Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 91   Omlaag
Print
Auteur Topic: Onlangs gefotografeerd  (gelezen 977433 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #480 Gepost op: 2 Oktober 2016, 12:06:50 »

Tussen deze foto van twee weken geleden

20160918_D7000_6865, Utrecht [NL] by hb foto, on Flickr

en deze van gisteren

20161001_D7000_8779, Basel [CH] by hb foto, on Flickr

horen nog zo'n 1800 andere plaatjes. Ik zal jullie niet met alles vermoeien, al is het maar omdat het grotendeels off topic is, maar komende tijd een kleine selectie laten zien.

Uitgebreide bijschriften op de Flickr-pagina.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #481 Gepost op: 2 Oktober 2016, 17:47:55 »

Laat ik maar bovenaan beginnen.

Na een aarzelend begin met eerst een dag regen gevolgd door dagen met laaghangende bewolking, werd het in de loop van 22 september prachtig weer met weinig bewolking.
's Morgens begonnen met een deel van het wandelpad langs de Lötschberg Südrampe (Hohtenn tot Ausserberg), vond ik dat ik mezelf wel mocht trakteren op een ritje met de Gornergratbahn.

Het is weliswaar niet de top of the world, maar Gornergrat is wel het hoogst gelegen station in Europa waar treinen in de open lucht gefotografeerd kunnen worden. En dan ook nog eens voor een adembenemend decor.

20160922_D7000_7489, Gornergrat [CH] by hb foto, on Flickr


20160922_D7000_7520, Gornergrat [CH] by hb foto, on Flickr

Scheve huizen, scheve masten, het is dat de trein recht staat, anders zou je bijna denken dat ik mijn toestel niet recht kan houden...

20160922_D7000_7526, Gornergrat [CH] by hb foto, on Flickr

Nog een keer dezelfde trein, nu met de Matterhorn op de achtergrond.

20160922_D7000_7530, Gornergrat [CH] by hb foto, on Flickr

Gezien het prima weer besloten op de terugweg tot het eerstvolgende station te lopen. Onderweg werd uiteraard nog een keer een trein gefotografeerd.

20160922_D7000_7537, Gornergrat [CH] by hb foto, on Flickr

In Rotenboden weer voor het gemak gekozen en me met de trein terug laten brengen naar Zermatt.
Hier is goed de dubbele bovenleiding te zien die bij het gebruikte draaistroomsysteem hoort.

20160922_D7000_7549, Rotenboden [CH] by hb foto, on Flickr

Op de heenweg was ik een wat ouder stel tegengekomen.

20160922_D7000_7461, Findelbach [CH] by hb foto, on Flickr

En hoe druk is het nu op zo'n lijn? Als je het goede moment kiest, valt het enorm mee. Dit is de wachtruimte in Zermatt 10 minuten voor vertrek, ik geloof dat we uiteindelijk met zes mensen in de trein zaten...

20160922_D7000_7452, Zermatt [CH] by hb foto, on Flickr

Een echte aanrader.

Huub
« Laatste verandering: 2 Oktober 2016, 18:25:53 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17502


318*


« Antwoord #482 Gepost op: 2 Oktober 2016, 17:51:15 »

Fraai man! Dat smaakt naar meer.  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #483 Gepost op: 3 Oktober 2016, 19:39:48 »

Fraaie platen Huub  Duim omhoog

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #484 Gepost op: 4 Oktober 2016, 20:38:04 »

Het hoogtepunt hebben we gehad, nu verder met de rest. Ik hou dat een beetje thematisch.

Zoals jullie inmiddels zullen hebben begrepen, was ik op vakantie in Zwitserland.
En voor het eerst sinds jaren weer eens de hele reis met de trein gedaan. Oké, in Zwitserland ook nog wat (post)bus-, tram- en bootervaring opgedaan.
En dat is me uitstekend bevallen. Het minste deel van de reis was eigenlijk de heen- en terugweg met de ICE, Dat spul vind ik niet uitblinken in comfort en het traject is ook niet het meest spectaculaire, mede door de vele geluidsmuren waar je tegenaan zit te kijken. Maar eenmaal in Zwitserland wordt dat ruimschoots goedgemaakt.

Maar voor de Zwitserse trein bestegen kon worden, moest er een overstap worden gemaakt op het station Basel SBB.
En daar regende het erg hard, geen probleem bij de overstap, maar wel om leuke foto's te maken. En er was toch wel wat leuks te zien.

Deze Rollende Landstrasse bijvoorbeeld. Mijn eerste naïeve gedachte was dat deze trein uit Frankrijk kwam, maar toen er meer goederentreinen door het station kwamen, deels met loc voor en achter, begon ik een vermoeden te krijgen. En inderdaad, de verbindingsboog tussen Basel Bad en Muttenz was buiten dienst.

20160918_D7000_6872, Basel [CH] by hb foto, on Flickr

Later in Brig kwam ik ook weer een Rollende Landstrasse tegen, ditmaal door twee Traxxen getrokken. Weet iemand hoe dat zit? Ik heb ze vanuit Brig zowel met een als met twee locs zien vertrekken, is dat het verschil basistunnel of obendurch?

20160921_D7000_7246, Brig [CH] by hb foto, on Flickr

Zwitserland is een prachtig land, maar duur. Niet gewoon duur, maar heel duur. Zelfs de Zwitsers zelf beginnen nu te klagen.
Aangezien met de Swiss Pass die ik gebruikte ook Domodossola is te bereiken, maar besloten om een avond in Italië te gaan eten. Ik blijf tenslotte een zuinige Hollander.  Grin
En ook daar stond een Rollende Landstrasse, ditmaal getrokken door een SBB-loc. Ernaast een BLS Traxx, als ik het me goed herinner eveneens met een landweg op wielen.

20160921_D7000_7275, Domodossola [IT] by hb foto, on Flickr

Toen ik ruim een uur later terugkwam, was er nog een loc bijgekomen. Aangezien er ook personeel in de weer was met eten brengen voor de vrachtwagenchauffeurs in het rijtuig, sterkt dat het vermoeden dat de SBB-loc defect was.
Overigens stond de andere trein er ook nog, die dus ook minimaal een uur stil stond zonder dat de loc stroomafnemers tegen de draad heeft. Ik mag hopen dat deze wachttijden uitzonderlijk zijn en/of het rijtuig ook buiten de loc om een energievoorziening heeft, anders is het toch wel erg afzien voor de heren chauffeurs.

20160921_D7000_7293, Domodossola [IT] by hb foto, on Flickr

Tenslotte nog een compositie in zwart en grijs met kleurige accenten.

20160921_D7000_7296, Domodossola [IT] by hb foto, on Flickr

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #485 Gepost op: 7 Oktober 2016, 18:35:04 »

Tijd voor wat beweging.

Hoewel het een paar jaar op zijn gat heeft gelegen, ben ik wel een liefhebber van wandelen.
Een paar jaar geleden stond de wandelroute langs de Lötschberg Südrampe al op de wensenlijst, maar is er toen om diverse redenen niet van gekomen.
Dit jaar kon ik de schade inhalen. Ik wilde in elk geval het stuk van Hohtenn naar Ausserberg lopen, volgens mijn gps zo'n 12,5 km. Uiteindelijk heb ik twee dagen later ook nog het stuk van Ausserberg naar Lalden gedaan. Als je geen bordjes mist, zoals ik, is dat stuk een kilometer of 9.
Per saldo gaat het uiteraard naar beneden, al zitten er ook een paar pittige klimmetjes bij. Heb je een hekel aan afdalen, kan de route ook in omgekeerde richting worden gedaan. Het pad is goed verzorgd en hoewel ik zelf geen held ben langs afgronden en dergelijke, heb ik hier geen enkele keer moeite gehad. Voor de echte spoorseksueel kan de wandeling wat tegenvallen, het aantal plekken waar je de spoorlijn (goed) kunt zien is vrij beperkt. Ben je wat ruimdenkender, is het gewoon een mooie route door een indrukwekkend landschap met fraaie uitzichten over het Rhônedal.
Dat Rhônedal is direkt ook het grootste minpunt van deze route. Er is daar vrij veel bedrijvigheid dat nogal wat geluid voortbrengt: fabrieken, auto- en treinverkeer, helicopters. Dus je hebt geen moment het idee dat je je ver van de bewoonde wereld bevindt. Maar goed, als je daarmee kunt leven, is het een aanrader om de route eens te lopen.

Station Hohtenn, uitgangspunt van de wandeling.

20160922_D7000_7312, Hohtenn [CH] by hb foto, on Flickr

Al vrij snel wandel je langs het Luogelkin viaduct. De zon verschuilt zich nog net achter de berg, als twee BLS Re 4/4, de 191 en de 177, een containertrein richting Goppenstein trekken.

