Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 13 Februari 2017, 23:48:43



Titel: Zwitserland test trein zonder machinist
Bericht door: Arjen52 op 13 Februari 2017, 23:48:43
http://nu.nl/buitenland/4464684/zwitserland-test-trein-zonder-machinist.html (http://nu.nl/buitenland/4464684/zwitserland-test-trein-zonder-machinist.html)


Titel: Re:Zwitserland test trein zonder machinist
Bericht door: Noordwaarts op 14 Februari 2017, 01:36:09
Volgens mij zijn er al diverse metro-systemen in de wereld die vol automatisch (dus zonder bestuurder) rijden.
In ieder geval is dat in Kopenhagen het geval. Ik heb daar, jaren geleden alweer, een stukje mee gereisd.
In eerste instantie vreemd, maar het went wel. Nu is een metrolijn zoals die in Kopenhagen natuurlijk wel wat
anders dan het spoorwegnet in Zwitserland. Ik weet niet of ik blij zou zijn als Zwitserse forens om iedere dag
in een onbemande trein te moeten stappen. Maar wie weet lacht men over twintig of dertig jaar wel over deze
opmerking.

mvg,
Gert


Titel: Re:Zwitserland test trein zonder machinist
Bericht door: Wesley op 14 Februari 2017, 10:00:24
Automatische metrosystemen zijn er inderdaad wel (ook in Parijs, Lyon, Barcelona, Rome, Milaan, Lausanne, en vele andere steden), en hoewel het een stuk complexer is qua verschillende treincategorieën en snelheidsverschillen - en vooral ook omdat er gemengd verkeer met niet-geautomatiseerde treinen zal moeten plaatsvinden - denk ik zeker niet dat het onmogelijk is. En in bovengenoemde steden stappen forenzen ook iedere dag in geautomatiseerde (metro-)treinen zonder zich daar druk om te maken, dus of de Zwitserse forens in dat opzicht anders is dan de forens uit Vincennes of Torre Gaia?