Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 25 26 [27]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 206566 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #390 Gepost op: 28 Februari 2024, 21:17:04 »

Mocht je toevallig nog eens foto's van Ford-treinen in de jaren '70 in Nederland tegenkomen, dan houd ik me aanbevolen.
Daar gaan we:
1100-boek blz. 260 onder: Fordtrein met tweekleurige Fiasco's (1981, maar type is uit 1976)
1200-boek blz. 118 links: Taunus type 1976 op de achtergrond 

Die bestrijd je het beste door te spuiten Wink
Goed advies, neem ik in overweging. Duim omhoog
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #391 Gepost op: 28 Februari 2024, 21:23:09 »

Mocht je toevallig nog eens foto's van Ford-treinen in de jaren '70 in Nederland tegenkomen, dan houd ik me aanbevolen.
Daar gaan we:
1100-boek blz. 260 onder: Fordtrein met tweekleurige Fiasco's (1981, maar type is uit 1976)

Dat is de foto die ik bedoelde als al bekend Duim omhoog
Waarom ik die in het 1200-boek gemist heb is me een raadsel. Ga ik opzoeken.
Succes met de Keverplaag  Cheesy
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #392 Gepost op: 3 Maart 2024, 19:34:10 »

Ik weet niet of ik het al eens gemeld had, maar ik ben bezig de opstelsporen in het schaduwstation op te splitsen. Dat stagneerde een beetje, omdat ik geen bezetmelders meer had en het gebruikte draad (oranje - dat leek destijds een handige keus omdat er een heel haspel van lag) op was nergens meer te krijgen. Inmiddels heeft Radio Piet een haspel voor me gevonden èn firma B. in Apeldoorn een nieuwe bezetmelder, dus kan ik weer verder. De hardware was snel genoeg aangebracht voor twee sporen (OK, de oogjes om de draad mee onder de tafel te bevestigen waren onvindbaar - nu hangt het even wat losser aan bestaande ophangpunten), maar de software was een ander verhaal. In Rocrail kun je zo'n opstelspoor opdelen in tweeën dmv een virtueel blok. Inmiddels was het zo lang geleden dat ik niet meer wist hoe ik dat precies moet configureren (opschrijven hoe is immers voor mietjes), dus ben ik een middagje aan het prutsen geweest enkel met configuratie-uitdagingen. Nu is het gelukt en het proefrijden gestart.
Smiley
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8894


268*


WWW
« Antwoord #393 Gepost op: 3 Maart 2024, 19:43:49 »

Koploper heeft virtuele melders…die zijn heel goedkoop  Grin

Maar zonder gekheid, mooi dat het werkt en hopelijk naar behoren ook
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #394 Gepost op: 17 Maart 2024, 19:50:40 »

Inmiddels zijn de oogjes om het draad mee te bevestigen in mijn bezit, dus dat is een mooi klusje voor binnenkort. Eén van de opgesplitste sporen blijkt nog niet helemaal naar behoren te functioneren: op de één of andere manier maken twee bezetmeldsecties contact met elkaar waardoor ze tegelijk bezet melden en vrijgeven. Het is techniek, dus op te lossen.

Eerst nu aandacht voor een ander probleem. Het nummer 1212 is bij mij een ongeluksnummer. Ik heb het natuurlijk over de grijsgele NS-loc met dat bedrijfsnummer van Roco (die van Märklin heb ik ook, maar die geeft nooit een krimp zolang je maar aan zijn drankzucht - olie - toegeeft). Mijn eerste Roco 1212 is tragisch aan zijn einde gekomen doordat ik dacht dat vangrail plaatsen langs een recht stuk niet nodig was. Ik heb het wrak destijds verkocht aan een "hobbyist" die zelf ook nog de nodige onderdelen had liggen om lekker mee te stoeien en heb zelf een nieuwe gekocht. Al vrij snel daarna ging spontaan een pantograaf omhoog. Hoewel bij mij alles berekend is op rijden met panto òp zag 'ie tòch kans ergens achter te blijven haken... dan zie je het verschil tussen de degelijke beugels van Märklin en de fragiele maar fraaiere panto's van Roco. Er was dus een stangetje afgebroken. De panto werd met een dotje Bison Kit vastgelijmd in de neerwaartse positie en je zag het niet als je het niet wist. Ik ben jaren op zoek geweest naar een vervangende panto, maar die waren nergens meer te krijgen. Vorig jaar kreeg ik van een bekende van me spontaan twee turquoise Roco panto's toegeschoven ("eentje is er stuk, maar ik weet niet welke"). Daar ben ik nu mee aan de slag gegaan.
Overigens zijn de foto met m'n telefoon gemaakt, dat gaat voor macro's vaak net iets beter, maar daardoor dus geen controle over de belichting. We doen het er maar mee.



Dit is de kaduke panto. Onder het schoentje zit een klein dotje lijm om 'm op de plaats te houden.



Eén van beide vervangende panto's. Ik heb even rustig de tijd genomen om uit te vissen welke nu stuk was. Het zou te maken hebben met het probleem dat Roco een onderdeeltje verkeerd om gemonteerd had, maar ik vond een afgebroken scharnierpuntje aan één van de vier voetjes.



De bedoeling is het apparaat te gaan spuiten, dus ik heb het schoentje afgeplakt met de bekende Tamya-tape en het bevestigingsoogje voorzien van een speld, zodat...



... de pantograaf gemakkelijk op de bodem van een schoenendoos geprikt kan worden.



De panto meteen na het spuitwerk, gewoon met een spuitbusje antraciet (Revell no.9). Even drogen voor het beste resultaat natuurlijk... Er moest ook nog een onderdeeltje worden overgezet van de kapotte pantograaf naar de vervangende.



Daarna werd de kap van de loc gelicht en de vervangende panto geplaatst, waarvan hierboven het resultaat.



Dan is dit hoe de loc eruit ziet na de operatie. Ik weet welke de vervangende panto is, maar ik ben wel benieuwd of iemand die niet weer waar 'ie op moet letten dat ook ziet.



Nu heb ik dus twee defecte maar wel complete panto's over. Die ga ik vast nog wel eens nodig hebben. Op het oog is er weinig mee mis, dus in tijden van schaarste...
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8894


268*


WWW
« Antwoord #395 Gepost op: 17 Maart 2024, 20:58:46 »

Bever zou ze in een hoekje van de werkplaats opslaan…dus ja, mooi bewaren voor slechtere tijden  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #396 Gepost op: 9 April 2024, 18:58:06 »

Is mijn aanname over trein 473 correct ten aanzien van die UIC-X Gruppe 53 rijtuigen voor de Nord West? Bm232 en ABm223, of Bm234 en ABm225 (Gruppe 61)? Er zitten hier een paar mensen die het weten kunnen, dus hopelijk een reactie. Ik ben zelf afgegaan op foto's uit het Uquilair-boekje over het grensbaanvak Hengelo-Bentheim, maar mijn interpretaties zijn niet loepzuiver heb ik gemerkt.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #397 Gepost op: 10 April 2024, 18:08:18 »

Is mijn aanname over trein 473 correct ten aanzien van die UIC-X Gruppe 53 rijtuigen voor de Nord West? Bm232 en ABm223, of Bm234 en ABm225 (Gruppe 61)? Er zitten hier een paar mensen die het weten kunnen, dus hopelijk een reactie. Ik ben zelf afgegaan op foto's uit het Uquilair-boekje over het grensbaanvak Hengelo-Bentheim, maar mijn interpretaties zijn niet loepzuiver heb ik gemerkt.

Ik denk dat het allebei kan. In het bewuste boekje komt de plaat van de Holland-Scandinavië Expres op blz. 39 het dichtst in de buurt qua jaar. Daar is het 1e rijtuig een Gruppe-61 en het 2e een Gruppe-53.
De Harz Expres op blz 42 is het 1e een Gruppe-53 en het 2e een Gruppe-61.
Op blz 59 dan een echte Nord-West, maar wel pas in 1986. Ook daar zitten ze allebei in.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #398 Gepost op: 10 April 2024, 20:31:32 »

Is mijn aanname over trein 473 correct ten aanzien van die UIC-X Gruppe 53 rijtuigen voor de Nord West? Bm232 en ABm223, of Bm234 en ABm225 (Gruppe 61)? Er zitten hier een paar mensen die het weten kunnen, dus hopelijk een reactie. Ik ben zelf afgegaan op foto's uit het Uquilair-boekje over het grensbaanvak Hengelo-Bentheim, maar mijn interpretaties zijn niet loepzuiver heb ik gemerkt.

Ik denk dat het allebei kan. In het bewuste boekje komt de plaat van de Holland-Scandinavië Expres op blz. 39 het dichtst in de buurt qua jaar. Daar is het 1e rijtuig een Gruppe-61 en het 2e een Gruppe-53.
De Harz Expres op blz 42 is het 1e een Gruppe-53 en het 2e een Gruppe-61.
Op blz 59 dan een echte Nord-West, maar wel pas in 1986. Ook daar zitten ze allebei in.

Huub

Ah, mooi, dank je voor de bevestiging. Het merendeel van mijn DB-vloot is Gruppe-53, dus dat is een meevaller. Cheesy
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #399 Gepost op: 11 April 2024, 12:30:38 »

Interessant!!

Helaas zijn die plan W's nagenoeg niet meer te vinden.   
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #400 Gepost op: 11 April 2024, 13:09:18 »

Nee, dat is inderdaad een probleem. Hopelijk pakt Artitec die productie snel weer op, maar dan wel graag met verbeterde draaistellen. LS Models heeft ook mallen voor Plan W, maar wat die doen vind ik nogal grillig.
Echter lees ik in documentatie dat in 1972 deze stammen B11 (Plan W dus) de oorspronkelijk in de 400-serie rijdende B9b (Plan E 2e klasse dus) vervangen hebben om de stationnementen te verkorten (vanwege de centraal sluitbare deuren). Je zou in model, even kort door de bocht, die Plan W's dus ook kunnen vervangen door Plan E B's. Dat is ook min of meer in overeenstemming met wat Seinarm meldt over 1970. Het is een beetje hoe streng je in de leer zit.
Ik ben van plan hier nog meer omlopen te plaatsen uit 1973. Dat zal meer van hetzelfde zijn, dus Plan W (met RD en A Plan E) of Plan D. In dat jaar kwam Plan E 2e klasse niet op de Twentelijn voor, nouja, vermomd wel... Wink
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #401 Gepost op: 28 Oktober 2024, 22:14:30 »

Bovenstaande lijkt een beetje onsamenhangend, omdat ik hier oorspronkelijk mijn treinsamenstellingen had toegevoegd. Die hebben nu een eigen draadje gekregen.

Hier ga ik weer verder met de bouwperikelen. De laatste tijd ben ik weinig met bouwen bezig, maar des te meer met rijden, met verschillende treinsamenstellingen. Daar komt nu een kink in de kabel. De baan wordt aangestuurd dmv Rocrail op een oude standalone Win7 desktop. Die lijkt nu de geest te gaan geven. Hopelijk kan ik ontdekken wat er fout gaat, maar anders heeft 'ie geen schuld. Toevallig heb ik ook nog een oude laptop liggen die de taken zou moeten gaan overnemen. Die moet geschoond en Rocrail moet er nog op, dus dat is even een bezigheid. Dat is sowieso wel een goed plan, ook als de desktop nog gered kan worden. Dan heb ik een back-up.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 25 26 [27]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: