Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Noordwaarts op 21 April 2022, 11:42:07



Titel: Voorlopig geen elektrificatie Maaslijn
Bericht door: Noordwaarts op 21 April 2022, 11:42:07
Voorlopig geen elektrificatie Nijmegen - Roermond, aldus dit tendentieuze artikel: https://nos.nl/artikel/2425950-nog-jaren-vieze-dieseltreinen-tussen-roermond-en-nijmegen

Sinds wanneer zijn dieseltreinen eigenlijk zo storingsgevoelig? En in welke mate zouden zij dan meer vatbaar voor storingen zijn dan elektrische treinen?

mvg,
Gert


Titel: Re:Voorlopig geen elektrificatie Maaslijn
Bericht door: Edgar op 22 April 2022, 10:57:38
Is niet geheel onwaar. Dieselmotoren in treinen is altijd al een dingetje. Denk bijvoorbeeld aan legendarische probleemgevallen als de Beel. De belastingscyclus van met name regionale treinen wijkt sterk af van de belastingscyclus van de scheepvaart of de vrachtwagenindustrie. Tegelijkertijd biedt de dieselmotorenmarkt eigenlijk alleen vrachtwagenmotoren aan, die in een spooromgeving vaak niet langdurig betrouwbaar werken.

Ik kan bij de maaslijn niet overzien of de reiziger hier last van heeft of dat dit vooral een probleem is van de vervoerder.


Titel: Re:Voorlopig geen elektrificatie Maaslijn
Bericht door: Noordwaarts op 22 April 2022, 14:00:19
Oké, dat wist ik niet. Dank voor de toelichting. Je vraagt je dan wel af waarom er hier niet gekeken wordt naar accu-treinen. De Midtjyske Jernbanen (opvolger Lemvig Banen) gaat daar namelijk op overschakelen: https://www.trm.dk/nyheder/2022/danmarks-foerste-batteritog-er-nu-paa-vej?fbclid=IwAR2FsHLkycIdZqTIlF84z55CBx3ffhmV-mOdK6lS8dZWRfrtpP1OOF03iYA

Dat betekent overigens wel het einde van de fraaie Lynettes. Die ga ik beslist missen.

mvg,
Gert