Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Jakop de Bruin op 25 September 2018, 18:52:20



Titel: NS ICE 3
Bericht door: Jakop de Bruin op 25 September 2018, 18:52:20
Naar aanleiding van de Roco herfstnieuwtjes waar een ICE3 407 wordt aangekondigd, is er achter de schermen (mail, app) een discussie ontstaan over de in Nederland rijdende ICE3 406.
Met name over de juiste bakken in de trein.
Gert heeft een Trix-Märklin combinatie van 8 bakken waarbij 2 tussenbakken plus 1 kopbak 1e klas zijn.
Nu vinden we op Stummi en in een filmpje van een vertrekkende trein (beide gaat dit over de DB versie) dat die slechts 1 tussenbak 1e klasse heeft, direct aan de 1e klas kopbak gekoppeld.
Zie o.a. ook de foto's in deze link (https://modeltreinwinkel.nl/marklin-37781-ice-3-5-delig-van-de-nederlandse-spoorwegen.html) en deze (https://modeltreinwinkel.nl/marklin-h0-43749-driedelige-ice-3-rijtuigenset-voor-37781-ns.html) voor deze modellen.

Is Märklin (Trix) abuis met de extra 1 klas bak of zijn de 4* NS treinen anders uitgevoerd?

* inmiddels 3 na een aanrijding en verkoop van het wrak aan de DB


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Jakop de Bruin op 25 September 2018, 19:09:37
Inmiddels een filmpje op Youtube gevonden waar het zichtbaar is.

https://youtu.be/zqlAVQlfF34

De achterste 2 zijn 1e klas en de rest 2e en het restaurant natuurlijk.
Kennelijk heeft Märklin dan toch 1 bak te veel per abuis van een 1 voorzien.
De baknummers kloppen overigens wel hebben we inmiddels geconstateerd.


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: hubertus op 25 September 2018, 19:41:30
Volgens mij is een rijtuig 1e klas later omgebouwd en gedeclasseerd.
Hier (https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_406) staat ook een andere verdeling 1e/2e klas bij ingebruikname van de stellen genoemd (paragraaf Aufbau) dan in de tabel (136/244 resp. 91/334)
Dat verklaart ook waarom het restaurant niet (meer) de scheiding vormt tussen 1e en 2e klas, wat in Duitsland wel gebruikelijk is.
Het restaurant was vroeger ook restaurant, tegenwoordig bistro.

groet, Huub


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Noordwaarts op 25 September 2018, 19:55:22
Ondertussen vond ik op internet dat er in Eisenbahn Revue International in het oktober-nummer van 2002 een artikel heeft gestaan over de ombouw van ICE 3. Dat lijkt dus het jaar te zijn dat er dingen zijn veranderd.
Waarschijnlijk heeft toen ook de declassering plaatsgevonden en reden de NS-stellen tot 2002 met drie eerste klas-wagens en het opschrift Restaurant en sindsdien met twee eerste klas-wagens en het oprschrift Bistro.

Eigenlijk wel komisch dat Jakop als 3-railer zijn best doet om het ongelijk van Märklin aan te tonen, terwijl ik als 2-railer (bij uitzondering) juist Märklin verdedig. Het lijkt er dus echt op dat ze het een keertje helemaal goed hebben gedaan.

mvg,
Gert


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Noordwaarts op 25 September 2018, 20:03:09
Hier lees ik dat twee van de drie (van de oorspronkelijke vier) NS-stellen ook nog het hispeed-logo hebben gehad: https://nl.wikipedia.org/wiki/ICE_International

mvg,
Gert


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Noordwaarts op 25 September 2018, 20:05:54
En voor de volledigheid ook nog even deze link: http://www.modellbau-wiki.de/wiki/ICE_3

Wat wel duidelijk is, is dat je bij het Piko-model flnk aan het verbouwen moet, want dat is nogal een goedkoop surrogaat, waarbij er geen stroomafnemer op de Bistro-wagen zit.

mvg,
Gert


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Jakop de Bruin op 25 September 2018, 20:37:59
Uit de tekst van Huub's link:

Citaat
Der Aufbau des ICE 3M gleicht äußerlich dem ICE 3. Den Wagen 28/38 und 27/37 (1. Klasse) folgt ein Wagen 26/36 (2. Klasse) und 25/35 (Bordrestaurant), dahinter die Wagen 24/34 bis 21/31 der 2. Klasse.

Daar staat dan weer duidelijk dat er een 2e klasse tussen het restaurant (en nog niet Bistro) en de twee 1e klasse bakken in zit (en zat).

Overigens probeer ik niet de fout bij Märklin te leggen, maar helder te krijgen hoe het zit (en zat)  ;)


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Jakop de Bruin op 25 September 2018, 20:53:08
Ondertussen vond ik op internet dat er in Eisenbahn Revue International in het oktober-nummer van 2002 een artikel heeft gestaan over de ombouw van ICE 3. Dat lijkt dus het jaar te zijn dat er dingen zijn veranderd.
Waarschijnlijk heeft toen ook de declassering plaatsgevonden en reden de NS-stellen tot 2002 met drie eerste klas-wagens en het opschrift Restaurant en sindsdien met twee eerste klas-wagens en het oprschrift Bistro.

In die info die Huub linkt staat ook dat de Nederlandse stellen in 2000 in dienst zijn gekomen, waaronder 1 zelfs pas in oktober. Een ombouw in 2002 lijkt mij dan wel erg snel  :-\
Niet onmogelijk natuurlijk...


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Wesley op 25 September 2018, 21:02:35
Je kunt vrij snel vaststellen dat je ICE te veel eerste klas heeft en te weinig tweede, lijkt mij - en zo'n declassering is ook weer niet de zwaarste ombouw. In die zin lijkt twee jaar later me niet zo implausibel...


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Jakop de Bruin op 25 September 2018, 21:24:52
Klopt, maar gewoon irritant dat ik daar niks over kan vinden. Wel dit:

Citaat
Die Bordrestaurants der ab 2000 verkehrenden ICE 3 wurden bereits ab 2002 in Bordbistros umgewandelt, um die Sitzplatzkapazität zu erhöhen. Da sich dieses Konzept nicht bewährte, gibt es heute einen Speiseraum mit Sitzen der zweiten Klasse.

bron (https://de.m.wikipedia.org/wiki/Speisewagen)

Met die wens tot meer zitcapaciteit zou inderdaad die 1e klas wel eens tot een 2e klas zijn verbouwd en dat strookt dan ook weer met wat Huub schreef en waar ik  daarstraks ook al aan had gedacht: de scheiding tussen de klassen is meestal de vreetschuur.

Voorlopige conclusie is -zonder tekstueel of fotografisch bewijs- dat de Märklin/Trix de werkelijke situatie weergeeft van in dienststelling in 2000 tot die ombouw in 2002.

Overigens las ik elders dat bij een imbouw in 2020-2021 van de ICE 3 de Bistro's weer Restaurants worden met meer zitplaatsen om te eten.


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Noordwaarts op 25 September 2018, 21:27:11
http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/bronnen/spoorbladen/railmagazine/index.html

In Railmagazine 173 dus een artikel over de ICE 3 van Märklin.


https://railhobby.nl/wp-content/uploads/2017/12/2000.pdf

En ook in Railhobby 11 van het jaar 2000.


Ik zal die twee nummers eerdaags eens boven water halen.

mvg,
Gert


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Noordwaarts op 25 September 2018, 21:35:44
Met die wens tot meer zitcapaciteit zou inderdaad die 1e klas wel eens tot een 2e klas zijn verbouwd en dat strookt dan ook weer met wat Huub schreef en waar ik  daarstraks ook al aan had gedacht: de scheiding tussen de klassen is meestal de vreetschuur.

Ik weet dat het buurforum niet populair bij jou is, maar zoals ik je eerder vanavond al per e-mail liet weten bevestigt ook daar iemand dat er declassering van één 1e-klasse wagen heeft plaatsgevonden. Mijn theorie is dat NS het wel deftig vond om het financiële hart van NL snel per spoor te verbinden met het financiële hart van de EU en dacht dat er dan veel bankmensen de trein zouden nemen. Kennelijk viel dat nogal tegen en bleek al gauw dat er te veel eerste klas stoelen en te weinig tweede klas stoelen waren. En ja, dan ligt een tamelijk snelle declassering voor de hand. Mijn voorlopige conclusie: Märklin heeft (afgezien van de lengtemaat, want die is 1:93,5) als enige het stel volledig juist geconcipieerd, maar het is dan wel uitsluitend voorbeeldgetrouw inzetbaar van 2000 tot en met 2002. Wil je deze trein weergeven na 2002, dan moet je bij Piko zijn en zaag, lijm, donorrijtuig en veel tijd meebrengen, respectievelijk investeren.

mvg,
Gert


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: hubertus op 25 September 2018, 21:51:48
Hier (https://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/deutschland/ice-3.php?vorgaengerdir=deutschland) staat er ook wat vermeld:
Bereits 2002 wurde daher der Fahrgastraum aller ICE-3-Züge zugunsten von mehr Sitzplätzen umgebaut. Das Bordrestaurant musste einem spartanischen Bordbistro und Sitzplätzen zweiter Klasse weichen. Durch einen viel zu großen Anteil an Erstklasswagen wurde einer zur zweiten Klasse degradiert

Gold voor alle stellen, ook de Duitse. Op zich was het niet zo heel gek gedacht. Met de inzet op Köln - Frankfurt was een bovengemiddeld aandeel zakelijke reizigers niet heel onlogisch. En met het ICE-tariefsysteem zou je normaal gesproken de 1e klas wel vol moeten kunnen krijgen, prijsverschil met 2e klas is vaak niet heel specataculair. Maar blijkbaar toch nog te groot voor Otto Normalverbraucher.

groet, Huub


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Jakop de Bruin op 25 September 2018, 22:09:22
Gert's speculaties wat betreft NS z'n gedachtengangen over die extra eerste klas zijn wel leuk bedacht, maar ik denk dat de DB de trein in ontwikkelingsstadium al zo had bedacht voordat de NS er een paar kocht. :D

Met wat er nu boven water gehaald is lijkt mijn voorlopige conclusie van een paar berichten wel zoals het is gegaan.
Ook een zeker persoon op het zeurforum die zich behoorlijk in ICE's gespecialiseerd lijkt te hebben, melde die ombouw van de derde eerste klasse bak tot tweede klasse.


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: hubertus op 25 September 2018, 22:17:38
Märklin heeft (afgezien van de lengtemaat, want die is 1:93,5)
Zelfs hier kan weinig negatiefs worden gezegd over Märklin. De lengte kont akelig dicht bij 1:87, ik dacht 1:89. Op een heel stel scheelt het iets van 2 of 3 cm.

Groet, Huub


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Noordwaarts op 25 September 2018, 22:19:26
Gert's speculaties wat betreft NS z'n gedachtengangen over die extra eerste klas zijn wel leuk bedacht, maar ik denk dat de DB de trein in ontwikkelingsstadium al zo had bedacht voordat de NS er een paar kocht. :D

Ja, maar zoals Huub hierboven al aangeeft, ging ook DB uit van flink wat zakelijke reizigers op het traject Köln - Frankfurt am Main. Als ik de voornoemde twee tijdschriften boven water heb, krijgen we hopelijk fotobewijs voor die derde 1e-klasse wagen in de ICE 3.

mvg,
Gert


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Noordwaarts op 25 September 2018, 22:22:26
Märklin heeft (afgezien van de lengtemaat, want die is 1:93,5)
Zelfs hier kan weinig negatiefs worden gezegd over Märklin. De lengte kont akelig dicht bij 1:87, ik dacht 1:89. Op een heel stel scheelt het iets van 2 of 3 cm.

Groet, Huub


Oké, dan had ik die 1:93,5 verkeerd in mijn hoofd. Ik herinner me wel dat er destijds flink wat te doen was toen bleek dat Piko exact dezelfde lengteschaal gebruikte en ook nog eens koppelingen gebruikte die identiek waren aan die van Märklin. Het woord plagiaat viel en er werd gedreigd met een rechtszaak. Of het werkelijk zover is gekomen weet ik niet, maar de overeenkomst in lengte en koppelingen was opmerkelijk (om het woord verdacht niet te gebruiken).

mvg,
Gert


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Noordwaarts op 26 September 2018, 11:51:26
http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/bronnen/spoorbladen/railmagazine/index.html

In Railmagazine 173 dus een artikel over de ICE 3 van Märklin.

Blijkt te gaan over de eerste set van DB die Märklin uitbracht. Grom!

mvg,
Gert


Titel: Re:NS ICE 3
Bericht door: Jakop de Bruin op 26 September 2018, 11:57:43
Zelfs hier kan weinig negatiefs worden gezegd over Märklin. De lengte kont akelig dicht bij 1:87, ik dacht 1:89. Op een heel stel scheelt het iets van 2 of 3 cm.

Märklin zegt over de set van 5 wagens: 1422 mm en over de aanvulling: 841 mm. Als die gekoppeld dan ook 2263 mm zijn is dat 45 mm te kort t.o.v. exact 1:87.
Werkelijke maat 200800 mm : 87 = 2308 mm wat het stel dan 1:887 maakt wat Huub hierboven al schreef.
Wel vaag waarom ze hiervoor gekozen hebben, maar m.i. geen afwijking die opvalt.