Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Treinstopt niet  (gelezen 8632 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 29 Mei 2018, 12:52:14 »

Die andere treinen kun je wel opdracht geven een paar meter verder of eerder te halteren als er een extra trein in aantocht is, lijkt mij?
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 29 Mei 2018, 14:02:58 »

En in welk document is dat beleid vastgelegd? Hint: "De stamtafel in de plaatselijke kroeg" is geen acceptabele bron...

Natuurlijk zullen ze dat niet vastleggen in een document, maar dat de treindienstleider instructies van dien aard moeten hebben gehad is vrij duidelijk aan de manier waarop men omgaat met vertraagde treinen.

Ik heb het geval hier al eens aangehaald. De sprinterdienst Rotterdam - Uitgeest keert zeer geregeld in Krommenie-Assendelft i.p.v. in Uitgeest als hij met vertraging rijdt.
Door het stukje naar Uitgeest en terug te schrappen kan de terugtocht op tijd worden aangevangen.
Dit is (was?) helaas geen incident, maar kwam destijds (2017) in het nieuws omdat het honderden keren in enkele maanden was gebeurd.
De reizigers die door moesten naar Uitgeest (of naar aansluitende treinen in Uitgeest) of in Uitgeest stonden te wachten om richting Rotterdam te vertrekken hadden eenvoudig weg pech, want het is kennelijk belangrijker dat de treinen op tijd rijdt dan dat de reizigers vervoerd worden.

Het geval met de trein in deze draad pas m.i. helemaal in dat plaatje.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 29 Mei 2018, 14:09:29 »

Die andere treinen kun je wel opdracht geven een paar meter verder of eerder te halteren als er een extra trein in aantocht is, lijkt mij?
Als je het een jaar vantevoren aanvraagt, denk ik wel. Op de dag zelf lijkt me dat inmiddels uitgesloten, tenzij er toevallig nog wat mensen van de oude stempel op de verkeers/treindienstleiding zitten.
Maar ik beschouw het als een theoretisch vraagstuk. Op basis van ervaringen met het Nederlandse spoor de laatste jaren, is het meest waarschijnlijke dat er gewoon niemand over heeft nagedacht dat het wel handig zou zijn om zo'n trein dan ook tussen Antwrrpen en Rotterdam nog ergens te laten stoppen t.b.v. de reizigers naar Breda.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 29 Mei 2018, 14:39:21 »

Natuurlijk zullen ze dat niet vastleggen in een document

Aha, puur onderbuikgevoel dus. Dacht ik al.

Ik heb het geval hier al eens aangehaald. De sprinterdienst Rotterdam - Uitgeest keert zeer geregeld in Krommenie-Assendelft i.p.v. in Uitgeest als hij met vertraging rijdt.
Door het stukje naar Uitgeest en terug te schrappen kan de terugtocht op tijd worden aangevangen.
Dit is (was?) helaas geen incident, maar kwam destijds (2017) in het nieuws omdat het honderden keren in enkele maanden was gebeurd.
De reizigers die door moesten naar Uitgeest (of naar aansluitende treinen in Uitgeest) of in Uitgeest stonden te wachten om richting Rotterdam te vertrekken hadden eenvoudig weg pech, want het is kennelijk belangrijker dat de treinen op tijd rijdt dan dat de reizigers vervoerd worden.

Voortijdig keren betekent dat de trein niet de rest van de godganse dag achter zijn dienstregeling aan blijft hobbelen en dat er dus niet vele malen meer mensen vertraging oplopen dan die paar dozijn mensen die er op dat moment in die trein zitten. Lijkt me meer dan gerechtvaardigd (met het oog op de reizigers, niet op de statistiek) - en dat is ook precies mijn punt.

Op basis van ervaringen met het Nederlandse spoor de laatste jaren

Nog meer onderbuikgevoel... ik ben geen enorme fan van de NS, maar ik ben nog veel minder fan van post-truthnonsens.
« Laatste verandering: 29 Mei 2018, 14:53:30 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 29 Mei 2018, 15:43:12 »

Ik ga uit van de informatie die mij ter beschikking staat. Daaruit blijkt een bizar lange reistijd tussen Antwerpen en Rotterdam.
Je hoeft niet de details van de dienstregeling te kennen om te weten dat bij zo'n reistijd ten minste ergens een stop mogelijk is. Dat kun je gewoon uitrekenen.
Als Roosendaal een probleem is, kan het niet zo zijn dat vervolgens zowel Lage Zwaluwe en Dordrecht ook een probleem zijn. Ergens moet je bij die reistijd ruimte hebben die je met een hogere snelheid kunt compenseren, tenzij dat ding direct na vertrek uit Antwerpen een half uur stil heeft gestaan (of informatie niet klopt). De betreffende trein heeft overigen normaal een keertijd van ruim anderhalf uur in Amsterdam (incl. heen- en weer naar de Watergraafsmeer), daar bleef nu iets minder dan een uur van over. Dus daar moet je ook wel wat ruimte hebben als je wilt.
Dat er toch niet is gestopt, moet dan wel een andere reden hebben dan een dienstregelingstechnische. Dan blijven er niet zoveel opties over, in mijn ogen de meest waarschijnlijke: niet aan gedacht.
Maar voel je vrij om dat onderbuikgevoelens te noemen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 29 Mei 2018, 15:51:26 »

De reistijd: dat is een gegeven waar je iets mee kunt, en dat kun je inderdaad uitrekenen. Dat sluit echter nog niet uit dat er een andere technische reden is waarom niet gestopt kan worden.

Daarnaast zijn dit:

Op basis van ervaringen met het Nederlandse spoor de laatste jaren, is het meest waarschijnlijke dat er gewoon niemand over heeft nagedacht dat het wel handig zou zijn om zo'n trein dan ook tussen Antwrrpen en Rotterdam nog ergens te laten stoppen t.b.v. de reizigers naar Breda.

en dit:

Als je het een jaar vantevoren aanvraagt, denk ik wel. Op de dag zelf lijkt me dat inmiddels uitgesloten, tenzij er toevallig nog wat mensen van de oude stempel op de verkeers/treindienstleiding zitten.

niet op feiten gebaseerd, maar op subjectieve waarnemingen - gevoelens dus (misschien geen onderbuikgevoelens, maar gevoelens niettemin).
« Laatste verandering: 29 Mei 2018, 15:53:46 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 29 Mei 2018, 15:54:55 »

Voortijdig keren betekent dat de trein niet de rest van de godganse dag achter zijn dienstregeling aan blijft hobbelen en dat er dus niet vele malen meer mensen vertraging oplopen dan die paar dozijn mensen die er op dat moment in die trein zitten. Lijkt me meer dan gerechtvaardigd (met het oog op de reizigers, niet op de statistiek) - en dat is ook precies mijn punt.

Als het zo vaak voor komt moet je maatregelen nemen om het te voorkomen en niet keer op keer dezelfde reizigers in de kou zetten.
Beter zou zijn -vind ik- om die vertraagde trein op 1 van de eindpunten een beurt laten overstaan (uitval van 1 trein dus) en dan weer op tijd beginnen.
Ja, dan zijn er ook reizigers gedupeerd, maar iedereen komt tenminste aan op z'n eindpunt.
Als je 3 keer in de week familie moet bellen om je op te halen in Krommenie omdat het kreng niet verder ging ben je de NS behoorlijk zat en is het geen onderbuikgevoel meer maar stoom uit je oren.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 29 Mei 2018, 16:25:03 »

De reistijd: dat is een gegeven waar je iets mee kunt, en dat kun je inderdaad uitrekenen. Dat sluit echter nog niet uit dat er een andere technische reden is waarom niet gestopt kan worden.

Nee, maar dat sluit ik toch ook niet uit? Wat je gevoeglijk wel kunt uitsluiten, op basis van deze gegevens, dat er gekozen is niet te stoppen om te voorkomen dat reizigers in Amsterdam de dupe zouden worden. Daarvoor zit er gewoon teveel ruimte in alle tijden.

Citaat
Daarnaast zijn dit:

Op basis van ervaringen met het Nederlandse spoor de laatste jaren, is het meest waarschijnlijke dat er gewoon niemand over heeft nagedacht dat het wel handig zou zijn om zo'n trein dan ook tussen Antwrrpen en Rotterdam nog ergens te laten stoppen t.b.v. de reizigers naar Breda.

en dit:

Als je het een jaar vantevoren aanvraagt, denk ik wel. Op de dag zelf lijkt me dat inmiddels uitgesloten, tenzij er toevallig nog wat mensen van de oude stempel op de verkeers/treindienstleiding zitten.

niet op feiten gebaseerd, maar op subjectieve waarnemingen - gevoelens dus (misschien geen onderbuikgevoelens, maar gevoelens niettemin).

Ik vraag me af of je een idee hebt hoe de treinenloop tegenwoordig in Nederland wordt gestuurd.
Indien wel, dan zou je snappen waar mijn opmerking met betrekking tot de dag zelf vandaan komt.
Om specifiek dan die vraag te beantwoorden: het kan (tenzij die treinen natuurlijk al aan het perron staan), maar gezien het handwerk dat er mee is gemoeid en het feit dat voor de omgeleide trein ook al handmatige handelingen moeten worden verricht, maakt het zeer onwaarschijnlijk dat het nog gebeurt. Of dat een gevolg van gebrek aan tijd of gebrek aan kennis/ervaring is, durf ik niet te zeggen. Het feit dat ik heel incidenteel nog dergelijke "creatieve" oplossingen meemaak, gok ik dat de kennis/ervaring het probleem is. Vandaar de opmerking over mensen van de oude stempel.
En je zit natuurlijk met de informatievoorziening bij dergelijke late wijzigingen, de treinen stoppen tenslotte toch op een ander spoor, al is het dan bijv. A i.p.v. A/B.
Maar ik weet dus niet of dat in Roosendaal überhaupt aan de orde is. Het was puur voortbordurend op de aanname dat er een spoorbezettingsprobleem in Roosendaal zou zijn.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 29 Mei 2018, 18:04:04 »

Dus volgens jou bestaat er niet meer zoiets als bijsturing, en kan een trein in een storingsgeval niet op een ander spoor worden binnengekomen dan oorspronkelijk gepland, tenminste niet zonder kilometers aan red tape? Dan is het een Godswonder dat die Benelux überhaupt omgeleid kon worden... En ja, dat lijkt me allemaal bijzonder sterk
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 29 Mei 2018, 18:58:39 »

Ik weet niet waar je op baseert dat er volgens mij niet meer zoiets is als bijsturing. Het feit dat die trein is omgeleid, geeft al aan dat die er wel is. Maar op dat moment moet er wel handmatig ingegrepen worden in de afwikkeling van de treinenloop, terwijl die normaal grotendeels automatisch gaat. De handmatige handelingen die een treindienstleider kan behappen, kent zijn grenzen.
Of die handmatige handelingen te ingewikkeld zijn c.q. teveel tijd kosten, treindienstleiders er onvoldoende op zijn voorbereid of er gewoon geen zin in hebben, kan ik niet beoordelen.
En ja, het is inderdaad al bijna een wonder dat de Benelux is omgeleid. De NS-woordvoerder lijkt daar ook best trots op te zijn.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 29 Mei 2018, 19:28:38 »

En zo zijn we weer terug bij de subjectieve waarnemingen... Mooi, want ik was al bang dat mij hier

Ik vraag me af of je een idee hebt hoe de treinenloop tegenwoordig in Nederland wordt gestuurd.

onwetendheid verweten werd, maar het blijkt dus gewoon een kwestie van meningen en niet van feiten Cool.

Waar zijn we inmiddels beland in deze discussie?
1) Qua reistijd was het mogelijk geweest om een extra stop te maken voor de reizigers die naar Breda wilden (als eindbestemming dansel voor aansluitingen). Roosendaal zou ideaal geweest zijn vanwege de IC 36xx, eventueel hadden Lage Zwaluwe en Dordrecht ook soelaas kunnen bieden
2) Er is geen stop gemaakt - hoewel we een rijtijdtechnische reden kunnen uitsluiten, hebben we niet genoeg informatie omtrent het waarom van die beslissing
3) Dus kunnen we niet zomaar voor de vuist weg zeggen dat "de reiziger de NS niet interesseert", maar slechts dat we het niet weten

Heeft iemand gelezen om hoeveel reizigers het ging? En dan met name de reizigers die ergens in Brabant moesten zijn - vanaf Arnhem verder richting het noorden lijkt me de weg via Rotterdam namelijk niet zo gek veel slechter dan via Breda - 's Hertogenbosch - Nijmegen.
« Laatste verandering: 29 Mei 2018, 19:56:20 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 29 Mei 2018, 19:56:33 »

Als jij het zo ziet, be my guest.
Ik vind het verder wel best.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Treinstopt niet
« vorige volgende »
Ga naar: