Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Jakop de Bruin op 29 November 2015, 22:11:23



Titel: Tunnelbord
Bericht door: Jakop de Bruin op 29 November 2015, 22:11:23
Een vraag voor de Mcn's onder ons.
Ik neem aan dat het bordje naast de aanstormende 65 018 een aankondiging is van de tunnel (Velsertunnel in dit geval).
Wat is de 4 op het bord?
En waarom staat deze links of is dit slechts voor het geval er links gereden wordt?
Staan deze borden bij elke spoortunnel?

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/16-05-2009_Bv_65 018_03_1448827820.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/16-05-2009_Bv_65 018_03_1448827820.JPG)


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Nederduitsemeester op 29 November 2015, 23:03:47
Dat bord staat er inderdaad voor het linkerspoor, dit is de "entree-snelheidsbord". Goederentreinen (die door de vervoerder zijn aangewezen zoals het in ons handboek staat, in de praktijk weet een machinist wel of die een zware trein heeft of niet  ;)) moeten op dat punt de aangegeven snelheid rijden, in dit geval 40km/h. Deze wordt vooraf gegaan door een snelheidsverlagingsbord met hetzelfde cijfer en symbool. Ze staan alleen bij tunnels waar een steile helling aanwezig is, en waar goederentreinen doorheen rijden. Delft heeft er bvb ook zo een, maar dan met een 8 erin.

Nog vragen? Stel ze gerust of je een antwoord krijgt is nog wel de vraag  ;D


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Jakop de Bruin op 29 November 2015, 23:09:51
Geeft die 8 even verder aan dat je dan al weer sneller mag dan?
Is het begin van de helling de genruikelijke plaats van dit bord?

Mijn foto is vanaf het perron van Beverwijk. Tussen perrons en tunnel zit een korte wisselstraat waar sowieso die 40 geldt toch? Dan is dat snelheidverlagingsbord niet nodig omdat de snelheid al 40 is neem ik aan.

Ongeveer dezelfde situatie heb ik op mijn baan: perron-wisselstraat-aanvang helling, dus ik wil de juiste borden plaatsen.


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Noordwaarts op 29 November 2015, 23:11:30
Er is toch sprake van een minimumsnelheid die men moet aanhouden om te voorkomen dat je niet meer op eigen kracht uit de tunnel kunt komen?

Mvg,
Gert


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: joahn93 op 30 November 2015, 00:43:29
Jakop,

Die '8' geeft de plaatselijk toegestane snelheid aan, vermenigvuldigen met 10, dus 80.

Ik heb hier een link van het seinbeeldenboek. Ik weet niet of het de laatste versie is, maar wie weet kun je er dingen uithalen:

http://www.saferail.nl/NLW/spoorwegwet/verkeer/regeling%20spoorverkeer%20bijl-4%20seinen.pdf (http://www.saferail.nl/NLW/spoorwegwet/verkeer/regeling%20spoorverkeer%20bijl-4%20seinen.pdf)

Groet,
Johan


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Wesley op 30 November 2015, 00:51:27
Ter verduidelijking: de 8 geldt dus voor alle treinen, de 4 slechts voor zware goederentreinen.


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Blausee-Mitholz op 30 November 2015, 01:03:30
Naast de borden heb je toch ook speciale seinbeelden voor "G" regiem t.b.v. goederentreinen of heb ik het mis?

Mvg, Johan


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 November 2015, 07:04:25
 (y)

Dank voor de info en de link.
De niewste hoef ik in principe niet...meer die van de jaren 80  ;D




Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: joahn93 op 30 November 2015, 12:02:10
Naast de borden heb je toch ook speciale seinbeelden voor "G" regiem t.b.v. goederentreinen of heb ik het mis?

Mvg, Johan

Correct


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Nederduitsemeester op 30 November 2015, 20:07:58
Er is toch sprake van een minimumsnelheid die men moet aanhouden om te voorkomen dat je niet meer op eigen kracht uit de tunnel kunt komen?
Maar je moet ook niet te snel gaan rijden om een snelremming door bv ATB te voorkomen, je snelheid loopt immers op door dat je naar benden gaat. Hierdoor zou het kunnen dat je bijvoorbeeld halverwege de tunnel tot stilstand komt, en er dus niet op eigen kracht uit kan rijden. De entreesnelheid is bedoeld om naar beneden te rollen en op het diepste punt niet boven de terplekke geldende maximum snelheid uit komt, in dit geval 80 km/h. Het is dus wel degelijk een maximum snelheid. En reken maar dat men de ritgegevens gaat uitlezen als je toch tot stilstand komt.

(y)

Dank voor de info en de link.
De niewste hoef ik in principe niet...meer die van de jaren 80  ;D
De aankondigingsbord voor de entreesnelheid is pas begin van dit jaar ingevoerd, dus die hoef jij niet te maken. Wel weer het bord voor ATB-loze treinen (is bijna hetzelfde, maar dan zonder cijfer erin) ;)


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Noordwaarts op 30 November 2015, 20:50:20
Oke, ik snappum.  :)
Dank voor de toelichting Erwin.

mvg,
Gert


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 November 2015, 21:43:33
De aankondigingsbord voor de entreesnelheid is pas begin van dit jaar ingevoerd, dus die hoef jij niet te maken. Wel weer het bord voor ATB-loze treinen (is bijna hetzelfde, maar dan zonder cijfer erin) ;)

Euhh...de foto is van 2009..... Of bedoel je nu niet het bord met het tunnelsymbool en de 4 er in?

Verder een duidelijk verhaal over dat inrijden. Het zou dus zomaar kunnen dat je helling af zelfs zou moeten remmen om niet boven die 80 te komen als je door het gewicht te veel snelheid krijgt.


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Blausee-Mitholz op 30 November 2015, 22:13:08
Het zou dus zomaar kunnen dat je helling af zelfs zou moeten remmen om niet boven die 80 te komen als je door het gewicht te veel snelheid krijgt.

Bij de Willemsspoortunnel moet je met een minimale snelheid er in anders kom je er niet meer uit. Dat remmen zal dus niet zo snel gebeuren.

Mvg, Johan


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Wesley op 30 November 2015, 23:07:00
Wel als het te hard naar beneden gaat...


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 November 2015, 23:14:03
Dat bedoelde ik ook... zie ook Erwin's betoog.


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Nederduitsemeester op 1 December 2015, 18:17:25
De aankondigingsbord voor de entreesnelheid is pas begin van dit jaar ingevoerd, dus die hoef jij niet te maken. Wel weer het bord voor ATB-loze treinen (is bijna hetzelfde, maar dan zonder cijfer erin) ;)

Euhh...de foto is van 2009..... Of bedoel je nu niet het bord met het tunnelsymbool en de 4 er in?

Nee, ik bedoel dat het bord op de foto vooraf wordt gegaan door een "Entreesnelheidsverminderingsbord (seinnummer 286 uit het seinenboek)". Gele driehoek met de punt naar beneden met een tunnelsymbool met daarin aangegeven de snelheid die bij het entreebord bereikt moet zijn. Dit is ook in combinatie met de brandende G. Die bestond in 2009 nog niet. Je kan het Entreesnelheidsverminderingsbord mooi woord voor scrabble ;D hier: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-17990.html vinden, even doorscrollen naar beneden...


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Jakop de Bruin op 1 December 2015, 20:20:06
Wat zou je dan in de jaren 80 als Meester tegengekomen zijn vanaf vertrek van Beverwijk?
Met die snelheidsbeperking van 80 in de tunnel neem ik aan dat er geen baanvaksnelheidsbord is geplaats.
Voor de reguliere stoptriein was dat snelheids bord met de 8 de eeste aanwijzing qua snelheid of was daar nog iets voor?
Komt zo'n baanvaksnelheidsbord dan na de tunnel of wordt die snelheidsbeperking anders opgeheven?


Titel: Re:Tunnelbord
Bericht door: Nederduitsemeester op 4 December 2015, 16:03:16
Wat zou je dan in de jaren 80 als Meester tegengekomen zijn vanaf vertrek van Beverwijk?
Met die snelheidsbeperking van 80 in de tunnel neem ik aan dat er geen baanvaksnelheidsbord is geplaats.

Bij vertrek vanaf Beverwijk vanaf de goederensporen, is de snelheid toch al laag omdat daar lage seinen staan dus je ziet gauw genoeg als meester zijnde wat de entreesnelheid is. Daarbij worden er in tunnel zogenaamde adviessnelheidsborden gebruikt, deze geven aan welke snelheid op dat punt geadviseerd wordt, deze liggen onder de baanvaksnelheid.
Ik weet alleen niet of in de jaren 80 deze entree- en adviessnelheidsborden ook al bestonden, ik ben in de veronderstelling dat deze pas bij de indienstelling van de Willemspoortunnel ingevoerd zijn, maar dat kan ik mis hebben. Misschien zijn er forumleden die dat wel weten. Ik weet wel dat er L en H-seinen stonden, of die er nog staan weet ik niet, in 2009 geloof ik is de hele Velsertunnel vernieuwd. Een baanvaksnelheidsbord stond er wel, net voor het diepste punt dacht ik.

Voor de reguliere stoptrein was dat snelheids bord met de 8 de eeste aanwijzing qua snelheid of was daar nog iets voor?
Komt zo'n baanvaksnelheidsbord dan na de tunnel of wordt die snelheidsbeperking anders opgeheven?
Voor een reizigerstrein was die snelheidsbord voor 80km/h inderdaad de eerste snelheidsaanduiding, die snelheidsbeperking werd, en wordt in het algemeen nog steeds, opgeheven door een baanvaksnelheidsbord, of een snelheidsbord die een hogere snelheid toestaat.