Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Mit dem Bus ins Grüne( Busbahnhof)
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Mit dem Bus ins Grüne( Busbahnhof)  (gelezen 18386 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Gepost op: 17 April 2019, 22:24:21 »

Hier in de buurt rijd een buschauffeuse die een gehandicapt zoontje heeft die helemaal gek is van bussen. Ze is dan ook in haar vrij tijd vaak met hem met de bus op pad. Toen ik ze een paar maanden terug tegen kwam kreeg ik het idee eens een diorama voor hem te bouwen als verrassing. De benodigde spullen waren snel verzameld of gekocht maar door tijd en ruimte gebrek stond dit nog even in de ijskast. Nu ga ik er echt werk van maken en na het nodige voorwerk ben ik vandaag er echt mee begonnen.

Het diorama word een busstation met een grote overkapping die net als in Heerlen eigenlijk geen overkapping is maar een grote pergola waar klimplanten overheen groeien. Als basis voor de overkapping dienen delen van een overkapping die ik enkele jaren terug van een n-spoorforumlid heb gekregen. Die stonden hier op een nieuwe bestemming te wachten en komen nu goed van pas. De ijzeren staafjes komen van een vriend van mij die er niks meer mee deed.



De overkapping word nog zwart gespoten en van wat dunne kabels voorzien van naaigaren.

De bussen komen uit een partij die ik ooit voor iemand gemaakt heb maar die ze nooit heeft opgehaald en waar ik al zeker 3 jaar niks meer van gehoord heb. Hoe ik het precies met de klimplanten ga doen moet ik even zien want ik wil er graag net als in Heerlen bloemen in hebben. Het diorama komt in een blauw kastje van IKEA dat toevallig in de aanbieding was en ongeveer de zelfde kleur als de bussen heeft.

Word vervolgd, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #1 Gepost op: 19 April 2019, 22:57:29 »

Ik heb gister de overkapping zwart gespoten, vandaag heb ik hem van 2 lagen van een donkere verf/houtlijm mix voorzien omdat spuitverf van de Action en secondelijm niet echt samen gaan. Net ben ik nog begonnen met het knippen en in elkaar lijmen van een aantal abri's.








Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #2 Gepost op: 24 April 2019, 22:27:38 »

Ik heb gister avond en vanmiddag de busperrons in een steenrode kleur geschilderd.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #3 Gepost op: 29 April 2019, 11:12:06 »

Gister ook de laatste delen van de abri's in elkaar gelijmd.


Zaterdag heb ik overal en nergens heel veel van de zelfde klimplanten gezien als in Heerlen op het busstation zitten en daarbij vielen een aantal dingen op:
a; het heeft nogal veel houten gedraaide stammen en weinig blad.
b; het blad is vrij smal van vorm en een mix van groen, geel en rood.
c; de lila bloemen zitten in grote trossen aan de plant die nu vaak meer volume hebben als het blad van de struik.

Daarom zit ik aan de volgende dingen te denken alleen of het het gewenste resultaat opleverd moet ik uittesten:
a; de gedraaide takken/stammen structuur lijkt mij goed na te bootsen met draden wol die ik in meer of mindere maten ontvlecht.
b; bepaalde mixen grasvezel hebben de perfecte kleur en gezien het smalle blad zou dat een bruikbare oplossing kunnen zijn want kleine vlokjes zijn dat niet.
c; hoe ik die bloemen trossen ga maken moet ik nog zien. Ik zou het met fijn strooisel kunnen proberen alleen moet een manier vinden om het gewenste volume en vorm te krijgen. Grotere lila schuin vlokken die er wel zijn lijken mij niet zo mooi.

Het een en ander zal in ieder geval een stuk bewerkelijker zijn om te maken als wanneer ik klimop zou gebruiken maarja dit vind ik wel mooier dus dan duurt het maar wat langer.

Ps; hier en hier wat voorbeeld foto's en ik zie ook gelijk dat die struiken veel meer in het blad zitten als de gene die ik zaterdag zag. Mocht iemand weten hoe die planten heten post dat hier dan even, want ik weet het niet.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #4 Gepost op: 1 Mei 2019, 21:30:17 »

Straks heb ik even 2 proefjes gedaan op een stuk van een overkapping die ik niet heel uit elkaar kreeg maar wel bewaard had. Ik heb 2 zijden met dunne houtlijm( 2 delen lijm 1 deel water) in gekwast en daar bij de ene grasvezels van 1,5mm en de andere van 4mm ingestrooid. 1,5mm bleek te klein en 4mm bleek wel geschikt dus dat ingespoten met haarlak en er een 2e laag op gestrooid. Daarna alles nog een keer ingespoten met haarlak en deels er nog wat bij gestrooid.

Het blijft ideaal wasknijpers aan de handvatten van je keukenkastjes


De kleur is nog niet naar wens maar morgen ga ik even naar de wentinkjes om een zakje groen/geel/rode grasvezels te halen

Ik ben ook strooisel voor de bloemen aan het maken, dat is nog niet helemaal op kleur maar als ik er meer verf bij doe gaat het klonteren en dat wil ik niet. Dus eerst laten drogen en regelmatig door roeren en morgen een beetje bij kleuren nog.


Ps; het Möhnetalbrücke diorama is ondertussen al opgehaald.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #5 Gepost op: 4 Mei 2019, 16:39:53 »

Gister heb ik o.a. 3 hoeken van de overkapping van groen voorzien. Hier moet nu nog minimaal 1 extra laag haarlak overheen voor ik de andere hoek en de midden strook kan doen. Daarna komen pas de bloemen aan de beurt.




Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #6 Gepost op: 11 Mei 2019, 23:14:41 »

Ik ben de afgelopen week hoofdzakelijk met het herposten van foto's op de forums bezig geweest maar tussendoor heb ik ook de overkapping van groen en lila strooisels voorzien. Daarna heb ik alles wat op plekken zat waar het niet moest zitten met een natte kwast verwijderd.












De structuur van de overkapping is op foto's minder goed te zien maar in het echt nog prima zichtbaar.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #7 Gepost op: 23 Mei 2019, 22:27:09 »

Ik ben ondertussen ook met dit diorama bezig. Ik heb allerlei onderdelen gemaakt en de laatste dagen ben ik dat meer en meer aan het plaatsen en de eerste losse poppetjes heb ik op het diorama geplaatst.






















Nu de poppetjes er op komen kan ik door en kijken hoe ik daarna het diorama verder moet gaan vorm geven want ik heb nog niet verder gekeken als het busstation zelf.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #8 Gepost op: 7 Juni 2019, 23:28:54 »

Mede doordat div. familie zaken m'n hoofd bezet houden loopt de bouw van dit diorama nu totaal niet. Ik hoop dat als ik m'n weer leeg heb de inspiratie hiervoor weer komt en de bouw weer gaat lopen. Met veel moeite heb ik hier en daar nog wat geschilderd en 3 of 4 dagen over een glazenhek gedaan wat normaal in 3 a 4uur gekunt zou hebben.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #9 Gepost op: 15 Juli 2019, 13:50:56 »

Ik ben inmiddels ook weer met dit diorama verder gegaan en het busstation zelf is grotendeels af en ben nu met de aankleding rondom bezig.











Dit is 1 van de 2 gebouwen die er op komt, de rest moet ik met foto's zien op te lossen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #10 Gepost op: 18 Juli 2019, 22:32:57 »

Ik ben nog door aan het werken aan de gebouwen voor dit diorama. Voor het eerste gebouw heb ik 2 uithangborden getekend.




Daarnaast ben ik met een 2e opvallend gebouw begonnen op basis van zwart/goud behang dat ik al een jaar of 6 heb liggen.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #11 Gepost op: 1 Augustus 2019, 19:47:56 »

Ik ben nu zover dat ik de 2 gebouwen die er op kunnen af heb en ze op het diorama heb staan. Nu kan ik het diorama zelf snel afmaken door poppetjes en lantaarnpalen te plaatsen en het een wash te geven.










Maar zo is het diorama niet af, het heeft echt een passende achtergrond nodig en hoe ik dat wil en moet doen weet ik even niet. Ik moet het busstation doortrekken in de achtergrond met weg lopende straten. Er moeten gebouwen op en eigenlijk zou ik graag panorama foto's gebruiken en die aan elkaar schilderen zoals ik al eerder heb gedaan maar dat lijkt wat lastig. De achtergrond geheel schilderen zou ik nu ook moeten kunnen maar ik moet nu alleen enkele straatjes maar hele vlakken invullen en dat durf ik nog niet helemaal aan. Aan de andere kant wil en moet ik van mezelf wel door omdat het er anders over 3 maanden nog zo bij staat dus ik moet zien dat ik( het liefst 3uur geleden) door dat dode punt heen kom.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #12 Gepost op: 2 Augustus 2019, 11:36:21 »

Ik heb gister avond wat foto's uitgezocht, uitgeprint en in de kist geplakt als basis voor de achtergrond. De achtergrond is een mix van foto's van Dresden, Hamburg en Bordeaux. De ben ik nu zo aan het schilderen dat het een geheel word.












Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #13 Gepost op: 3 Augustus 2019, 21:27:31 »

Ik heb een serie foto's van hoe het er nu uit ziet met de achtergrond. Het diorama begint langzaam aan recht te trekken maar er moet nog het nodige aan aankleding gebeuren. Ik heb gister avond een RGB ledrol van 3m gekocht, hiermee moet ik nu een verlichtingspaneel gaan maken maar dat gaat veel soldeerwerk kosten en daar heb ik geen zin in maar ik ga het morgen gewoon doen.














Ik heb in ieder geval voor mezelf weer bewezen dat ik ook met een lastig diorama voor een acceptabele achtergrond kan zorgen dat het diorama afmaakt.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #14 Gepost op: 5 Augustus 2019, 14:47:25 »

De gekochte RGB ledrol blijkt niet bruikbaar voor dit diorama. Het bevat geen RGB leds maar rode, blauwe en groene leds los die worden geschakeld om de gewenste kleuren mix te bereiken maar de leds zitten zover uit elkaar dat je dat pas op grotere afstand bereikt omdat de licht spreiding dus beroerd is. Daarnaast zijn ze alleen in te korten tot stukken van 16,5cm en met 31cm diepte en breedte op het diorama past ook dat niet.

M'n 5m RGB ledrol werkt anders maar is ook niet in geschikte stukken in te korten. Ik heb geen zin lang te zoeken naar en veel geld aan een geschikte RGB ledrol dus ik ga een witte kopen voor 3 euro met batterij voeding en dat als verlichting in dit diorama zetten.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Mit dem Bus ins Grüne( Busbahnhof)
« vorige volgende »
Ga naar: