Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Noordwaarts op 2 Januari 2019, 11:33:05



Titel: Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: Noordwaarts op 2 Januari 2019, 11:33:05
Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers.
Het is mis gegaan op de Store Bælt-brug: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4537451/zes-doden-bij-treinongeluk-denemarken

mvg,
Gert


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: Noordwaarts op 2 Januari 2019, 11:34:48
https://nos.nl/artikel/2265889-doden-bij-ongeluk-met-trein-op-deense-brug.html

mvg,
Gert


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: Noordwaarts op 2 Januari 2019, 11:40:01
https://www.dr.dk/nyheder/indland/politiet-flere-draebt-i-togulykke-paa-storebaelt?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

mvg,
Gert


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: Noordwaarts op 2 Januari 2019, 11:56:58
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-02-seks-personer-omkommet-lyntog-ramt-af-dele-af-godstog-paa-storebaeltsbroen

Het zou gaan om een botsing met zeildoek, afkomstig van een goederentrein. Op de website in bovenstaande link is een goederentrein te zien waarvan het zeildoek van een stel wagens zwaar beschadigd is. Mogelijk is dit stormschade geweest en stond de goederentrein al stil op de brug. Een getuige meld dat de trein waar hij in zat plotseling hard begon te remmen en er toen enkele ramen verbrijzeld werden.

mvg,
Gert


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: Spoorzeven op 2 Januari 2019, 13:37:22
Inderdaad slecht nieuws, zes mensen die gisteren nog vol goede moed aan het nieuwe jaar waren begonnen. Zo te zien trailers geladen met bier op spoorwagons. Er woedde een zware storm in Denemarken. Als dan het zeildoek niet helemaal goed is dichtgemaakt en de wind slaat eronder berg je dan maar.


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: bollen neus op 3 Januari 2019, 10:28:44
Gisteren in laat avond journaal nog gezien, ziet er inderdaad niet zo goed uit. Enkel vraag ik me af, auto's mochten niet rijden en de trein dan weer wel?
Eric.


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: Wesley op 3 Januari 2019, 12:49:41
Een trein is een stuk zwaarder dan een auto en kan bovendien niet zomaar een andere rijstrook opwaaien... Auto’s en ook vrachtwagens zijn een stuk gevoeliger voor sterke wind dan treinen. In dat opzicht is het besluit om de brug voor wegverkeer te sluiten, maar niet voor spoorverkeer, niet zo vreemd. Of deze specifieke goederentrein (met zijn zeildoek dat kan scheuren) over de brug had mogen rijden, is een totaal andere vraag - dat zal het onderzoek moeten uitwijzen. Maar als twee reizigerstreinen, of bijvoorbeeld een containertrein en een reizigerstrein, elkaar waren tegengekomen was er hoogstwaarschijnlijk niets gebeurd. Dus in algemene termen was er vermoedelijk geen reden om de brug te sluiten voor het treinverkeer.


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: Noordwaarts op 3 Januari 2019, 13:21:13
Ik vermoed dat de regels omtrent het laten rijden van dit soort goederentreinen tijdens storm wel zullen worden aangepast.

Mvg,
Gert


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: Noordwaarts op 3 Januari 2019, 13:41:47
Hier de bestaande regelgeving voor spoorwegverkeer bij bepaalde windkracht:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=136872

Mvg,
Gert


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: Noordwaarts op 10 Januari 2019, 01:06:15
Bizar weetje: uitgerekend het model dat Rocky Rail ooit heeft gemaakt van een wagon met een Carlsberg-oplegger was betrokken bij het ongeluk op 2 januari. (https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/generelt/rocky-rail-carlsberg)

mvg,
Gert


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: Noordwaarts op 10 Januari 2019, 16:20:07
https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2019/01/09/beperkingen-voor-goederenvervoer-in-denemarken-na-treinongeluk/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202019-02

mvg,
Gert


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: hubertus op 10 Januari 2019, 16:51:45
Dus vervoer van trailers op een wagon waar de vergrendeling mogelijk niet altijd goed werkt, wordt verboden, want onveilig.
Dan komen diezelfde trailers dus op de weg te rijden, waar ze per definitie niet vergrendeld zijn. En dat zou dan veiliger zijn...  :-\
Ik zal wel te onnozel zijn om dit soort logica te begrijpen.


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: MHS84 op 13 Januari 2019, 12:58:41
Uit ervaring kan ik het volgende melden. De pocketwagons Sdggmrs (https://www.roco.cc/responsebinary.asp?id=943320334230961.jpg) van Wascosa zijn voorzien een beveiliging in de vergrendeling die opent als er 4 ton druk op wordt uitgeoefend. Als een wagon ontspoort en kantelt valt de oplegger er af.
Als een oplegger op de (snel)weg kantelt wordt de trekker meestal meegesleurd, omdat de kingpin zit vergrendeld in de schotel.

Het is wel jammer dat de opleggers op de weg komen waardoor de modal-shift gedachte wordt benadeeld.

Wat opvalt in het artikel staat dat "windgevoelige voertuigen worden verboden". Wat is de definitie van windgevoelige voertuigen? Hoe gaat de spoorvervoerder die informatie delen met de infrabeheerder op basis van wagenlijsten?


Titel: Re:Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Bericht door: Edgar op 14 Januari 2019, 09:28:50
Dus vervoer van trailers op een wagon waar de vergrendeling mogelijk niet altijd goed werkt, wordt verboden, want onveilig.
Dan komen diezelfde trailers dus op de weg te rijden, waar ze per definitie niet vergrendeld zijn. En dat zou dan veiliger zijn...  :-\
Ik zal wel te onnozel zijn om dit soort logica te begrijpen.

Maar op de weg is het een probleem van iemand anders...

Lastig is dat de Deense veiligheidsautoriteiten zich in Hamburg hebben laten demonstreren hoe de belading en vergrendeling van deze trailers in zijn werk gaat. De bedoeling was dat er 3 wagens beladen zouden worden. Bij 1 wagen lukte dat goed, bij 1 wagen bleek na belading de trailer niet goed in de vergrendeling te zitten en bij 1 wagen lukte het vergrendelen helemaal niet door problemen met de grendels. Dan kan een veiligheidsautoriteit die net een zwaar ongeluk onderzoekt niet anders dan de boel verbieden. Ook al is dat voor de totale veiligheid van alle modaliteiten samen geen verbetering.