20160922_D7000_7324, Hohtenn [CH] by hb foto, on Flickr

Korte tijd later volgt een onbekende Re 4/4 II van de SBB.

20160922_D7000_7328, Hohtenn [CH] by hb foto, on Flickr

Als je van Hohtenn naar Ausserberg loopt, ben je bij de Bietschtalbrug al over de helft.
Voor de spoorfotograaf is het een beetje afwegen. Een vroege wandelaar kan bij het Luogelkin viaduct nog heel behoorlijk fotograferen, maar dan ligt de Bietschtalbrug in de schaduw. Als je later gaat wandelen, wordt het bij het Bietschtal beter qua licht, maar vermoed ik dat het bij het Luogelkin al hopeloos is. Of langzamer lopen, natuurlijk, dan gaat het goed.  Cheesy

20160922_D7000_7374, Bietschtal [CH] by hb foto, on Flickr

Het voetpad over de brug, direct naast het spoor. Ik vraag met toch af of ProRail zoiets ooit zou toestaan.

20160922_D7000_7381, Bietschtal [CH] by hb foto, on Flickr


20160922_D7000_7382, Bietschtal [CH] by hb foto, on Flickr

Het Faller-model van de brug hoort tot de grotere modelbaan-bruggen en dat ding is nog niet eens op schaal. Het grote voorbeeld verdwijnt in het landschap.

20160922_D7000_7399, Bietschtal [CH] by hb foto, on Flickr


Het Rhônedal met de aansluiting van de sporen uit de Lötschbergbasistunnel op de lijn van Lausanne naar Brig.

20160922_D7000_7404, St. German [CH] by hb foto, on Flickr

De zuidhelling van de Lötschberg hoort tot de drogere gebieden van Zwitserland. Er wordt dan ook regelmatig gesproeid en niet met een armzalig tuinsproeiertje, het wandelpad wordt daarbij niet ontzien. Het is de kunst om zoveel sproeiers te ontwijken, in mijn geval bleek dat bij minimaal eentje onmogelijk (twee sproeiers die afwisselend het pad meenamen, maar geen moment dat niet een van de twee op het pad neerkwam) en daar ben ik redelijk nat van geworden. Gelukkig was het mooi weer.

20160922_D7000_7415, Ausserberg [CH] by hb foto, on Flickr
 
Ausserberg, bij aanvang van het tweede deel van de wandeling.

20160924_D7000_7706, Ausserberg [CH] by hb foto, on Flickr

BLS Re 4/4 181 trekt op het Baltschieder viaduct een trein met nieuwe auto's de berg op naar Goppenstein.

20160924_D7000_7771, Baltschieder [CH] by hb foto, on Flickr

Ter hoogte van Baltschieder rijden twee RABe 535 van de BLS richting Brig.

20160924_D7000_7780, Eggerberg [CH] by hb foto, on Flickr

In Eggenberg is weer de mogelijkheid de trein te pakken. Deze trein zal het station echter zonder te stoppen voorbij rijden. Ik had de trein eerder die dag in Brig gezien als extra trein naar Domodossola.

20160924_D7000_7791, Eggerberg [CH] by hb foto, on Flickr

Gelukkig was de machinist zo vriendelijk om te toeteren, anders had ik deze loctrein gemist.

20160924_D7000_7805, Lalden [CH] by hb foto, on Flickr

Blijft leuk, een trein speciaal voor jou laten stoppen. In Zwitserland kan dat op diverse stations, waaronder Lalden.

20160924_D7000_7814, Lalden [CH] by hb foto, on Flickr

En altijd prettig om te constateren dat de trein dan ook daadwerkelijk stopt.  Grin

20160924_D7000_7819, Lalden [CH] by hb foto, on Flickr

In deze trein overigens een conducteur die mij in correct Nederlands, weliswaar met een zwaar Zwitsers accent, een prettige dag toewenste.  Cheesy

Er bestaat trouwens ook een wandelroute langs de Nordrampe. Ik weet niet hoe dat precies loopt, maar misschien geschikt om te controleren of Johan (Blausee-Mitholz) met zijn modelbaan de werkelijkheid een beetje benadert.  Cheesy
Nadeel van de noordkant is wel dat je dan deels afhankelijk bent van bussen.

Huub
« Laatste verandering: 7 Oktober 2016, 22:05:02 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #486 Gepost op: 7 Oktober 2016, 20:01:19 »

Hmmm.....misschien moet CH dan toch weer eens op de vakantie-short-list komen..
Leuk verslag Huub  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #487 Gepost op: 8 Oktober 2016, 11:58:57 »

Ook voor de ouderen onder ons is Zwitserland een prima bestemming. Zelfs op het spoor kom je leeftijdsgenoten tegen of zelfs veel oudere types.

Tijdens de wandeling van Ausserberg naar Lalden had ik haar al gespot, maar geluidsschermen verhinderden een behoorlijke foto.
Dan maar hopen dat ze in Brig zou staan. Het goede nieuws, ze stond er. Het slechte nieuws, ook in Brig probeerde ze paparazzi van het lijf te houden, door ver weg te gaan staan. Ze is overigens verreweg de jongste die hier de revue passeert, een jaar of 55.

20160924_D7000_7825, Brig [CH] by hb foto, on Flickr

Zover ik weet niet meer rijvaardig (maar dat mag als je de 90 bent gepasseerd), maar nog slechts uithangbord voor het Albula Bahnmuseum, de Rhätische krokodil in Bergün.

20160929_D7000_8419, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr

Een paar dagen eerder had ik al een krokodil in het wild gespot. Bijna 100 jaar oud, maar met behulp van wat fysiotherapie nog steeds soepeltjes in de gewrichten, pronkt zij hier in Göschenen.

20160924_D7000_7882, Göschenen [CH] by hb foto, on Flickr

Voor de echt oude types, moet je naar de motorwagens, zoals dit exemplaar van de ASD in Aigle. Ze moet zo'n 103 jaar oud zijn.

20160921_D7000_7205, Aigle [CH] by hb foto, on Flickr

De oudste van het stel, al zie je dat er niet aan af, de 105 jaar oude motorwagen van de Berninabaan.
Ondanks haar gevorderde leeftijd nog steeds niet met pensioen.

20160929_D7000_8500, Brusio [CH] by hb foto, on Flickr

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2099


« Antwoord #488 Gepost op: 8 Oktober 2016, 12:10:43 »

Zeer fraaie plaatjes Huub Duim omhoog
Gelogd

Groet, Frank
Chris van Diesen
Full Member

Offline Offline

Berichten: 203



WWW
« Antwoord #489 Gepost op: 8 Oktober 2016, 13:01:00 »

Erg mooi.
Ik zie wel dat de LSModels RAe niet klopt, die heeft geen doorgezakte motorwagen.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #490 Gepost op: 8 Oktober 2016, 13:14:23 »

Soms moet je als fabrikant concessies doen aan het grote voorbeeld, al is het maar om oeverloze discussies op modelspoorfora te voorkomen.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Chris van Diesen
Full Member

Offline Offline

Berichten: 203



WWW
« Antwoord #491 Gepost op: 8 Oktober 2016, 13:51:45 »

 Grin
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17502


318*


« Antwoord #492 Gepost op: 8 Oktober 2016, 17:46:26 »

Hmmm.....misschien moet CH dan toch weer eens op de vakantie-short-list komen..

Ook voor de ouderen onder ons is Zwitserland een prima bestemming. Zelfs op het spoor kom je leeftijdsgenoten tegen of zelfs veel oudere types.

Nou Jakop, die kan je in je zaak steken!   Cheesy

Maar goed, deze mede-oudere was voor het laatst in 2013 in CH en dat is 'm toen goed bevallen, dus wie weet.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7420


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #493 Gepost op: 8 Oktober 2016, 18:43:46 »

Ik ben altijd in voor een vlaai, Gert! Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #494 Gepost op: 9 Oktober 2016, 10:07:08 »

We gaan er even tussenuit voor een reclameblok. Tot zo!


20160919_D7000_6958, La Chaux-de Fonds [CH] by hb foto, on Flickr


20160920_D7000_7052, Chambrelien [CH] by hb foto, on Flickr


20160921_D7000_7251, Brig [CH] by hb foto, on Flickr


20160923_D7000_7687, Brig [CH] by hb foto, on Flickr


20160925_D7000_8007, Airolo [CH] by hb foto, on Flickr


20160928_D7000_8239, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr


20160929_D7000_8435, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr


20160929_D7000_8592, St. Moritz [CH] by hb foto, on Flickr


20160929_D7000_8594, St. Moritz [CH] by hb foto, on Flickr


20160930_D7000_8623, Zürich [CH] by hb foto, on Flickr

Voor de raadplaters geeft dit rijtje wel redelijk aan in welk deel van Zwitserland ik deze keer ben geweest.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 91   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Onlangs gefotografeerd
« vorige volgende »
Ga naar: