Hallo
Nou zo is het gegaan.
In de N scale vlog 113: Een video verslag van de N-spoorbeurs Lochem 2015.
https://youtu.be/D_Jff2QTNsk00:53 baan: De binnenhaven
09:35 baan: Immergut
11:10 baan: Nspoor Fryslân
12:38 baan: Sankt Olaf
12:46 baan: Winter im tal
13:32 baan: Das zöllnerhaus am fluss
14:25 baan: Eight track
14:52 baan: Cold creek
15:07 baan: Trein en zoo
15:31 baan: Tijn buijs
15:36 baan: Station Gilze-Rijen
17:13 baan: Spoorgroep NedTrak
18:15 baan: ?
18:26 baan: De seinpaal
18:51 baan: Markenburg diorama
19:13 demo's en advies
Foto's zie je op mijn blog:
http://bouwwerkenvanolaf.blogspot.nl/2015/09/n-scale-vlog-113-n-spoor-beurs-lochem.htmlVrijdag 18 september 2015Gelukkig mocht ik van Hans de baan al opbouwen dus alles verzamelt en de auto ingepakt. En gelukkig paste het allemaal in de auto. Heb ik toch goed gemeten.
Rond 15:00 in Lochem aangekomen. Tevens waren Nspoor Fryslân, Spoorgroep NedTrak en een verkoper ook aanwezig.
De steekwagen van Hans kwam erg goed van pas. Ik had zelf ook wel een wagentje met wielen maar die verkeerde in een niet zo goede staat. Na ongeveer 1.5 uur de baan grotendeels opgebouwd.
Zaterdag 19 september 2015Heel vroeg er al uit om 7:00uur aanwezig te zijn. Mijn modelbaan stond namelijk nog niet op de uiteindelijke plaats. Met meerdere mensen hebben we de baan naar de goede plek geschoven. Daarna ben ik verder gegaan met het uitlijnen van de baan en het verdere opbouwen van de baan. Zo rond een uur of 8 kwamen de rest van de modelbouwers hun baan opbouwen en ook kwamen de verkopers hun stand opbouwen. Om 10:00 uur ging de beurs open en kwamen de bezoekers binnen.
In de loop van de ochtend was het best wel druk. Aardig wat mensen gesproken. Ook diverse mensen blij kunnen maken met diverse tips en advies. Ik merkte wel op dat eigenlijk mijn 3D print en mijn huisjes uit de plotter interessanter waren dan de rest van de baan. Ik heb ook het vermoeden dat men het rangeren niet zo gewend is. In de VS is rangeren juist het hoofdonderdeel van de treinbanen.
Verder is het leuk om te zien dat er zo veel verschillende mensen zijn. De een kijkt nauwelijks naar de banen en dan de ander kijkt stiekem toch kort even. Weer een ander kijkt wat langer en stelt misschien wel een vraag. En dan hebben we nog de "die hard" / fans. Lekker veel ideeën uitwisselen en tips vliegen over en weer en je ziet dat men geniet.
Ook leuk om te zien is dat de dames de treintjes toch best wel leuk vinden. En de kinderen vinden het ook allemaal prachtig.
In de loop van de dag ook nog last gehad van een kortsluiting. Juist net op het moment dat het druk was...... De kortsluiting bleek weer in een hartstuk van een wissel te zitten. Na wat breek werk daar een isolatie gleuf ingekrast. Dan kom je toch wel aan het zweten als iedereen op je vingers kijkt.
Verder heeft het allemaal wel redelijk gereden. Het was wel erg wisselend, de ene keer rijd het goed en de andere keer rijd het helemaal niet.
In de middag was het wel helaas erg rustig. Kan me ook voorstellen dat men op de zaterdag nog wat andere dingen te doen heeft.
Aan het einde van de dag de treintjes ingepakt. Want stel dat de boel afbrand dan heb je tenminste je treincollectie nog.
Zondag 20 september 2015Omdat de baan al rijklaar was kon ik later komen. Al bijna vergeten te tanken dus dat eerst nog gedaan. En onderweg naar Lochem nog bijna de afslag gemist......
Maar goed, net voor 10:00 uur kwam ik binnen en konden de treintjes weer op de baan gezet worden.
In tegenstelling tot de zaterdag was het over de hele dag wel drukker. Maar er waren ook momenten dat er nagenoeg niemand bij de banen stond.
Verdeeld over de dag ook weer die verschillende bezoekers gehad. Heel leuk allemaal.
En toen was het 16:00uur en begon iedereen de boel af te breken. Dat ging behoorlijk snel. Ik was niet zo snel. Ik was dik 2 uur bezig met die tientallen schroefjes en boutjes....... Nspoor Fryslân, Hans en ik gingen als laatste weg. Hans nog bedankt voor het helpen sjouwen naar de auto.
Alles bij elkaar en hoe nu verder.Ik was wel blij dat ik niet de enige was met rij problemen.
Bij mijn buren werd druk geprogrammeerd en afgesteld. Ik zag verder ook dat er steeds druk gepoetst werd om de boel rijdend te houden. Alwin (hoop je goede naam? ) gaf me de tip om toch een railgum te gebruiken. Deze heb ik nu ook bij hans gekocht.
Zo op een beurs zelf staan brengt je verder wel aan het denken. De modelbaan heb ik volgepropt met ideeën die ik uit wou testen. En ik weet nu wat wel en niet voor mij werkt. Tenminste de dingen die ik nu getest heb. Ik heb nu zoveel nieuwe ideeën en inzichten gekregen dat het consequenties heeft voor de huidige treinbanen.
Ik ga nu de komende tijd diverse dingen uitwerken. Dus zal het wat rustiger worden kwa vlogs. Tevens wil ik ook aan mijn andere hobby Trainz / 3D tekenen tijd besteden.
Dus ik blijf gewoon doorgaan. Hou de site in de gaten voor updates.
Wat een verhaal weer.
Olaf