Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)  (gelezen 45258 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 28 Juli 2023, 09:16:51 »

Ja, dat is indrukwekkend.
Zelf heb ik diverse treinen met 6 rijtuigen rijden en die kunnen ook aan het perron.
7 lukt wel, maar dan moet het een passerende internationale trein zijn, want halteren is dan een probleem  Grin

Titel is aangepast  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #31 Gepost op: 1 Augustus 2023, 21:52:45 »

Je werkt snel en nerjes.  Duim omhoog
Daar zou ik een voorbeeld aan kunnen nemen....  Tongue

Altijd mooi, die lange treinen!

Grtz,
Niels
Gelogd
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #32 Gepost op: 15 September 2023, 11:22:07 »


Hoi allemaal,

Bij deze weer een update.
De afgelopen tijd druk bezig geweest met testen van het schaduwstation. Heb een selectie van locs, rijtuigen, wagons en treinstellen gemaakt. Deze samen met de genummerde blokken in een tabel gezet om zo alle combinaties overzichtelijk te testen.
Korte time laps:

https://youtu.be/k23nhhjdHzI?si=8X2eOVUTpW_6W3xX

Dat verloopt tot nu toe best prima. Her en der wat sleutelen aan de module overgangen en er zijn een aantal defecte wisselmotoren vervangen. Nog maar een paar combinaties te gaan.







En dus zo langzaam aan ga ik verder met de volgende stap, het aanleggen van de bezetmelders en de setup van de baan in iTrain voor de volgende tests.

Bezetmelders van Yamorc zijn onderweg. En heb ook meteen een vraag over waar de bezetmeld modules op de baan te plaatsen.

Mijn voorkeur zou hebben op het "besturingsbord" waar ook de centrale en voedingen hangen. Nadeel: dan worden de kabels van rail naar module behoorlijk lang, en meen dat je deze zo kort mogelijk moet houden? Voordeel: modules makkelijk bereikbaar om te updaten of bij storingen. Andere optie is ergens tussen de sporen. Voordeel: bekabeling van rail naar module is korter. Nadeel: moeilijker bereikbaar als er iets mis is met de modules. Wat zouden jullie adviseren?

Groeten,
Chiel



Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #33 Gepost op: 15 September 2023, 14:12:49 »

Grappig om zo'n time lapse te zien. Je bent lekker bezig! Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 15 September 2023, 16:07:10 »

Ik zou de decoders plaatsen bij de wissel in de buurt en zoals jij gebouwd hebt dan aan de kant van de baan op een houten plaatje.
Op de baan zelf, al is het schaduwstation, zou ik niet doen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 16 September 2023, 11:22:46 »

Ook bij de bezetmelders zou ik de aansluitingen naar de rails zo kort mogelijk houden, geeft het kleinste risico op storingen.
Eenmaal een adres gegeven (mits nodig) en aangesloten, hoef je er normaal gesproken niet meer bij.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #36 Gepost op: 27 December 2023, 19:01:27 »

Hoi allemaal,

Lange tijd geen update geplaatst, maar er is genoeg gedaan aan de baan.

Aller eerst heb ik de plaatsing van de bezetmelders bepaald. Ik heb er voor gekozen deze toch op de baan te plaatsen (twee sets melders op 2 verschillende plekken). Dit omdat ik hiermee de afstand naar de melders het kortst hou, de vrije ruimte tussen de niveaus overal in takt hou en de plekken op de baan toch leeg waren. Bovendien zijn ze nog relatief makkelijk te bereiken mocht het nodig zijn en kon ik de bedrading netjes wegwerken onder de baan na mezelf er weer onder te hebben gewurmd.









Er is nog één Yamorc bezetmelder nodig om alle secties aan te sluiten. Draadjes liggen al klaar.
De bezetmelders zijn dus geplaatst op de grootste module van de drie. De bekabeling naar de melders op deze module heb ik gerealiseerd d.m.v. seriele prints en kabels.


(Modules zijn hier niet aan elkaar bevestigd)

Alle secties (die nu gemaakt zijn), zijn getest en werken, nadat ik de loconet kabel en de Yamorc ES link printjes op de juiste ingangen had aangesloten...  Cheesy Dat ging dus niet meteen goed. Heb ook de boel meteen gedocumenteerd in een aparte versie van het baanplan (sectie nummering en wissel nummering erin gezet). Ook is de keerlus aangesloten en zijn ook daar de secties gemaakt.

Volgende stap is nu de laatste bezetmelder aansluiten en in iTrain het schakelbord inrichten.

Ook heb ik nog eens naar het baanplan van het bovenste zichtbare niveau gekeken. Ik ben toch bang dat het oorspronkelijke plan voor te weinig variatie in de treinen loop zorgt. Daarom komt er naast de hoofdbaan een dubbelsporige 'nevenlijn' bij, welke iets verdiept in een tunnelbak ligt en onder de hoofdsporen door uit het zicht verdwijnt. Zodra het plan klaar is zal ik het hier delen. Toch nog tijd zat om te sleutelen aan het plan voor het zichtbare deel Grin

Groeten,
Chiel 
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #37 Gepost op: 28 December 2023, 12:04:56 »

Leuke ontwikkelingen Chiel!

Benieuwd naar je baanplan!
Gelogd

mvg,
 Sander
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #38 Gepost op: 4 Januari 2024, 09:09:49 »

Dank je Sander. Zal snel wat laten zien van het baanplan.

Gisteren de boel weer eens in beweging gebracht. Een echte TD7 (ok moet eigenlijk een 1700 voor) bestaande uit LS Models ICRm rijtuigen




Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #39 Gepost op: 4 Januari 2024, 10:02:01 »

Mooi  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #40 Gepost op: 4 Januari 2024, 22:01:58 »

Dat is een indrukwekkende sleep zo! Duim omhoog
Gelogd
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #41 Gepost op: 29 Januari 2024, 20:55:23 »

Hoi,

De laatste bezetmelder is geplaatst en de rails is aangesloten. Ging allemaal volgens plan.
Daarna druk bezig geweest met het baanplan in iTrain te maken, de blokken in te stellen en de melders te koppelen.
Een hoop werk maar gelukkig had ik het al eens eerder gedaan wat deze keer echt hielp. En toch heb ik de instructie filmpjes op Youtube van Jeroen Balkema er bij gehouden om niets over het hoofd te zien.



Alle sporen worden getest om te kijken of de stop posities goed zijn ingesteld. Het schaduwstation is ook als station opgegeven in iTrain om zo een grote variatie aan treinen in de omloop te krijgen.

Plan V rijdt een route vanaf de toekomstige ingang van het schaduwstation. Hier eindigt de helix van niveau 3 naar niveau 1. Vanaf hier rijdt de Plan V naar een van de keersporen en rijdt terug richting uitgang schaduwstation (naar de helix om naar niveau 3 te rijden):

https://youtu.be/w2qgdWrl7o8

DB 1614 rijdt vanaf de toekomstige ingang naar de doorgaande schaduwstation sporen. Rijdt vervolgens via de toekomstige rechter uitgang van het schaduwstation (hier begint de helix naar niveau 2 en 3) door de keerlus terug naar de linker in/uitgang. De helix zal hier een aftakking hebben naar de keerlus om via de helix bij de linker uitgang naar niveau 3 te rijden:

https://youtu.be/5pPhSSeoA5k
 
Van de week ook nog wat nieuwe aanwinsten binnen gehad. De Roco BR189 van RRF en twee SBB/OBB NightJet rijtuigen die de nachttrein naar Zwitserland gaan vormen.





Gelogd
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #42 Gepost op: 30 Juni 2024, 16:25:20 »

Goedemiddag allemaal!

Na hele lange tijd weer eens een update van mijn kant.
De afgelopen maanden stonden in het teken van gezinsuitbreiding. In februari zijn mijn vrouw en ik de trotse ouders geworden van een zoon. Dus de modelspoorbaan moest even pas op de plaats maken. Nu we het nieuwe ritme te pakken hebben heb ik ook weer wat meer tijd om verder te gaan met de bouw.

Het eerste niveau is nu helemaal afgerond: veel test rondjes met iTrain gemaakt (pendelen tussen het schaduwstation naar een tijdelijk kop station), rails op de definitieve plek uitgelijnd en vastgemaakt en alle kabels en draden netjes weg gewerkt. Het volgende bouwwerk op de lijst is de helix van niveau 1 naar niveau 2.

Om hier mee te kunnen beginnen moest er eerst een paar cm extra ruimte gemaakt worden achter het paneel om daar ook draadeinden te kunnen bevestigen.


Daarna een proto type/mal gemaakt van 1/3 cirkel op 9mm triplex. Ik heb gekozen voor 1/3 cirkel omdat ik dan met platen van 122x61 het minste zaag afval heb. Roco line R5 en R6 uitgelijnd en met een oud wagentje de 1/3 cirkel uitgetekend.



En dan maar eens passen...



Dat staat zo gek nog niet. Hierna aan de hand van de mal meerdere delen gezaagd om de eerste winding van de helix te maken.



Deze vervolgens met 2mm kurk bedekt t.b.v. het geluid.



Hierna de delen uitgelegd en bepaald waar de draadeinden moeten komen. Op onderstaande afbeelding zijn er een aantal geplaatst.



En hier de uiteindelijke plaatsing van alle draadeinden tot nu toe. Her en der wil ik er nog een aantal bij plaatsen voor de stevigheid. Hiervoor moeten er in de constructie eerst een aantal extra balken worden toegevoegd.



De houten delen worden met 3D geprinte haken aan de draadeinden bevestigd. Voordeel hiervan is dat de bevestiging aan beide kanten niet op precies dezelfde plek hoeft te zitten.



De buitenste rail van de helix heeft een hellingspercentage van 2.6%. Binnenste dalende rail een hellingspercentage van 2.9%. Vrije ruimte tussen de niveaus is 8,6 cm, wat voldoende is om met de pantos op te rijden*.

Halverwege de eerste winding zit een aftakking naar de keerlus. De afrit heb ik gemaakt met een extra stukje hout. Om het andere deel van de baan op juiste hoogte te krijgen heb ik gebruik gemaakt van 'risers' van woodland scenics.







Bij de oprit/afrit vanaf niveau 1 is de vrije ruimte iets minder. Dus daar liepen pantografen tegen het hout aan. Met een stuk installatie draad wordt de panto naar beneden gedrukt en komt weer om hoog als de loc uit de helix is.









Het eerst volgende wat nu moet gebeuren is het aansluiten van de voeding naar de wissel in de helix en wordt de eerste halve winding aangesloten op de bezetmelders. De rest van de helix wordt gevoed door de booster van niveau 2.

Update over het zichtbare deel van het baanplan volgt de volgende keer hoop ik Cool

Groeten,
Chiel

 

Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 30 Juni 2024, 17:33:58 »

Gefeliciteerd met de toekomstige modelspoorder.

Slim idee met die haken. Maakt ook het monteren van zo'n helix een stuk makkelijker.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 30 Juni 2024, 18:00:57 »

Inderdaad! !
Op beide vlakken…gefeliciteerd en mooi werk  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« vorige volgende »
Ga naar: