Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Electrische wissels  (gelezen 21616 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jan Kempen
Newbie

Offline Offline

Berichten: 1


« Gepost op: 27 Mei 2020, 14:39:51 »

Hallo, ik ben nu 65 jaar en gestopt met werken en sinds enkele maanden weer begonnen met een baan opzetten van fleischmann in schaal H0. Die stond nog op zolder en stamt uit de 70er jaren. Er zijn elektrische wissels bij die ik graag wil aansluiten met terugmelding via led lampjes. Het zijn wissels zonder eindafschakeling. Is dit mogelijk en zo ja hoe kan ik e.e.a. aansluiten ik helaas een leek in de elektronica. Bij voorbaat al dank.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 27 Mei 2020, 16:44:07 »

Welkom Jan! Heerlijk lijkt me dat: genieten van je pensioen en van je modeltreinen. Officieel heb ik nog 10 jaar voor de boeg, maar ik denk dat ik (als ik gezond blijf) er 15 jaar van maak. De laatst jaren dan om als het ware 'af te trainen'.  Smiley

Ik ben niet zo technisch aangelegd, maar anderen hier zijn dat wel. Hopelijk krijg je snel antwoord.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #2 Gepost op: 27 Mei 2020, 16:47:57 »

Hallo Jan, welkom als lid van dit modelspoorforum.
Ik ben ook een leek op elektronicagebied, maar enig speurwerk op het wereldwijde web levert vaak oplossingen  Smiley
Wellicht heb je hier iets aan: https://modeltreinbaan.nl/?p=5439Voor?
Het komt er feitelijk neer dat je parallel aan de wisselaansturing via de drukknopjes van het groene FLM-kastje 6920 een bistabiel relais plaatst die de leds aanstuurt.
Zorg wel voor weerstanden anders zijn je leds snel 'opgebrand'.
Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 28 Mei 2020, 07:26:40 »

Welke wissels zijn het? Die met losse aandrijvingen hadden wel eindafschakeling, al werkte die niet altijd betrouwbaar.
Ik dacht dat de wissels met aangegoten aandrijving ook losse schakelcontacten hebben.
Mocht het om die wissels gaan, controleer dan goed of ze nog bruikbaar zijn.
Hier wordt het probleem (en een eventuele oplossing) met deze wissels beschreven.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenAnaloogTopic: Electrische wissels
« vorige volgende »
Ga naar: