Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 25 26 [27] 28   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 160192 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #390 Gepost op: 28 Februari 2024, 22:17:04 »

Mocht je toevallig nog eens foto's van Ford-treinen in de jaren '70 in Nederland tegenkomen, dan houd ik me aanbevolen.
Daar gaan we:
1100-boek blz. 260 onder: Fordtrein met tweekleurige Fiasco's (1981, maar type is uit 1976)
1200-boek blz. 118 links: Taunus type 1976 op de achtergrond 

Die bestrijd je het beste door te spuiten Wink
Goed advies, neem ik in overweging. Duim omhoog
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #391 Gepost op: 28 Februari 2024, 22:23:09 »

Mocht je toevallig nog eens foto's van Ford-treinen in de jaren '70 in Nederland tegenkomen, dan houd ik me aanbevolen.
Daar gaan we:
1100-boek blz. 260 onder: Fordtrein met tweekleurige Fiasco's (1981, maar type is uit 1976)

Dat is de foto die ik bedoelde als al bekend Duim omhoog
Waarom ik die in het 1200-boek gemist heb is me een raadsel. Ga ik opzoeken.
Succes met de Keverplaag  Cheesy
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #392 Gepost op: 3 Maart 2024, 20:34:10 »

Ik weet niet of ik het al eens gemeld had, maar ik ben bezig de opstelsporen in het schaduwstation op te splitsen. Dat stagneerde een beetje, omdat ik geen bezetmelders meer had en het gebruikte draad (oranje - dat leek destijds een handige keus omdat er een heel haspel van lag) op was nergens meer te krijgen. Inmiddels heeft Radio Piet een haspel voor me gevonden èn firma B. in Apeldoorn een nieuwe bezetmelder, dus kan ik weer verder. De hardware was snel genoeg aangebracht voor twee sporen (OK, de oogjes om de draad mee onder de tafel te bevestigen waren onvindbaar - nu hangt het even wat losser aan bestaande ophangpunten), maar de software was een ander verhaal. In Rocrail kun je zo'n opstelspoor opdelen in tweeën dmv een virtueel blok. Inmiddels was het zo lang geleden dat ik niet meer wist hoe ik dat precies moet configureren (opschrijven hoe is immers voor mietjes), dus ben ik een middagje aan het prutsen geweest enkel met configuratie-uitdagingen. Nu is het gelukt en het proefrijden gestart.
Smiley
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #393 Gepost op: 3 Maart 2024, 20:43:49 »

Koploper heeft virtuele melders…die zijn heel goedkoop  Grin

Maar zonder gekheid, mooi dat het werkt en hopelijk naar behoren ook
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #394 Gepost op: 17 Maart 2024, 20:50:40 »

Inmiddels zijn de oogjes om het draad mee te bevestigen in mijn bezit, dus dat is een mooi klusje voor binnenkort. Eén van de opgesplitste sporen blijkt nog niet helemaal naar behoren te functioneren: op de één of andere manier maken twee bezetmeldsecties contact met elkaar waardoor ze tegelijk bezet melden en vrijgeven. Het is techniek, dus op te lossen.

Eerst nu aandacht voor een ander probleem. Het nummer 1212 is bij mij een ongeluksnummer. Ik heb het natuurlijk over de grijsgele NS-loc met dat bedrijfsnummer van Roco (die van Märklin heb ik ook, maar die geeft nooit een krimp zolang je maar aan zijn drankzucht - olie - toegeeft). Mijn eerste Roco 1212 is tragisch aan zijn einde gekomen doordat ik dacht dat vangrail plaatsen langs een recht stuk niet nodig was. Ik heb het wrak destijds verkocht aan een "hobbyist" die zelf ook nog de nodige onderdelen had liggen om lekker mee te stoeien en heb zelf een nieuwe gekocht. Al vrij snel daarna ging spontaan een pantograaf omhoog. Hoewel bij mij alles berekend is op rijden met panto òp zag 'ie tòch kans ergens achter te blijven haken... dan zie je het verschil tussen de degelijke beugels van Märklin en de fragiele maar fraaiere panto's van Roco. Er was dus een stangetje afgebroken. De panto werd met een dotje Bison Kit vastgelijmd in de neerwaartse positie en je zag het niet als je het niet wist. Ik ben jaren op zoek geweest naar een vervangende panto, maar die waren nergens meer te krijgen. Vorig jaar kreeg ik van een bekende van me spontaan twee turquoise Roco panto's toegeschoven ("eentje is er stuk, maar ik weet niet welke"). Daar ben ik nu mee aan de slag gegaan.
Overigens zijn de foto met m'n telefoon gemaakt, dat gaat voor macro's vaak net iets beter, maar daardoor dus geen controle over de belichting. We doen het er maar mee.



Dit is de kaduke panto. Onder het schoentje zit een klein dotje lijm om 'm op de plaats te houden.



Eén van beide vervangende panto's. Ik heb even rustig de tijd genomen om uit te vissen welke nu stuk was. Het zou te maken hebben met het probleem dat Roco een onderdeeltje verkeerd om gemonteerd had, maar ik vond een afgebroken scharnierpuntje aan één van de vier voetjes.



De bedoeling is het apparaat te gaan spuiten, dus ik heb het schoentje afgeplakt met de bekende Tamya-tape en het bevestigingsoogje voorzien van een speld, zodat...



... de pantograaf gemakkelijk op de bodem van een schoenendoos geprikt kan worden.



De panto meteen na het spuitwerk, gewoon met een spuitbusje antraciet (Revell no.9). Even drogen voor het beste resultaat natuurlijk... Er moest ook nog een onderdeeltje worden overgezet van de kapotte pantograaf naar de vervangende.



Daarna werd de kap van de loc gelicht en de vervangende panto geplaatst, waarvan hierboven het resultaat.



Dan is dit hoe de loc eruit ziet na de operatie. Ik weet welke de vervangende panto is, maar ik ben wel benieuwd of iemand die niet weer waar 'ie op moet letten dat ook ziet.



Nu heb ik dus twee defecte maar wel complete panto's over. Die ga ik vast nog wel eens nodig hebben. Op het oog is er weinig mee mis, dus in tijden van schaarste...
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #395 Gepost op: 17 Maart 2024, 21:58:46 »

Bever zou ze in een hoekje van de werkplaats opslaan…dus ja, mooi bewaren voor slechtere tijden  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #396 Gepost op: 9 April 2024, 17:47:33 »

De turquoise is inmiddels weer terug naar de gulle gever. Hij wilde 'm graag terug nu bleek dat ik 'm over had.

Ik heb me de laatste tijd vooral beziggehouden met het vinden van een aantal treinsamenstellingen die ik graag met jullie deel. Mijn bron is een VRM (Voorschrift Reizigers Materieel) voor getrokken reizigerstreinen binnenlands uit 1973, gecombineerd met de dienstregeling Amersfoort-Enschede uit datzelfde jaar. Uiteraard heb ik me geconcentreerd op de Twentelijn. Ik heb een stammetje Plan D uitputtend gevolgd door het hele boekje heen. Ik zal proberen de VRM hier zo uitgebreid mogelijk weer te geven, zodat de lezer zo dicht mogelijk bij de bron blijft. Even korte uitleg:

- koptekst treinnummer, van, naar, dienstregeling, dag, vertrektijd, aankomsttijd, (treintype);
- regel 1 Voorgaande trein;
- regel 2 Opsomming rijtuigen in volgorde west naar oost;
- regel 3 Volgende trein;
- regel 4 Omloopnummer.

In de VRM wordt onderstreept welke rijtuigen gegroepeerd zijn voor bijvoorbeeld een vorige of volgende trein. Ik heb dat hier vertaald door een pipe | te plaatsen. De RDz is dus een andere omloop dan de overige rijtuigen in onderstaande eerste trein. De locomloop voor dat jaar heb ik niet, dus ik heb "willekeurig" een een loctype gekozen.
Uiteraard is onderstaande veel kopieerwerk, maar voor de geïnteresseerde zitten er wel leuke verrassingen tussen.


Trein 416 Amersfoort – Amsterdam zomer 1973 vr v.6.59 a 7.34 (intercity)
99514 Amf
RDzB9A8B9B9B9
Asd 425
146|68

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 425 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.7.58 a 10.06 (intercity)
418 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 436
148|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.9.26 a 11.34 (intercity)
425 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 445
148|68

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 445 Amsterdam – Enschede zomer 1973 vr v.12.58 a 15.06 (intercity)
436 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 460
148|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 460 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.16.26  a 18.34 (intercity)
762443do Es|762443 Es|445 Es|762443wo
A3B5*A3B5*RDzB9A8B9B9B9B9
Asd 469
113|116|148|68|192
*Gedeclasseerd

Trein 762443 is een leeg materieeltrein die dagelijks reed tussen Hengelo en Enschede. Hoe die dagelijks was samengesteld heb ik ook, dus mochten er liefhebbers voor zijn...

Mijn vertaling:

Plan K + Plan K + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. Plan K is er van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 469 Amsterdam – Enschede zomer 1973 vr v.18.58  a 21.06 (intercity)
460 Asd
A3B5A3B5RDzB9A8B9B9B9B9
Es 99552zo|Es 428ma|Es 428
113|116|148|68|192

Trein 99552 is een nummer voor het afrangeren. Wat er daarna met dit materieel gebeurde weet ik niet, omdat ik daar geen VRM van heb. De trein overnachtte in Enschede.

Mijn vertaling:

Plan K + Plan K + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. Plan K is er van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 428 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.8.26 a 10.34 (intercity)
469 Es|485 Es
RDzB9A8B9B9B9B9B9
Asd 437
148|68|192|194

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 437 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.10.58 a 13.06 (intercity)
428 Asd|485 Es
RDzB9A8B9B9B9B9B9
Es 456|Es 472zo|Es 99552?
148|68|192|194

Over het nummer van de afrangeertrein ben ik niet zeker, vanwege mijn onduidelijke kopie op dit punt.

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 456 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.15.26  a 17.34 (intercity)
437 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 465
146|68

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 465 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.17.58 a 20.06 (intercity)
456 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 464
146|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Aangezien het bericht de 20.000 karakters overschrijdt, gaat het verder in mijn volgende bericht.
« Laatste verandering: 9 April 2024, 19:43:08 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #397 Gepost op: 9 April 2024, 17:47:56 »

En hier dus het vervolg van de omloop van ons stammetje Plan D Cheesy



De trein overnacht op Enschede en blijft er ook een groot deel van de zondag op het emplacement staan. De RDz wordt aan het andere einde van de trein geplaatst. In die formatie is er pas aan het einde van de dag weer werk aan de winkel.

Trein 464 Enschede – Amsterdam zomer 1973 zo v.17.26  a 19.34 (intercity)
465 Es|465 Es
B9A8B9B9B9RDz
Asd 473
68|148

Mijn vertaling:

loc + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 473 Amsterdam – Enschede zomer 1973 zo v.19.58 a 22.06 (intercity)
99573 Asd|464 Asd|465 Es
WL (fac)BmABmB9A8B9B9B9RDz
Hgl D 237|Es 484
DB|68|148

Het internationale deel van de trein werd na aankomst om 21.57u in Hengelo afgekoppeld en geplaatst aan de D237, beter bekend als de Nord West Express, die om 22.10 in Hengelo aankwam.

Mijn vertaling:

loc + WL (CIWL/DSB, fac) + Bm (UIC-X, DB) + ABm (UIC-X, DB) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is vrijwel volledig in model samen te stellen. Ik weet niet van welk type de WL is, dus ook niet welke ingezet kan worden, maar weglaten kan ook. Dat 'ie van DSB/CIWL is blijkt uit de gegevens op Welt der Modelleisenbahn. De beide DB-rijtuigen zijn er van Roco, Piko, LS Models, etc., uitvoering met computernummers en groen van kleur, Bm232 en ABm223 zijn kijkend naar foto's uit die tijd correct. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 484 Enschede – Amersfoort zomer 1973 zo v.22.25 a 23.53 (intercity)
473 Es|465 Es
B9A8B9B9B9RDz
Amf 2913
68|148

Mijn vertaling:

loc + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Na overnachten in Amersfoort begint de maandag als stoptrein naar Enschede.

Trein 2913 Amersfoort – Enschede zomer 1973 ma v.6.24 a 8.02 (stoptrein)
291|465 Es
B9A8B9B9B9RDz
Es 432
66|145

Hoewel het waarschijnlijk wèl hetzelfde stammetje Plan D betreft is inmiddels het omloopnummer veranderd, ook van de RDz. Dat gaat vanaf nu regelmatiger gebeuren.

Mijn vertaling:

B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 432 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.9.26 a 11.34 (intercity)
481 Es|2913 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
626|66|145

Mijn vertaling:

loc + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 441 Amsterdam – Hengelo zomer 1973 ma v.11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd|465 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
626|66|145

Trein 1523 is de inmiddels welbekende verbinding met Bad Harzburg, dus zo rolt ons al een aantal dagen in de binnenlandse dienst ingezette stammetje opeens de grens over. De trein wordt overgenomen door een Br.220 van DB die de trein de grens mee over neemt, met achterlating van de RD in Hengelo. Passagiers naar Enschede worden geacht over te stappen op trein 2941 (Hengelo-Enschede).


Mijn vertaling:

Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



De volgende dag komt trein 1528 Om 14.24u Hengelo binnen, naar ik aanneem (...) met ons stammetje Plan D's. Dat sluit mooi aan op wat wèl in de VRM wordt vermeld (de omloop nummers verschillen nu wel weer):

Trein 452 Hengelo – Amsterdam zomer 1973 di v.14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl|441 Hgl|1528 Hgl
A3B5B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
|115|193|117|145|626|67

Er werden twee Plan K's en een Plan D B bijgeplaatst in Hengelo. Getuige het treinnummer hebben die gewacht op het emplacement van Hengelo. Uit welke trein ze afkomstig zijn is een hiaat in mijn onderzoek. Uiteraard is de RDz ook weer van de partij. Die komt uit trein 441 van die dag. Dat is de trein die vanaf Hengelo als trein 1523 naar Bad Harzburg rijdt en even daarvoor, om 14.11u uit Hengelo vertrokken is.

Mijn vertaling:

loc + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 461 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.16.58  a 19.06 (intercity)
452 Asd
A3B5B9A3B5*RDzDB9A8B9B9B9
Es 420|Es 424|Es 432|Es 432
|115|193|117|145|626|67
* Gedeclasseerd

Mijn vertaling:

AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + RD (Plan D of E) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Andermaal is het maximaal aantal tekens overschreden, dus tijd voor een volgend bericht Cheesy
« Laatste verandering: 9 April 2024, 19:49:19 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #398 Gepost op: 9 April 2024, 17:48:12 »

En daar gaan we weer Wink



De trein heeft in Enschede de nacht doorgebracht en vertrekt op woensdagochtend na de ochtendspits weer richting het westen.

Trein 432 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.9.26 a 11.34 (intercity)
|461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
626|66|145

De RDz is weer verplaatst naar de andere kant van het stammetje, naar ik aanneem om de bereikbaarheid te vergroten van het restauratiegedeelte en de bagagecapaciteit te spreiden.

Mijn vertaling:

loc + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 441 Amsterdam – Hengelo zomer 1973 wo v.11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd|465 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
626|66|145

Trein 1523 is andermaal de verbinding met Bad Harzburg, dus alweer gaat ons stammetje op pad, de grens over. De trein wordt overgenomen door een Br.220 van DB die de trein de grens mee over neemt, met achterlating van de RD in Hengelo. Passagiers naar Enschede worden geacht over te stappen op trein 2941 (Hengelo-Enschede).

Mijn vertaling:

Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



De volgende dag komt trein 1528 Om 14.24u Hengelo binnen. Andermaal de aanname dat dit hetzelfde stammetje is dat op woensdag naar de Bondsrepubliek is vertrokken. Dit zou dan de aansluitende trein moeten zijn (het omloopnummer verschilt weer):

Trein 452 Hengelo – Amsterdam zomer 1973 do v.14.34  a 16.34 (intercity)
99523 Hgl|441 Hgl|1528 Hgl
A3B5B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
|115|193|117|145|626|67

Dezelfde routine als op de dinsdag is weer van toepassing: er werden twee Plan K's en een Plan D B bijgeplaatst in Hengelo, evenals de Rdz uit de tegentrein.

Mijn vertaling:

loc + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 461 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
A3B5B9A3B5*RDzDB9A8B9B9B9
Es 456|Es 99523|Es 432|Es 432
|115|193|117|145|626|67
* Gedeclasseerd

Mijn vertaling:

AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + RD (Plan D of E) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Na andermaal een overnachting in Enschede strekt ons stammetje de wieltjes op vrijdagochtend weer richting Amsterdam.

Trein 432 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.9.26 a 11.34 (intercity)
|461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
626|66|145

De RDz is weer verplaatst naar de andere kant van de trein.

Mijn vertaling:

loc + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 441 Amsterdam – Hengelo zomer 1973 vr v.11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd|465 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
626|66|145

Trein 1523 is andermaal de verbinding met Bad Harzburg, dus alweer gaat ons stammetje op pad, de grens over. De trein wordt overgenomen door een Br.220 van DB die de trein de grens mee over neemt, met achterlating van de RD in Hengelo. Passagiers naar Enschede worden geacht over te stappen op trein 2941 (Hengelo-Enschede).

Mijn vertaling:

Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



De volgende dag komt trein 1528 Om 14.24u Hengelo binnen. Andermaal de aanname dat dit hetzelfde stammetje is dat op woensdag naar de Bondsrepubliek is vertrokken. Dit zou dan de aansluitende trein moeten zijn (het omloopnummer verschilt weer):

Trein 452 Hengelo – Amsterdam zomer 1973 za v.14.34  a 16.34 (intercity)
|441 Hgl|1528 Hgl
RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
|145|626|67

Ditmaal blijft de versterking met Plan K's en Plan D achterwege. De Rdz uit de tegentrein wordt wèl geplaatst en staat nu direct achter de loc, vòòr de Stalen D.

Mijn vertaling:

loc + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 461 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
RDzDB9A8B9B9B9
|Es 99523|Es 99552|Es 99523
|145|626|67
* Gedeclasseerd

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Met het afrangeren op zaterdag als trein 99523 in Enschede is voor mij het spoor van ons stammetje ten einde.
« Laatste verandering: 9 April 2024, 19:40:14 door 1200blauw » Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #399 Gepost op: 9 April 2024, 19:02:59 »

Dit is leuk zeg! Papa houdt wel van omlopen, vooral als ze jaren na dato uitgevlooid worden... Duim omhoog

Nu is het woord 'stammetje' in onze hobby de meest misbruikte* term, maar als ik het goed begrijp, is dit de stam die je volgt:



*eigen onderzoek
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #400 Gepost op: 9 April 2024, 19:22:53 »

Dit is leuk zeg! Papa houdt wel van omlopen, vooral als ze jaren na dato uitgevlooid worden... Duim omhoog

Ik dacht wel dat het je zou aanspreken, vooral omdat "je" Bad Harzburg erin voorkomt. Wat mij opvalt, was dat de heen- en terugreis van die trein binnenlands niet in dezelfde samenstelling gebeurde. Heb je ook de stoptrein al ontdekt? Ook wel een aardige ontdekking was dat hetzelfde stammetje in de binnenlandse dienst ook het Amsterdamse deel van de Nord West meeneemt en later dus zelf internationaal gaat.

Nu is het woord 'stammetje' in onze hobby de meest misbruikte* term, maar als ik het goed begrijp, is dit de stam die je volgt:



*eigen onderzoek


Correct, zeer juist: omloopnummers 66/67/68.
« Laatste verandering: 9 April 2024, 19:26:18 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #401 Gepost op: 9 April 2024, 19:58:06 »

Is mijn aanname over trein 473 correct ten aanzien van die UIC-X Gruppe 53 rijtuigen voor de Nord West? Bm232 en ABm223, of Bm234 en ABm225 (Gruppe 61)? Er zitten hier een paar mensen die het weten kunnen, dus hopelijk een reactie. Ik ben zelf afgegaan op foto's uit het Uquilair-boekje over het grensbaanvak Hengelo-Bentheim, maar mijn interpretaties zijn niet loepzuiver heb ik gemerkt.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #402 Gepost op: 10 April 2024, 10:19:52 »

Ik dacht wel dat het je zou aanspreken, vooral omdat "je" Bad Harzburg erin voorkomt. Wat mij opvalt, was dat de heen- en terugreis van die trein binnenlands niet in dezelfde samenstelling gebeurde. Heb je ook de stoptrein al ontdekt? Ook wel een aardige ontdekking was dat hetzelfde stammetje in de binnenlandse dienst ook het Amsterdamse deel van de Nord West meeneemt en later dus zelf internationaal gaat.

Het omloopmatige spreekt mij nog meer aan dan het "Harzburgse". Ik had overigens al het vermoeden dat er meer gebeurde met de Plan D's dan alleen gebruikt worden in het retourtje 1523-1528/2247/2244. Al was het maar omdat ik de samenstelling B+A+B+B+B ook in andere composities tegenkwam, deze bijvoorbeeld.     

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #403 Gepost op: 10 April 2024, 19:08:18 »

Is mijn aanname over trein 473 correct ten aanzien van die UIC-X Gruppe 53 rijtuigen voor de Nord West? Bm232 en ABm223, of Bm234 en ABm225 (Gruppe 61)? Er zitten hier een paar mensen die het weten kunnen, dus hopelijk een reactie. Ik ben zelf afgegaan op foto's uit het Uquilair-boekje over het grensbaanvak Hengelo-Bentheim, maar mijn interpretaties zijn niet loepzuiver heb ik gemerkt.

Ik denk dat het allebei kan. In het bewuste boekje komt de plaat van de Holland-Scandinavië Expres op blz. 39 het dichtst in de buurt qua jaar. Daar is het 1e rijtuig een Gruppe-61 en het 2e een Gruppe-53.
De Harz Expres op blz 42 is het 1e een Gruppe-53 en het 2e een Gruppe-61.
Op blz 59 dan een echte Nord-West, maar wel pas in 1986. Ook daar zitten ze allebei in.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #404 Gepost op: 10 April 2024, 21:18:42 »

Nog eentje doen dan? Deze is misschien wat minder spectaculair, maar wel met een leuke verrassing hier en daar. Omloop 22/23/24 bestaat uit drie Plan W's. In de praktijk werden die altijd vergezeld van een A en een RD, beide Plan E. Die combinatie is logisch, omdat de A- en RD-rijtuigen Plan E in tegenstelling tot de B-rijtuigen Plan E waren voorzien van automatische deuren. De nieuwere Plan W was ook uitgerust met automatische deuren.



Trein 416 Amersfoort – Amsterdam zomer 1973 ma v.6.59 a 7.34 (intercity)
30.416 Amf
A8bRDzB11B11B11
Asd 425
201|141|21

De trein wordt vanaf het rangeerterrein klaargezet door trein 30.416 te Amersfoort.

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet. 



Trein 425 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.7.58 a 10.06 (intercity)
416 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 436
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.10.26 a 12.34 (intercity)
425 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 445
201|141|21

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 445 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.12.58 a 15.06 (intercity)
436 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 460
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 460 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.16.26 a 18.34 (intercity)
445 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 469
201|141|21

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 469 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.18.58 a 21.06 (intercity)
460 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 420
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Na overnachten in Enschede gaat de trein op dinsdag weer richting westen. De omloopnummers zijn alle met 1 opgehoogd.

Trein 420 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di v.6.22 a 8.34 (intercity)
469 Es|461 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5
Asd 429
202|142|22|114

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. Plan K is beschikbaar van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 429 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.8.58 a 11.06 (intercity)
420 Asd
A8bRDzB11B11B11A3B5
Es 444|Es 456
202|142|22|114

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. Plan K is beschikbaar van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 444 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di v.12.26 a 14.34 (intercity)
469 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 453
202|142|22

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 455 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.14.58 a 17.06 (intercity)
444 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 464
202|142|22

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 464 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di-don v.17.26 a 19.34 (intercity)
453 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 473
202|142|22

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 473 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.19.58 a 22.06 (intercity)
99573 Asd|464 Asd
WL (fac)BmABmB9B9A8bRDzB11B11B11
Hgl D 237|Es 460 vr|Es 99523 vr|Es 428
DB|192|195|202|142|22

In plaats van "B9" staat er twee keer "Bg" in deze samenstelling. Ik heb niet kunnen vinden wat daarvan de betekenis zou kunnen zijn. Aangezien in trein 460 op vrijdag een B9 wordt bijgeplaatst, heb ik aangenomen dat het een typfout is geweest voor B9.

Het internationale deel van de trein werd na aankomst om 21.57u in Hengelo afgekoppeld en geplaatst aan de D237, beter bekend als de Nord West Express, die om 22.10 in Hengelo aankwam. De beide Bg/B9's gingen mee naar Enschede en vervolgden hun reis pas op vrijdag weer.

Mijn interpretatie:

WL (CIWL/DSB, fac) + Bm (UIC-X, DB) + ABm (UIC-X, DB) + B (Plan D) + B (Plan D) + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. De WL kan worden weggelaten (wellicht beschikbaar van LS Models). Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Ik overschrijd andermaal de 20.000 karakters, dus verder in een volgend bericht.





Gelogd
Pagina's: 1 ... 25 26 [27] 28   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: