Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Laurence op 20 Augustus 2014, 15:32:16



Titel: Omkeren bij een kopstation?
Bericht door: Laurence op 20 Augustus 2014, 15:32:16
Kan iemand mij vertellen hoe stoomlocomotieven bij een kopstation konden keren, zonder gebruik te maken van een draaischijf?

ik lees zaken als omloopsporen of dat een ander stoomlocomotief aankoppelde zodat het geheel weer terug kon rijden.

ik ben eigenlijk vooral op zoek naar een banenplan hoe dat eruit heeft gezien, liefst in de situatie van een goederenstation.


Titel: Re:Omkeren bij een kopstation?
Bericht door: Sander Lageveen op 20 Augustus 2014, 16:02:52
Keren ging vroeger ook wel eens met een keer driehoek.
Als dit niet voor handen was reed de loc soms  achterwaarts terug.

Mvg,
Sander


Titel: Re:Omkeren bij een kopstation?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 20 Augustus 2014, 16:23:48
Er liggen ook wel een keerlussen.
Niet een voorbeeld van stoom (of toch wel vroeger?) maar Lausanne rangeerstation (bij Denges) en Chiasso liggen keerlussen.
Best mogelijk dat die elders ook liggen of gelegen hebben.

Mvg, Johan


Titel: Re:Omkeren bij een kopstation?
Bericht door: Edgar op 21 Augustus 2014, 14:53:52
Meestal toch echt met een draaischijf. Wil je dat echt niet, dan komen driehoeken of keerlussen in beeld.

Een aardige variant is Mals met keerster: http://www.mecschlanders.com/deutsch/Modellbahn/Seiten_Module_Vinschgerbahn/Bahnhof_Mals.htm

Een keerlus vind je bijvoorbeeld in Stiege: https://www.google.nl/maps/place/Stiege,+Duitsland/@51.6608165,10.8813709,643m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47a5a8180d26e5a1:0x3c1cbe56fc1e2b2e


Titel: Re:Omkeren bij een kopstation?
Bericht door: Wesley op 21 Augustus 2014, 15:22:50
De draaischijf lag overigens niet altijd in de onmiddellijke nabijheid van het station, soms ook in een depot op enige kilometers afstand. Stoomlocs met losse tender werden dan afgelost door een verse loc (die in de juiste richting stond) die aan het andere eind van de trein werd geplaatst, klaar voor vertrek. De "oude" loc reed dan met de tender voor naar het depot, werd daar gedraaid om enkele uren/dagen - afhankelijk van de locomotiefomloop natuurlijk - later weer met de tender voor, maar dan in de andere richting, naar het kopstation te rijden en op die manier weer met de neus de goede kant op te staan voor een nieuwe dienst. Draaischijven waren inderdaad het meest gangbaar, daarna volgden keerdriehoeken (vooral ook gangbaar in de US of A). Alle andere exoten waren behoorlijk zeldzaam, maar bijna alles komt/kwam wel voor.

En natuurlijk waren er ook tenderlocs, die hoefden niet gedraaid te worden, dus die konden net zoals de diesel- en locs van nu gewoon om de trein heen hobbelen naar de andere kant en dan weer vertrekken... Stoomlocs met losse tender kunnen ook "achteruit" (d.w.z. met de tender voorop) rijden, maar dat leverde bij het leeuwendeel van die locs heftige snelheidsbeperkingen op, vaak in de orde van grootte van 50 km/h maximaal - uitzonderingen daargelaten - en was daarom niet favoriet.


Titel: Re:Omkeren bij een kopstation?
Bericht door: Laurence op 21 Augustus 2014, 19:28:24
Bedankt voor de links en de info! Ik had eigenlijk niet gedacht dat draaischijven op veel plekken voor zouden komen. Maar als ik dus een draaischijf bij een station zou neerzetten bij een kleiner dorp, dan zou dat geen gek beeld zijn.

ik ben zelf creatief geweest met een oplossing, waarbij ik de draaidriehoek met de locloods en onderhoudsstraat heb verwerkt. ik weet niet of zulke situatie hebben bestaan, maar het zag er iig leuk uit!

Hieronder een afbeelding, ff in paint gemaakt en dus niet op schaal :) Ben benieuwd of zoiets in het echt ook bestaan heeft!


(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7334/Kopstation idee_1408645623.png)


Titel: Re:Omkeren bij een kopstation?
Bericht door: Wesley op 21 Augustus 2014, 19:36:20
In >Hongarije< (http://www.pozor-vlak.de/images/lokschuppen_bf_balsa_14.01.08.jpg) vond ik in elk geval wel iets dergelijks ja :).

Bij een klein dorp hoort overigens een kleine draaischijf, geen monster van meer dan 20 meter lang om de grootste sneltreinlocs te kunnen draaien ;D.


Titel: Re:Omkeren bij een kopstation?
Bericht door: Laurence op 24 Augustus 2014, 18:15:26
Kijk, in Hongarije waren ze dus ook al zo innovatief!!! :)