Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Dave van der Locht op 29 Januari 2012, 13:02:17



Titel: Transport wielen
Bericht door: Dave van der Locht op 29 Januari 2012, 13:02:17
De monteurs in mijn werkplaats wachten al enige tijd op een ladinkje wielen voor revisie.

Zijn er bepaalde 'standaard' constructies waarmee wielen worden vervoerd op wagons?
Het lijkt me namelijk onwaarschijnlijk dat deze enkel op wiggen liggen en vastgesjort zijn, maar daar 1 of andere constructie voor is waar een wiel makkelijk in en uit getakeld kan worden en op meerdere typen platte wagens gebruikt kan worden.

Toevallig iemand hier die dat weet en/of foto's heeft van zo'n wagon/constructie?

Gr. Dave


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: Romar op 29 Januari 2012, 20:31:00
Op Benelux heeft Jeroen Water ooits eens twee modellen voor dergelijk transport laten zien.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=21747.45

Hier nog enkele afbeeldingen:
(http://members.multimania.nl/timgoorman/3024rtd1.jpg)

(http://members.multimania.nl/timgoorman/3019on1.jpg)

(http://members.multimania.nl/timgoorman/3027tbge1.jpg)

(http://members.multimania.nl/timgoorman/3030tbge2.jpg)

Bron:http://members.multimania.nl/timgoorman  (aparte site...)

En hier nog wat foto's van het 't een en ander:
(http://farm3.staticflickr.com/2252/5702517885_a011a2555d_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/treinenfan_1625/5702517885/)
Open dag werkplaats Nedtrain, Maastricht, 7 mei 2011 (http://www.flickr.com/photos/treinenfan_1625/5702517885/) by Rick 1625 (http://www.flickr.com/people/treinenfan_1625/), on Flickr

(http://farm3.staticflickr.com/2352/5702600381_78d10ed78b_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/treinenfan_1625/5702600381/)
Open dag werkplaats Nedtrain, Maastricht, 7 mei 2011 (http://www.flickr.com/photos/treinenfan_1625/5702600381/) by Rick 1625 (http://www.flickr.com/people/treinenfan_1625/), on Flickr

Bron: Flickr, zie onderschrift.

Kun je hier iets mee?

Mvg,

Romar


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: Sander Lageveen op 30 Januari 2012, 16:29:31
Je kan eens kijken op www.sleutelspoor.nl (http://www.sleutelspoor.nl).
"Voor elk vervoer een wagen" geeft misschien wat opties.

mvg,
 Sander


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: Dave van der Locht op 30 Januari 2012, 17:32:32
@Romar: Op de 2e foto zie ik wel een wagon met losse wielen staan. Helaas kan ik niet goed zien hoe deze bevestigd zijn op de wagon. Volgens mij hangen deze veelal in een soort stellage zodat ze makkelijk op diverse wagons vervoerd kunnen worden, maar daarover kan ik nog geen foto-materiaal / verder info gevonden krijgen.

@Sander: Oja! Zal daar eens kijken of ik wat kan vinden daarover.

Gr. Dave


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: Romar op 30 Januari 2012, 22:49:12
In de eennalaatste foto van mijn bericht is iets dergelijks te zien, de gele 'rekken'.

Op sleutelspoor is daar niks over te vinden, tenminste, ik had niks kunnen vinden.

Romar


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: Romar op 9 Februari 2012, 16:01:28
kwam net dit nog tegen:

http://www.bordertrain.net/traindepot/Gallery/fullv/Maastricht_06.htm

En

http://www.bordertrain.net/traindepot/Gallery/fullv/Maastricht_07.htm

Romar


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: Dave van der Locht op 9 Februari 2012, 17:32:37
Ah kijk!! Helemaal geweldig Romar, precies wat ik zocht! ;D

Thanx a lot!

Gr. Dave


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: Romar op 10 Februari 2012, 16:56:39
Mooi zo, we zien het bouw verslag wel verschijnen neem ik aan?  ::)


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: Bruce!!! op 23 Mei 2012, 17:21:39
Waarvoor zijn die 4 witte strepen op de wielen?
Het viel me laast ook al op bij een Vlaflip sprinter. (SGM)

Bruce


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: Wesley op 23 Mei 2012, 17:35:11
Aan een wiel zonder merktekens kun je een aantal dingen niet goed zien bij het draaien, bijvoorbeeld de uitlijning ten opzichte van de as en ongelijkmatige slijtage. Ik had altijd het idee dat er daarom streepjes op treinwielen zaten, maar dat heb ik geheel zelf verzonnen en kan dus volslagen fout zijn ;D. Maar plausibel vinnik het wel 8)


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: hubertus op 23 Mei 2012, 21:17:20
Ik heb me ooit laten vertellen dat die strepen worden aangebracht op wielen waar je af en toe een klap met een hamer op moet geven. Met vier strepen is er altijd wel een zichtbaar als ze ergens onder zitten.
En die klap met de hamer was dan om gebroken wielbanden op te sporen. Volwielen zouden die strepen bij gebrek aan losse wielbanden dus niet hebben.
Maar ondanks dat ik het niet zelf heb verzonnen, kan ook dit volslagen fout zijn.


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: jerry op 24 Mei 2012, 04:43:20
bij auto wielen wordt dit ivm balanceren gedaan
weet niet hoe dit met treeinwielen is


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: Nederduitsemeester op 24 Mei 2012, 18:46:59
Aan een wiel zonder merktekens kun je een aantal dingen niet goed zien bij het draaien, bijvoorbeeld de uitlijning ten opzichte van de as en ongelijkmatige slijtage. Ik had altijd het idee dat er daarom streepjes op treinwielen zaten, maar dat heb ik geheel zelf verzonnen en kan dus volslagen fout zijn ;D.
Is het ook ;D

Ik heb me ooit laten vertellen dat die strepen worden aangebracht op wielen waar je af en toe een klap met een hamer op moet geven. Met vier strepen is er altijd wel een zichtbaar als ze ergens onder zitten.
En die klap met de hamer was dan om gebroken wielbanden op te sporen. Volwielen zouden die strepen bij gebrek aan losse wielbanden dus niet hebben.
Maar ondanks dat ik het niet zelf heb verzonnen, kan ook dit volslagen fout zijn.
Is al een stuk beter, maar ook niet helemaal goed. Hieronder dan maar zoals het wel is... ;)

In de spoorwereld heb je twee soorten wielen:

-volwielen, hierbij bestaat het wiel uit één stuk, de groef die je ziet is onderdeel van zo'n volwiel, tot daar mag het wiel slijten:
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/CRW_6159_RJ.jpg)

-gebandageerde wielen, hierbij bestaat het wiel uit een binnenwiel met daaromheen een "losse" wielband. Deze wordt dmv verhitting om de binnenwiel geplaatst, en door de afkoeling ontstaat een stevige verbinding. Die wordt aan de achterzijde van het wiel (de zijde wat je normaal niet ziet) ook nog eens geborgt door een zgn "sprengring", die zorgt ervoor dat de wielband recht op het binnenwiel blijft zitten. Van buiten ziet zo'n wiel er zo uit:
(http://www.smsmonster.nl/files/140_4030.JPG)

Hieronder een dwarsdoorsnede van zo'n wiel:
(http://www.feijenoordsemeesters.nl/Wpl_Hlm%20(25).jpg)

De strepen op zo'n gebandageerd wiel geven aan of de wielband wel of niet verschoven is. Die strepen moeten exact in elkaars verlengde liggen op het wiel. Zijn de strepen verschoven van elkaar, dan is de wielband verschoven ten opzichte van het binnenwiel. Dit kan veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld een vaste rem, het wiel wordt dan warm danwel heet, de wielband zet uit, en kan daardoor zijn grip op het binnenwiel verliezen en dus verschuiven (een heel klein beetje te vergelijken met asb van een modeltrein).

Een storingsmonteur/wagenmeester (ook bij goederenwagens, de zelflossers van bijvoorbeeld Railpro hebben nogal eens dit soort wielen) moet dit soort zaken in de gaten houden tijdens een controle van een trein. Worden verspringende merktekens geconstateerd, dan moet ook aan de binnenzijde (tussen de wielen) de sprengring worden gecontroleerd. Is deze nog aanwezig, dan spreekt men van een verschoven wielband. het materieel moet dan naar de werkplaats ter controle, en daar wordt bepaald wat er mee gaat gebueren. Is die sprengring niet meer (geheel) aanwezig, spreekt men van een losse wielband. De betreffende as/draaistel moet dan ter plekke vervangen worden omdat er verder mee rijden uit den boze is.

De klap (is meer een tik) is ook een methode om een losse wielband te ontdekken. Door de tik geeft een goed wiel een heldere klank (bij geloste remmen dan), bij een los zittende wielband geeft die tik een doffe klank. Bij een verschoven wielband hieft dat niet perse een doffe klank te geven, als deze verder weer goed krimpt, zal ook dit wiel een heldere klank geven. Daarom zijn ook die strepen aangebracht.

Je zal hiermee ook wel een gebroken wielband op kunnen sporen, dan is er sprake van heel veel geluk. Ik denk dat wanneer zo'n wielband tijdens het rijden breekt, dit heel snel verder doorbreken.

Ik hoop dat dit een duidelijk verhaal is ;)


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: Bruce!!! op 25 Mei 2012, 06:55:20
Bedankt voor de informatie.
Dus het is eigelijk een soort controle om de kwaliteit van de wielen makkelijk in de gaten te houden.


Bruce


Titel: Re:Transport wielen
Bericht door: hielke1501 op 7 Februari 2014, 11:47:05
Bruce,

Zo zou je het inderdaad kunnen stellen. Voor de volledigheid:
 
-volwielen komen alleen voor bij (genomen van het huidige NS-materieel) NS 1700 en SLT.

-gebandeerde wielen komen voor bij (wederom genomen van het huidige NS-materieel) Mat. 64, SGMm, VIRM, ICMm en ICRm.

Al het oudere materieel moet ik jullie schuldig blijven. Sorry  ::)

MVG, Hielke