Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van Esveld stad
Pagina's: 1 2 [3] 4 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van Esveld stad  (gelezen 47505 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #30 Gepost op: 8 December 2016, 12:57:54 »

Deel VIII

Ristorante Portobello I


Zoals eerder gezegd ben ik momenteel bezig met het grote pand van Faller: Stad Endhaus Goethestrasse (130918), wat perfect bij deze rij huizen past. In de benedenverdieping komt een Italiaans restaurant, Ristorante Portobello, met uiteraard een kompleet interieur. En omdat dit huis toch wel een blikvanger is, heb ik een Tams verlichtingssetje gekocht, LC 11, bewoond huis, deze schakelt de lichten in de diverse kamers en verdiepingen aan en uit.





We beginnen met de grondplaat, het gat moet dichtgemaakt worden om de vloer van het restaurant te creëren, dus wordt er een plaatje polystyreen in gelijmd. Daarna worden de onderste gedeeltes van de gevel in elkaar gezet en geschilderd. De deuren worden blauw en met een plat penseel en witte acrylverf worden wat highlights aangebracht.









Van de afscheidingen die eigenlijk voor de winkels bedoeld waren heb ik de binnenmuren van het restaurant gemaakt, de muren worden wit, dat reflecteert het licht beter, de vloer grijs en in de keuken komt een tegelvloer. Ook komt er een bar, met spiegelwand natuurlijk. Het is de bedoeling dat het bovenste gedeelte van het pand afneembaar wordt, zodat iedereen een kijkje in het restaurant en de keuken kan nemen.



Ook hier ga ik de 3d ramen gebruiken, daarmee krijgen de ramen meer diepte - maar het is wel veel werk. Met verlichting ziet het er echt fantastisch uit. Voor het gemak heb ik 2,5 x 1 mm polystyreen strips gebruikt, en geen karton, omdat dat weer wit geschilderd moet worden.



Inmiddels ben ik na drie schilderbeurten hier aangeland, de volgende stap is de vloer grijs schilderen, en de deuren aan de binnenzijde moeten ook blauw worden geschilderd, dat doe ik vandaag.



Tot de volgende keer,

Bert Sprinter
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 8 December 2016, 13:04:04 »

Doe mij maar een Tortellini à la panna..  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #32 Gepost op: 8 December 2016, 13:47:10 »

Of een Spaghetti Sprinter Speciale  (allitereert lekker)  Duim omhoog
« Laatste verandering: 8 December 2016, 18:26:33 door Arjen52 » Gelogd

Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #33 Gepost op: 8 December 2016, 14:28:53 »

Jakop, Arjen,

Tja, misschien moet ik eens een menukaart gaan drukken, nog meer Bolongese of Napoli wensen?  Wink

Zelf ben ik een fan van Italiaans eten en dat staat hier regelmatig op tafel, of ik ga naar het echte Ristorante Portobello in mijn woonplaats. Die naam was natuurlijk geen toeval!

Bert Sprinter
Gelogd
Kees Jan
Full Member

Offline Offline

Berichten: 113


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 8 December 2016, 17:21:02 »

Citaat
een Tams verlichtingssetje gekocht, LC 11, bewoond huis

Kijk das een mooie bouwsteen.

Die kun je natuurlijk combineren met nog zo'n bouwsteen en dan de uitgangen niet direct naar een LED (strip) laten gaan maar naar een relais.

Op een relais kun je namelijk nog veel meer LED (Strippen) aansluiten zonder de uitgangen van de TAMS uit te fikken.

succes er mee.

de TV unit en de las unit heb ik ook en werken perfect.
Gelogd

2006 Diorama Berlijn
2006 "Een rondje Berlijn"
2008-2009 "Van Wishni naar Woshni"
2009 2010 "De Fleischerei"
2012 "Gröger"
2014 "Beurs baantje"
2015-2016 "Ein BW für Jürgen"
2016 "Test Baantje digitaal"
2016-2017 "Fleischerei in 1"
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #35 Gepost op: 8 December 2016, 20:49:21 »

Klopt helemaal Kees Jan, elke uitgang wordt door een BC 547 aangestuurd en die kan maar 100 mA hebben. Er is geen ruimte voor een grotere transistor, maar aangezien de 15 LED's van de boekhandel in totaal maar 26 mA gebruiken is er dus nog hoop voordat ik aan relais ga denken.

Bovendien heb ik al een paar van deze gekocht (eigenlijk voor mijn Faller Car baantje):



Dat zou ook wel werken, deze heeft maar een hele lage spanning nodig om het relais te activeren en ik hoef geen printplaatje te maken.

Bert Sprinter

Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #36 Gepost op: 8 December 2016, 21:01:58 »

Interessant Bert. Zou je t.z.t. misschien een filmpje kunnen maken
waarin je laat zien hoe het er uit ziet als af en toe lampen aan (en uit) gaan?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #37 Gepost op: 8 December 2016, 21:15:58 »

Zou je t.z.t. misschien een filmpje kunnen maken waarin je laat zien hoe het er uit ziet als af en toe lampen aan (en uit) gaan?

Dat kan. Herinner me er maar aan als ik het vergeet, want ik moet hem nog in elkaar solderen  Grin

Volgens de handleiding duurt een complete cyclus 15 minuten, maar ik heb geen idee of er meerdere uitgangen tegelijk aan staan, het lijkt me van wel. Ik ben ook nog van plan om elco's parallel aan de uitgangen te schakelen zodat het licht wat 'langzaam' aan en uit gaat.

Bert Sprinter
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #38 Gepost op: 10 December 2016, 12:18:37 »

Deel IX

Ristorante Portobello II


Zo, vanaf hier zijn we weer ‘bij’, en kunnen jullie mijn bouw weer ‘live’ volgen.

Ik was niet tevreden met de afscheiding van de keuken, dus heb ik de bestaande muur gesloopt, die wordt vervangen door een muur met twee klapdeuren met een rond raam erin, zoals je ze vaak in restaurants ziet. Zo is er ook meer ruimte voor de keukeninrichting. De vloer is opnieuw geschuurd en dan komt dit erin:



Dat ziet er een stuk beter uit. De ronde ramen zijn met een perforator gemaakt, en het glas ook. Het glas is aan de achterkant met een druppel Kristal Klear vastgezet, het raam kreeg hierdoor ook onbedoeld een soort van vissenoog effect.

Ook is de tegelvloer in de keuken aangebracht. Ik heb eerst op een stukje 0,5 mm polystyreen een raster van 5 x 5 mm ingekerfd met een scalpel, en daarna de randen die daardoor ontstaan weggeschuurd. Daarna wordt het zwart geschilderd:



De lijnen zijn op de foto duidelijk te zien. Op de vloer komt een laagje dubbelzijdig kleefband, dan worden de tegeltjes gewoon losgebroken en op de vloer gelegd. Ik heb dit eerder bij een ander project gedaan, toen had ik de tegeltjes vastgelijmd, maar werd de vloer na een tijdje krom, hopelijk voorkomt de tape dat dit weer gebeurd.





Ik ben ook niet zo happy met de vloer van het restaurant, die moet donkerder worden, anders wordt het toch allemaal te licht en te ‘clean’. Ook wil ik de twee witte binnenmuren minder wit hebben, daar moet ik ook nog wat voor verzinnen.



Ook nog een pakketje ontvangen: Busch 1134 Getränke Kisten set, en wat zittende Preisers voor het restaurant. Bij het Busch setje zitten ook losse flessen, en die kan ik weer voor de bar en op de tafeltjes gebruiken.

Bert Sprinter
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #39 Gepost op: 10 December 2016, 15:06:19 »

Ziet er voor een Slagerij heel goed uit  Grin

Misschien als je wat plantjes neerzet en een schilderijtje aan de muur, dat het al helpt?
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #40 Gepost op: 10 December 2016, 15:23:05 »

Ziet er voor een Slagerij heel goed uit  Grin

Misschien als je wat plantjes neerzet en een schilderijtje aan de muur, dat het al helpt?

Er wordt op dit moment al aan gewerkt om het wat knusser te maken.

Schilderijtjes moeten nog geprint worden en daarna worden ze ingelijst, komt helemaal goed Duim omhoog

Bert Sprinter
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #41 Gepost op: 12 December 2016, 13:26:25 »

Deel X

Extra: Renovatie


Als tussendoortje wat foto’s van het Stadthaus in Renovierung van Faller. Het is een leuke bouwdoos, maar helaas hadden ze bij Faller het patineren wat overdreven, alles was zwart en het leek meer op een huis dat in brand had gestaan. Gelukkig ging die veel te donkere wash er met ethanol (spiritus) heel gemakkelijk af. Daarna heb ik het huis een wat realistischer patina gegeven.















Verder heb ik nog wat dingen uit de ‘Bouwplaats toebehoren’ set van Faller erbij gedaan, en ook overal highlights aangebracht met de dry-brush methode.















Ik ben tevreden over het resultaat, het ziet er realistisch uit, en het thema past mooi in een naoorlogse stad ten tijde van het Wirtschaftswunder. Uitzendbureau Preiser zal later voor het personeel zorgen Smiley

Dit huis zal worden gebruikt samen met de Faller Car System Baustellen set waar twee stoplichten en knipperende waarschuwingslichten worden ingezet bij een wegversmalling.

Bert Sprinter
 
« Laatste verandering: 12 December 2016, 14:52:11 door Bert Sprinter » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #42 Gepost op: 12 December 2016, 14:12:58 »

Mooi Bert! Het is een plezier om telkens weer te zien wat jij allemaal bouwt.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #43 Gepost op: 17 December 2016, 13:00:27 »

Deel XI

Ristorante Portobello III


Het Italiaanse restaurant heeft een soort van make-over gekregen, weg met die strakke witte muren, daar is een muur met lambrisering voor in de plaats gekomen. Hier nog onbeschilderd, en ook nog zonder de bar die toen nog in de maak was. Dat ziet er al stukken beter uit!



De bar is ook af. Aan de achterzijde komt een spiegel, en op de doorzichtige planken komen flessen en glazen te staan. Het geheel wordt verlicht met LED verlichting. Alles moet natuurlijk nog geschilderd worden.







Hier de twee witte 0603 LED’s met de draadjes eraan voor de bar, dankzij aan een ander forumlid is mijn voorraadje weer op pijl, nogmaals dank  Duim omhoog Ze komen bovenin te zitten, er komt een stukje zwart karton tussen tegen het doorschijnen, het polystyreen is maar 1 mm dik. De draadjes gaan door de muur zodat ze niet zichtbaar zijn. Aan de andere kant zullen ze op de centrale stroomverzorging van dit toch wel grote pand worden aangesloten.





De flessen zijn een verhaal apart, ik heb een aantal kleine flesjes uit het Busch pakketje wat in Deel IX te zien is gebruikt, dat zijn bierflessen. De andere flessen zijn van polystyreen en hout. Beide soorten flessen zijn gemaakt door mijn mini boormachientje om te toveren tot een provisorisch draaibankje. Een stukje rond plastic van 1,6 mm wordt in de boorkop opgespannen, en daarna gebruik ik al draaiend een  klein vijltje om de flessen vorm te geven.



Polystyreen is net als de meeste kunststoffen thermoplastisch, als je te snel werkt of teveel druk uitoefent wordt het warm en zakt het als een pudding in elkaar. Desalniettemin heb ik toch een aantal aardige plastic flesjes weten te maken. Ze zijn ongeveer 1,6 x 4-5 mm.









Daarna ben ik overgestapt op gewone houten cocktailprikkers, dat ging een stuk beter, nu moeten de flesjes allemaal nog geschilderd worden en daarna worden ze op de planken vastgelijmd. Ook moet de vloer nog donkerder gemaakt worden, maar ook dat is voor een volgende keer.





En dan nog de nieuwe aankopen, tja wat zou ik daar nou mee gaan doen?

Ik had een paar dingen uitgeprobeerd met Vallejo pigmenten, en dat beviel me wel. Hier kan ik wel even mee vooruit. Tot de volgende keer!

Bert Sprinter

Gelogd
Kees Jan
Full Member

Offline Offline

Berichten: 113


WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 17 December 2016, 15:18:13 »

Vallejo pigmenten zijn een prima keuze Duim omhoog.

Gebruik ze zelf ook om echte mooie 3D roest te maken.

Tip (hoef je natuurlijk niet te doen):

Breng de pigmenten op door er een papje van te maken met bijvoorbeeld Vallejo blanke lak (mat).

Dit soort dingen kun je er dan mee doen:


Ballast spur 1 by Kees-Jan van Vessem, on Flickr


Groger Kof by Kees-Jan van Vessem, on Flickr


Groger Kof by Kees-Jan van Vessem, on Flickr

Gelogd

2006 Diorama Berlijn
2006 "Een rondje Berlijn"
2008-2009 "Van Wishni naar Woshni"
2009 2010 "De Fleischerei"
2012 "Gröger"
2014 "Beurs baantje"
2015-2016 "Ein BW für Jürgen"
2016 "Test Baantje digitaal"
2016-2017 "Fleischerei in 1"
Pagina's: 1 2 [3] 4 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van Esveld stad
« vorige volgende »
Ga naar: