Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Weer slaaptreinen vanuit Amsterdan
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Weer slaaptreinen vanuit Amsterdan  (gelezen 6493 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 5 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8895


268*


WWW
« Gepost op: 13 Juni 2018, 08:16:17 »

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/226267/Slaaptrein-keert-terug-zonder-overstappen-naar-Oostenrijk-Italie-en-Kroatie
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #1 Gepost op: 13 Juni 2018, 08:29:50 »

Zonder overstappen naar Italie en Kroatie is wel erg optimistisch. Logischer zou zijn als Düsseldorf-Wenen wordt doorgetrokken naar Amsterdam. Maar goed, ik laat mij graag door volledig nieuwe routes verrassen  Smiley
Gelogd
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Juni 2018, 08:32:24 »

Logischer zou zijn als Düsseldorf-Wenen wordt doorgetrokken naar Amsterdam.

Rechtstreeks uit het door Jakop gelinkte bericht: "ÖBB gaat de slaaptrein Nightjet vanaf Düsseldorf doortrekken naar Amsterdam" - daar is je antwoord Grin. Dat levert m.i. echter wel een probleem op. In de CNL-tijd had de trein uit Wenen (en Milaan) het euvel dat-ie pas om 12 uur in Nederland was en om 17 uur weer moest vertrekken - dat hielp niet om de trein te vullen, en ook niet voor de dienstregelingsstabiliteit (bij grotere vertraging was er simpelweg niet meer genoeg tijd om de trein nog fatsoenlijk te reinigen en bevoorraden)...

Als ze de bestaande NJ 420 (overigens op dit moment alleen nog vanuit Innsbruck en Wenen naar Düsseldorf, niks met Kroatië of Italië) doortrekken met ongeveer dezelfde aankomsttijd als nu (08:42 in Düsseldorf), en als we aannemen dat de NJ ongeveer een pad kan krijgen dat even snel is als dat van ICE 220 nu, dan kan de aankomst in Amsterdam op zijn vroegst om 11 uur zijn, maar waarschijnlijk eerder tegen 11:15 of 11:30. Op de terugweg voor NJ 421 (wederom bij gelijkblijvende vertrektijd uit Düsseldorf richting Oostenrijk) heb je het pad van ICE 221 die om 18:40 vertrekt en om 20:46 in Düsseldorf aankomt. Vertrektijden vanuit Nederland lijken mij prima acceptabel, maar de aankomst uit Oostenrijk is een tikkeltje aan de late kant, zeker voor Utrecht en Amsterdam. Aan de andere kant: als je de trein eerder laat aankomen in Düsseldorf, verlies je natuurlijk reizigers uit Frankfurt (daar is de trein nu al erg vroeg, namelijk nog voor half zes), Mainz en misschien Koblenz - geen idee of dat qua reizigersaantallen opweegt tegen het potentieel dat hebt door een uurtje eerder aan te komen in Nederland...  

Andere vraag is of ICE 220 en (vooral) 221 hiervoor opgeheven gaan worden om het pad te recyclen, of dat er twee treinen vlak achter elkaar aan gaan hobbelen.

Wat betreft dat "Kroatië en Italië": zeker voor Kroatië lijkt me dat hoogst optimistisch. Een derde treindeel toevoegen (naast Innsbruck en Wenen) lijkt me niet logisch, vanwege de koppeling met de trein Hamburg - Wenen (in Nürnberg worden de treindelen Düsseldorf - Wenen en Hamburg - Innsbruck naar de andere trein gerangeerd), de onduidelijke route (met het Innsbrucker deel naar ergens in de buurt van München en dan via Salzburg, Tauern, Karawanken? Vanaf Linz over de Pyhrnbahn?) en de extra kosten voor rangeren, personeel en tractiematerieel. Het Wener treindeel simpelweg doortrekken over de Semmering, Graz en Maribor zou een aankomst in Zagreb rond 16:00 uur betekenen - wie gaat er tegenwoordig 22 uur in de trein zitten? Voor Italië ziet de zaak er rooskleuriger uit: vanuit Innsbruck biedt zich het pad van EC 81/82 van en naar Bologna aan - daaraan kun je een paar koersrijtuigen hangen, of de hele nachttrein (met wat extra zitrijtuigen München - Bologna) in het pad inleggen. Wanneer je de boel gaat schoonmaken (aankomst Bologna 14:07, vertrek 15:52) is een tweede, maar eventueel kun je die trein/de koersrijtuigen inkorten tot Verona (12:56/17:02).
« Laatste verandering: 13 Juni 2018, 08:46:32 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17389


315*


« Antwoord #3 Gepost op: 13 Juni 2018, 08:46:52 »

En in model na te bootsen dankzij LS Models: http://www.lsmodels.com/index.php/nl/infos-info-news-info/295-infos-modele-5

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Juni 2018, 08:47:47 »

Maar die nieuwe ÖBB-slaaprijtuigen (die besteld zijn, maar ook in werkelijkheid nog niet bestaan) zijn er nog niet bij LS Models Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17389


315*


« Antwoord #5 Gepost op: 14 Juni 2018, 17:07:38 »

ÖBB zegt voorlopig nee: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/06/14/obb-geen-slaaptrein-tussen-amsterdam-en-oostenrijk-in-2020/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202018-24

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 14 Juni 2018, 17:13:02 »

Dat was voorheen al het standpunt van de ÖBB... blijkbaar heeft NS verkeerd begrepen dat dat standpunt niet gewijzigd is.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17389


315*


« Antwoord #7 Gepost op: 14 Juni 2018, 17:19:59 »

Goh, straks krijgt NS nog spijt dat ze al haar slaaprijtuigen destijds van de hand heeft gedaan...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #8 Gepost op: 15 Juni 2018, 12:23:13 »

Dat was voorheen al het standpunt van de ÖBB... blijkbaar heeft NS verkeerd begrepen dat dat standpunt niet gewijzigd is.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat de bron van het AT5/NHnieuws stukje niet bij NS ligt  Wink
Gelogd
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 15 Juni 2018, 12:33:09 »

Ook dat kan natuurlijk Wink.
Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Weer slaaptreinen vanuit Amsterdan
« vorige volgende »
Ga naar: