Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Boek NS 1600  (gelezen 16563 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Gepost op: 21 Juli 2017, 14:02:22 »

Vanmiddag onderstaande uit mijn brievenbus gevist


De 1600 heeft mij min of meer begeleid in mijn spoorhobby.
In dienst gekomen toen de interesse voor treinen serieuze vormen aan ging nemen en nu de serie langzaam maar zeker aan het eind van haar leven komt, voelt dat wat raar aan om zo'n beeldbepalende serie van begin tot eind te hebben meegemaakt. Het drukt me wel weer met de neus op het feit dat ik ook al niet meer de allerjongste ben.  Cheesy

Het is toch altijd een beetje mijn favoriete Nederlandse locserie geweest, vooral vanwege het machtige geluid van de compressor als de loc aan het perron tot stilstand was gekomen.  

Het boek moest er dus komen. Uiteraard nog niet veel gelezen, maar de eerste indruk is weer de bekende kwaliteit zoals de vergelijkbare boeken van deze uitgever. De opzet is daarmee ook vergelijkbaar.
Het boek gaat slechts beperkt in op de loc's die een tweede leven kregen bij particuliere vervoerders, maar dat is naar eigen zeggen een bewuste keuze en zou in een vervolg op dit boek worden goedgemaakt.

Een klein puntje van kritiek, bij een deel van de foto's spat het geel bij wijze van spreke van het vel, de verzadiging had daar wat minder gemogen, maar dit kan exemplarisch zijn.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 25 Juli 2017, 10:56:07 »

Fraai boek wat inderdaad goed past bij de rest van deze uitgever.

Staat ook hier op de plank.
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Juli 2017, 09:19:29 »

Inmiddels het boek gelezen.
Zover ik kan beoordelen, is het inhoudelijk voor de hobbymatig geïnteresseerde een gedegen verhaal geworden. Het kan natuurlijk altijd uitgebreider, waar de schrijver zelf ook regelmatig op wijst. Iets te regelmatig naar mijn smaak, gewoon een keer melden in de inleiding lijkt me meer dan genoeg.

Afgezien van wat kleine spelfoutjes, ben ik geen storende taalfouten tegengekomen.
De schrijfstijl vind ik wat minder, het taalgebruik is wat wollig en ouderwets (en dat uit mijn mond  Shocked Grin ). Ook inhoudelijk ben ik nog wel wat herhalingen tegengekomen, waar ook een simpele noot met verwijzing had kunnen volstaan.
Maar laat je hierdoor niet weerhouden, het boek is een aanrader voor alle geïnteresseerden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 29 Juli 2017, 09:33:54 »

Ik heb het inmiddels ook in huis. Ik herinner me nog goed dat ik destijds per trein naar Utrecht CS ging om daar de trein naar Zandvoort te pakken en ik dan helemaal naar het einde van het perron liep om de loc (eentje uit de serie 1600) goed te kunnen zien en in het eerste rijtuig achter de loc plaats te kunnen nemen. Voor onze generatie is het gewoon dé meest kenmerkende loc, Huub.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #4 Gepost op: 29 Juli 2017, 15:20:04 »

En ik ben weer ongeveer tien jaar ouder en dan is het: 1000, 1100, 1200 en 1300 en alles blauw. De 1500 en 1600 zijn nieuwkomers in mijn ogen. Zo zie je maar: alles is betrekkelijk. Overigens heb ik wel de proefritten van de 1600'en meegemaakt en gefotografeerd.
Gelogd

Groet, Frank
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #5 Gepost op: 15 Augustus 2017, 08:57:53 »

Inmiddels heb ik het boek ook, zeer aanbevelenswaardig.
Gelogd

Groet, Frank
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Boek NS 1600
« vorige volgende »
Ga naar: