Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Brexel Marktplatz
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Brexel Marktplatz  (gelezen 22038 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Gepost op: 6 Oktober 2016, 22:38:25 »

Vanavond ben ik met m'n moeder het nieuwe kerstmarkt diorama voor m'n ouders aan het plannen geweest. Het word een stukje Altstadt met een (markt)plein en kerstmarkt in het midden en een er langs lopende enkelsporige tramlijn. Gezien het soort bebouwing en het over het diorama lopen van de tramlijn vielen vele mogelijke locaties af en zijn we uiteindelijk op de halte Brexel Marktplatz uit gekomen.



Daarmee stond het trammaterieel ook zo goed als vast, planmatig rijden er daar alleen stadtbahn M6C's. M'n moeder zag dat tramtype wel zitten en daarna heb ik haar die wagens in alle reed gemaakte uitvoeringen laten zien en nu wil ze er eentje met Mayersche reclame er op hebben.

De linkse van de 2.


Hier nog de langere SWDG M8C met mayersche reclame.

Wat er aan gebouwen gebruikt gaat worden hadden we daarvoor al uitgezocht en vanmiddag had ik vast de houten onderbouw gemaakt. Het diorama word 38,5x23,5cm( buiten maat onderplaat 41x26cm met daar op een aquarium van 40x25x25cm).





De onderbouw heb ik geschilderd met een mix van plamuur, water en houtlijm.


Hier moest al het mislukte papieren vakwerk van verwijderd worden en het gebouw verkeerde behoorlijk in staat van ontbinding.



Mijn bedoeling is dat dit diorama uiterlijk begin december af is en er moet ook nog een lichtkap overheen komen om schemerlicht na te bootsen aangezien alles van verlichting voorzien voor mij geen optie is. Om lampen na te bootsen zal ik hele kleine gekleurde maar doorschijnende kraaltjes gebruiken in de hoop dat die het licht weerkaatsen.

Word vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 12 Mei 2019, 23:29:27 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #1 Gepost op: 8 Oktober 2016, 12:41:51 »

Gister middag ben ik bezig geweest de 2 gevels uit de Pola bouwdoos in 8 kleinere gevels te verbouwen. Verder heb ik nog wat herstelwerk aan andere gebouwen uitgevoerd.


Met alle losse gevels ben ik gaan puzzelen en daaruit kwam dit naar voren waarbij ik de helft van de gevels nog over heb die voor dit diorama beschikbaar waren.














Het geeft zo een goede indruk van waar het heen moet gaan, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 12 Mei 2019, 23:34:51 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #2 Gepost op: 8 Oktober 2016, 21:36:42 »

Ik weet inmiddels ook weer hoe veel tijd er gaat zitten in het bouwen van de gebouwen. Vooral de gevels aan elkaar zien te krijgen is lastig en het rode pand op de hoek was nogal erg scheef waardoor ik de nieuwe wanden er in eerste instantie niet in kreeg. Na wat vliegles door de woonkamer met bijbehorende harde lading waren de dwarsliggende delen grotendeels verdwenen en kon ik wat nuttigs gaan doen met wat minder tegenwerking.



Ik hoop wel dat de rest iets soepeler gaat.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 12 Mei 2019, 23:36:34 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #3 Gepost op: 10 Oktober 2016, 10:12:00 »

Met de gebouwen ben ik inmiddels wat verder. Één gedeelte wilde niet recht en had wat hulp nodig, de onwillige lijmnaad naad nog eens met Uhu Plast zacht laten worden en even link wat gewicht er op en nu ligt het wel uit zichzelf vlak.








Morgen of woensdag ga ik weer verder en dan moeten alle panden van winkels en horeca voorzien worden.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 12 Mei 2019, 23:39:48 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #4 Gepost op: 11 Oktober 2016, 14:14:11 »

Hier nog wat foto's waar ik gister geen tijd meer voor had om die nog te posten:






Ik ga zo eens met het gebouw met die trapgevel zijwanden af maken, daar moet namelijk nog een extra verdieping in. Daarnaast moeten 2 gebouwen ook nog een tunnel of tunnel achtige portiek met deuren krijgen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 12 Mei 2019, 23:42:52 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #5 Gepost op: 17 Oktober 2016, 12:07:38 »

Ik zit nu in een fase die niet op schiet, woensdag en donderdag ben ik ruim een dag bezig geweest uit te zoeken wat er aan foto's achter de ramen moest en aan borden en opschriften op en aan de gevels.

Alles wat achter de ramen moest zit er nu in en sinds vrijdag ben ik de laatste gebouwen aan het afbouwen en begonnen met schilderen en dat duurt lang wat het is veel werk wat ik het liefste een week geleden af had enzo.
















Onder tussen ben ik er nog niet helemaal over uit hoe ik de stalletje van de kerstmarkt ga maken maar ik ga vanmiddag even kijken naar dun gekleurd karton/dik gekleurd papier.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 12 Mei 2019, 23:47:20 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #6 Gepost op: 17 Oktober 2016, 18:50:46 »

Vanmiddag heb ik 2 A2 vellen foto karton gekocht om de kerstmarktstalletjes van te maken en ik heb bij Jaap Vriend een aantal bomen besteld want mooie kale winter bomen maken gaat mij niet lukken.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Kippenlijntje
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 303


plan U te Arnhem jaren 90


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 18 Oktober 2016, 10:41:42 »

Ha Michiel,

Leuke updates en met de gevels begint leuk te worden.

Ben nu benieuwd naar de update met de kerststalletjes en de kale bomen.

Mvg,

Antal
Gelogd

Met vriendelijke groet,

Antal

Rijdt: Jaren 90, Nederlands, 3rail digitaal
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #8 Gepost op: 18 Oktober 2016, 11:30:24 »

Daar zul je nog wel een week of 2 op moeten wachter eerst moeten de gebouwen en het plein af pas daarna kan ik aan die dingen gaan werken.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #9 Gepost op: 20 Oktober 2016, 11:49:37 »

De gebouwen beginnen nu eindelijk op te schieten:
























Gister avond heb ik het diorama van 5 soorten bestrating voorzien met 1 geprint stenen motief en 4 soorten behang. Op de foto hieronder houd alleen slingerende stuk waar de tram komt z'n huidige kleur.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 12 Mei 2019, 23:54:00 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #10 Gepost op: 29 November 2016, 11:22:52 »

Sinds een week ben ik weer met dit diorama bezig. Het verouderen van de gebouwen ging redelijk snel maar daarna moesten ze van opschriften en borden voorzien worden. Dat was lastig omdat ik niet meer wist wat waar moest en dat ook niet geheel in mijn administratie terug te zoeken was. Uit eindelijk is het wel allemaal gelukt maar ik had moeite me daar toe te zetten. De gebouwen heb ik gister op hun plek gelijmd en het bleek iets minder goed te passen als voor het schilderen. Maar het staat en ik kan nu aan de verdere invulling gaan werken.












Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 12 Mei 2019, 23:58:06 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #11 Gepost op: 30 November 2016, 12:22:51 »

Dat ziet er al heel leuk uit, ben benieuwd hoe het complete diorama eruit gaat zien Duim omhoog

Bert Sprinter
Gelogd
Kippenlijntje
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 303


plan U te Arnhem jaren 90


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 2 December 2016, 14:05:45 »

Indeling en straat zien er goed uit.

Mvg,

Antal
Gelogd

Met vriendelijke groet,

Antal

Rijdt: Jaren 90, Nederlands, 3rail digitaal
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #13 Gepost op: 7 December 2016, 18:43:58 »

Straks heb een proef stalletje van grijs karton gemaakt en de ziet er aardig uit.

Nu moet ik ze van beige fotokarton gaan maken en ik moet er ook een aantal maken die 2 keer zo groot zijn. Hierbij word vooral de stevigheid een ding. Als het niet stevig genoeg is kan ik het niet geod vast houden, gaan m'n handen trillen en dan word het niks dus het moet zo snel mogelijk stevig zijn.

Daarna komt het moeilijkste de inrichting, hoe ik dat ga doen weet ik nog niet. Een glüwein kraam of een kraam met kleine meuk gekleurde is nog nog wel te doen, maar een stal met tussen enzo is een ander verhaal.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 12 Mei 2019, 23:59:51 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #14 Gepost op: 7 December 2016, 23:30:38 »

De eerste 2 verkoop stalletjes zijn zitten deels in elkaar en met secondelijm aan de binnenzijde op de wanden word het enigzinds stefig maar ik moet sommige dingen nog presieser aftekenen. Ik heb ook beproeft hoe de bomen van Jaap moeten komen te staan. Daarna heb ik de bovenleiding gemaakt alleen dat ging niet helemaal goed. Ik had op 2 plekken geen ruimte om gaten te boren. Bij 1 gat kwam ik met een priem ook nergens dus heb ik geprobeerd een stuk lasdraad er in te slaan wat niet opschoot. Daarna heb ik dat stuk wat bij geslepen en geprobeerd als boor te gebruiken waarbij het door trillingen zichzelf kromtrok en 2 gebouwen beschadigde. Een 2e poging met een nieuw stuk lasdraad ging wel goed omdat die echt recht was. Hoe ik nu de beschadigde dakgoot en hekwerk herstel zoek ik later wel uit als ik daar niet meer met gereed schap aan het werk hoef.














Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 13 Mei 2019, 00:02:44 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Brexel Marktplatz
« vorige volgende »
Ga naar: