Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Oprechte excuses voor trein die 20 seconden te vroeg vertrok
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Oprechte excuses voor trein die 20 seconden te vroeg vertrok  (gelezen 8627 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17392


315*


« Gepost op: 16 November 2017, 13:01:45 »

Dat kan alleen maar in Japan: https://www.nu.nl/opmerkelijk/5009954/japans-bedrijf-biedt-excuses-nadat-trein-twintig-seconden-vroeg-vertrekt.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8902


268*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 16 November 2017, 13:10:00 »

Tja...in Nederland gaat het wel anders: klik
Gewoon keren in Krommenie want dan rijdt ie weer op tijd en kunnen ze in Den Haag op de borst slaan dat ze het percentage weer gehaald hebben, maar reizigers die door moeten naar Uitgeest of in Uitgeest op het perron staan te wachten kunnen naar de %$#@& lopen...  Angry
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17392


315*


« Antwoord #2 Gepost op: 16 November 2017, 13:21:48 »

Tja, wie wil er nou ook bij zijn volle verstand naar Uitgeest?   Wink

Maar dat opheffen van treinen is gewoon schandalig en zou verboden moeten worden.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 16 November 2017, 13:44:59 »

En hoe wil je dan precies de tegentrein laten rijden? Als de "heentrein" met +30 in Uitgeest aankomt, kan die trein vaak pas met +25 of daaromtrent weer voor de terugweg vertrekken (keertijd is maar een tiental minuten, dus je kunt er misschien drie of vier uithalen, maar zeker niet meer). Dan dupeer je alle reizigers tussen Uitgeest en Amsterdam nog urenlang - want als je de gedachte verder doorrekent, komt onze trein dan natuurlijk ook met +25 aan in Amsterdam - vanwaar-ie misschien met +20 kan vertrekken. Bij de volgende aankomst in Uitgeest is de trein nog altijd 20 minuten te laat, en vertrekt dan weer 15 minuten te laat enzovoort.

Dat is óók schandalig...

Hier keert men ook wel treinen vroegtijdig - maar niet honderden keren, want de treinen zijn niet honderden keren vertraagd Cool.
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8745


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 16 November 2017, 13:59:02 »

Op zich kun je in Uitgeest een reservestel kwijt en als je het acceptabel vindt om de trein naar Amsterdam afwisselend vanaf spoor 1a en 1b te laten vertrekken, kun je ook een lange kering plannen. Maar ja, het kost allebei geld en waarom zou NS geld uitgeven als het ook de klant met het probleem kan opzadelen zonder dat het noemenswaardige gevolgen heeft?
« Laatste verandering: 16 November 2017, 16:53:25 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17392


315*


« Antwoord #5 Gepost op: 16 November 2017, 14:27:24 »

Maar ja, het kost allebei geld en waarom zou NS geldt uitgeven als het ook de klant met het probleem kan opzadelen zonder dat het noemenswaardige gevolgen heeft?

Dat niet alleen, het levert in Uitgeest ook nog eens gratis energie op, want er schijnt daar bij heel veel mensen stoom uit de oren te komen.   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8902


268*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 16 November 2017, 15:19:45 »

Het punt is dat juist treinen met een kleine vertraging +6 ed. niet doorrijden naar Utg.
Dat zou m.i. bij keren minimaal voor de helft kunnen worden weggewerkt.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 16 November 2017, 16:21:43 »

Ik weet niet wat voor rijwegconflicten er allemaal in en rondom Uitgeest ontstaan bij +6: misschien kun je in geval van een aankomst +6 wel eerst met +12 weer weg... Ik wil niet zeggen dat het in die situatie gerechtvaardigd is, alleen dat wij dat hier niet kunnen beoordelen, en dat dus zonder meer roepen dat het "schandalig" is en "verboden zou moeten worden" te kort door de bocht is. Een voortijdige kering is natuurlijk nooit leuk, maar een vermijdbare vertraging is dan weer voor andere mensen niet leuk.

Op zich kun je in Uitgeest een reservestel kwijt en als je het acceptabel vindt om de trein naar Amsterdam afwisselend vanaf spoor 1a en 1b te laten vertrekken, kun je ook een lange kering plannen.

Tuurlijk. En hoeveel eindpunten van treindiensten zijn er in Nederland? En als je dat overal doet: ben jij bereid om 50% meer voor je treinkaartje te betalen? Want wat heb je aan een reservestel zonder reservemachinist en reserveconducteur? Of in geval van een lange kering: het personeel dat na elke aankomst in Uitgeest een half uur op zijn gat zit, moet desondanks ook betaald worden...

Samenvatting: deze dingen zijn allemaal niet zo eenvoudig Cool.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17392


315*


« Antwoord #8 Gepost op: 16 November 2017, 16:45:43 »

En hoeveel eindpunten van treindiensten zijn er in Nederland?

Meer dan je denkt. Niet alleen kopstations zijn (vanzelfsprekend) eindpunten. De treinen die hier door La-Tourbe-et-Vallée komen, starten en eindigen enerzijds in Rhenen, maar anderzijds (en dat zou je misschien niet verwachten) in Breukelen. Als ik het me goed herinner heeft NS een aantal jaar geleden gekozen voor het principe van een sternet rondom de grote steden, zodat treinen in bijvoorbeeld Utrecht zoveel mogelijk doorrijden in plaats van weer omkeren. Dat keren gebeurt nu dus elders en dat zijn dan de eindpunten van treinen geworden.

Maar af en toe keren die treinen niet in Breukelen. Geloof het of niet, maar er rijden een paar keer per dag rechtstreekse treinen tussen Rhenen en La-Tourbe naar Uitgeest!  Shocked
Kijk zelf maar. Om vijf uur vertrekt er hier weer eentje.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8745


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 16 November 2017, 16:48:59 »

Er zijn niet zoveel eindpunten met zo'n extreem korte kering dus je hoeft dit niet overal te doen. Daarnaast zijn er niet zoveel trajecten waar je een vertraging nauwelijks kunt inlopen, zoals op de Zaanlijn.
Maar op een verbinding waar je in acht maanden 535 treinen laat uitvallen om bij de kering niet in de problemen te komen, mag je toch wel constateren dat de keertijd gewoon te krap is. Er is op dit moment planningstechnisch een overschot aan treinstellen voor stoptreindiensten, dus het kan zo uit die reserve worden gehaald. In de praktijk zal het in de herfst wat minder florissant zijn, maar theoretisch kost het je op materieelgebied geen cent. Je zet alleen een reservestel op een andere plek in.
Qua personeel heb je alleen een machinist nodig. Ja, ik weet dat de vakbonden anders willen, maar nood breekt wet. De conducteur kan gewoon de korte kering houden. Heeft de aankomende trein vertraging, stapt hij in Wormerveer van de trein en pakt daar de trein weer richting Amsterdam.
Voor de machinist kan de langere stop in Uitgeest gecombineerd worden met de pauzes die hij sowieso ergens moet nemen. Ja, kost wat planning, maar niet onmogelijk en erg veel hoeft het allemaal niet te kosten.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Oprechte excuses voor trein die 20 seconden te vroeg vertrok
« vorige volgende »
Ga naar: