Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Romar op 30 Januari 2015, 19:30:44



Titel: Twee grote hijsklussen dit weekend.
Bericht door: Romar op 30 Januari 2015, 19:30:44
Dit weekend (zaterdag) zullen er twee hijsklussen uitgevoerd gaan worden langs het Nederlandse spoor.
Om 09:30 wordt er bij Alkmaar begonnen en om 11:00 zal er bij Bussum Zuid begonnen worden met hijsen.

Het gaat in beide gevallen om voetgangersbruggen.

https://www.prorail.nl/nieuws/weekendwerk-kom-je-kijken-wij-zorgen-voor-de-koffie


Ik ga zelf sowieso even in Alkmaar kijken en de kans is ook nog wel aanwezig dat ik ook bij Bussum Zuid langs raak.  ;D


Romar


Titel: Re:Twee grote hijsklussen dit weekend.
Bericht door: Romar op 31 Januari 2015, 18:51:51
In Alkmaar leuke foto's kunnen maken maar helaas niet toegekomen aan een bezoek aan Bussum Zuid. Dan zou ik de opendag van het SOMA college gemist hebben en dat was nu eigenlijk het uiteindelijke doel voor vandaag. ;D


Titel: Re:Twee grote hijsklussen dit weekend.
Bericht door: Noordwaarts op 31 Januari 2015, 18:56:33
Aha, ik begrijp dat het een stuk gevaarlijker gaat worden in Harderwijk in de nabije toekomst?   :D  ;)

mvg,
Gert


Titel: Re:Twee grote hijsklussen dit weekend.
Bericht door: Jakop de Bruin op 31 Januari 2015, 20:54:47
Waarom denk ik dat het echte uiteindelijke doel een telekraan is....?  ;D  (y)

Met kraantjes spelen is bijna net zo leuk als met treintjes spelen   :D


Titel: Re:Twee grote hijsklussen dit weekend.
Bericht door: Romar op 31 Januari 2015, 21:08:26
Het kwam natuurlijk wel heel goed uit dat Alkmaar toevallig op de route lag richting Harderwijk...

Zal vanavond even een paar foto's uitzoeken. En, jawel, hier even posten.


Romar


Titel: Re:Twee grote hijsklussen dit weekend.
Bericht door: Romar op 31 Januari 2015, 23:03:04
En daar zijn de foto´s:

's morgens vroeg waren de kranen al druk bezig. De eerste puzzelstukjes stonden reeds op hun plek. Een onderdeel van de voetgangersbrug en een trap naar het perron.
(https://farm8.staticflickr.com/7295/16411938202_63b037de55_c.jpg) (https://flic.kr/p/r1gtrL)
's morgens vroeg (https://flic.kr/p/r1gtrL) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

De Liebherr LTM 11200-9.1 (Maximale last van deze kraan is 1200 ton!) heeft het eerste blok geplaatst.
(https://farm8.staticflickr.com/7311/16411938042_6ecc887454_c.jpg) (https://flic.kr/p/r1gtp1)
Eerste stukje staat (https://flic.kr/p/r1gtp1) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

Beide kranen die er staan zijn van Van Marwijk kraanverhuur uit Zoeterwoude.
(https://farm9.staticflickr.com/8656/16226958807_87bf19237c_c.jpg) (https://flic.kr/p/qHVpvR)
detail van de giek (https://flic.kr/p/qHVpvR) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

De LTM 11200 stond slechts deels opgebouwd. De kraan kan nog verder uitschuiven de kraan is dan maximaal 100 meter hoog.
(https://farm8.staticflickr.com/7337/15790396044_6bc5c622ec_c.jpg) (https://flic.kr/p/q4kUBE)
zonder kleur (https://flic.kr/p/q4kUBE) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

De kraan stond met 202 ton aan ballast opgebouwd.
(https://farm8.staticflickr.com/7460/15792835583_3b79752b02_c.jpg) (https://flic.kr/p/q4ypNF)
Onderwagen cabine (https://flic.kr/p/q4ypNF) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

Weer eens wat anders dan een drone.
(https://farm8.staticflickr.com/7386/15790398004_27de70dd69_c.jpg) (https://flic.kr/p/q4kVcs)
Zo kan het ook (https://flic.kr/p/q4kVcs) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

Uiteraard reden er geen treinen tijdens deze klus. Bedoeling is dat ze maandag om 04:00 weer rijden had ik begrepen.
(https://farm9.staticflickr.com/8661/16225468800_125d529319_c.jpg) (https://flic.kr/p/qHMLA5)
Geen trein verkeer (https://flic.kr/p/qHMLA5) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

De onderwagen van de LTM 11200. De onderwagen en mast worden apart van elkaar vervoer tijdens transport. Net als alle ballast natuurlijk.
(https://farm9.staticflickr.com/8632/16412871625_2fa6069788_c.jpg) (https://flic.kr/p/r1mfVg)
Flinke jongen (https://flic.kr/p/r1mfVg) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

Het haakblok met 11 schijven, het blok is ingeschoren op 8 draden.
(https://farm9.staticflickr.com/8664/16225222538_040e40047b_c.jpg) (https://flic.kr/p/qHLvob)
Op 8 draden in geschoren (https://flic.kr/p/qHLvob) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

Het lijkt in de lucht allemaal niet zo groot... tot dat je er naast staat...
(https://farm9.staticflickr.com/8652/16411937022_d12004feb3_c.jpg) (https://flic.kr/p/r1gt6q)
Haakje (https://flic.kr/p/r1gt6q) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

Hier ging het uiteindelijk allemaal om, een onderdeel van 116 ton en 30 meter lengte.
(https://farm8.staticflickr.com/7337/16411936882_9f58589821_c.jpg) (https://flic.kr/p/r1gt41)
Stukje voetgangersbrug (https://flic.kr/p/r1gt41) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

Veel bekijks, ook van personeel van Prorail en andere betrokken organisaties.
(https://farm8.staticflickr.com/7318/16226957477_94e4b373a5_c.jpg) (https://flic.kr/p/qHVp7V)
Hoop volk (https://flic.kr/p/qHVp7V) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

Best lastig om alles op de foto te passen... Maar hier hangt het onderdeel in de kraan.
(https://farm9.staticflickr.com/8578/16411105191_ef9b4996f8_c.jpg) (https://flic.kr/p/r1ccPv)
LTM 11200-9.1 (https://flic.kr/p/r1ccPv) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

De mast van een Liebherr LTM 1500-8.1 eveneens van Van Marwijk. Deze hees de trappen op hun plek en zette vervolgens enkele hoogwerkers over.
(https://farm8.staticflickr.com/7424/16226656449_10bf1d5792_c.jpg) (https://flic.kr/p/qHTRCM)
LTM 1500-8.1 (https://flic.kr/p/qHTRCM) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

Deze kraan stond met het maximale ballast opgebouwd, ofwel 165 ton.
(https://farm8.staticflickr.com/7454/16411104821_bed69c5535_c.jpg) (https://flic.kr/p/r1ccH8)
Liebherr LTM 1500-8.1 (https://flic.kr/p/r1ccH8) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

Gezien vanaf het perron.
(https://farm8.staticflickr.com/7297/16226956847_d437d16f18_c.jpg) (https://flic.kr/p/qHVoW4)
Verbouwing Alkmaar (https://flic.kr/p/qHVoW4) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

Dit alles speelde zich af in Alkmaar.
(https://farm9.staticflickr.com/8608/16411104551_4bb95501f3_c.jpg) (https://flic.kr/p/r1ccCt)
Liebherr LTM 11200-9.1 te Alkmaar (https://flic.kr/p/r1ccCt) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr

En we sluiten af met een mooie overzichtsfoto vanaf de ´parkeergarage´ op de brandweerkazerne.
(https://farm8.staticflickr.com/7286/16412870285_17a652cc2d_c.jpg) (https://flic.kr/p/r1mfwa)
Overzicht (https://flic.kr/p/r1mfwa) by Romar Keijser (https://www.flickr.com/people/56491630@N07/), on Flickr


Dat was het wel zo´n beetje. Het was door de hekken en drukte lastig om de kraan en de hijsklus er echt knap op te krijgen, maar het is geloof ik wel aardig gelukt zo.

Romar







Titel: Re:Twee grote hijsklussen dit weekend.
Bericht door: Noordwaarts op 31 Januari 2015, 23:08:21
Ik vind Keijser eigenlijk ook wel een sterke naam voor een kraanbedrijf!   (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:Twee grote hijsklussen dit weekend.
Bericht door: Jefftrack op 1 Februari 2015, 10:21:16
idd Gert ben ik met je eens  (y)

Maar mooie foto's Romar.

Jeffrey


Titel: Re:Twee grote hijsklussen dit weekend.
Bericht door: gerard-ns op 2 Februari 2015, 20:26:50
hoi romar

mooie foto's

mvg gerard


Titel: Re:Twee grote hijsklussen dit weekend.
Bericht door: Romar op 2 Februari 2015, 20:43:10
Bedankt allen, was mooi om dit eens in het echt te bekijken. Zeker een aanrader.
Zie zelf vaak de foto's wel van anderen voorbij komen, maar als je er zelf bij bent is het toch weer anders.
Je kan de grote van het materieel en de klus beter beoordelen en dan is het nog indrukwekkender dan op de foto's.

Romar