Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn baan => Topic gestart door: Chiel op 30 November 2022, 18:32:33



Titel: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 30 November 2022, 18:32:33
Hoi allen,

Mijn eerste bericht hier. Lees al een tijdje mee en zou nu graag mijn eigen plannen aan jullie voorleggen.

Sinds begin dit jaar ben ik de trotse (mede) eigenaar van een huis. Een van de belangrijke dingen tijdens de zoektocht naar een huis was een mooie hobby ruimte om mijn lang gekoesterde wens in vervulling te brengen: een modelspoorbaan naar Nederlands voorbeeld. De afgelopen jaren ben ik in het ouderlijk huis wel aan een baan begonnen, deze weer afgebroken en weer iets nieuws gemaakt. Bij de eerste baan ben ik vooral bezig geweest met de scenery. Twee jaar geleden kwam de wens om alles via iTrain aan te sturen, dus de tweede baan was vooral gericht op de techniek. Het enige aangeklede stuk van deze baan is een ondergronds station met een eiland perron (naar dit voorbeeld: https://youtu.be/-8hiy4oSJBg). Dit heb ik op een losse module gemaakt met het idee dit ooit nog eens te gebruiken op een andere baan, wat nu dus zo ver is.

De zolder waar de modelspoorbaan moet komen te staan is bijna klaar. Ondertussen ben ik ook druk bezig geweest met het ontwerpen van een baanplan. Veel pogingen zijn in de prullenbak beland, maar uiteindelijk is de basis hetzelfde gebleven: 3 niveaus (1 zichtbaar gedeelte, 2 niveaus met schaduwstation) in een L-vorm, met op het zichtbare deel een (middel) grote stad met bijpassend station en een luchtspoor door de stad (tijdperk 5/6). De stad wordt doorkruist met een kanaal. Industrie of een open landschap met trein er door heen vind ik ook prachtig. Maar een stads thema vind ik uiteindelijk het leukst om te bouwen.

In de schaduwstations zijn opstelsporen voor doorgaande treinen en voor treinstellen die daar kunnen keren. Ook heeft elk niveau een keerlus om de trein te laten keren, en weer in tegengestelde richting te laten rijden. Hoop dat dit voor genoeg variatie zorgt. In het schaduwstation van niveau 2 komt het ondergrondse station terug wat ik eerder heb gemaakt.

Niveau 3 (zichtbare deel)
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/Niveau3_1669829361.jpg)

Niveau 2 (schaduwstation en zichtbaar ondergronds station)
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/Niveau2_1669829388.jpg)

Niveau 1 (schaduwstation)
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/Niveau1_1669829405.jpg)

De baan zal in 3 delen worden gebouwd die aan elkaar gekoppeld worden. Elk deel staat op wielen zodat ze op te schuiven zijn/uit te nemen zijn. Dit omdat de korte kant van de baan onder het schuine dak staat, en achter de knieschotten nog opbergruimte is die bereikbaar moet zijn. Ook wordt het zo makkelijker om aan de achterkant van de baan te komen.

Op de baan zullen goederen- en personentreinen komen te rijden, getrokken, geduwd en treinstellen. De boel wordt aangestuurd met een Z21 centrale en iTrain. Rails in het zichtbare deel is van Roco. In de schaduwstations komt Roco line met bedding te liggen. Ik ben van plan om elk niveau te voeden met een booster.

Ben benieuwd of jullie nog tips hebben om dit baanplan te fine tunen. En als het helemaal niks is, er grote fouten in zitten of het totaal onhaalbaar is, hoor ik het ook graag. Zelf twijfel ik of er genoeg variatie qua treinenloop in zit, en of het hele idee met uitneembare delen en het koppelen van deze delen haalbaar is.

Groeten,
Chiel


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Noordwaarts op 30 November 2022, 18:49:19
Je tweede bericht zelfs. Vorige stamt uit 2010.   :D

Mooie ruimte heb je. 5,10 x 5,35 m, afgaande op de tekening.
Waarom Rocoline met bedding in de schaduwstations?

mvg,
Gert


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 30 November 2022, 21:05:22
Oh toch niet de eerste hahah.
Van Roco line met bedding heb ik al behoorlijk wat liggen. En het scheelt weer demping aanbrengen.

Ja het is een hele mooie ruimte. Door langs de muren/schuine kant te blijven is er ook nog genoeg ruimte in het midden van de kamer, en de dakkapel blijft ook vrij.


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 November 2022, 21:19:40
Interessant plan. Mooie lange perrons ook; ca. 265 cm. Genoeg voor lok plus 6 bakken.
Voor de bouw kan je de delen los koppelen begrijp ik, maar als de baan vol treinen staat en achteraan in het schaduwstation ontspoort een trein, kom je er dan nog bij met die 130 cm diepte?


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Mispoes op 1 December 2022, 11:04:15
Inderdaad een interessant plan. Heeft qua opzet, een paar zeer uitgebreide schaduwstations gecombineerd met een relatief bescheiden bovengronds station en dito vrije baan, wel wat weg van mijn plan in N (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-kassenberg-(1982)-in-1160/msg78956/#msg78956).

Op de beschikbare ruimte kan ik alleen maar jaloers zijn: in N heb ik slechts ruimte voor treinen met een maximale lengte van een loc + vier rijtuigen...

Kun je al iets meer vertellen over het materieel en de opzet van de dienstuitvoering?


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Sander Lageveen op 1 December 2022, 15:46:58
Chiel,

Ik zou nog even kijken naar het spoortje wat haaks op het kanaal naar beneden gaat en vervolgens onder de bruggen door. Dit ga je qua hoogte niet redden vrees ik.


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Noordwaarts op 1 December 2022, 16:26:13
Kan misschien wel als je het kanaal circa 70-80 cm richting het station verplaatst.
Dan wordt dat spoortje wat langer en heb je dus meer ruimte om het te laten dalen.

mvg,
Gert


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 2 December 2022, 20:40:27
Bedankt voor de leuke reacties.

...maar als de baan vol treinen staat en achteraan in het schaduwstation ontspoort een trein, kom je er dan nog bij met die 130 cm diepte?
Goed punt. Het idee was om dat op te lossen door de baan deels modulair te maken. Maar als het vol staat wordt dat heel lastig. Heb nu 30 cm tussen niveau 1 en 2 zitten. Misschien dat nog aanpassen dat ik mezelf wat verder onder de baan kan wurmen in geval van nood.

Inderdaad een interessant plan. Heeft qua opzet, een paar zeer uitgebreide schaduwstations gecombineerd met een relatief bescheiden bovengronds station en dito vrije baan, wel wat weg van mijn plan in N (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-kassenberg-(1982)-in-1160/msg78956/#msg78956).

Op de beschikbare ruimte kan ik alleen maar jaloers zijn: in N heb ik slechts ruimte voor treinen met een maximale lengte van een loc + vier rijtuigen...

Kun je al iets meer vertellen over het materieel en de opzet van de dienstuitvoering?

Heeft inderdaad gelijkenissen met jouw plan. Ben heel erg blij met deze ruimte, heb de ruimte nog kunnen verruimen d.m.v. een dakkapel.
Op de baan komt Nederlands materieel uit tijdperk 5 en 6 te rijden. Treinstellen (IRM, ICM, Plan V SGMm, Lint), getrokken reizigerstreinen (ICRm, ICK, IC Berlijn), trek/duw combinatie met ICL rijtuigen. Maar ook goederentreinen (kolen, containerwagons, grind enz.).

Chiel,

Ik zou nog even kijken naar het spoortje wat haaks op het kanaal naar beneden gaat en vervolgens onder de bruggen door. Dit ga je qua hoogte niet redden vrees ik.
Klopt inderdaad, dat is nog niet helemaal goed ontworpen. Zit nu +/- 4 cm tussen spoor en bovenliggende brug dus dat wordt hem niet. Idee van Gert neem ik mee om het water een stuk op te schuiven en zo wat extra stijg/daal cm's te winnen. Het hele idee achter dat spoortje is dat er een spooraansluiting is voor een denkbeeldig stuk industrie langs het kanaal.

Groeten,
Chiel


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 24 December 2022, 19:38:30
Hoi,

Ben nog aan de slag gegaan met het ontwerp van het zichtbare deel, en heb het spoortje en kanaal een stuk naar beneden verplaatst. De helling van de hoofdbaan naar het zijspoor is 4%. Aangezien er hooguit een loc komt te staan lijkt me dat geen probleem.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/Niveau3_1671906527.jpg)

Over de brug loopt nu wel een wissel. Komt dat in werkelijkheid voor, dat er op een spoorbrug een wissel ligt?

Groeten,
Chiel


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: 1200blauw op 25 December 2022, 06:33:39
Een ontwerp met potentie (y)

Ik zie die rechter klimspiraal en zie dat het stijgende spoor het binnenste spoor is. Dat betekent dat dat van de beide sporen het spoor is met de steilste helling. Hoeveel procent stijg je daar? Gezien je boogstraal zal het ws wel meevallen, maar wel een punt van aandacht denk ik.


Over de brug loopt nu wel een wissel. Komt dat in werkelijkheid voor, dat er op een spoorbrug een wissel ligt?

Als ik nu zeg dat het nooit voorkomt is er altijd wel een behulpzame collega die met foto's op de proppen komt die het tegendeel bewijzen. Heel gangbaar is het volgens mij niet.
Gewoon uit belangstelling: waarom is het linkerdeel driesporig? Heb je daar een bedoeling mee of toepassing voor? Dat derde spoor weglaten zou het "probleem" van de wissel op de brug natuurlijk oplossen, maar het ligt er vast niet zomaar.


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: hubertus op 25 December 2022, 09:34:47
Op de Rijnbruggen bij het Keulse Hauptbahnhof liggen in elk geval wissels, dus het komt zeker voor, maar gebruikelijk is het niet.

groet, Huub


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 27 December 2022, 09:20:22
Hoi allen,

Bedankt weer voor de reacties.
Het hellingspercentage van het binnenste spoor in de rechter helix is 2,7%. Dat zou denk ik niet voor problemen moeten zorgen.

Het linkerdeel aanpassen naar 2 sporen is inderdaad een optie. Heb daar 3 sporen ingetekend voor een grotere variatie aan treinen en omdat ik dat wel vind passen bij het sporen verloop van een middel grote stad. Ik ga er nog eens naar kijken.

Groeten,
Chiel


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Spoorzeven op 27 December 2022, 12:27:51
Hallo Chiel, even mijn idee hoe je een en ander misschien nog iets beter kunt oplossen. De maatvoering is misschien niet goed, maar het gaat om het idee. Het wissel op de brug is hiermee verdwenen. Dat komt zeker wel voor, zie het voorbeeld van Huub, en kijk maar eens bij Amsterdam Centraal Oostzijde. Op de bruggen over de Oostertoegang liggen ook de nodige wissels. Toegegeven, dat zijn wel bruggen van een wat ander type, maar toch. In jouw geval is het echter helemaal niet nodig, zie mijn oplossing. Doordat ik het derde spoor veel eerder laat eindigen, is ook een betere aftakking naar het kanaalspoor mogelijk geworden. Dat lijkt nu wel wat op de vroegere aansluiting in Tiel naar het plaatselijke industrieterrein. Een dergelijke aansluiting moet echt aftakken en niet in standje rechtdoor worden bereikt.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Chiel_1672140108.jpg)               


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Sander Lageveen op 27 December 2022, 17:06:57
Dat 3de spoor is nutteloos want je rijdt jezelf klem op de helix. Daarnaast less=more.

Ik zou dat 3de spoor weghalen.


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 28 December 2022, 20:39:34
Heb een versie gemaakt zonder 3e spoor, met het idee van Frank er in verwerkt (y)
Doordat het kanaal en kanaalspoor een stukje naar boven kan opschuiven komt er ruimte voor slanke wissels. Dat maakt de overgang van 2 naar 3 sporen ook een stuk minder 'lomp'.
Ben er tevreden over.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/Niveau3_1672254400.jpg)

Heb er ook voor gekozen om het station op een (zo goed als) separate module te maken (en daarmee ook de daaronder gelegen schaduwsporen). Dat maakt het makkelijker om de kastdeur(en) aan de schuine kant van de zolder te bereiken en in het schaduwstation van de linker module te komen als er iets ontspoort. Probleem dat treinen dan op de overgang van de module staan is daarmee niet opgelost. Moet ik nog eens over nadenken.

Groeten,
Chiel


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: hubertus op 28 December 2022, 20:47:55
Ziet er mooier uit.  (y)

Probleem dat treinen dan op de overgang van de module staan is daarmee niet opgelost.
Wat is daar het probleem van?

groet, Huub



Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 28 December 2022, 21:20:20
Thanks!


Probleem dat treinen dan op de overgang van de module staan is daarmee niet opgelost.
Wat is daar het probleem van?

Bedoelde als de treinen op de module overgangen staan als de boel uit elkaar moet. Alle treinstellen die ik heb passen op een spoor op één module. Trek en trek-duw treinen kunnen los gekoppeld worden. Maar de vraag is of dat ook nog lukt als er ergens achterin het schaduwstation iets gebeurd, en ik er moeilijker bij kan.

Om uberhaupt bij de achterkant te kunnen heb ik de modules bedacht. Maar als die niet uit elkaar kunnen omdat er op de achterste sporen iets ontspoort én er staat daar iets op de overgangen, wordt het een moeilijk verhaal.

Gr. Chiel


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Spoorzeven op 30 December 2022, 17:36:46
Chiel, nog twee opmerkingen. Ik had ook de binnenkomst op het onderste perronspoor gewijzigd en dat niet zonder reden. Zoals jij het hebt getekend, zit er een nare en lelijke S-bocht in en bovendien rijdt je vanaf het hoofdspoor dood op dat korte kopspoortje op de kopse kant van het perron (waar is dat trouwens voor bedoeld?). Dat zou ik toch echt ook aanpassen. Daarnaast blijft mijn opmerking over de aftakking van het kanaalspoor staan, tenzij je dat wissel niet kunt zien.


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: hubertus op 30 December 2022, 19:33:52
Om uberhaupt bij de achterkant te kunnen heb ik de modules bedacht. Maar als die niet uit elkaar kunnen omdat er op de achterste sporen iets ontspoort én er staat daar iets op de overgangen, wordt het een moeilijk verhaal.
Maar de treinen moeten bij modules hoe dan ook over de overgangen, waarbij altijd iets kan gebeuren. Dus je kunt er nooit zeker van zijn dat de boel uit elkaar kan, als er iets ontspoort. Om erbij te kunnen als er iets gebeurt, zou ik toch een andere oplossing zoeken.


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Sander Lageveen op 30 December 2022, 20:00:39
Chiel, nog twee opmerkingen. Ik had ook de binnenkomst op het onderste perronspoor gewijzigd en dat niet zonder reden. Zoals jij het hebt getekend, zit er een nare en lelijke S-bocht in en bovendien rijdt je vanaf het hoofdspoor dood op dat korte kopspoortje op de kopse kant van het perron (waar is dat trouwens voor bedoeld?). Dat zou ik toch echt ook aanpassen. Daarnaast blijft mijn opmerking over de aftakking van het kanaalspoor staan, tenzij je dat wissel niet kunt zien.

Je komt niet vanaf het hoofdspoor. Wanneer je de hoofdsporen doortrekt kom je op perronspoor 2 en 3 uit.

Daarnaast zou ik het kanaal naar boven verplaarsen en het havenspoor aan de andere kant van het water leggen en laten komen vanuit het station. Dan is het bruikbaar om op te rangeren, geeft een leuke afwisseling in station en langs de haven.


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 1 Januari 2023, 12:38:30
Hoi,

De beste wensen voor 2023 allemaal!
Wat betreft het bereikbaar hebben van alle sporen in geval van nood. De module waar het station op staat, is ongeveer een meter diep. Als ik me een beetje tussen de niveaus wurm moet ik dan bij de achterste sporen kunnen. Dan kan ik de module overgangen vrij maken, de modules uit elkaar halen en bij de achterste sporen van de modules die 1.30 diep zijn.

Nog even wat achtergrond informatie over het station en de stad.
Wat me leuk lijkt om uit te beelden is een station dat door de decennia heen gegroeid is. Zit er aan te denken ergens nog het 4de klasse staatsspoor station van Holland Scale neer te zetten als overblijfsel van vroeger. Het doodlopende spoortje is ook zon soort overblijfsel van een vroegere uitbreiding. En daarnaast een leuk excuus om een Traxx op reserve te zetten voor de ICD dienst ;) . Het station ligt aan de Brabantroute, en heet Reysburg (Reyshoeve (uit die naam is Reeshof gevormd, de wijk waar ik woon) en Tilburg).

Kanaal en kanaalspoor ga ik intekenen aan de andere kant, eens kijken hoe dat staat.

Groeten,
Chiel





Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: hubertus op 1 Januari 2023, 13:38:39
Wat betreft het bereikbaar hebben van alle sporen in geval van nood. De module waar het station op staat, is ongeveer een meter diep. Als ik me een beetje tussen de niveaus wurm moet ik dan bij de achterste sporen kunnen. Dan kan ik de module overgangen vrij maken, de modules uit elkaar halen en bij de achterste sporen van de modules die 1.30 diep zijn.

Mijn advies, neem genoegen met minder opstelsporen en zorg dat je ook vanaf de achterkant enigszins fatsoenlijk bij die opstelsporen kunt, zonder dat je delen van je baan waar rails op ligt, eerst vrij moet maken. Bedenk daarbij ook dat bij een eventuele ontsporing er wel eens een kortsluiting ontstaat, waardoor je hele baan stil staat. Dus even wegrijden van je andere treinen lukt dan niet meer. 
Bij mij is het schaduwstation alleen van de voorkant bereikbaar en 40 cm breed. Tot een cm of 50, heel misschien 60, zou ik nog wel aandurven, meer niet. Is het fatsoenlijk van twee kanten te bereiken, verdubbelt dat.

groet, Huub


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 26 April 2023, 06:08:30
Hoi allemaal,

Het is even stil geweest, maar ben ondertussen verder gegaan met de plannen uitwerken.

Heb het baanplan wat minder diep gemaakt en het aantal opstelsporen in de schaduwstations ingekrompen. Het eerste niveau heb ik uitgelegd op de vloer en tot de conclusie gekomen dat het moet lukken om in geval van nood de achterste sporen te bereiken.

Ik hoop nu snel te kunnen beginnen met de bouw. Nog even de laatste klussen op zolder afmaken.

Groeten,
Chiel


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 19 Juni 2023, 21:18:43
Hoi allemaal,

Ondertussen is er flinke vooruitgang geboekt met de modelspoorbaan. De frames van de 3 modules zijn bijna klaar wat betreft level 1. Zoals eerder beschreven bestaat de baan uit drie delen welke uit elkaar zijn te halen. Zo is de opslagruimte onder het schuine dak altijd nog te bereiken, en is de baan aan alle kanten te benaderen.

Volgende stap is platen te monteren op het frame. Mijn plan is om eerst het eerste niveau volledig operationeel te hebben. Daarna volgt stap voor stap de opbouw van niveau 2 en later het zichtbare deel op niveau 3.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230619_214502_1687205306.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230619_214502_1687205306.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230619_214510_1687205864.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230619_214510_1687205864.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230619_214541_1687205897.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230619_214541_1687205897.jpg)

Groeten,
Chiel



Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Jakop de Bruin op 20 Juni 2023, 05:06:53
Goed bezig  (y)


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 30 Juni 2023, 19:05:26
Hoi allemaal,

Weer een stuk opgeschoten  de laatste dagen. De onderbouw is nu grotendeels af en ben begonnen met de rails te leggen op de eerste module.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230630_151221_1688147873.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230630_151221_1688147873.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230630_151209_1688148171.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230630_151209_1688148171.jpg)

Voor het uitlijnen van de rails gebruik ik 3d geprinte malletjes. Ook handig om de flex rails bochten goed op hun plek te fixeren.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230630_151154_1688148294.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230630_151154_1688148294.jpg)

Groeten,
Chiel


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 Juni 2023, 19:07:51
Netjes werk!  (y)


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 27 Juli 2023, 20:34:22
Hoi allemaal,

Er zijn weer grote stappen gemaakt met de baan. Afgelopen week bezig geweest met de bekabeling van het eerste niveau, voeding naar de rails, aansluiten van de wisseldecoders en uiteindelijk de wisselmotoren.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230725_124910_1690485990.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230725_124910_1690485990.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230725_124942_1690486040.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230725_124942_1690486040.jpg)

Elke module heeft verdeelblokken waarmee genoeg voedingsaansluitingen kunnen worden gemaakt naar decoders en de rails.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230725_124949_1690486083.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230725_124949_1690486083.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230725_125002_1690486112.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230725_125002_1690486112.jpg)

Aan de zijkant een kabelgoot gemaakt zodat de bedrading makkelijk bereikbaar is. En meteen een rand zodat de medebewoner er geen dingen af kan gooien  :D

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230706_214202_1690486271.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230706_214202_1690486271.jpg)

Uiteindelijk is het proef bedrijf gestart, de eerste treinen rijden.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230727_120323_1690486350.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230727_120323_1690486350.jpg)

De stekkers tussen de modules wil ik nog gaan vervangen voor seriele aansluitingen waar meerdere draden op kunnen worden aangesloten.  

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230727_120334_1690486384.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230727_120334_1690486384.jpg)

Volgende stap is de rails op de definitieve plek vast maken en bezetmelders aansluiten. Maar eerst uitgebreid proefrijden.

Groeten,
Chiel


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Jakop de Bruin op 27 Juli 2023, 20:57:45
Wordt indrukwekkend!  (y)


Titel: Re:Baanplan naar Nederlands voorbeeld (TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 28 Juli 2023, 08:37:25
Ja poh ik sta er soms zelf niet bij stil, maar een loc met 7 rijtuigen erachter heb ik zelf nog nooit op een baan gehad.

Zou de titel van het topic misschien aangepast kunnen  worden naar " Reysburg H0 (NL TP 5/6) " ?


Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: Jakop de Bruin op 28 Juli 2023, 09:16:51
Ja, dat is indrukwekkend.
Zelf heb ik diverse treinen met 6 rijtuigen rijden en die kunnen ook aan het perron.
7 lukt wel, maar dan moet het een passerende internationale trein zijn, want halteren is dan een probleem  ;D

Titel is aangepast  (y)


Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: niels b op 1 Augustus 2023, 21:52:45
Je werkt snel en nerjes.  (y)
Daar zou ik een voorbeeld aan kunnen nemen....  :P

Altijd mooi, die lange treinen!

Grtz,
Niels


Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 15 September 2023, 11:22:07

Hoi allemaal,

Bij deze weer een update.
De afgelopen tijd druk bezig geweest met testen van het schaduwstation. Heb een selectie van locs, rijtuigen, wagons en treinstellen gemaakt. Deze samen met de genummerde blokken in een tabel gezet om zo alle combinaties overzichtelijk te testen.
Korte time laps:

https://youtu.be/k23nhhjdHzI?si=8X2eOVUTpW_6W3xX

Dat verloopt tot nu toe best prima. Her en der wat sleutelen aan de module overgangen en er zijn een aantal defecte wisselmotoren vervangen. Nog maar een paar combinaties te gaan.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230805_113509_1694772778.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230805_113509_1694772778.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230805_113555_1694772889.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230805_113555_1694772889.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230805_113628_1694772933.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20230805_113628_1694772933.jpg)

En dus zo langzaam aan ga ik verder met de volgende stap, het aanleggen van de bezetmelders en de setup van de baan in iTrain voor de volgende tests.

Bezetmelders van Yamorc zijn onderweg. En heb ook meteen een vraag over waar de bezetmeld modules op de baan te plaatsen.

Mijn voorkeur zou hebben op het "besturingsbord" waar ook de centrale en voedingen hangen. Nadeel: dan worden de kabels van rail naar module behoorlijk lang, en meen dat je deze zo kort mogelijk moet houden? Voordeel: modules makkelijk bereikbaar om te updaten of bij storingen. Andere optie is ergens tussen de sporen. Voordeel: bekabeling van rail naar module is korter. Nadeel: moeilijker bereikbaar als er iets mis is met de modules. Wat zouden jullie adviseren?

Groeten,
Chiel





Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: 1200blauw op 15 September 2023, 14:12:49
Grappig om zo'n time lapse te zien. Je bent lekker bezig! (y)


Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 September 2023, 16:07:10
Ik zou de decoders plaatsen bij de wissel in de buurt en zoals jij gebouwd hebt dan aan de kant van de baan op een houten plaatje.
Op de baan zelf, al is het schaduwstation, zou ik niet doen.


Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: hubertus op 16 September 2023, 11:22:46
Ook bij de bezetmelders zou ik de aansluitingen naar de rails zo kort mogelijk houden, geeft het kleinste risico op storingen.
Eenmaal een adres gegeven (mits nodig) en aangesloten, hoef je er normaal gesproken niet meer bij.


Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 27 December 2023, 19:01:27
Hoi allemaal,

Lange tijd geen update geplaatst, maar er is genoeg gedaan aan de baan.

Aller eerst heb ik de plaatsing van de bezetmelders bepaald. Ik heb er voor gekozen deze toch op de baan te plaatsen (twee sets melders op 2 verschillende plekken). Dit omdat ik hiermee de afstand naar de melders het kortst hou, de vrije ruimte tussen de niveaus overal in takt hou en de plekken op de baan toch leeg waren. Bovendien zijn ze nog relatief makkelijk te bereiken mocht het nodig zijn en kon ik de bedrading netjes wegwerken onder de baan na mezelf er weer onder te hebben gewurmd.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20231227_183709_1703699752.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20231227_183709_1703699752.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20231227_183821_1703699778.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20231227_183821_1703699778.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20231227_183700_1703699824.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20231227_183700_1703699824.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20231227_183805_1703699846.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20231227_183805_1703699846.jpg)

Er is nog één Yamorc bezetmelder nodig om alle secties aan te sluiten. Draadjes liggen al klaar.
De bezetmelders zijn dus geplaatst op de grootste module van de drie. De bekabeling naar de melders op deze module heb ik gerealiseerd d.m.v. seriele prints en kabels.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20231227_183650_1703699872.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20231227_183650_1703699872.jpg)
(Modules zijn hier niet aan elkaar bevestigd)

Alle secties (die nu gemaakt zijn), zijn getest en werken, nadat ik de loconet kabel en de Yamorc ES link printjes op de juiste ingangen had aangesloten...  :D Dat ging dus niet meteen goed. Heb ook de boel meteen gedocumenteerd in een aparte versie van het baanplan (sectie nummering en wissel nummering erin gezet). Ook is de keerlus aangesloten en zijn ook daar de secties gemaakt.

Volgende stap is nu de laatste bezetmelder aansluiten en in iTrain het schakelbord inrichten.

Ook heb ik nog eens naar het baanplan van het bovenste zichtbare niveau gekeken. Ik ben toch bang dat het oorspronkelijke plan voor te weinig variatie in de treinen loop zorgt. Daarom komt er naast de hoofdbaan een dubbelsporige 'nevenlijn' bij, welke iets verdiept in een tunnelbak ligt en onder de hoofdsporen door uit het zicht verdwijnt. Zodra het plan klaar is zal ik het hier delen. Toch nog tijd zat om te sleutelen aan het plan voor het zichtbare deel ;D

Groeten,
Chiel 


Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: Sander Lageveen op 28 December 2023, 12:04:56
Leuke ontwikkelingen Chiel!

Benieuwd naar je baanplan!


Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 4 Januari 2024, 09:09:49
Dank je Sander. Zal snel wat laten zien van het baanplan.

Gisteren de boel weer eens in beweging gebracht. Een echte TD7 (ok moet eigenlijk een 1700 voor) bestaande uit LS Models ICRm rijtuigen

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20240103_183351_resized_1704355420.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20240103_183351_resized_1704355420.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20240103_183331_1704355647.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20240103_183331_1704355647.jpg)


Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Januari 2024, 10:02:01
Mooi  (y)


Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: 1200blauw op 4 Januari 2024, 22:01:58
Dat is een indrukwekkende sleep zo! (y)


Titel: Re:Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Bericht door: Chiel op 29 Januari 2024, 20:55:23
Hoi,

De laatste bezetmelder is geplaatst en de rails is aangesloten. Ging allemaal volgens plan.
Daarna druk bezig geweest met het baanplan in iTrain te maken, de blokken in te stellen en de melders te koppelen.
Een hoop werk maar gelukkig had ik het al eens eerder gedaan wat deze keer echt hielp. En toch heb ik de instructie filmpjes op Youtube van Jeroen Balkema er bij gehouden om niets over het hoofd te zien.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/itrain_1706437349.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/itrain_1706437349.png)

Alle sporen worden getest om te kijken of de stop posities goed zijn ingesteld. Het schaduwstation is ook als station opgegeven in iTrain om zo een grote variatie aan treinen in de omloop te krijgen.

Plan V rijdt een route vanaf de toekomstige ingang van het schaduwstation. Hier eindigt de helix van niveau 3 naar niveau 1. Vanaf hier rijdt de Plan V naar een van de keersporen en rijdt terug richting uitgang schaduwstation (naar de helix om naar niveau 3 te rijden):

https://youtu.be/w2qgdWrl7o8

DB 1614 rijdt vanaf de toekomstige ingang naar de doorgaande schaduwstation sporen. Rijdt vervolgens via de toekomstige rechter uitgang van het schaduwstation (hier begint de helix naar niveau 2 en 3) door de keerlus terug naar de linker in/uitgang. De helix zal hier een aftakking hebben naar de keerlus om via de helix bij de linker uitgang naar niveau 3 te rijden:

https://youtu.be/5pPhSSeoA5k
 
Van de week ook nog wat nieuwe aanwinsten binnen gehad. De Roco BR189 van RRF en twee SBB/OBB NightJet rijtuigen die de nachttrein naar Zwitserland gaan vormen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20240126_224414_1706558000.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/119/20240129_205043_1706558028.jpg)