Wat zou je dan in de jaren 80 als Meester tegengekomen zijn vanaf vertrek van Beverwijk?
Met die snelheidsbeperking van 80 in de tunnel neem ik aan dat er geen baanvaksnelheidsbord is geplaats.
Bij vertrek vanaf Beverwijk vanaf de goederensporen, is de snelheid toch al laag omdat daar lage seinen staan dus je ziet gauw genoeg als meester zijnde wat de entreesnelheid is. Daarbij worden er in tunnel zogenaamde adviessnelheidsborden gebruikt, deze geven aan welke snelheid op dat punt geadviseerd wordt, deze liggen onder de baanvaksnelheid.
Ik weet alleen niet of in de jaren 80 deze entree- en adviessnelheidsborden ook al bestonden, ik ben in de veronderstelling dat deze pas bij de indienstelling van de Willemspoortunnel ingevoerd zijn, maar dat kan ik mis hebben. Misschien zijn er forumleden die dat wel weten. Ik weet wel dat er L en H-seinen stonden, of die er nog staan weet ik niet, in 2009 geloof ik is de hele Velsertunnel vernieuwd. Een baanvaksnelheidsbord stond er wel, net voor het diepste punt dacht ik.
Voor de reguliere stoptrein was dat snelheids bord met de 8 de eeste aanwijzing qua snelheid of was daar nog iets voor?
Komt zo'n baanvaksnelheidsbord dan na de tunnel of wordt die snelheidsbeperking anders opgeheven?
Voor een reizigerstrein was die snelheidsbord voor 80km/h inderdaad de eerste snelheidsaanduiding, die snelheidsbeperking werd, en wordt in het algemeen nog steeds, opgeheven door een baanvaksnelheidsbord, of een snelheidsbord die een hogere snelheid toestaat.