proefabonnement modelspoor en spoorwegentijdschrift Railhobby

Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 8   Omlaag
Print
Auteur Topic: Blausee-Mitholz  (gelezen 26953 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2082


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Gepost op: 21 November 2015, 01:10:59 »

Ik val er maar midden in, jullie weten inmiddels al wel dat ik Blausee-Mitholz in model aan het maken ben.

Ik ben zelf technisch aangelegd en niet zo'n scenery man.
Ik help mijn kameraad Harry met de techniek en Harry help mij met de scenery.

Maar ik heb nu zelf het voetgangers tunneltje gemaakt en wel op mijn manier  Wink





Het voorbeeld.


Stroken printplaat materiaal gezaagd en gefreesd en daar een trap van gelijmd.


Bodem is ook printplaat materiaal, zijwanden zijn verf roerstokjes en het geheel m.b.v. aluminium hoeklijn samen gebouwd tot een tunnelbak.


Goed luisterend naar de adviezen van Harry de tunnelbak op kleur gebracht met Vallejo verf.


Hier alles nog los om te kijken hoe het staat. Dak is ook van printplaat materiaal, preisers staan nog los en er zijn 3 ledjes aangebracht voor de verlichting die hier voor het eerst op proef branden.


Tunnelbak hier op zijn kop definitief onder de plaat gemonteerd.
Elektronica is een regelbare voeding waarmee ik de ledjes op de gewenste lichtsterkte kan inregelen.


Alles op zijn plaats, onder Mitholz bevindt zich het schaduwstation.


Het schaduwstation wordt gedicht met een voorzet talud (dat had ik al gemaakt) In het talud heb ik een bakje gemaakt waar de tunnel in uit moet komen en de trap en wachthuisje gemaakt moet gaan worden. Hier is de opening in het bakje gemaakt en op zijn plaats gezet.
Tunnelportaal wordt verder op het wegneembare deel uitgewerkt.


Deze foto geeft een beter overzicht zoals het gemaakt is.
Rail e.d. zijn weggehaald i.v.m. de bouw.
Volgende stap is kurk voor de railbedding definitief leggen.
Het talud wordt in het bakje verder opgewerkt met schuimblokjes en gips.


Ik heb ook al een proefstukje voor het perron gemaakt.
Als de railbedding ligt is dat de volgende stap om het perron in zijn geheel te maken.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7682


172*


« Antwoord #1 Gepost op: 21 November 2015, 01:27:37 »

Leuk gedaan Johan!  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 804



« Antwoord #2 Gepost op: 21 November 2015, 11:34:31 »

Ziet er inderdaad leuk uit. Tipje: maak de wanden van de tunnel iets smeriger en wat matter, zoals in werkelijkheid. Nu glimt de tunnel nog wat te veel en ziet er te nieuw uit.

Groet,
Ruud
Gelogd
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2082


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #3 Gepost op: 21 November 2015, 12:05:43 »

Heren dank!

@Ruud, als dit stukje helemaal klaar is zal Harry het geheel weatheren. Dit is inderdaad nog te clean maar je moet toch ergens beginnen  Grin  Op de foto's zie je de tunnel zelf beter dan ik het echt.
Leds branden nl minimaal alleen op de foto's wordt dat opgehaald.
Komt dus goed  Wink

Voor wie niet weet het gebouw station Blausee-Mitholz is gemaakt door Harry.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7682


172*


« Antwoord #4 Gepost op: 21 November 2015, 12:59:58 »

Ik heb het stationsgebouw van Harry met eigen ogen gezien en het is een staaltje vakmanschap.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1463


« Antwoord #5 Gepost op: 21 November 2015, 13:29:45 »

Gaaf Johan!!!

Ik moet hier ook nog een verkeerstunnelbak maken maar kom er even niet uit wat de beste manier is.

Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4088


202*


« Antwoord #6 Gepost op: 21 November 2015, 13:48:04 »

 Duim omhoog  Duim omhoog  Duim omhoog

Ik ben zelf ook aan het tunnellen, maar jij gaat een stapje verder! De hele tunnel is er!
Prachtig Johan
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Sobat Kras
Newbie

Offline Offline

Berichten: 13



« Antwoord #7 Gepost op: 21 November 2015, 13:49:19 »

Ziet er netjes uit. We houden het in de gaten.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7682


172*


« Antwoord #8 Gepost op: 21 November 2015, 15:55:47 »

Hé Sobat, leuk jou hier ook te zien.  Smiley

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 611



« Antwoord #9 Gepost op: 21 November 2015, 16:07:10 »

hoi johan

ziet er mooi uit die tunnel

mvg gerard
Gelogd

lid van DBTHG
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2082


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #10 Gepost op: 21 November 2015, 22:24:23 »

Dank voor alle reacties!

Ik moet hier ook nog een verkeerstunnelbak maken maar kom er even niet uit wat de beste manier is.

Sander gewoon met tunnelvisie, dan kom je er wel  Wink Cheesy
Alle gekheid gewoon bekijken welke materialen je het beste uit komt.
Zorg dat je de verhoudingen een beetje goed hebt dan kom je al een heel eind.

Ik ben zelf ook aan het tunnellen, maar jij gaat een stapje verder! De hele tunnel is er!

De voetgangers tunnel zit gewoon vol in het zicht. Als ik op mijn stoel zit (voor Koploper) dan kijk ik er bijna recht in. Dat is wel mooi.
Nu zien op verder op te bouwen.

Verderop zit de tunneltjes waar je met de auto door rijdt naar Blausee-Mitholz.
Nu ik toch de boel los heb liggen kan ik meteen beter doorpakken. Mijn plan is om het raamwerk voor de tunneltjes en de af/oplopende weg te gaan maken en te plaatsen. Dan kunnen Harry en ik die later afwerken.


Ik heb genoeg fotowerk er van, hebben jullie een enig idee waarover het gaat. Die oranje lat is precies 1 meter lang. Zo kan ik de verhoudingen in model bepalen.

Mvg, Johan

Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2082


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #11 Gepost op: 22 December 2015, 18:04:44 »

Ik had vandaag bezoek klik  Duim omhoog Grin

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4088


202*


« Antwoord #12 Gepost op: 22 December 2015, 19:25:03 »

Gezellig!
Ik begin dat deel van de hobby trouwens steeds meer te waarderen; een loc/decoder zo afregelen dat het ding uiteindelijk mooi rijdt.

Over spanningsverschillen tussen Zwitserse en Nederlandse loks doen we niet moeilijk in H0  Cheesy
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2082


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #13 Gepost op: 4 Januari 2016, 23:42:38 »

Al het goede komt langzaam ...... toch ..............

Ik was een poos geleden al bezig met gefröbel zelf bovenleiding te maken. Deels zelf deels gebruikmakend van Sommerfeldt


Messing H-profiel en zelf messing voetjes maken.
De grap is dat de overhoekse maat van 3mm H-profiel precies 4,2 mm is. Boor je een gaatje van rond 4,2 bekend om M5 draad te tappen tot half in het voetje dan druk je het profiel mooi strak in het voetje  Cool
Als je dan verder doorboort het 2,5 dan tap je er M3 in. Na het profiel er ingedrukt te hebben draai je er een draadeindje M3 in, solderen en dan zit alles zo vast als een huis.


Proto type van een bovenleiding mast. Bovenligger is van Sommerfeldt.


Proto type van de BLS Y-houder gemaakt uit messing wordt nog een hele opgave ze allemaal te maken ........


De werkelijkheid, het voorbeeld dus .......


Vanavond een begin gemaakt met het alles bepalende bovenleiding portaal voor de loods. Uitsapring was door Harry al in het dak gemaakt. Aan de andere kant staat de mast achter het perron zoals het hoort. Mast zit echter wel aan de plaat vast het talud er voor is weg te nemen.
Kurk onder de rails is definitief gelegd.

Ben van plan om in 1x door te gaan. Wissels moeten geschilderd worden en dan de draden aan de rials maken en aansluiten.

Ben nog wel even zoet  Grin

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7682


172*


« Antwoord #14 Gepost op: 4 Januari 2016, 23:57:28 »

Leuk Johan. Geeft een heel ander beeld, zo met een bovenleidingsportaal.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Pagina's: [1] 2 3 ... 8   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Blausee-Mitholz
« vorige volgende »
Ga naar: