Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Omlaag
Print
Auteur Topic: Blausee-Mitholz  (gelezen 57298 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2186



« Antwoord #75 Gepost op: 18 Juli 2016, 23:13:26 »


Nog net voor de aankomende tropische hitte de laatste twee prefab servo mechanismen gemaakt.
Duidelijk te zien dat voor elk wissel op maat gemaakt is.




Het wissel aan de boogzijde van het station waar het van 3 sporig weer naar 2 sporig gaat of anders om  Wink




Het wissel bij het station wat naar het voormalig munitie depot leid.

Servo decoders worden na het tropen reces geplaatst en aangesloten  Wink Grin

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2186



« Antwoord #76 Gepost op: 2 Augustus 2016, 22:04:00 »

Het is inmiddels weer fijn knutsel weer dus ben ik ondanks enige lichamelijke ongemak weer aan de slag gegaan.

Bedrading van de servo's aangelegd en alles functioneert.
Kom ik tot de ontdekking dat ik ergens een draad aan een stopmelder vergeten ben. Waarschijnlijk moet een deel nog even los.


Ben bezig met de puzzel van Track Control.
Eerst maar eens uitleggen en bestuderen.


Betreft het systeem van Uhlenbrock op basis van Loconet.
Links onder de Loconet aansluit module. De verbinding tussen de Loconet module en het bedieningspaneel zelf is maar een drie aderige draad. Dat spreekt mij wel aan.
Eigenlijk is het systeem een digitaal systeem binnen digitaal  Cool


Heb het spul al enige jaren liggen. Destijds voor een prikkie aan kunnen schaffen. Heb toen flink mee gestoeid om te kijken hoe dat werkt en dat beviel mij wel. Zit een prima handleiding en software om te programmeren bij.


Dit is de lay-out die ik voor ogen heb. Je kunt het net zo duur maken als je zelf wilt. Seinen heb ik gelaten voor wat het was, die pas ik niet toe.
Met 8 wissels kan ik lekker rangeren van Mitholz naar het Kieswerk v.v. Verder zijn er 15 punten waar met rood aangegeven wordt welk spoor bezet is. Tevens kan ik zien in geel welk spoor Koploper in gebruik heeft voor een rijweg.
De Track Control modules reageren rechtstreeks op de Loconet terugmelders.
Nu mijn modelbaan technisch gereed is zijn alle wissel adressen en terugmeld codes bekend en kan ik nu Track Control programmeren.

Ik verveel mij de komende tijd dus niet  Wink Grin

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 10729


214*


« Antwoord #77 Gepost op: 2 Augustus 2016, 23:00:50 »

Interessant Johan. Ben heel benieuwd hoe het wordt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2186



« Antwoord #78 Gepost op: 3 Augustus 2016, 23:58:01 »

Wel Gert, blijf het volgen ........

Uit een ander topic ..................
Ik heb het helemaal gehad met de weergoden!


Vindt het niet erg Gert, lekker knutsel weer  Duim omhoog

Maar ja ..................
Enige tijd geleden was ik bezig met het spoor van het Kieswerk. Daar zit een los uitneembaar stukje in wat ik met een 9-polige stekker doorverbindt.
Heb enkele kabels met 9-polige RS232 stekkers o.a. voor verbinding tussen IntelliBox en PC lange tijd niet meer gebruikt
Voor het programmeren van Track-Control heb ik PC icm met IB nodig.


Laat ik nu van de verkeerde kabel de stekker er afgeknipt te hebben  Shocked Shocked Shocked
Ik kon dus eerst weer uitvogelen hoe het aansluitschema voor de IB was en daarna een 9-polige RS232 stekker aan de kabel solderen ............

Maar goed het werkt weer  Duim omhoog Cool

Enkele jaren geleden heb ik mij verdiept in TC maar dat is allemaal weer weg uit mijn geheugen.
Heb dus de hele avond besteed ...... hoe werkt dat programmeren ook al weer. Na lange tijd vogelen ben ik er weer uit hoe het werkt  Grin


Je hebt bij TC actieve en passieve elementen. In de midden is een actief element. Betreft hier UH 69220 wissel module.
Met deze wissel module kun je alle mogelijke denkbare wissel configuraties maken. Gewone wissel zo als hier, 3-weg wissels, DKW en Engels wissels met 1 of 2 aandrijvingen ect.
Links en rechts zie je passieve elementen voor het uitlichten van het spoor. Kan naast uit ook geel zijn voor rijweg indicatie. Dat geel schakelen wordt gedaan met een magneet artikel adres wat je toekent.
De passieve elementen worden vanuit een actieve element bestuurd.
Dat kan dus aan beide zijden.


Hier geeft het linker passieve element rood aan d.m.v. een bezetmelding via Loconet. Rood overrulet geel. Haal je de bezetmelding weg dat wordt het weer geel.
Geel kun je dus ook aan en uit schakelen.
Wat ik ga doen is als Koploper een rijweg heeft geclaimd geel en de trein de terugmelder aanrijdt schakelt de ECoS met een rijwegschakeling in de ECoS het geel uit d.m.v. de zelfde Loconet terugmelding. Als de trein dat weg is, is het geel uit.


Zo ziet het er uit met een paneelblokje er op.

Duidelijk te zien is dat straks het hele paneel werkt op 1 kabeltje van 3 draadjes  Cool

Nu moet ik alle wissel adressen en terugmeld nummers op papier zetten.
Adressen voor de passieve elementen bedenken en dan programmeren.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2186



« Antwoord #79 Gepost op: 4 Augustus 2016, 23:56:37 »

Even een stukje geschiedenis.
Ik ben met Marklin digitaal begonnen. Toen was alleen nog maar Motorola-1 beschikbaar.
Het Elektronica hobbyblad Elektuur kwam met een zelf bouw digitaal systeem "Edits" wat in feite compatible was met Marklin digitaal.
Om niet in conflict Marklin te komen hebben ze het e.a. verdraaid in diverse aansluitingen. Wissel en sein decoders bleven wel compatible.

Ik mocht graag knutselen dus heb ik des tijd diverse Edits printjes gebouwd.
Terugmeld prints S88 zijn door mij zelf aangepast zodat ze gelijk zijn aan de fabrieks S88.
Diverse Edits terugmelders functioneren nog steeds onder "Blausee-Mitholz" via HSI-88 interface van LDT.

Later ben ik voor het station Blausee-Mitholz verder gegaan met de nieuwere techniek Loconet terugmelders. Dat kon omdat ik inmiddels een ECoS had voorzien met Loconet adapter .
De uitlezing van Track-Control geschied dan ook via Loconet terugmelding. De HSI-88 met Edits terugmelders gaan er volledig buiten om heen en worden dus niet gezien.

Andere Edits printen zoals wissel en schakeldecoders belanden in de rommelbak door de komst van de servo techniek.

Aan beide zijden van het Track-Control bedieningspaneel zitten uitlicht punten waarbij geen Loconet terugmelding beschikbaar is.
Daar zit alleen de oude S88 Edits techniek.


Om de uiteinden toch van Loconet terugmelding te voorzien grijp ik terug naar oude Edits Schakel-/Lichtseindecoder die ik ooit gebouwd heb maar al jaren in de rommelbak ligt. Nu komt deze oude techniek weer goed van pas.

Wat is het plan? Koploper leest uiteraard via de HSI-88 de Edits terugmelders uit. Via "speciale acties" in Koploper kan ik een wissel/sein adres aansturen met een Edits terugmelding.
Welnu wordt de betreffende melder aangereden schakelt een relais van de Edits en wordt een Loconet bezetmelder bezet gemaakt.
Valt de Edits terugmelder af dat wordt het signaal geinventeerd en laat Koploper via een speciale actie de Loconet terugmelding ook afvallen.

D.m.v. oude techniek wordt straks toch het juiste beeld op het bedieningspaneel weergegeven.
Heb het e.a getest en werkt prima  Cool

Ik ga nu eerst die Edits schakeldecoders onder de baan prutsen zodat die adres en meldpunt gegevens bekend zijn.

Als alles rond is en op papier staat kan ik alle actieve elementen van Track-Control programmeren om daarna het paneel in elkaar te zetten.

Ik heb trouwens nog enkele passieve elementen in bestelling staan. Zodra ik die heb kan ik daadwerkelijk aan het bedieningspaneel beginnen om die te completeren.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5682


226*


« Antwoord #80 Gepost op: 5 Augustus 2016, 09:24:18 »

Ik begrijp de exacte techniek niet, dat gaat me boven de pet, maar dat je met een omweg en hulp van de speciale acties van Koploper je doel bereikt dan weer wel!  Grin
Mijn eerste digitale stappen zijn veel recenter, 27 januari 2009 lees ik even terug en zijn geheel via Loconet, wat me zeer bevalt mag ik wel zeggen!  Duim omhoog
Al had ik destijds dat nog niet in de planning zie ik ook.. (Loconet dus)
« Laatste verandering: 5 Augustus 2016, 09:25:58 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 102


« Antwoord #81 Gepost op: 5 Augustus 2016, 09:50:59 »

Hier nog een gebruiker van de oude Edits spullen, mijn terugmeldsysteem is helemaal Edits, 90 punten en nog twee printen liggen, geen ombouw nodig, een aantal wissel decoders doen het na 20 jaar nog steeds.

Groet, Anne W
Gelogd
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2186



« Antwoord #82 Gepost op: 6 Oktober 2016, 10:37:16 »

Sinds de vorige post is er veel gebeurd. We hebben een hitte golf gehad en mijn PC is gehackt wat uiteraard invloed heeft gehad op de voortgang van de vorderingen op Blausee-Mitholz ..................

Maar ik heb ook een rigoureus besluit genomen. Ik heb de HSI-88 van Lifinstki vervangen door Loconet modules s88LN van Rosoft. Alle terugmelders zijn dus nu Loconet terugmelders geworden.
Waar ik tegen opzag was de terugmelders aanpassen in Koploper maar dat bleek een fluitje van een cent te zijn. In Koploper kun je terugmelder units hernummeren wat in alle parameters wordt doorgevoerd. Bleek 5 minuten werk te zijn en daarna kon ik rijden  Cool

Daar het station Blausee-Mitholz met de boog definitief gelegd is met infra worden de rij mogelijkheden groter maar dat moet Koploper wel verteld worden.
Door toevoegen van 1 blok kon ik de overloopwissels in de treinenloop gaan gebruiken.
Heb in het staion Blausee-Mitholz nu ook 2 blokken ingevoegd waarmee ook daar nu treinen stoppen. Ik ben dan ook zeer tevreden met de uitbriedingen.

Doordat de PC gehackt is kan ik even geen foto's plaatsen maat het treinverkeer is dus weer opgang gekomen  Cool Grin

Met het Track-Control paneel was nog een klein probleempje maar dat is ook opgelost. Nu alle melders bekent zijn in Blausee-Mitholz en goed werken staat het paneel nu met stip boven aan om mee verder te gaan.

Tot zover de vorderingen.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2186



« Antwoord #83 Gepost op: 8 Oktober 2016, 06:23:54 »

Wat is Koploper toch een geweldig mooi programma  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5682


226*


« Antwoord #84 Gepost op: 8 Oktober 2016, 07:30:19 »

Ik neem aan dat deze uitspatting een gevolg is van een geslaagde rij-sessie op zolder?  Grin

Ik denk dat ik eigenlijk nog maar een fractie gebruik van KL wat er mogelijk is, maar deel je mening!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2186



« Antwoord #85 Gepost op: 9 Oktober 2016, 10:57:11 »

Helemaal Goed Jakop  Wink Grin

Ik schrijf nu de bediening van Blausee-Mitholz met vaste routes met als startpunt Blausee-Mitholz. Dat heeft als voordeel dat ik daar makkelijk van tractie kan wisselen als ik dat wil.
Verder nog allerlei truukjes bedacht en uitgevoerd maar het voert te ver om dat hier allemaal te beschrijven.
Jij als Koploper gebruiker weet dat je het moet ervaren het werken met Koploper, dat kun je niet uitleggen  Wink Cheesy snachts rond 03:00 in eens een kreet .... eurekaaaaaa..... stuif het bed uit, modenbaan en Koploper opstarten .... kijken of het wil .... dan rustig verder slapen om het de volgende dag verder uit te werken  Wink Cheesy Cheesy Cheesy

Door veel te rijden en knutselen aan Koploper en de baan zelf wordt het steeds leuker in Blausee-Mitholz land  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

Mvg, Johan.
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1742


« Antwoord #86 Gepost op: 9 Oktober 2016, 12:02:41 »

Ik hoor een rijdag bij Johan aankomen...... Grin
Gelogd

mvg,
 Sander
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2186



« Antwoord #87 Gepost op: 14 Oktober 2016, 22:21:37 »

Rijdag .....? heb elke dag rijdag hier  Grin Duim omhoog

Maar ehu zat nog eens te puzzelen en te mijneren met de omlopen en zo........
Ik zie nog een mogelijkheid om voor de Aushub trein waar van de lok er afloopt een ander wacht kopspoortje te maken.
Dat maakt een kopspoortje vrij wat ik eventueel met wat breek werk kan verlengen. Naast Aushub, Cement en Regional-Guterzugen zou ik dan ook nog een werktreintje Bauzug kwijt kunnen als knopjestrein die Blausee-Mitholz bedient.


Dan moet je aan zoiets denken. Hier in Ausserberg maar Bauzugen komen overal op de lijn voor dus ook op Mitholz  Wink
Dit lokje heb ik van Roco. Trekt alleen niet meer dan 2 wagonnetje de helling op maar meer hoeft van mij ook niet.

Dan is mijn wens geheel vervult van wat ik altijd voor ogen heb gehad en is het plaatje rond  Cool

Ik heb ter plaatse nog een uitgang op een servo decoder vrij. Servo heb ik nog wel alleen nog een wissel scoren. Rails is ook nog voldoende aanwezig en ter plaatse is ook nog een melder met enige vrije poorten.
Enige echte investering is 1 wissel.

Gaat gebeuren en heeft nu prioriteit nummer 1  Cool  Duim omhoog

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5682


226*


« Antwoord #88 Gepost op: 15 Oktober 2016, 07:26:16 »

Durven breken Johan, als je verbetering ziet!  Duim omhoog
Heb ik dit voorjaar ook gedaan en geen spijt van.

« Laatste verandering: 15 Oktober 2016, 08:01:45 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5364


You might think that; I couldn't possibly comment.


WWW
« Antwoord #89 Gepost op: 15 Oktober 2016, 07:34:14 »

vergetering

Wasda? Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Blausee-Mitholz
« vorige volgende »
Ga naar: