Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Jakop de Bruin op 9 Februari 2016, 10:35:27



Titel: Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 Februari 2016, 10:35:27
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/doden-en-100-gewonden-bij-frontale-treinbotsing-duitsland

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/4241146/2016/02/09/Doden-bij-treinbotsing-Zuid-Duitsland.dhtml



Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 9 Februari 2016, 12:19:16
Al acht doden. Heftig!
Twee treinen op enkelspoor, dan ga je toch aan een gemist sein of een fout seinbeeld denken.

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Wesley op 9 Februari 2016, 12:38:56
Het is daar hooguit *tijdelijk* enkelspoor wegens werkzaamheden, de lijn München - Salzburg/Kufstein is onder normale omstandigheden volledig dubbelsporig. Dat verhoogt mogelijk juist de kans op dit soort aanrijdingen - ik weet niet hoe het met de beveiliging op die plek zit, d.w.z. of de beveiliging dubbel-enkelspoor zonder meer toelaat of dat er toeters en bellen nodig zijn om het verkeer in beide richtingen over één spoor af te wikkelen...


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 9 Februari 2016, 12:48:25
Weet je dat zeker? Google Maps heeft op de kaart weliswaar dubbelspoor getekend, maar ik zie op de fotobeelden toch echt enkelspoor.

Enkelspoor op foto (https://www.google.nl/maps/place/Bad+Aibling,+Duitsland/@47.8952485,11.8526776,222m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47761dc6101e059f:0x41d25a40937a710!6m1!1e1)

Dubbelspoor getekend (https://www.google.nl/maps/place/Bad+Aibling,+Duitsland/@47.8952485,11.8526776,18.93z/data=!4m2!3m1!1s0x47761dc6101e059f:0x41d25a40937a710!6m1!1e1)

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 9 Februari 2016, 12:50:37
En op de plaats van het ongeval zelf is zowel enkelspoor getekend op de kaart (https://www.google.nl/maps/place/Bad+Aibling,+Duitsland/@47.8500137,12.0222881,17.93z/data=!4m2!3m1!1s0x47761dc6101e059f:0x41d25a40937a710!6m1!1e1) als enkelspoor te zien op de foto's (https://www.google.nl/maps/place/Bad+Aibling,+Duitsland/@47.8500137,12.0222881,445m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47761dc6101e059f:0x41d25a40937a710!6m1!1e1).

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 9 Februari 2016, 12:53:18
Bij deze waterzuiveringsinstallatie (https://www.google.nl/maps/@47.850384,12.025191,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1s18140303!2e1!3e10!6s%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2Fproxy%2FFfrRhsQj-MouWd_Rk_zZNkvwYftwV8W_yPtIw0IWw6fd9ckpma1-hmnyaMxrY1st3TQJIGJvIuCauZAStk_LoswCcYwi0Q%3Dw203-h152!7i1600!8i1200) is het ongeluk gebeurd.
Ik zie daar enkelspoor.

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Wesley op 9 Februari 2016, 13:29:47
Ik had de directe lijn München - Rosenheim in gedachten - maar Bad Aibling ligt aan de lijn Holzkirchen - Rosenheim, niet aan München - Rosenheim. Dan gaat mijn vlieger dus niet op 8).


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 9 Februari 2016, 13:40:28
Vergissen is menselijk.

De treinen zaten overigens minder vol dan gebruikelijk.
Wegens carnavalsvakantie zaten er voornamelijk forensen in en geen scholieren.

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Blausee-Mitholz op 9 Februari 2016, 16:17:36
Lucht opnamen (http://www.mangfall24.de/mangfalltal/bad-aibling-ort28271/aibling-luftaufnahmen-zug-unglueck-bahnstrecke-holzkirchen-rosenheim-6108741.html) van het zware ongeval.

Mvg, Johan


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 10 Februari 2016, 11:11:38
Heftig, als het waar is: http://nos.nl/artikel/2085921-dodental-treinramp-duitsland-toch-op-tien.html

Je kunt je afvragen waarom het überhaupt mogelijk is dat een beveiligingssysteem uitgeschakeld kan worden op een baanvak dat in dienst is.

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Edgar op 10 Februari 2016, 11:38:00
Voor storingssituaties zijn overbruggingen nodig. En bij puntsgewijze detectie en informatieoverdracht aan de trein is het gebruik van deze overbruggingen niet eens heel uitzonderlijk. Maar het is wel een bijzondere situatie die vroeger in ieder geval geadministreerd moest worden. Of dat nog zo is, weet ik niet.

Maar wat er nu precies is gebeurt, laat zich op basis van de berichtgeving niet reconstrueren. De berichten zijn zo ondeskundig en vaag dat we echt nog even af moeten wachten voor we weten wat er is gebeurd.


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 10 Februari 2016, 11:42:07
Ja, mee eens. Het lijkt mij in ieder geval dat als een trein toch een rood sein mag passeren van een treindienstleider, dat deze trein op zicht moet rijden.
Op zicht rijden zal ook in Duitsland betekenen met aangepaste snelheid. En daar was geen sprake van. Er is dan dus vermoedelijk nog meer mis gegaan.

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Edgar op 10 Februari 2016, 12:24:34
Nee: https://de.wikipedia.org/wiki/Ersatzsignal

Na een Ersatzsignal (bevel een stoptonend sein te passeren middels witte lampjes) moet de trein met beperkte snelheid door de wisselstraat, daarna mag baanvaksnelheid gereden worden (mits het gepasseerde hoofdsein niet ook het voorsein van het volgende hoofdsein bevat. Dat is in Bad Aibling niet van toepassing).


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 10 Februari 2016, 12:36:00
Oké, dat wist ik niet. Maar zo'n Ersatzsignal is dus eigenlijk alleen bedoeld om een gestoord sein te kunnen overrulen?

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 16 Februari 2016, 15:47:03
http://www.nu.nl/buitenland/4215666/treinongeluk-duitsland-menselijke-fout.html

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Edgar op 16 Februari 2016, 17:17:08
Een aardige analyse verscheen afgelopen weekeinde in Die Welt:
http://www.welt.de/vermischtes/article152216108/Fehler-ueber-Fehler-und-zwei-verzweifelte-Notrufe.html

Typisch verloop van een ramp: twee maal een bedieningsfout die ongebruikelijk is bij opgeleide specialisten en vervolgens een gat is de GSM dekking waardoor de GSM-R noodoproep niet aankomt. Als één van de ongebruikelijke voorvallen wegvalt, is er niets aan de hand.

Daarom zijn dit soort ongelukken ook zo zeldzaam; je hebt er erg veel pech voor nodig.


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 10 November 2016, 13:05:51
De verkeersleider heeft schuld bekend: http://nos.nl/artikel/2142373-verkeersleider-treinbotsing-aibling-bekent-schuld.html (http://nos.nl/artikel/2142373-verkeersleider-treinbotsing-aibling-bekent-schuld.html)

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 7 December 2016, 00:06:25
Drie en een halfjaar gevangenisstraf (http://www.zeit.de/gesellschaft/2016-12/zugunglueck-bad-aibling-dreieinhalb-jahre-haft-fuer-fahrdienstleiter) is het geworden.

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 18 Februari 2017, 11:03:21
En uiteindelijk heeft dit ongeluk ook nog effect in Nederland: http://nos.nl/artikel/2158844-computerspelletjes-taboe-voor-treinverkeersleiders.html

mvg,
Gert


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: hubertus op 18 Februari 2017, 11:11:07
Het verbaast me dat het voorheen blijkbaar was toegestaan.
Eigenlijk had ik verwacht dat in dit soort functies buiten de pauzes een privé-telefoon helemaal taboe is.


Titel: Re:Treinbotsing Duitsland 09-02-2016
Bericht door: Noordwaarts op 18 Februari 2017, 11:56:13
Ik deel jouw verbazing en verwachting. En ik ga er vanuit dat voor luchtverkeersleiders hetzelfde geldt.

mvg,
Gert