Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Spoorzeven op 31 Mei 2021, 15:14:20



Titel: Viersporigheid Den Haag - Rotterdam
Bericht door: Spoorzeven op 31 Mei 2021, 15:14:20
Op platformparticipatie.nl (https://platformparticipatie.nl/spooruitbreidingrijswijkdelftzuid/default.aspx) staan gedetailleerde tekeningen van de werkzaamheden in het kader van de viersporigheid Rijswijk - Rotterdam. Aanleiding zijn wijzigingen in het tracé besluit van 2016. Zoals bekend, blijft Delft Campus - Schiedam vooralsnog tweesporig al heeft het demissionaire kabinet wel aangegeven bereid te zijn de knip te trekken voor dat deel.
Uit de nu gepubliceerde tekeningen blijkt onder meer dat tussen Delft Campus en Delft twee wisseloverlopen worden aangelegd tussen het linker spoor richting Den Haag en het linker spoor richting Rotterdam. Ik ga er van uit dat de bestaande wisseloverlopen ten zuiden van Delft Campus worden gehandhaafd. In ieder geval eentje, omdat anders een goederentrein van de aansluiting DSM naar Schiedam tot net voor de bruggen over de Delfthavense Schie (zie hierna) linkerspoor zou moeten blijven rijden. Het is overigens nog steeds onduidelijk of en wanneer die spooraansluiting in gebruik wordt genomen. Dat zou oorspronkelijk in september 2015 al zijn geweest, alleen het (vertrek)sein 6110 brandt al sinds 2015 ......
In Schiedam, waar het volgens het oorspronkelijke tracé besluit niet de bedoeling was de sporen 1 en 2 voor regulier reizigersverkeer te gaan gebruiken, wordt het gehele wisselcomplex ten westen van het station (vier wissels en vier Engelse wissels) opgebroken en vervangen door een enkele wisselverbinding tussen spoor 1 (waar het goederenspoor langs de metro op aansluit) en spoor 2 om treinen uit Delft toegang te kunnen geven tot spoor 1. Het spoor uit Delft gaat aansluiten op spoor 2 en niet meer op spoor 3 zoals nu het geval is. Spoor 3 wordt met een wissel aangesloten op spoor 5. Zoals bekend, heeft Schiedam nooit een spoor 4 gehad, dat was het voor goederentreinen geplande inhaalspoor tussen de sporen 3 en 5 dat er nooit is gekomen.
Ten oosten van station Schiedam (vlak voor het viaduct over de Tjalklaan) wordt een nieuwe overloop richting Rotterdam tussen spoor 1 en spoor 2 gelegd. Bij de bruggen over de Delfthavense Schie worden drie wisselverbindingen opgebroken, te weten 147a/b, 151a/b en 165a/b. Die laatste verbinding wordt vervangen door de overloop bij de Tjalklaan. Dit betekent wel dat een goederentrein naar Vlaardingen al vanaf de Delfthavense Schie links moet gaan rijden, eerst op spoor 2 en dan op spoor 1 (of zou ProRail al weten dat Vopak maar afziet van goederenvervoer...?)
Ten slotte zijn er wat wijzigingen bij Rotterdam Centraal, onder meer bedoeld om een IC hier te laten keren die nu nog door de Willemsspoortunnel rijdt. Ik vermoed dat dit de IC van Lelystad naar Dordrecht is, maar dat staat er niet bij.