Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?  (gelezen 18905 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 17 April 2021, 13:28:24 »

Als de volle achter de coulissen staan en de trein met lege is vertrokken, wat dan?
Hoe komen die volle daar onzichtbaar vandaan?

Kan je de sporen achter de coulissen niet via een helling die verderop aansluit op een spiraal laten afdalen naar je schaduwstation zodat de volle trein later zich weer eens aandient om gelost te worden.
De lege zal dezelfde weg andersom moeten afleggen om weer achter de coulissen leeg klaar te staan.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 17 April 2021, 13:36:39 »

Er was toch ooit een merk dat digitale koppeling uitbracht die je in wagons kon inbouwen? Ik bedoel niet Krois, want dat zijn digitale koppelingen voor locs. Ik bedoel digitale koppelingen bedoeld voor wagons, waarin je dan een functiedecoder in moest bouwen. Maar hoe heette dat systeem ook alweer?
T4T denk ik. Is dacht ik een stille dood gestorven.
Hier wellicht wat meer informatie...  Wink
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16789


301 *


« Antwoord #32 Gepost op: 17 April 2021, 17:12:44 »

Als de volle achter de coulissen staan en de trein met lege is vertrokken, wat dan?
Hoe komen die volle daar onzichtbaar vandaan?

Het antwoord daarop staat bovenaan de tekening. Die twee sporen achter de coulissen van de kolencentrale worden verbonden met het schaduwstation.


De lege zal dezelfde weg andersom moeten afleggen om weer achter de coulissen leeg klaar te staan.

Dat klopt. Die wordt dus via het schaduwstation weer naar de coulissen van de kolencentrale geleid.


@Huub: Ja T4T bedoelde ik. Maar die bestaan dus niet meer. Maar digitale koppelingen van Krois die bedoeld zijn voor inbouw in locomotieven kunnen toch ook in een wagon worden ingebouwd? Een gemotoriseerd voertuig is toch geen noodzaak? Zo'n koppeling functioneert toch ook met een functiedecoder?

De coulissen achter de kolencentrale zouden - als het allemaal doorgaat - lastig te bereiken worden. Dus dan is het handig als er op afstand ontkoppeld kan worden. Eventueel zou met camerabewaking gewerkt kunnen worden zodat wel te zien is of het goed gaat.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 17 April 2021, 17:45:49 »

Ja, Krois kun je ook in een wagon inbouwen. Denk er wel aan dat je niet twee Kroisen met elkaar kunt laten koppelen.
Maar als het lastig bereikbaar wordt, zou ik het achter de coulissen rangeren nog eens goed overwegen. Koppelingen kunnen erg eigenwijs zijn, gewoon niet willen aan- of afkoppelen als dat wel moet. De meest betrouwbare is wat dat betreft Kadee, mits goed uitgelijnd. Maar niet op afstand te bedienen, althans niet als kant-en-klare koop.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16789


301 *


« Antwoord #34 Gepost op: 17 April 2021, 17:59:40 »

Jawel, Kadee's kunnen dankzij de Japanse firma Subarashi wel digitaal gekoppeld worden, ontdekte ik vanmiddag: https://www.smart-coupler.com

Maar goed, alvorens het echt zou uit te voeren is proefbedrijf dus erg belangrijk. Met Kadee heb ik wel eens geprutst. Ik vind de koppelingen nogal groot en dat gedoe met magneetjes stond me niet echt aan. Maar als het nu digitaal kan, dan wordt het wel interessant.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16789


301 *


« Antwoord #35 Gepost op: 17 April 2021, 18:01:23 »

Hier zijn die 'Japanse Kadee's' in werking te zien: https://model-railroad-hobbyist.com/node/26124?page=5

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 17 April 2021, 18:25:17 »

Het antwoord daarop staat bovenaan de tekening. Die twee sporen achter de coulissen van de kolencentrale worden verbonden met het schaduwstation.

Oeps...over het hoofd gezien  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 17 April 2021, 21:42:38 »

Je uitgangssituatie is "verkeerd". Dat is het best te zien op situatie 4: de beladen/donkere wagons A-D gaan als 1e naar binnen. Die kunnen nooit als 1e naar buiten, omdat ze worden opgesloten door wagons E-H die als 2e naar binnen gaan. De lege/lichte wagons A-D staan op sp 6 aan de "zuidzijde". Dat kan dus niet. Je zou ze op de "noordzijde" moeten tekenen.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16789


301 *


« Antwoord #38 Gepost op: 17 April 2021, 21:57:03 »

Hoezo kan dat niet? Ze staan toch vooraan klaar op spoor zes? Dus de beladen A-B-C-D gaan als eerste naar binnen en de lege A-B-C-D komen als eerste naar buiten. Dat is toch logisch?

Voor het geval het niet duidelijk was uit mijn inleidende verhaal: ik heb twee indentieke stammen kolenwagens, met dus precies dezelfde volgorde van bruine en rode wagens en oude of nieuwe logo's. Het enige verschil is dat de ene sleep bestaat uit volledige lege wagens en de andere sleep juist uit beladen wagens. Het idee is dus dat achter de coulissen de volle voor de lege wagens worden omgewisseld.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16789


301 *


« Antwoord #39 Gepost op: 17 April 2021, 22:23:51 »

Ik kan het mezelf overigens makkelijker maken door ervoor te kiezen de treinen met DB-kolenwagens niet naar de centrale te laten komen. Dan denderen die in twee verschillende richtingen steeds door het station van Sydborg, op weg naar en van een andere stad die wel met DB samenwerkt.

Sydborg zou dan toch wel met Herningværket samenwerken. In dat geval moet ik genoegen nemen met wat kortere kolentreinen. Dan moet ik nog even verder verzamelen en dan een stel van die wagens ontdoen van hun lading. Voordeel van Herningværket-wagons is dat die allemaal diep donkerblauw zijn en dat de opschriften (de bedrijfsnummers) nagenoeg onleesbaar zijn. Dan doet de volgorde er dus ook niet meer toen en dan wordt het dus simpel een kwestie van de volle trein in zijn geheel naar binnen rijden en vervolgens de lege naar buiten trekken.

Iemand ervaring met het uit de wagens wippen van die beladingen? Het gaat om Märklin-wagons. Kwestie van een schroevendraaier ertussen en dan voorzichtig los wippen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 18 April 2021, 09:53:56 »

Het inleidende verhaal is glashelder. Je hebt helemaal gelijk. Ik had gedacht om eerst beide delen te plaatsen en daarna beide delen uit te halen. De loc moet tijdens het lossen aanwezig blijven en daar had ik geen rekening mee gehouden. Embarrassed
Het is een blijft een mooi thema zo'n bediening en daarom twee grootspoorfoto's waar een kolentrein in delen naar de ontvanger gaat.

Arnsberg, 10-04,-21, JdVArnsbergs, 10-04-21, JdV
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1422

Jeroen


« Antwoord #41 Gepost op: 18 April 2021, 11:41:29 »

Indrukwekkend plan, Gert.

Vond wat online.

https://www.flickr.com/photos/bahnen-im-norden/39112207804

Misschien een leuk stukje geschiedenis. Vroeger had Hengelo ook een kolengestookte centrale. De kolen werden aangevoerd per trein en bij de centrale door een wagonkipper buiten gelost. De kolen werden ook buiten opgeslagen. Op deze website vind je wat meer foto's.

https://www.holechistorie.nl/heemaf/heemaf-artikelen/486-hofstede-crull-en-de-eerste-electriciteits-centrale-in-hengelo

Ik wist dat er nog ergens een duidelijke foto moest zijn van de wagonkipper:
http://www.industriespoor.nl/Kolentips.htm

Je hebt dus eigenlijk deze nodig qua wagons
http://dmju.dk/wp-content/uploads/2015/12/Herningverket_ml.jpg of deze: http://www.dmju.dk/wp-content/uploads/2015/12/230731.jpg

wat een kleurverschil
« Laatste verandering: 18 April 2021, 11:53:47 door Jeronimos » Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16789


301 *


« Antwoord #42 Gepost op: 18 April 2021, 12:20:34 »

Dank voor jullie reacties. Leuk om te zien, Maarten, dat ze zo'n trein in werkelijkheid ook in meerdere delen splitsen bij het lossen. Dat is dus het idee waar ik mee speel. Lijkt me boeiend rangeerwerk. Het staat of valt niet alleen met de beschikbare ruimte, maar ook met betrouwbare digitale koppelingen. Werkt dat goed, dan zal het in combinatie met een bewakingscamera wel lukken.

Die foto van die Deense kolentrein kende ik al, Jeroen. Neemt niet weg dat het een fraaie plaat is. Ik kan hem bijna helemaal namaken want ik heb 15 van die kolenbakken, terwijl deze trein er 18 heeft. Die bolleneus achteraan werd overigens gebruikt omdat men daarmee het omlopen van de loc bij het kopmaken in Skjern kon voorkomen. Die kolentreinen reden destijds van de haven in Esbjerg via Varde en Skjern naar Herning.

Herningværket bestaat nog steeds, al heet het tegenwoordig DONG Energy. De spooraansluiting is opgebroken, maar als je goed kijkt, zie je nog wel wat stukken spoor liggen:
https://map.krak.dk/?c=56.122502,9.005152&z=17&l=aerial

Zo'n wagonkipper is heel fraai, maar daar waag ik me toch maar niet aan. Het goed werkend krijgen van het hele rangeerproces zal al een hele klus zijn.
Enfin, ik ga weer verder met RailModeller Pro.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1422

Jeroen


« Antwoord #43 Gepost op: 18 April 2021, 12:23:59 »

Het heet geen DONG meer maar, het is bijna magie, Ørsted.
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16789


301 *


« Antwoord #44 Gepost op: 18 April 2021, 12:29:00 »

O echt? Is DONG ook alweer overgenomen? Nu je het zegt, deze Streetview-opname van de toegangsweg is ook alweer zowat negen jaar oud.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
« vorige volgende »
Ga naar: