Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Volkswagen Golf vandaag 50 jaar oud
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Volkswagen Golf vandaag 50 jaar oud  (gelezen 1377 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Gepost op: 29 Maart 2024, 17:36:56 »

https://nos.nl/artikel/2514670-volkswagen-golf-bestaat-50-jaar-italiaans-ontwerp-was-schot-in-de-roos

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Maart 2024, 19:10:29 »

Ja….Golfjes…drie diesels gehad. Een één (B natuurlijk), een twee (Manhattan) en een vier TDI.
Die laatste was een heerlijke auto, best snel voor een diesel en voor die tijd (1998) een uitermate luxe interieur voor een Volkswagen.
En natuurlijk mijn Einser GTI (ook B natuurlijk). 785 kg met 112 pk. Heerlijk scheurbakkie  Duim omhoog

Hierna heb ik me, overigens met plezier, laten ringen  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #2 Gepost op: 29 Maart 2024, 19:17:04 »

Hierna heb ik me, overigens met plezier, laten ringen  Wink


Maar toch altijd net één tekort voor een medaille.  Tongue

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #3 Gepost op: 29 Maart 2024, 21:46:15 »

Ik heb ee ook drie gehad, maar steeds als voorloper voor mijn echte auto (of als ik mijn auto in de kreukels had gereden...). Een variant, een TDI en als laatste een e - golf. Wat een ellende was dat.....

Oh nee, ik heb er zelfs vier gehad. Eentje privé, de laatste productie van de 3 serie waarin ze alle denkbare opties hadden gepropt. Die hebben we helaas total loss gereden. Het VW logo ligt hier nog als aandenken....

Ik vermoed dat het er bijna opzit voor de Golf. Althans, in Europa. Nog een paar jaar en dan moet alles elektrisch zijn en is het ID wat de klok slaat. In Mexico kun je hem waarschijnlijk nog 30 jaar nieuw kopen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #4 Gepost op: 29 Maart 2024, 21:53:28 »

Nog een paar jaar en dan moet alles elektrisch zijn.



Eerst maar eens zien hoe de Europese verkiezingen uitpakken. Er wordt een forse ommezwaai naar rechts verwacht en als die daadwerkelijk gerealiseerd wordt, verwacht ik veel minder door Brussel opgelegde maatregelen. Dan zou het met elektrisch allemaal wel eens aardig wat langer kunnen gaan duren. Vooral ook omdat het netwerk in Nederland het nu al amper meer aankan. Ik zou niet eens gek staan te kijken als synthetische brandstoffen een aardige opmars gaan maken.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 29 Maart 2024, 22:16:01 »

Mee eens, die batterij-auto’s zullen hooguit een hoger percentage van de totale mobiliteit gaan uitmaken.
Als we allemaal elektrisch moeten gaan rijden én van het gas af, hebben we een roedel kerncentrales nodig en die zijn er pas als ik (wij, Gert) er niet meer zijn…
Privé elektrisch rijden is nu voor de massa niet te betalen en mijn inschatting over tien jaar nog steeds niet, ook door de elektriciteit schaarste.
Als de productie van brandstof auto’s wordt teruggebracht, worden oude tweedehands interessant en krijgen we Cubaanse ideeën met steeds weer opnieuw opgeknapte oude auto’s  Grin

Tot zover mijn toekomstbeeld  Cool
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #6 Gepost op: 29 Maart 2024, 22:24:12 »

Ik denk dat de volgende generatie elektrische auto’s het probleem van het elektranet deels gaan oplossen, met de smart grids heb je zo een enorme hoeveelheid accu’s in de wijken staan die op piekmomenten juist weer stroom kunnen leveren.

Daarnaast gaat de ontwikkeling van de accu’s echt razed snel dus ik ben wel wat positiver dan jullie. Ik rij nu vijf jaar elektrisch, mijn volgende is in bestelling. Ik wil niet anders meer.

Klopt dat ze duurder zijn in aanschaf. Maar je hebt qua onderhoud alleen maar banden en remmen die slijten. En de ruitenwisservloeistof niet te vergeten natuurlijk.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #7 Gepost op: 29 Maart 2024, 22:57:05 »

Ik denk dat je de invloed van de politiek onderschat, Niels. We krijgen hier nu in Nederland een kabinet dat echt behoorlijk anders is dan wat we gewend waren en nogal nationalistisch is ingesteld. In andere EU-landen heeft de ommezwaai al plaatsgevonden of zal die nog gaan plaatsvinden. En vermoedelijk heeft Brussel na de Europese verkiezingen aardig wat minder in de pap te brokkelen. Subsidies voor elektrische auto's zijn al minder dacht ik en zullen onder druk van rechts vermoedelijk snel verdwijnen (net als heel veel andere subsidies ongetwijfeld).

De kiezer is het EU-beleid en dus ook het groene milieubeleid waarbij miljarden belastinggeld dreigen te worden uitgegeven voor 0,000036 graden temperatuurverlaging spuug- en spuugzat. Een minister van milieu die het verschil tussen C02 en stikstof niet kent, de gewone man allerlei regels probeert op te leggen, maar zelf voor de Kerstvakantie doodleuk in een vliegtuig naar Argentinië stapt: het verbaast mij niet echt meer dat rechts in Nederland al gewonnen heeft en dat ook op Europees niveau gaat doen. En dan wordt het een stuk moeilijker om elektrische auto's aan de man te brengen.

Ik weet niet of je van wijn houdt? Anders kunnen we wel een weddenschap maken over het percentage elektrische auto's over vijf jaar.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 29 Maart 2024, 23:27:49 »

Zonder je te willen beledigen Niels, vind ik je optimisme van een andere planeet… maar dat komt wellicht doordat men mij op dit gebied vaak als pessimist betiteld, al zie ik dat zelf dan weer als realisme…

10 jaar terug, toen elektrische auto begonnen op te komen en de verhalen begonnen  dat we over …? jaar allemaal elektrisch zouden rijden, vroeg ik me al luid op af waar men die elektriciteit vandaan wilde halen en nu zijn op dat punt dat er een tekort is met wachtlijsten van bedrijven en woningen die geen stroom hebben

Gert zoekt het meer aan de politieke kant en dat zal zeker invloed hebben, maar ik denk dat we de komende decennia tegen de technische (on)mogelijkheden aan lopen van de energievoorziening
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8479


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 30 Maart 2024, 11:10:30 »

In een van de Golfjes heb ik mijn rijbewijs gehaald en daarna nog een Golf met een kontje (Bora) van de zaak gehad. Verder geen ervaring mee, al horen er natuurlijk wel een paar op de baan te staan.

Elektrisch rijden zie ik voorlopig nog niet zitten. Verlengsnoeren zijn meestal te kort en openbare laadpalen te duur. 
En dat wordt misschien wel de grootste uitdaging voor een elektrische toekomst. Zolang je thuis voor de deur en op het werk kunt opladen, is het vermoedelijk prima te doen. Maar als je bent overgeleverd aan publieke laadpalen of zelfs snelladers, wordt het zelfs bij de huidige brandstofprijzen al snel aantrekkelijk om gewoon fossiel te blijven rijden. Het overgrote deel van de autobezitters heeft nu eenmaal geen laadmogelijkheid aan huis.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #10 Gepost op: 30 Maart 2024, 11:12:36 »

Kijk, autoverhuurbedrijf Hertz heeft in de VS 20.000 elektrische auto's de deur uitgedaan om in de plaats daarvan weer auto's op brandstof te kopen:

https://edition.cnn.com/2024/01/11/business/hertz-tesla-selling/index.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #11 Gepost op: 30 Maart 2024, 13:01:00 »

Of ik me beledigd voel is denk ik niet aan de orde. Wat ik zorgelijker vind is dat veel mensen zo pessimistisch zijn geworden. Dit neigt naar oerconservatisme zodat we voordat we het weten weer in de middeleeuwen zitten en dat mijn optimisme (wat ik dan weer als realiteit zie) als van een andere planeet gezien wordt. En ja, dat heeft invloed op de politiek want die mensen kiezen we uiteindelijk zelf.

Pessimisme is natuurlijk fijn, je krijgt of gelijk, of het valt mee. Altijd goed. Maar het is ook wel de gemakkelijke weg is. Als het niks wordt hoeven we ook niets te doen.

10 jaar terug, toen elektrische auto begonnen op te komen en de verhalen begonnen  dat we over …? jaar allemaal elektrisch zouden rijden, vroeg ik me al luid op af waar men die elektriciteit vandaan wilde halen en nu zijn op dat punt dat er een tekort is met wachtlijsten van bedrijven en woningen die geen stroom hebben

Gert zoekt het meer aan de politieke kant en dat zal zeker invloed hebben, maar ik denk dat we de komende decennia tegen de technische (on)mogelijkheden aan lopen van de energievoorziening

Zonder technische problemen te willen bagatelliseren (want die zijn er zeker en is denk ik de uitdaging voor een fossielvrije toekomst) denk ik dat we niet zozeer een energieprobleem hebben als wel een energietransport en -opslagprobleem. Dat kun je (deels) oplossen door minder te transporteren en meer lokaal op te slaan. En raad eens wat je daar voor kunt gebruiken?

Ik denk dat je de invloed van de politiek onderschat, Niels. We krijgen hier nu in Nederland een kabinet dat echt behoorlijk anders is dan wat we gewend waren en nogal nationalistisch is ingesteld. In andere EU-landen heeft de ommezwaai al plaatsgevonden of zal die nog gaan plaatsvinden. En vermoedelijk heeft Brussel na de Europese verkiezingen aardig wat minder in de pap te brokkelen. Subsidies voor elektrische auto's zijn al minder dacht ik en zullen onder druk van rechts vermoedelijk snel verdwijnen (net als heel veel andere subsidies ongetwijfeld).

De kiezer is het EU-beleid en dus ook het groene milieubeleid waarbij miljarden belastinggeld dreigen te worden uitgegeven voor 0,000036 graden temperatuurverlaging spuug- en spuugzat. Een minister van milieu die het verschil tussen C02 en stikstof niet kent, de gewone man allerlei regels probeert op te leggen, maar zelf voor de Kerstvakantie doodleuk in een vliegtuig naar Argentinië stapt: het verbaast mij niet echt meer dat rechts in Nederland al gewonnen heeft en dat ook op Europees niveau gaat doen. En dan wordt het een stuk moeilijker om elektrische auto's aan de man te brengen.

Nee dat vlak ik zeker niet uit en is zeker een reëel gevaar voor verduurzaming. Maar je vergeet een paar dingen:
1. Er is voor een groot deel geen sprake meer van keuze. Ik verwacht dat alles wat een afbraak betekent voor het klimaatbeleid wordt aangevochten bij de rechter waarbij getoetst wordt aan het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de VN. De recente geschiedenis heeft al een paar keer aangetoond dat dit succesvol is.
2. Misschien nog wel belangrijker: de hele automotive industrie is al lang bezig met de transitie naar elektrisch rijden. Dat gaat gepaard met enorme bedragen. Die investeringen worden echt niet overboord gekieperd.
3. Ik zit in mijn bubbel (want ben van andere planeet blijkbaar), Jakop zit in zijn bubbel (want is blijkbaar de huispessimist) maar er zijn nog meer bubbels: de jongere generatie kiest steeds minder voor eigendom. We gaan van bezit naar gebruik. Dat gaat ook zijn invloed hebben op mobiliteit. En voor deelmobiliteit is al sinds jaar en dag elektrisch de standaard.
4. Er komt steeds meer aanbod vanuit de leasemarkt. Dat gaat de prijs van de 2e hands markt behoorlijk drukken. Een hoop bedrijven, waaronder het bedrijf waar ik werk, hebben elektrisch rijden voor de leasevloot als verplicht gesteld. Dat gaan ze nooit terugdraaien al is het maar uit oogpunt van imagoschade.

Elektrisch rijden zie ik voorlopig nog niet zitten. Verlengsnoeren zijn meestal te kort en openbare laadpalen te duur. 
En dat wordt misschien wel de grootste uitdaging voor een elektrische toekomst. Zolang je thuis voor de deur en op het werk kunt opladen, is het vermoedelijk prima te doen. Maar als je bent overgeleverd aan publieke laadpalen of zelfs snelladers, wordt het zelfs bij de huidige brandstofprijzen al snel aantrekkelijk om gewoon fossiel te blijven rijden. Het overgrote deel van de autobezitters heeft nu eenmaal geen laadmogelijkheid aan huis.

Fair punt, maar ook hier komt langzaam verandering in. Ik kon prima laden toen ik bij jou was. Natuurlijk nog veel te weinig capaciteit als iedereen elektrisch rijdt, maar dat gaat meegroeien. En vergeet niet, de meeste mensen rijden helemaal niet zoveel kilometers en hoeven hem maar 1 a 2 keer per week op te laden.

Publieke laadpalen zijn vooral duur als je bij snellaadstations laadt zoals FastNed, net als dat brandstof langs de snelweg duurder is dan gemiddeld. Gemiddeld betaal je 35 ct voor een kwh. Even rekenen: mijn huidige auto heeft een accu van 60kwh dus dat komt neer op € 21,- voor een volle accu. Daar rijd ik gemiddeld een 350 km mee dus 6 ct per km. Dat zie ik je nog niet doen met een fossiele brandstofauto.

Of we 100% elektrisch gaan rijden? Ik zou het niet weten, we gaan het zien. Het gaat zeker nog een tijdje duren, dat is wel zeker. En wellicht hebben we tegen die tijd wel weer nieuwe technieken bedacht die nog veel beter zijn. Maar dat zal wel positivisme van een andere planeet zijn.  Wink

Ik ga hier verder niet meer reageren omdat ik geen zin heb in politieke/maatschappelijke discussies op een modeltreintjesforum. Daarvoor vind ik het hier te leuk voor en dat wil ik niet laten verpesten. Iedereen heeft recht op een eigen mening en wereldbeeld en dat is maar goed ook. Duim omhoog

Als ze die ID3 nu gewoon de Golf gaan noemen kunnen we de discussie sluiten.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #12 Gepost op: 30 Maart 2024, 14:27:55 »

Oké, drink ik die fles lekker zelf op.   Cheesy

Back on topic: het gerucht gaat dat er toch nog een nieuwe generatie Golf komt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #13 Gepost op: 30 Maart 2024, 19:04:41 »

Beste Niels,

Je weet dat ik jou graag mag en onderstaande is absoluut niet persoonlijk bedoeld. Verder heb ik gelezen dat je hier niet meer wilt reageren. Maar misschien wil je dat dan wel via PB doen?



Ik heb hier namelijk nog een belangrijke vraag over:

Nee dat vlak ik zeker niet uit en is zeker een reëel gevaar voor verduurzaming. Maar je vergeet een paar dingen:
1. Er is voor een groot deel geen sprake meer van keuze. Ik verwacht dat alles wat een afbraak betekent voor het klimaatbeleid wordt aangevochten bij de rechter waarbij getoetst wordt aan het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de VN. De recente geschiedenis heeft al een paar keer aangetoond dat dit succesvol is.


Mijn eerste vraag: als er geen keuze meer is, dan is er dus sprake van dwang? Het lijkt mij toch dat we niet naar een maatschappij toe moeten waarin er sprake is van dwang?

Wat de rechten van de mens betreft: zou klimaatbeleid bij de rechter hoger wegen dan de leefomstandigheden en de rechten van de mensen die kobalt voor de accu's winnen? Amnesty International heeft vastgesteld dat in Congo sprake is van kinderarbeid, uitbuiting, corruptie, bedreigingen en levensgevaarlijke situaties rondom de winning van kobalt. Ik kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat een rechter de belangen van de Congolese bevolking ondergeschikt acht aan Europees klimaatbeleid.


Bronnen:

https://nos.nl/artikel/2490162-amnesty-mensenrechten-geschonden-bij-winning-kobalt-en-koper-in-congo

https://nos.nl/artikel/2288129-kobalt-cruciaal-voor-je-telefoon-levensgevaarlijk-voor-creuseurs-congo

https://www.amnesty.nl/actueel/alarmerende-uitkomst-onderzoek-kobaltmijnen-drc-grote-kans-op-aangeboren-afwijkingen

https://www.vrij-links.nl/carla-langerak/kobalt-onze-groene-keuze-heeft-in-congo-de-kleur-van-bloed


Vooruitgang en optimisme is mooi, maar helaas zit er aan elektrische auto's een schaduwkant. Zou dat niet eerst opgelost moeten worden?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #14 Gepost op: 31 Maart 2024, 11:25:43 »

in de pap te brokkelen

en een vinger in de melk hebben? Grin

Dit zou in model tot kritiek hebben geleid:

Toch is het Echt Waar Gebeurd! Begin 1998 net de overgang van Golf 3 naar 4 vast kunnen leggen.
VW-trein te Oldenzaal op 8 januari 1998



Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Volkswagen Golf vandaag 50 jaar oud
« vorige volgende »
Ga naar: