich,
Rijswijk,
24 mei 1974.

Eerder die maand maar eens het flat langs de spoorlijn ingelopen om een foto van de TEE van bovenaf te maken;
740503 04-35b Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
NS DE1002 in TEE Edelweiss,
Rijswijk,
03 mei 1974.

Het was aan het eind van de maand mei 1974 erg druk voor een treinliefhebber, want op 23 mei organiseerde de NVBS een excursie met de net uit revisie komende NS 3737.
Vertrokken werd uit Dordrecht rond half twaalf. De excursietrein stond met stoomloc al gereed langs het perron, een aantal andere treinen stond op de opstelsporen en het doorgaande spoor was vrijgehouden. Dat kon een ontmoeting van 3737 en een TEE DEIV betekenen!
Dat lukte ook mooi.
740523 Dordrecht by Gerard van Vliet, on Flickr
Waarschijnlijk een van de weinige keren dat NS stoom een TEE tegen kon komen.
Hier bij het eind van de carrière van de DE 1000en en het begin van een nieuw leven van de 3737 tijdens een NVBS excusie.
NS 3737 en NS DE1003,
Dordrecht,
23 mei 1974.

De laatste dag van inzet ook de laatste trein met de DEIV’s gezien en geprobeerd foto’s te maken maar het was eigenlijk al te donker in Rijswijk.
Wel mooi dat er met twee gekoppelde stellen werd gereden.
740525 05-35b Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr

740525 05-36a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
Er zijn ongetwijfeld betere foto's van de laatste TEE  Edelweiss terug naar Amsterdam in dubbeltractie maar dit zijn mijn laatste foto's van deze treinstellen in vaste dienst,
Rijswijk,
25 mei 1974.

In mijn diensttijd moest er over Utrecht gereisd worden en kon je de stellen toch nog af en toe zien omdat ze alle vier bij de goederenloodsen stonden opgesteld in afwachting van verkoop.
760410 Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr
Buiten dienst gestelde TEE's,
Utrecht,
10 april 1976.

Later zijn de stellen ook werkelijk verkocht en met een bijzondere rit door Nederland overgedragen aan de nieuwe eigenaren.
Een verslag met plaatjes hiervan in deel 2.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17388


315*


« Antwoord #1 Gepost op: 31 Oktober 2020, 21:09:13 »

Leuk verslag, Gerard. Ik heb deze treinstellen nooit in werkelijkheid zien rijden, maar in mijn kinderjaren fascineerden de plaatjes in de Märklin-catalogus me al. Toen ik nog drie-railer was, heb ik dat model nooit gekocht, maar jaren geleden toen Roco er mee kwam wel. Het is echt ontzettend jammer dat het nooit meer gelukt is die trein weer rijdend te krijgen. Staan dat ene stel nou nog steeds in Amsterdam te verpauperen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 31 Oktober 2020, 21:46:51 »

Het lijkt een beetje op een loc met drie rijtuigen, dus het kan net.  Cheesy
Fraaie platen. Jammer dat ik ze nooit echt heb meegemaakt, al ben ik er dan wel een keer in geweest toen de restanten weer terug in Nederland waren.
Maar ook hier kan het Roco-model een beetje dat gemis invullen.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Online Online

Berichten: 1814


Enge buur bij de buren


« Antwoord #3 Gepost op: 31 Oktober 2020, 22:58:19 »

DE NS DEIV/SBB Ram deel 2.
In 1976 kwam dan eindelijk het bericht dat de TEE’s allemaal waren verkocht. De koper was een financieringsmaatschappij in Canada die de stellen doorverhuurde/leasde aan de Ontario Northern RR.
ONR zou de stellen in gaan zetten in de dagelijkse trein Toronto-Northbay en verder naar Timmins, dik 800km verder.
De stellen zouden eerst nog gereviseerd worden, de motorwagens in Nederland en de rijtuigen in Zwitserland.
Begin maart 1977 zou met het eerst gereviseerde stel een overdrachtsrit voor de directie ONR worden gereden naar Aachen.
Een aantal spoorvrienden uit de haagse regio hoorde van een spoorvriend die op het Hgb werkte dat deze rit op 03 maart zou worden gereden, we kregen de rijtijden erbij.
Al gauw was besloten dat we deze rit zouden narijden en een paar fotopunten werden uitgezocht.
Dit werden uit praktische overwegingen een paar stations waar ook langer werd stilgestaan door de ex TEE.
Al vroeg werd naar Utrecht vertrokken waar de overdrachtsrit zou beginnen.
Eerst nog een paar plaatjes van normaal materieel;
770303 51-06a 1225 Utrecht CS by Gerard van Vliet, on Flickr
NS 1225 met trein Maastricht -Zandvoort,
Utrecht CS,
03 maart 1977.

Uiteindelijk kwam de ex TEE binnen, dat was even wat anders geworden als de rood/beige uitvoering,
maar het geluid van de motoren was nog als vanouds.
770303 51-07a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

Het treinstel ONR 1900 bestond uit motorwagen NS 1001 en rijtuigen SBB Ram 502.
770303 51-08a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-10a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr
ONR 1900 tijdens afnamerit directie ONR,
Utrecht,
03 maart 1977.

Dankzij de spoorvriend van het Hgb was het mogelijk ook op andere plekken te fotograferen als vanaf het perron, daar hebben we dan ook dapper gebruik van gemaakt.
770303 51-09a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

Op het stuurstandrijtuig was provisorisch een logo geplakt van ONR, nog net zichtbaar op deze foto;
770303 51-11a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

We hadden uitgeknobbeld dat als we uit Utrecht met de trein naar Heerlen zouden vertrekken we net voor de afnamerit uit zouden rijden en we net genoeg tijd hadden om over te stappen.
Vanuit het laatste rijtuig van de trein naar Heerlen (Plan E) zagen we bij vertrek uit ’s-Hertogenbosch het ONRstel nog net het station in rijden.
770303 51-12a 's-Hertogenbosch by Gerard van Vliet, on Flickr

Uiteindelijk kwamen we ruim op tijd in Simpelveld aan, hier zou de afnamerit kop maken en vertrekken naar Aachen.
Simpelveld was nog gewoon in dienst aan de miljoenenlijn en vol met klassieke beveiliging. Leuke achtergrond voor een Canadees in Nederland
Na een tijdje wachten kwam de ex TEE binnen.
770303 51-13a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-14a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-15a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-16a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-17a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-18a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

Na kopmaken vertrok het stel richting Aachen, toch wel handig die armseinen.
770303 51-19a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-20a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-21a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

Zelf vertrokken wij naar Maastricht waar het ex TEEstel nog een keer zou kopmaken.
770303 51-22a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

Na aankomst in Maastricht was er nog tijd om een plaatje te maken van het DB accustel uit de dienst van/naar Aachen samen met NS mat’46.
770303 51-23a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Binnenkomst in Maastricht van de ONR 1900
770303 51-25a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-26a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Ook hier was het mogelijk van het perron af te gaan zonder teruggefloten te worden.
770303 51-27a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Het provisorische logo van ONR Northlander was inmiddels tijdens de rit zo goed als verdwenen.
770303 51-30a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Technische gegevens waren ook provisorisch aangebracht.
770303 51-31a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Na enige tijd werd uit Maastricht vertrokken wat ook hier een leuk plaatje opleverde met seinhuis en klassieke beveiliging.
770303 51-32a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr
Ex TEE 502 voor ONR, tijdens afnamerit, vertrekt uit Maastricht,
03 maart 1977.

Met de eerstvolgende trein weer teruggegaan naar Utrecht. Hopelijk konden we het stel nog fotograferen voor het donker inviel. Dat lukte.
770303 51-33a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-34a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr
ONR 1900 (ex Ram 502) na afnamerit door directie ONR,
Utrecht,
03 maart 1977.

Voor de laatste keer konden we, bij vertrek van het stel, de karakteristieke motoren horen van de TEE-stellen, een tijdperk in Europa was nu echt afgesloten.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 1 November 2020, 08:37:01 »

Wauw, de eerste keer dat ik er zoveel opnames van zie.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 5 November 2020, 21:49:39 »

Heel leuk verslag. Bedankt voor het delen. Duim omhoog Toevallig staat er een reportage in de nieuwste Rail Magazine over de trein én het overeenkomstige Märklin model (RM 379).
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: NS DE IV 1001-1003/SBB Ram501/502
« vorige volgende »
Ga naar: