Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 8 Juni 2017, 17:29:19



Titel: Tram 2.0
Bericht door: Arjen52 op 8 Juni 2017, 17:29:19
Binnenkort rijdt de tram zonder rails en bovenleiding met een vaartje van 70 km/u.
Klik (https://youtu.be/Dd3N9CFKe9M)


Titel: Re:Tram 2.0
Bericht door: Jakop de Bruin op 8 Juni 2017, 17:49:57
Volgens mij bestaan die al maar noemen we die nu een gelede bus  ;D


Titel: Re:Tram 2.0
Bericht door: Martijnstein op 8 Juni 2017, 22:58:30
Dit bestaat allemaal al:

Trolleybussen kenden we al (Arnhem) (https://www.youtube.com/watch?v=zu2tCNXMef0)
En de oude vertrouwde dubbelgelede Utrechtse bus ook (https://www.youtube.com/watch?v=QX7csEgqM_w)
Metz hybride bus in een tram-jasje (https://www.youtube.com/watch?v=dyuhrxzm-gk)
Eindhoven geleide bus (magnetische geleiding) (https://www.youtube.com/watch?v=0xxQTgAfzOY)
Nancy rail-geleide trolley-bus (in tram-jasje) (https://www.youtube.com/watch?v=h6VjjMmKfEg)
Caen rail-geleide trus/bam met bovenleiding (https://www.youtube.com/watch?v=xneOBWXfmEQ)
Rouen geleide bus (optisch/lijnen op de weg) (https://www.youtube.com/watch?v=ZrAm-1jVwf8)
Manchester-Leigh geleide hybride bus (bus volgt de fisieke stoeprand) (https://www.youtube.com/watch?v=jglDAU4vf6U)
Bordeaux tram met derde rail (https://www.youtube.com/watch?v=i0dAhRbIPZI)
Met accu-trams werd meer dan 100 jaar geleden al geexperimenteerd. Accus zijn lang niet bruikbaar geweest voor transport omdat ze te zwaar (qua gewicht) waren vergeleken met de hoeveelheid energie die ze kunnen opslaan. Wel werden accu-voertuigen gebruikt voor onderhoud aan de lijn. Nu accus lichter worden kunnen autos al op accus rijden, dus het zal niet lang meer duren voordat grotere voertuigen op accus kunnen rijden. Opladen en hoe lang je met een volle accu kan rijden zullen denk ik nog wel even een probleem blijven, zeker voor OV dat de hele dag door moet rijden. Tenzij het ok is om de bus op het eindpunt lang op te laden natuurlijk.

Ook de metro op rubberen banden (met rail-geleiding) kenden we al uit Parij/Frankrijk en van vele vliegvelden wereldwijd.