Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 181 182 [183] 184   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1600035 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9188


278*


WWW
« Antwoord #2730 Gepost op: 1 Juni 2025, 11:41:22 »

Dat betekend dus dat het losse frame zonder kap ook veel herrie maakt.

Klopt! De kap heeft er niets mee te maken.
Zie hieronder 2 kleine filmpjes; 1 op normale 'station' snelheid en 1 iets sneller.
Wat je hoort op het filmpje is minder luid dan het live overkomt

 https://youtu.be/JNgmEOpy7u4?si=ti-3WjjNvW_4jWYY

https://youtu.be/yCFj8L9Kov4?si=WmsfDAZbe3o1CY5K

Hieronder een foto van de constructie



Mijn hoop is dat vervanging van de messing lagers door een kunststof versie het directe metaal op metaal contact tussen rails en zijplaten weg is en het dan stiller zou rijden.
Consequentie is dat ik dan stroomafname op de wielen moet aanleggen want dat loopt nu juist via die metalen verbinding rail-wiel-lager-zijplaat.  Undecided

Het lijkt mij sterk dat de assen in de lagerbussen lawaai maken als zij goed geolied zijn. Zitten de lagerbussen bewegend in de metalen scheenplaten van het draaistel, dan rond de lagerbussen vet aanbrengen tussen lagerbus en scheenplaat en natuurlijk de tand-, worm- en wormwielen in het vet zetten.

De assen in de lagers hebben olie, maar zou vet tussen lager en die zijplaat zo veel doen in het lawaai?
En wat doet dat met de elektrische verbinding?

Zoekende in de USA naar dit probleem (want dit kan toch niet een incident zijn?), vond ik dit draadje op een Amerikaans forum

https://bigbluetrains.com/archive/index.php?thread-4827.html

Vooral onderstaande bevestigd mijn vermoeden dat het niets met de aandrijflijn te doen heeft

Citaat
I did a little test:
An Athearn CF7 has been stripped down to the bare minimum. Only trucks without any gear wheels and the metal chassis is left.
That unit runs considerable more noisy than any of my cars.
I did than swap the Athearn wheel sets with P2K wheels sets (bought for the split wheel problem). The bare minimum unit ran one notch more soften but still much more noisy than a standard boxcar.
Looks like the wheels are part of the noisy production engine.

Dat de wielen ook invloed hebben blijkt ook uit deze reactie

Citaat
I believe the material of the actual wheelsets will have a bearing on noise as well. Those with plated/polished nickle-silver wheels (like Kato and Atlas) will have less or at least different noise from those with steel/sintered iron wheels (Athearn, early Proto 2000).

Replacing steel wheels with n/s ones from JayBee or NWSL has improved the sound of many of my older Athearn diesels, which otherwise had a quiet drive line.


« Laatste verandering: 1 Juni 2025, 12:31:49 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1980


Enge buur bij de buren


« Antwoord #2731 Gepost op: 1 Juni 2025, 13:07:55 »

Hm, ik heb diverse Athearn aandrijvingen in ombouwen zitten en het lawaai is beperkt maar niet zo stil als andere aandrijvingen.
Er ligt nog een losse aandrijving, eens kijken of ik die wat stiller kan krijgen.
De gesinterde wielen zouden inderdaad wel eens een probleem kunnen zijn door het licht ruwere oppervlak.
Als je de zaak op zijn kop legt en aansluit op de spanning zodat er geen wiel-railcontact is en de motor met aandrijflijn laat draaien, maakt het dan ook dezelfde herrie?
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177* bij de buren
145* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1980


Enge buur bij de buren


« Antwoord #2732 Gepost op: 1 Juni 2025, 14:25:00 »

Dit zijn de geluiden van mijn Athearn chassis(sen), waarbij opgemerkt moet worden dat het geluid van het wielcontact wel erg nadrukkelijk aanwezig is. Live hoor je dit absoluut niet zo en hebben de tandwieloverbrengingen de overhand. Wanneer de rijgeluiden werkelijk zo hard waren zou er iets goed fout zijn gegaan met de isolatie van de sporen en zou ik me doodschamen. Dan had je deze filmpjes nooit kunnen zien  Grin
Wel maakt het losse frame zonder kap belangrijk meer wielcontactgeluid en is de 1500 het stilst (wat je niet zou zeggen als je dit afspeelt).
https://youtu.be/b4Zu46k9bhw
https://youtu.be/qHSOifJIGhk
https://youtu.be/-x2JZPqVy_k
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177* bij de buren
145* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9188


278*


WWW
« Antwoord #2733 Gepost op: 1 Juni 2025, 14:30:22 »

Als je de zaak op zijn kop legt en aansluit op de spanning zodat er geen wiel-railcontact is en de motor met aandrijflijn laat draaien, maakt het dan ook dezelfde herrie?

Nee, het wielcontact is zeker een ding.

Op z’n kop hoor je meer de tandwielkasten die overigens goed in het vet zitten, maar ook zie je lagers bewegen in hun rechthoekige ruimte in de zitplaats.
Dat hoor je dan ook.
Langzaam rijdend hoor je ook een kleine onbalans in 1 van de cardanassen, vreemd genoeg maar in 1 richting.
Rijdende zoals in de filmpjes worden die cardan- en tandwielgeluiden overstemd door het geraas van lagers en wielen.

Er zijn vervangende te bestellen: https://jbwheelsets.com/half.html
Maar zouden de huidige ook te polijsten zijn?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1980


Enge buur bij de buren


« Antwoord #2734 Gepost op: 1 Juni 2025, 14:35:21 »

Ik ga eens kijken of deze wielen te polijsten zijn, maar als ze gesinterd zijn vrees ik van niet.
Ik ga ze even opspannen en er een bruneerstaal overheen halen. Je hoort van me.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177* bij de buren
145* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9188


278*


WWW
« Antwoord #2735 Gepost op: 1 Juni 2025, 14:38:28 »

Vreemd dat jij het geluid op de filmpjes erger vindt dan live en ik juist andersom  Grin

We hebben het i.i.g. over hetzelfde geluid…

Mijn baan is nogal lawaaierig waar ballast ligt, wat ik bij een volgende baan ook anders ga doen, maar ook op stukken waar dat niet het geval is maakt het ding me te veel herrie  Cheesy

Ik ga eens kijken of deze wielen te polijsten zijn, maar als ze gesinterd zijn vrees ik van niet.
Ik ga ze even opspannen en er een bruneerstaal overheen halen. Je hoort van me.

Wat is gesinterd eigenlijk?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1980


Enge buur bij de buren


« Antwoord #2736 Gepost op: 1 Juni 2025, 15:22:33 »

Sinteren is onder hoge druk en hoge temperatuur metaalpoeder tot een vorm verwerken.
'Vooral bij zelfsmerende glijlagers word deze techniek toegepast waarbij ook nog olie tijdens het persen wordt toegevoegd. Vandaar dat je deze lagers nooit hoeft (nooit mag) na te smeren.
De opbouw van de draaistellen van het kale frame is mogelijk nog eenvoudiger dan het type wat jij hebt )en mijn andere twee locs) de lagerblokken zijn verdwenen en de assen worden gelagerd met een dikke tap in de draaistelzijkenten ontdek ik nu.


Het polijsten/bruneren van de wieloppervlakten heeft geen zin.
Tijdens het bruneren zag ik al kleine metaaldeeltjes van de wielband ronddwarrelen en op de foto's zie je het resultaat, in het wielbandoppervlak zijn deeltjes gesinterd materiaal losgekomen.
Wil je dus de wielen uitsluiten als herrieoorzaak dan helaas gedraaide en vernikkelde wielen bestellen.

Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177* bij de buren
145* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9188


278*


WWW
« Antwoord #2737 Gepost op: 1 Juni 2025, 17:01:52 »

Dat is een duidelijk verhaal….

Wat ik op die wielensite begrepen zijn er Athearn modellen met plastic draaistekanten en lagers zoals bij mij en met metalen draaistelkanten en dan zal het zo gelagerd zijn als bij jou.
Die 1500 zal dan wel weer zoals bij mij zijn.

De maat die ik moet hebben is tijdelijk niet bestelbaar zie ik…ook nog een dingetje; bestellen in de US.
35% extra aan Trump overmaken  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9188


278*


WWW
« Antwoord #2738 Gepost op: 1 Juni 2025, 17:05:47 »

Bruneren is een metaaloppervlaktebehandeling die een dunne zwarte laag op ijzerhoudende oppervlakken aanbrengt om ze tegen corrosie te beschermen. Bruneren wordt voornamelijk gebruikt op staal, vaak om een antieke look te creëren.

Dat lijkt me iets anders dan polijsten of betekent bruneren nog iets anders (behalve een kooktechniek die ik ook vind)?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1980


Enge buur bij de buren


« Antwoord #2739 Gepost op: 1 Juni 2025, 23:21:59 »

Bruneren, zoals ik dat ken en geleerd heb, wordt in de fijnmetaal en uurwerktechniek vaak gebruikt om stalen tappen van een oppervlakteharding te voorzien.
Met een bruneervijl kan je op het ronddraaiende oppervlak van een tap, die bijvoorbeeld is opgespannen in een draaibankje of in een pennetang, net als gewoon vijlen behandelen. Dus met de bruneervijl een drukkende vijlende beweging maken over de ronddraaiende tap.
Door de druk van het hardstalen oppervlak van de bruneervijl druk je de poriën van het oppervlak van de tap dicht (oppervlakteverdichting) wat resulteert in een harder oppervlak.
Een bruneervijl is in feite een gewone handzoetvijl waarvan op vlakke kant van de vijl de vijltanden op een vlakslijpbank met een middelfijne komsteen in dwarsrichting zijn weggeslepen.
De overdwarse slijpgroeven fungeren dus bij het bruneren als zeer fijne vijltanden en drukken het oppervlak van de tap dicht. Om een nog dichter oppervlak te krijgen kan je de bruneervijl nog gladder maken met schuurpapier 600 of 800.   


Bruneervijl
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177* bij de buren
145* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1980


Enge buur bij de buren


« Antwoord #2740 Gepost op: 1 Juni 2025, 23:30:44 »

Oppervlaktebehandeling omschrijft is het 'bruinen' van het oppervlak, staal of messing een bruine kleur geven met een chemische samenstelling of door verwarming het staal laten bruinkleuren.
Staal kan ook blauw gekleurd worden door het staal te verwarmen zodat het oppervlak licht- of donkerblauw wordt bijvoorbeeld blauwe horloge- of klokkenwijzers en -onderdelen. Dezelfde kleur als bij het ontlaten na het harden.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177* bij de buren
145* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9188


278*


WWW
« Antwoord #2741 Gepost op: 2 Juni 2025, 06:10:51 »

Interessant! Dank voor de uitleg  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 232



WWW
« Antwoord #2742 Gepost op: 2 Juni 2025, 13:50:32 »


klasse werk! Ziet er erg goed uit. Ben onder de indruk.

Groet,
Michel
Gelogd

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9188


278*


WWW
« Antwoord #2743 Gepost op: Vandaag om 15:55:36 »

Gehinderd door een vakantie en (te) warm weer om op de zolder te verblijven, zit er niet veel schot in dit project.
Maarrr...er is wel wat gebeurd.

De kap is nu wel spuit-klaar al zei ik dat 2 plamuursessies geleden ook al een keer, maar toch zie je steeds weer iets wat je wil corrigeren  Grin
Echter spuiten moest sowieso wachten op de 'schotjes' naast de entreedeuren.
Bij de foto's van de locs in Engeland zie je die niet, maar bij de ACTS-en wel.
Een modificatie die kennelijk is aangebracht om de locs toegelaten te krijgen in Nederland.
Ik kan me wel voorstellen dat de vrije toegang tot het (veel) te smalle looppad naast de motorhuif not done is i.v.m. gevaar van afvallen.
Overigens overweeg ik de handrail aan de bovenkant van de motorhuif weg te laten onder het motto 'less is more', maar ik ben nog niet overtuigd... 

Anyway, hieronder is versie 3 van de bewuste schotjes te zien. Versie 1 en 2 verdwenen in de prullenbak wegens onuitvoerbaar cq. ziet er niet uit  Sad



Het bijkomende punt is dat de schotjes na het spuiten moeten worden aangebracht.
Als ik ze nu zou vastlijmen zou fatsoenlijk afplakken onmogelijk zijn, laat staan of ze die handelingen overleven.
Ze moeten dus los gespoten worden én de gele band moet dan bij montage stroken met de band op de machine.
Leuk hé, modelbouwen?   

Na het spuiten kan de verlichting gemonteerd worden en daarna pas de chassisbalk met buffers onder de kap gelijmd worden.
Als die er eerst onder komt, kunnen de LED's niet meer geplaatst worden.
Om die verlichting voor te bereiden heb ik de gaatjes ø 2 mm op exact dezelfde afstand als in de kap in een stukje kunststof geboord.
De LED's kunnen niet een slag gedraaid worden (te breed voor de kap) zoals hieronder afgebeeld waren ze te groot om boven elkaar te passen.
Beide zijn dus afgevijld tot het wel paste en aan elkaar gelijmd met secondelijm en een stukje zwart karton er tussen tegen de lichtoverdracht.
Beide cabines zijn (natuurlijk) verschillend en de voorbereide LED's dus ook.



De details en de draaistelzijkanten wordt nog wel een dingetje denk ik.

Sommige details laat ik bewust weg ander zeker niet.
De Firma Weinert heeft inmiddels ruitenwissers aangeleverd die het front gaan versieren.
De draaistelzijkanten zijn nog niet af, maar wel een eind op weg denk ik  Wink



De volgende update zal wel met spuiten te maken hebben (hoop ik)
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9188


278*


WWW
« Antwoord #2744 Gepost op: Vandaag om 16:05:51 »

Ik moet mezelf overigens meteen corrigeren want prompt vind ik een foto uit 1987! Waar de bewuste schotjes al op zitten…. Undecided
Maar kennelijk niet op alle machines dan  Huh? Hoe dan ook, ik moet ze er op hebben zitten en dat lijkt te lukken zo.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 181 182 [183] 184   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: